brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by 최철주 Feb 11. 2024

미술평론가 최철주|Modern Art Criticism

미술평론가 최철주|현대미술 현대미술평론 현대미술가평론 현대미술작품평론 8

미술평론가 최철주|현대미술평론 현대미술가평론 현대미술작품평론 Contemporary artwork criticism and Modern Art Criticism [8] Art criticism : Art criticism : Contemporary art review & artist artwork criticism / Contemporary Art Critic Louis Choi Chul-joo's Art Review of Contemporary painting Artwork & Modern Art criticism example: Art criticism : Contemporary art review & artist artwork criticism / Contemporary Art Critic Louis Choi Chul-joo's Art Review of Contemporary painting Artwork & Modern Art criticism example [26] Contemporary Artwork Critic Louis Choi's art criticism: Contemporary artist review: Contemporary Art Critic Louis Choi Chul-joo's Art criticism of Contemporary painting Artwork & Modern Artist Artwork Design criticism: Art Review News- Reading New Works: Modern Art Painting Design/ In contemporary art, the concept of design desire is embodied in Lee Ji-A's Facebook "Summer Valley" with a conceptual semantic structure as a realistic structure: 

미술평론 뉴스-신작읽기/ Art Review News- Reading New Works: 현대미술 회화 디자인: 개념적 의미 구조로서 욕망 개념이 디자인된 현대미술 추상화 The artwork posted on Facebook: 이지아, 여름계곡, watercolor painting, 2021 


                                                                                             이지아, 여름 계곡, 수채화, 2021



여름 계곡

빛의 영향을 크게한 나무와 바위는 깊은 질감의 수면 밑으로 동화된 하늘의 그림자 영역을 소거하여서 정적인 장면을 살린다.

따라서 이지아의 그림은 대상을 빛의 면들로 옮겨서 형상을 이해할 수 있도록 말한다.

색면의 의미는 여름의 시간성에서 계곡에서 늘어놓은 이미지가 주체로서 시간성의 형상을 이룬다.

그 형상은 시간성에 따른 나무색과 대조한 수면이 계곡의 표질에 맞춘 여름의 주체를 보인다.

수면과 바위는 빛의 면으로 고정해서 여름의 색조로 계곡을 단조했다.

그러나 여름 빛의 영역에 가려진 음영을 담아내지 못해서 실재의 색과 다른 빛의 면은 여름의 의미를 수면속에서 추상한다.

여기서 그녀가 선택한 빛의 색으로 대상과 보는 이의 자리를 동일시하여서 실제화한다.

그 자리는 나무들이 연쇄한 소리를 빛의 색으로 적시한다.

그 빛의 색은 여름 계곡이 보이게 계곡에 숨어있는 여름 이미지를 숨김없이 드러낸다.

그리고 나무와 바위가 그 색으로 단순화되어서 보이는 풍경을 더 감성적으로 만들어 대상들의 공간적 면모를 되돌아보게 한다.

그 풍경은 시간성에 감춰진 계곡을 인식하도록 유도해서 삶의 가치를 자연의 구조와 동일한 의미 구조로 조명한다.


빛의 범역을 포괄한 붓의 선택을 형태의 구조에 어긋남이 없지만 그 범역은 시작과 끝을 담고 있어서 전체의 그림을 분활하는 구성을 이룬다. 이것은 그 범역안에서 벗어난 영역을 담지 못하고 빈 공간의 여백과 경계를 이룬다.

이지아의 선택은 대상과 빛의 연속됨을 보일뿐 그 선택의 범역안에 음영의 구조를 읽지 못하고 경계의 색으로 음영의 구조를 대리한다.

여름 계곡을 드러나게 하는 의미 구조를 통해 사실적 형태로서 나무 숲과 바위가 수면위에 시선을 불어드린다.


사실적 형태가 음영의 단색으로 보여져 대상이 표질이 아닌 형태가 감춰진 음영의 반사색으로 시선을 미혹할 뿐이다.

감춰진 음영 구조에 시선이 지속되어서 여름 계곡과의 인연을 그림자에 감춘다.

이것은 위에 비취는 빛으로 한 음영속의 대상의 윤곽을 드러내지 못하는 그림자이기 때문이다.

