brunch

미술평론가 최철주|Modern Art Criticism

현대미술평론가 최철주|morning glory · Cecilia 갈레라니

by 최철주

현대 미술평론가 최철주 [44] 미술평론, 현대미술평론, 개념추상현실주의평론: 나팔꽃 · 갈레라니 & 개념적 추상 현실주의 추상화 디자인 방법론, morning glory · Cecilia Gallerani & Conceptual Abstract Realism Abstraction Design Methodology/ 현대미술가 및 현대개념추상화가의 개념추상 미술작품평론 디자인 프로세스 : 현대개념추상예술로서 시각예술이론을 통해 미적가치의 예술성을 검토하고 현대개념추상화가이자 비평가인 최철주는 그의 「morning glory」 작품을 통해 종종 추상적인 욕망 개념과 언어적 의미 구조를 반영하여 지각과 미적 구조를 해석하고, 그 결과로 추상적 욕망의 언어적 의미와 동일한 실재 이미지의 추상화로 귀결된다. Modern Art Criticism: Choi Chul-joo Desire Concept Abstract pop art combines the abstract conceptual approach of the other's desire art with the abstract design form and real image of pop art. This is his concept of desire, that is, contemporary art, in which a painting that conflicts with the concept of linguistic meaning emphasized in metaphysical philosophical light produces a dramatic event image with artificial lighting. [44] Contemporary art critic Louis Choi Chul-joo is a contemporary art critic who examines the aesthetic values, processes, and artistry of photography, cartoons, art, and design, and approaches the meaning of a work with the theory of visual art. Picture-speaking language structure is a gaze reality image in which the image of abstract desire seems to be the semantic structure of the concept of desire. Art critic Choi Chul-joo approaches the aesthetic value, process, and artistry of contemporary art criticism with the concept of desire abstract design along with contemporary art criticism. His criticism refers to the theory of visual art in which the artistry of photography, cartoons, art, and design approaches the meaning of a work in the language structure and criticizes the reality of the concept of desire./ Contemporary Art Review with Visual Art of the Story of Contemporary Art Critic Louis Choi Chul-joo & A modern art review that examines the aesthetic value, process, and artistry of photography, cartoons, art, and design, and approaches the meaning of the work with the theory of visual art/ Design Process of Contemporary Artist and Contemporary Concept Abstract Painter Concept Abstract Art Work Critique: As Contemporary Concept Abstract Art, the artistry of aesthetic value was examined through visual art theory, and Choi Chul-joo, a Contemporary Concept Abstract Painter and Critic, was his Through "morning glory" works, perceptions and aesthetic structures are often interpreted by reflecting abstract conceptions of desire and linguistic semantic structure, resulting in abstraction of the same real image as the linguistic meaning of Conceptual Abstract Desire Artwork: 나팔꽃 · 갈레라니 morning glory · Cecilia Gallerani, Louis Choi Chul-joo, morning glory · Cecilia Gallerani, 39.4×49.4Cm, acrylic and composite materials on cloth, 2025


Louis Choi Chul-joo,  morning glory · Cecilia Gallerani, 39.4×49.4Cm,  acrylic and composite materials on cloth, 2025 fr.jpg

Louis Choi Chul-joo, morning glory · Cecilia Gallerani, 39.4×49.4Cm, acrylic and composite materials on cloth, 2025


흰 담비를 안고 있는 여인에서 기호적 구조로서 담비를 통해 소외된 여인과 동시대의 욕망 구조로서 분열을 겪는 주체로서의 담비를 보인다. 이것은 동시대 사회성을 통시적인 언어적 의미화를 반복하여서 주체로서 담비가 지향하는 벡터가 된다. 그 벡터는 언어적 의미의 전단계의 존재적 이미지로 분열하여서 소외된 여인과 주체로서 담비의 결핍된 욕망을 추상화로 전이한다.

추상화의 언어적 의미 구조의 이미지를 기호적 알레고리로 연결하는 순간적인 욕망 개념의 오브제가 현실로서의 갈레라니 존재와 가상의 존재로서 담비의 기호적인 관점에서 형성된 욕망 배경으로서의 “나팔꽃”과 주체로서 담비가 가역적 빛과 대응했던 시간성에 따라서 분열한 갈레라니가 자리를 정하지 못하고 나팔꽃과 조화를 이루는 형태를 보인다.

이것은 가역적 시간성으로 추상된 오브제의 자리와 분열된 소급한 빛으로 조명된 나팔꽃 자리에 갈레라니를 사실적 구조의 추상화로 현상된다.

기호적 주체로서 담비의 움직임을 멈추고 선관적 자의식의 흔적으로서 시간성과 갈레라니와 연결되며, 추상적 언어의 구조로서 번역된 나팔꽃이 배경 공간으로 구조를 드러내며, 초기 개념미술의 종교에 종속에서 분리된 조형적 실재로 기능하는 추상화의 자리가 된다.

기호적 추상화에서 평면적 조형과 색으로 한 개념적 추상에서 언어적 의미로서의 초상 이미지 디자인을 반복하여서 추상의 형태로 존재를 드러내는 현실로서 나팔꽃과 갈레라니를 이미지화하는 기호적 알레고리를 통과하는 결핍된 언어적 의미 구조의 추상이 된다.

결핍된 욕망 구조로서 존재적 이미지는 사상적 비형태의 개념적 오브제로서 추상된 존재를 은폐한 가상적 이미지로서 “나팔꽃”을 평면적인 단면 이미지로 보인다.

여기서 “나팔꽃 갈레라니“는 유사한 색깔과 크기로 재현한 “흰 담비를 안고 있는 여인”을 언어적 의미에서 창의성과 자율성을 지닌 리얼리즘 오브제의 존재적 개념을 담비와 여인의 언어적 의미에서 동시대의 창의성과 자율성을 지닌 존재적 개념으로 한 추상 리얼리즘 이미지이다. 그 이미지의 구상적 형태로서 통시적인 의미화로서의 “나팔꽃-갈레라니“는 구상적 구조에서 결핍된 존재적 이미지를 구성한다.

여기서 존재적 이미지의 구성은 언어적 의미의 이미지를 통시적으로 의미화하여서 본질을 표출하는 개념적 추상의 리얼리즘 이미지로 드러난다. 이것은 리얼리즘 이미지를 통해 소비를 언어적 의미 구조로 해체하여서 실재에 자리에 욕망의 렌즈로 고정된 해석을 거부하고, 다층적 의미망을 꾸민다.

이에 따라 최철주의 개념추상 리얼리즘 추상화의 정의는 타자의 욕망을 단순히 상징징하지 않고, 언어적 의미의 결핍을 반복적으로 시각화함으로써 새로운 의미의 층위를 창조한다. 그 의미의 층위로서 개념추상 리얼리즘은 실재와 추상 사이의 간극을 언어적 의미의 이미지로 메우며, 존재적 의미를 시각적으로 탐구하여서 추상적인 기호적 정치를 활용해서 현실 구조를 미적 구조로 재해석한다. 그리고 개념추상 리얼리즘 추상화로서 가역적 빛의 음영을 통해 시간의 흐름에 따라 의미가 변화하는 구조를 시각화하여서 현상적적 시선의 시간차를 반영하여, 관람자의 위치와 인식에 따라 이미지의 의미가 달라지는 동시적 언어 구조로서 타자의 욕망 구조가 리얼리즘 이미지로 어떻게 인식하는지를 개념추상 리얼리즘 이미지로 형성한다.

동시대의 언어 구조에서 분열된 욕망 구조가 거울에 비친 흰 담비를 안고 있는 여인와 동일시하여서 실재 이미지로서의 자아를 구성한다. 그 이미지의 언어적 의미에 반응하는 리얼리즘 이미지를 재현해서 흰 담비를 안고 있는 기호적 여인 이미지가 담비에게 말하는 의미작용을 한다.

따라서 담비 또는 초상화와 같은 여인 이미지를 개념적 접근 방식을 사용하여 추상화하여서 이미지의 기호적 층 속에 숨겨진 새로운 의미를 부여해서

실재 이미지의 시각적 현상을 욕망 구조의 시간성에 따라 현상적 이미지와 추상적 의미의 교차점에서 공시적 언어 의미를 통해 타자의 욕망을 시각화하며, 언어적 의미를 해체 즉 언어의 불완전성과 의미의 유동성을 인식하고 이를 통해 새로운 해석과 사유의 가능성을 여는 철학적 방법론으로 보는 그림을 사유하는 그림으로서 사회 구조나 타자의 욕망을 모티프 이미지로 알레고리 그림을 객관화하여서 다층적 언어적 의미를 이미지로 왜곡하여서 해체한 기호체계로 명확하게 한다.

알레고리로 연결하는 그림은 “나팔꽃”에서 가역적 빛의 음영으로 순간적인 욕망 구조로서 배경의 존재와 가상의 존재로서 서로의 추상적인 관점에서 형성된 존재로서 담비와 여인을 “나팔꽃”과 구별되는 주체로서의 오브제가 된다. 나팔꽃과 은폐된 가지의 구조는 빛과 대응했던 시간성에 따라서 그 자리를 정하지 못하고 나팔꽃과 조화를 이루는 밤비와 여인 형태의 의미를 보인다.

그 의미는 회화적 언어로 번역된 조형적 실재로 현상된다. 이것은 리얼리즘 이미지를 중첩되어서 가역적 빛이 한정한 화폭의 범위와 비원근법적 나팔꽃과 사실적 구조의 담비와 여인이 대조되어서 추상적 실재를 왜곡시킨다.

언어적 의미의 사실적 구조로서 흰 담비는 기호적으로 순결(vagina)의 언어적 의미를 가지는 모티프 이미지로서 은색 속감의 주름 장식과 담비의 오른쪽 앞발로 디디고 있게하여서 여성의 도덕성과 또 다른 욕망과의 대조를 보인다.

이것은 추상적 사고로서 도덕성을 발현하기 위해 현실적 오브제로서 담비 이미지 속 개념적 추상 속 욕망의 개념을 사건 이미지의 특정 모티브와 같은 문화적 요소를 통해 리얼리즘 이미지로 증류하여서 현실적인 시각적 구조에 기반한 추상화의 구체적인 형태로 번역하여서 순수한 미적 형식보다는 개념적 추상이나 모티프 아이디어 이미지에 의해 주도되며, 존재적 추상 구조에 언어적 구조에 맞춘다.

존재적 이미지의 언어적 의미 구조화는 추상 구조의 사실주의 오브제로서 욕망의 시선 체계에서 최철주의 미학적 욕망 구조로 한 철학적 장치를 통과한 존재적 리얼리즘 이미지로 연출된다.

여기서 여인과 담비의 시선으로 관람자의 위치가 달라지는 착시적 리얼리즘 공간을 배경으로서 “나팔꽃”을 생성하여서 추상한 리얼리즘 공간을 시간성에 따라 리얼리즘 추상화로 재구성 된다.

이것은 사실주의 공간의 관점에서 여인과 담비의 추상적 언어적 의미를 이미지로 일치시키서 개념적 추상 구조의 주체로서의 움직임을 통해 구현된 “시간의 흔적”을 보인다.

여기서 개념적 추상 구조의 주체는 추상적 모티프 이미지로서 무의식적 언어 구조가 해석하는 흰 담비를 안고 있는 여인이 말하려는 결핍된 욕망의 대상을 언어적 의미로 특정하여서 실재 이미지와 동일시 한다. 그리고 결핍된 욕망이 추상적 요구에 머물고 있는 필연적 존재의 이미지를 선택한다.

이렇게 담비 또는 존재 이미지가 언어와 기호를 이용하여 의미를 만드는 과정을 통해 추상적인 형태로 변환되며, 그 이미지의 단어적 개념을 추상하여 언어적 의미로 인식하여서 비표현적 추상을 사상적 리얼리즘으로 상호작용하는 빛이나 형태의 가역적인 구조로 특정화 즉 현실적인 추상화로 변환한 다음 개념적 틀을 적용하여 타자의 추상적 욕망을 사회적 알레고리의 한 형태로 표출한다.

사회적 알레고리는 의미화를 반복하여서 의식적 욕망을 언어적 의미의 차원에서 욕망의 이중적 개념 이미지를 개념적 추상과 유형적 현실 사이의 대화를 통해서 담비 이미지에 내재된 문화적 의미를 욕망의 언어적 구조로 분열한 시각적 이미지로 증류한다.

“나팔꽃-갈레라니“는 동일한 이미지로서 개념추상 리얼리즘으로 타자의 욕망을 단순히 상징징하지 않고, 욕망 구조의 ”나팔꽃“을 가역적 빛의 음영으로 배경으로 한 흰 담비를 안고 있는 여인 이미지에 결핍된 언어적 의미를 반복적으로 욕망 구조를 디자인해서 언어적 대성으로서 담비와 여인의 실체를 시각화함으로써 새로운 언어적 의미의 층위로서 갈레라니와 담비 그리고 나팔꽃 이미지를 욕망의 구조로 재구성하여서 개념추상 리얼리즘의 추상화로 실제화한다.

추상화의 언어적 의미로서 갈레라니는 추상적 사실주의 오브제로서 타자의 시선으로 드러나는 추상 구조로서 욕망의 시선 체계에서 드러나는 미학적 욕망 구조로서의 존재적 리얼리즘 이미지를 주체로 한 오브제의 이미지와 동일시 한다.

여기서 담비는 원근법적 시각구조로서 기호적인 추상의 주체로서 나팔꽃을 배경으로 표시한다.

그것은 욕망 개념으로 추상한 리얼리즘 공건을 구성하는 가역반응의 이미지를 반복할수록 나팔꽃의 자리를 리얼리즘 추상화의 언어적 의미의 이미지로 추상화된다. 그 추성화는 사실주의 공간의 관점에서 갈레라니와 담비를 기호적 언어 의미를 일치시키며, 욕망의 개념적 관점에서는 추상적이고 보이지 않는 나팔꽃을 시간성에 따른 욕망의 시선 경로에 멈춰선다.

이것은 주제로서 나팔꽃 갈레라니 욕망의 구조와 실재의 미적 개념을 리얼리즘 이미지로 시각화하여서 구현된 개념추상 리얼리즘 추상화의 “시간의 미적 흔적”으로 보인다.

추상 구조에서 벗어난 욕망의 주체로서의 개념적 추상을 리얼리즘 이미지로 전이할때 추상 구조로서 나팔꽃 갈레라니가 원하는 욕망 이미지를 특정하여서 추상적 개념의 실재 이미지로 선택함으로써 실재로서 개념추상 리얼리즘 이미지가 추상화에 도달<D(I...I')d=I(D...D'i)i> 한다.

이것은 특징한 나팔꽃 갈레라니가 기호 작용의 의미를 이미지로 지시한 이미지가 무의식의 흐름과 기호적 인간이 동시대의 삶 속에서 경험할 수 없는 추상의 자리를 언어적 의미 체계애서 균열한 추상 구조를 욕망의 대상으로 추상하여서 실제화한 존재적 욕망 개념에서 멈춰선 추상화가 리얼리즘 이미지으로 전이한다.

따라서 동시대의 인간 존재의 본질과 인식의 한계를 시각적으로 표현하는 방식 즉 과거의 빛이 지속가능한 현재를 조명함으로서 가역적 빛의 음영으로 현재를 인식한다. 이것은 추상적 과거의 빛이 현재 인공 조명과 동일한 구조로서 실재 이미디로 전이된 효과로서 욕망의 주체로서의 개념적 추상을 리얼리즘 이미지로 전이할때 추상 구조가 무엇을 원하는 지를 욕망의 주체가 스스로에게 질문해서 특정 대상을 추상적 개념의 실재 이미지로 선택함으로써 실재로서 개념추상 리얼리즘 이미지가 추상화에 도달<D(I...I')d=I(D...D'i)i> 한다. 이것은 추상화 과정에서 왜곡된 나팔꽃 이미지의 조각들을 반복해서 조합한 오브제의 자리의 디자인을 특징짓는 기호 작용의 의미를 이미지로 지시한다. 여기서의 이미지는 오브제의 시각적 현상이 아니라, 무의식의 흐름과 상징의 리얼리즘 이미지로의 전이를 시각화하는 장치로서 나팔꽃을 모방한 추상과 그 자리의 항상적인 본체로서의 구상적 오브제가 나팔꽃의 개념추상 리얼리즘 이미지를 상징하는 언어의 의미다.

이렇게 인간이 삶 속에서 경험할 수 없는 추상의 자리를 언어적 의미 체계애서 균열한 추상 구조를 욕망의 대상으로 추상하여서 실제화한 존재적 욕망 개념에서 멈춰선 추상화가 리얼리즘 이미지로 표출된다.

따라서 이미지들은 가역적 빛의 음영을 통해 실재를 은폐하거나 드러내어서 인간 존재의 본질과 인식의 한계를 시각적으로 표현하는 방식 즉 과거의 빛이 지속가능한 현재를 조명함으로서 가역적 빛의 음영으로 현재를 현실주의 이미지로 인식한다. 이것은 추상적 과거의 빛이 동시대의 리얼리즘 이미지와 동일한 실재 이미지로 개념적 추상에서 전이된 실재 구조의 효과로서 무의식적 과거의 조형 흔적의 자리를 동시대 타자의 욕망으로 한 개념추상 리얼리즘 이미지가 형이상학적으로 추상화한다.


Louis Choi Chul-joo,  morning glory · Cecilia Gallerani - sketch 2, 39.4×49.4Cm,  acrylic and composite materials on cloth, 2025.jpg

Louis Choi Chul-joo, morning glory · Cecilia Gallerani - sketch 2, 39.4×49.4Cm, acrylic and composite materials on cloth, 2025


그 언어적 의미의 층위로서 형이상학적 욕망의 주체로서의 개념적 추상을 리얼리즘 이미지로 전이할때 추상 구조가 무엇을 원하는 지를 욕망의 주체가 스스로에게 질문해서 특정 대상을 추상적 개념의 실재 이미지로 선택함으로써 실재로서 개념추상 리얼리즘 이미지가 추상화에 도달<D(I...I')d=I(D...D'i)i> 한다. 이것은 추상화 과정에서 왜곡된 나팔꽃 이미지의 조각들을 반복해서 조합한 오브제의 자리의 디자인을 특징짓는 기호 작용의 의미를 이미지로 지시한다. 여기서의 이미지는 오브제의 시각적 현상이 아니라, 무의식의 흐름과 상징의 리얼리즘 이미지로의 전이를 시각화하는 장치로서 나팔꽃을 모방한 추상과 그 자리의 항상적인 본체로서의 구상적 오브제가 나팔꽃의 개념추상 리얼리즘 이미지를 상징하는 언어의 의미다.

이렇게 인간이 삶 속에서 경험할 수 없는 추상의 자리를 언어적 의미 체계애서 균열한 추상 구조를 욕망의 대상으로 추상하여서 실제화한 존재적 욕망 개념에서 멈춰선 추상화가 리얼리즘 이미지로 표출된다.

따라서 이미지들은 가역적 빛의 음영을 통해 실재를 은폐하거나 드러내어서 인간 존재의 본질과 인식의 한계를 시각적으로 표현하는 방식 즉 과거의 빛이 지속가능한 현재를 조명함으로서 가역적 빛의 음영으로 현재를 인식한다. 이것은 추상적 과거의 빛이 현재 인공 조명과 동일한 구조로서 실재 이미디로 전이된 효과로서 무의식적 과거의 조형 흔적의 자리를 타자의 욕망으로 한 개념추상 리얼리즘 이미지가 추상화한다. 개념추상 리얼리즘 추상화는 실재와 추상 사이의 간극을 언어적 의미의 이미지로 메우며, 존재적 의미를 시각적으로 탐구하여서 인공 조명으로 맞춘 사건 이미지를 추상적인 기호적 정치로 활용해서 현실 구조를 미적 구조로 재해석한다. 이것은 개념추상 리얼리즘 추상화로서 가역적 빛의 음영을 통해 시간의 흐름에 따라 의미가 변화하는 구조를 시각화하여서 현상적적 시선의 시간차를 반영하여, 언어적 의미와 시각적 이미지의 교차점에서 새로운 미적 가치를 연출한다.

그리고 관람자의 위치와 인식에 따라 이미지의 의미가 달라지는 미학적 욕망적 개념 이미지로 전개하여서 그 이미지의 동시적 언어 구조를 현실을 대리한다. 욕망 구조 즉 실재의 자리를 대리하는 추상적 개념의 구조가 통해 현실을 재구성하여서 동시대의 내면 구조로서 타자의 욕망을 객관적 실재의 의식으로 해석된 현실을 시각화한 개념추상 리얼리즘 의미를 형성하고 그 의미를 생각에 미치는 실재 이미지에 이면을 전위한 표상을 추상을 감춘다. 이것은 존재의 불확실성과 대조되눈 모방 구조로서 실재를 대리한 개념적 추상과 동일시 하는 언어적 의미의 이미지를 통해 유사한 형태와 추상 구조를 맞추는 리얼리즘 이미지가 추상을 담보하기 때문이다.


따라서 레오나르도 다 빈치의 「흰 담비를 안고 있는 여인」이라는 고전 회화는 단순한 르네상스 시대의 초상화로서 기능하는 것을 넘어서, 체칠리아 갈레라니라는 실존 인물의 사회적 위치와 권력 구조 속에서의 상징적 존재를 기호화한 시각적 담론의 장으로 작동하며, 이때 그녀가 안고 있는 담비는 단순한 동물적 재현이 아니라, 밀라노 공국의 통치자였던 루도비코 스포르차 가문과의 정치적 연계성과 상징적 연합을 암시하는 기호적 오브제로 기능하고, 이러한 기호적 구조는 최철주의 ‘개념추상 리얼리즘’이라는 현대미술의 철학적 방법론에 의해 재해석될 때, 단순한 상징의 반복이 아닌, 언어적 의미의 결핍과 타자의 욕망 구조를 시각적으로 번역하고, 그 번역된 이미지가 다시 현실 구조를 해체하고 재구성하는 미학적 장치로 작동함으로써, 갈레라니의 시선은 단순히 화면 밖을 응시하는 것이 아니라, 관람자의 위치와 인식에 따라 의미가 변화하는 가역적 시간성과 공간성의 교차점에서, 존재적 주체로서의 자아와 타자의 욕망이 충돌하고 분열하는 지점으로서 기능하며, 이때 배경에 등장하는 나팔꽃은 단순한 장식적 요소가 아니라, 욕망의 배경이자 시간의 흔적을 담은 상징적 오브제로서, 담비와 여인의 관계를 매개하는 기호적 벡터로 작동하고, 이러한 구조는 결국 실재와 추상, 언어와 이미지, 주체와 타자, 시간과 공간이라는 이원적 대립항들을 하나의 시각적 구조 안에서 통합하고 분열하며, 그 분열의 흔적을 통해 새로운 의미의 층위를 생성하는 철학적 장치로서, 개념추상 리얼리즘이 단순한 미술 사조가 아니라, 존재론적 사유와 기호론적 해석, 그리고 시간성에 기반한 미학적 탐구의 총체로서 기능함을 드러내며, 이러한 구조 속에서 갈레라니와 담비, 그리고 나팔꽃은 더 이상 개별적 오브제가 아니라, 서로를 반사하고 중첩하며, 관람자의 인식에 따라 끊임없이 의미를 생성하고 해체하는 유동적 기호 체계로서, 동시대의 사회 구조와 인간 존재의 본질, 그리고 인식의 한계를 시각적으로 탐구하는 개념적 추상의 리얼리즘 이미지로 전이된다. / 글. 개념추상실재미술학자 최철주 (현대미술평론가 & 문화디자인박사)


39.4 49.4.jpg

Louis Choi Chul-joo, morning glory · Cecilia Gallerani, 39.4×49.4Cm, acrylic and composite materials on cloth, 2025


In Leonardo da Vinci’s Lady with an Ermine, the symbolic structure of the ermine reveals not only the social alienation of the woman portrayed—Cecilia Gallerani—but also the fragmented subjectivity of the ermine itself, which, within the contemporaneous structure of desire, becomes a vector of meaning that transcends its zoological form. This vector, emerging from the synchronic repetition of linguistic signification within the sociocultural matrix of the time, bifurcates into a pre-linguistic ontological image, thereby transferring the alienated woman and the desiring subject of the ermine into the realm of abstraction.

The moment this abstract structure of linguistic meaning is connected to a symbolic allegory—where the conceptual object of instantaneous desire is projected onto the real existence of Gallerani and the virtual presence of the ermine—the background motif of the “morning glory” emerges as a temporal and symbolic field shaped by the reversible light that once illuminated the subject. Within this field, Gallerani, unable to anchor herself in a fixed position, is seen harmonizing with the morning glory, which itself becomes a spatialized allegory of desire. The temporally refracted light, cast retroactively upon the morning glory, renders Gallerani as a phenomenological abstraction of realist structure.

The movement of the ermine, as a symbolic subject, is arrested and linked to Gallerani through traces of anterior self-consciousness, while the morning glory—translated through the structure of abstract language—reveals the spatial logic of the background, functioning as a site of abstraction liberated from the religious subjugation of early conceptual art. Within this symbolic abstraction, the repetition of planar forms and chromatic fields in conceptual design transforms the portrait into a visual allegory of linguistic deficiency, where the morning glory and Gallerani are rendered as images of ontological absence.

In this context, the “Morning Glory Gallerani” becomes not merely a replication of Lady with an Ermine in similar hues and proportions, but a conceptual realist image that embodies the autonomy and creativity of the contemporary subject, whose ontological concept is derived from the linguistic interplay between the woman and the ermine. The figurative form of this image, as a diachronic chain of signification, constructs a representational structure of existential absence, which, through the visual deconstruction of consumption, refuses to fix meaning through the lens of desire and instead weaves a multilayered semantic network.

Thus, Choi Chuljoo’s definition of Conceptual Abstract Realism does not merely symbolize the desire of the Other, but rather visualizes the repetition of linguistic deficiency to generate new strata of meaning. As such, Conceptual Abstract Realism bridges the gap between reality and abstraction through linguistic imagery, exploring ontological meaning visually and reinterpreting the structure of reality through the aesthetic lens of symbolic politics. Through the reversible shadows of light, this abstraction visualizes the temporal flux of meaning, reflecting the phenomenological delay of perception and forming a simultaneous linguistic structure in which the desire of the Other is perceived through realist imagery.

In this simultaneity, the fragmented structure of desire within contemporary language identifies with the mirrored image of the woman holding the ermine, constructing the self as a real image. The symbolic woman, in turn, speaks to the ermine through the language of imagery. Thus, by abstracting the image of the woman and the ermine through a conceptual approach, new meanings are embedded within the symbolic layers of the image, visualizing the desire of the Other at the intersection of phenomenological image and abstract meaning, while deconstructing the instability and fluidity of language to open new interpretive and philosophical possibilities.

The allegorical painting, connected through the morning glory, becomes a conceptual object that distinguishes the woman and the ermine as subjects formed through abstract perspectives. The concealed structure of the morning glory’s branches, shaped by the temporality of light, reveals a harmony between the woman and the ermine, whose meaning is translated into pictorial language as a manifestation of realist abstraction. This overlapping of realist imagery, bounded by the canvas and juxtaposed with the non-perspectival morning glory, distorts the abstract real.

The ermine, as a motif image of purity (vagina), is symbolically structured through its placement and the silver folds of the woman’s garment, contrasting moral virtue with latent desire. This abstraction of morality, distilled through the realist image of the ermine, is translated into a concrete form of abstraction grounded in visual structure, driven not by pure aesthetic form but by conceptual motifs and ideas. The ontological image is thus structured linguistically, passing through Choi’s philosophical apparatus of aesthetic desire to become a realist image of existential abstraction.

The shifting gaze of the woman and the ermine creates an illusory realist space, where the morning glory is generated as a background that reconstructs abstraction into realist form according to temporal flow. This reveals the “trace of time” as implemented by the movement of the conceptual subject, aligning the abstract linguistic meaning of the woman and the ermine with the image. The subject of conceptual abstraction, as a motif image, identifies the object of deficient desire through language, selecting an inevitable ontological image that remains suspended in abstract demand.


IMG_0878.jpg

Louis Choi Chul-joo, morning glory · Cecilia Gallerani - sketch 2, 39.4×49.4Cm, acrylic and composite materials on cloth, 2025


Through this process, the image—whether of the ermine or the woman—transforms into abstraction via language and sign, and is then retranslated into realist form through the reversible structures of light and form. This allows the abstract desire of the Other to be expressed as a form of social allegory, where repeated signification produces a dual image of desire, distilled into visual form through the cultural meaning embedded in the ermine.


“Morning Glory Gallerani” thus becomes a Conceptual Abstract Realist image that does not merely symbolize desire but visualizes the structural design of desire through the background of reversible light, embedding the woman and the ermine within a new stratum of linguistic meaning. Gallerani, as an ontological object of abstract realism, is identified with the aesthetic structure of desire, while the ermine, through perspectival visual structure, marks the background with the morning glory.

This repetition of reactive imagery transforms the position of the morning glory into a linguistic abstraction of realist form. From the perspective of realism, Gallerani and the ermine are aligned with symbolic meaning, while from the conceptual viewpoint of desire, the invisible morning glory halts along the temporal trajectory of desire. This visualizes the aesthetic trace of time within Conceptual Abstract Realism, where the subject of desire, having departed from abstraction, selects a specific image of desire and transforms it into a real image of conceptual abstraction.

Ultimately, this process reveals the metaphysical desire of the subject, where the abstract structure questions its own object of desire and selects a real image of conceptual abstraction, reaching the point of abstraction as expressed in the formula.

This formula signifies the recursive design of symbolic function, where the image is not a visual phenomenon but a device that visualizes the unconscious flow and symbolic transition into realist imagery. The morning glory, as a mimetic abstraction, becomes the linguistic sign of Conceptual Abstract Realism, where the abstract space of desire—unreachable in lived experience—is fractured within the linguistic system and visualized as a realist image.

Through the reversible shadows of light, these images conceal or reveal reality, expressing the essence and limits of human existence. The light of the past, illuminating the sustainable present, becomes a realist image of the now, and the abstract past is transferred into the real structure of contemporary realism. In this way, Conceptual Abstract Realism explores the gap between reality and abstraction, reinterpreting the structure of reality through symbolic politics and visualizing the temporal shift of meaning, ultimately producing new aesthetic values at the intersection of language and image./ Writing. Choi Chul-joo, a Conceptual Abstract Realism Art Scholar Critic (Modern art critic & Doctor of Cultural Design)


사진 (해운대 2)-1.jpg Choi Chul-joo, a Conceptual Abstract Realism Art Scholar


keyword
작가의 이전글Choi Chul-joo AAS  Cartoon 5