따라서 음영 구조에 시선이 여름 계곡과의 인연을 그림자에 감춘다.

감춰진 그림자 이미지는 음영의 자리를 색조로 조명한 대조된 빛으로 형태와 개념에 맞추어 대상에 접급하면 그 이미지는 추상이 된다.


형상의 자리를 구별할 수 있는 개념적 추상 이미지는 계곡의 형상을 여름으로 구조하는 중의적 구조 이미지를 구상한다. 그 이미지는 여름의 음영 구조와 유사한 색조를 여름과 동일시하여서 하늘색으로 물든 바위가 여름의 내적 주체로서 미적 구조를 이룬다.

그러나 계곡의 상징적 구조가 여름의 그림자 속에 실재성을 감춘다.


따라서 이지아는 대상의 구조를 그림자로 가리지 말고 대상의 음영 구조로 선택한 그림자를 그린 후에 빛의 영역에 가려진 음영이 진 쪽을 담아낼때 즉 대상의 구조로 선택된 그림자를 그릴 때 여름 계곡과의 인연으로 보이는 시선을 포착하여서 빛의 영역에 숨겨진 대상을 시선에 담을 수 있다./ 미술평론가 최철주 (문화디자인박사)


 


                                                                          Lee JiA, Summer Valley, Watercolor painting, 2021



Summer Valley  

Trees and rocks, which have a great influence of light, save the static scene by erasing the shadow area of the assimilated sky under the deep-textured water surface.

Therefore, Lee Ji-A's painting moves the object to the sides of light so that the shape can be understood.

The meaning of the color surface is that the images lined up in the valley in the temporality of summer form the shape of temporality as the subject.

The shape represents the theme of summer when the water surface is controlled by the texture of the surface valley in contrast to the color of the tree according to temporality.

The water surface and rock are fixed to the side of light to balance the colors of the valley and summer.

However, hidden shadows in the summer light area cannot be captured, so they are abstracted into the water surface by a different side of light from the actual color of light.

Here, she identifies the location of the object and the viewer with the color of the light she chooses and realizes it.

The place points to the repeated sounds of trees as the color of light.

The color of light reveals the hidden image of summer in the valley, allowing you to see the summer valley.

In addition, trees and rocks are simplified into their colors, making the visible landscape more emotional and reflecting on the spatial aspects of objects.    

The landscape induces the recognition of the valley hidden in temporality, illuminating the value of life with the same semantic structure as the structure of nature.

The selection of a brush that encompasses the range of light does not deviate from the structure of the form, but the range contains the beginning and the end, forming a composition that divides the entire picture. It does not contain an area that deviates from the range and is bounded by the margin of an empty space.     

Lee Ji-A's choice only shows that the object and light are continuous, but the structure of the shadow cannot be read within the range of the choice, and represents the structure of the shadow by the color of the boundary.

Through the semantic structure that reveals the summer valley, tree forests and rocks attract attention on the surface of the water so that you can feel realistic.     

The realistic form is seen as a monochromatic color of the shade, so the object only attracts the gaze with the reflective color of the shade hidden in the form rather than the surface quality.

The hidden shadow structure continues to draw attention, hiding the connection to the summer valley in the shadow.

This is because it is a shadow that cannot outline an object in the shade with the light from above.

Therefore, the gaze of the shadow structure hides the relationship with the summer valley in the shadow.

Hidden shadow images are contrasting lights illuminated by places in the shade of colors, and when they approach objects according to their images and concepts, the images become abstract.     

The conceptual abstract image that can distinguish the place of the shape envisions a dual-meaning structural image that structures the shape of the summer valley. The image is identified with a shaded structure similar to that of summer, so the sky blue rock forms an aesthetic structure as the inner subject of summer.

However, the symbolic structure of the valley hides the real of the object in the shadow of summer.


Therefore, after drawing the shadow selected as the shadow structure of the object without covering the object's structure with shadows, Lee Ji-A can capture the gaze that appears to be a connection to the summer valley when drawing the shadow selected as the object's structure./ Choi Chul-joo (Doctor of Cultural Design), an art critic.  


Choi Chul-joo, an art critic



작가의 이전글 Art Critic Louis Choi Chul-joo

작품 선택

키워드 선택 0 / 3 0

댓글여부

afliean
브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari