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국토부연합뉴스‘교량접속대안’을‘종점대안’KDI보고서조작

Ministry of Land, Infrastructure and Tra

by 김종찬

국토부 연합뉴스 ‘교량접속 대안’을 ‘종점 대안’ KDI보고서 조작


국토부와 연합뉴스가 KDI 예타보고서 결론인 ‘교량접속 방안 검토’를 ‘종점 근본 대안’으로 조작했다.

국토부가 23일 공개한 예타보고서를 보도한 연합뉴스는 <"양평고속道 예타서도 '근본적 대안 검토' 필요성 언급"(종합)> 제목으로 “원안 노선의 종점부(양서면) 위치가 적절하지 않아 대안 검토가 필요하다는 지적”이라며 ‘종점 변경 검토 보고서’로 23일 변조했다.

KDI 결론은 “보고서는 교량 확장하며 도로를 붙이는 것이 가능할지 기술적 검토가 필요하다”며 "곤란한 경우 접속 방안에 대한 근본적인 대안 검토가 필요하다"고 밝혀, 교량에 접속하는 종점 IC 설계를 지적해 연합이 밝힌 ‘종점 변경’과 완전히 다르다.

보고서는 “터널 사이 구간을 지나는 교량(중촌교)에 접속 설계”에 대해 ‘기술적 검토’와 ‘접속 방안 근본 대안’을 지적했고, 연합은 이를 ‘노선 종점 변경 대안’으로 변조하고 국토부는 ‘종점 변경이 KDI 예타보고서 결론’으로 밝혔다.

연합의 이 기사에서 “이렇듯 원안에서 제시된 양서면 종점을 관철하는 데 여러 어려움이 있어 이후 타당성 조사 과정에서 대안을 검토하게 됐다는 것이 국토부의 입장이다”며 보도로 변조한 ‘종점 변경 대안’에 국토부의 입장을 직접 연결했다.

연합의 기사는 첫 대목에서 <서울-양평 고속도로 예비타당성조사(예타) 보고서에서도 원안 노선의 종점부(양서면) 위치가 적절하지 않아 대안 검토가 필요하다는 지적이 나왔던 것으로 나타났다>며 ‘종점 위치 적절하지 않아’가 KDI 보고서 내용이라 밝혔고, 이는 보고서의 ‘접속 방안 검토’를 변조한 내역의 근거가 됐다.

앞서 노컷뉴스는 KDI 보고서에 참여 연구자 인터뷰로 ‘검토 대상 노선이 동북쪽의 춘천행 고속도와 연결을 고려한 것’으로 밝혔다.

노컷뉴스는 “서울-양평 고속도로가 국책사업으로 추진되는 과정에서 국가 최상위 도로계획 상 서울-춘천(양양) 고속도로와 같은 '축'(줄기가 되는 노선)으로 묶인 것으로 CBS노컷뉴스 취재 결과 확인됐다”고 17일 밝혔다.

연합은 이어 “지난해 10월 원안과 대안에 대한 전문가들의 자문 과정·결과 자료도 있다”며 “ 이 자료에 따르면 전문가들은 '검토안'(대안)이 '예타안'(원안)보다 지역균형 발전 등 측면에서 더 유리할 것으로 판단된다는 의견을 냈다”고 밝혀, 국토부가 자료 공개로 ‘검토안’ 우위 여론 강화를 지지하며 종점 변경에 정당성을 뒷받침하고 있다.

연합은 특히 “이렇듯 원안에서 제시된 양서면 종점을 관철하는 데 여러 어려움이 있어 이후 타당성 조사 과정에서 대안을 검토하게 됐다는 것이 국토부의 입장이다”고 보도했다.

원희룡 국토장관은 자료 공개에서 페이스북으로 “괴담과 거짓 선동에 흔들리거나 타협하지 않겠다”며 “공개된 자료를 확인하고, 궁금한 점을 알려주면 직접 답하겠다”고 밝혔다.kimjc00@hamail.net


Ministry of Land, Infrastructure and Transport & Yonhap News Manipulated ‘Bridge Access Alternative’ as ‘Endpoint Alternative’


The Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs and Yonhap News manipulated the conclusion of the KDI preliminary report, the 'review of bridge access plans', as a 'fundamental alternative to the endpoint'.

Yonhap News, which reported the preliminary report released by the Ministry of Land, Infrastructure and Transport on the 23rd, titled <"Yangpyeong Expressway Yeta also mentions the need for a 'fundamental alternative review'" (comprehensive)>, saying, "It is pointed out that the location of the end point (Yangseo-myeon) of the original route is not appropriate, so an alternative review is needed."

The KDI conclusion said, “The report needs a technical review to see if it is possible to attach roads while expanding the bridge,” and “a fundamental alternative to the access method is needed in case of difficulty.”

The report pointed out 'technical review' and 'fundamental alternative to access plan' for "design of connection to bridge (Jungchon Bridge) passing through the section between tunnels", and the association changed it to 'alternative to change the end point of the route', and the Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs announced that 'the end point change is the conclusion of the KDI preliminary report'.

In this article by the alliance, “It is the position of the Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs that it came to review alternatives during the feasibility study process because there were various difficulties in carrying out the end points of both sides proposed in the original draft.”

In the first part of the article, Yonhap stated that <The Seoul-Yangpyeong Expressway Preliminary Feasibility Study (ETA) Report also pointed out that the location of the end point (Yangseo-myeon) of the original route was not appropriate, requiring an alternative review>, stating that “end point crisis is not appropriate” was the content of the KDI report.

Previously, Nocut News said in an interview with a researcher participating in the KDI report that “the route under review was in consideration of the connection with the expressway to Chuncheon in the northeast.”

Nocut News said on the 17th, "In the process of promoting the Seoul-Yangpyeong Expressway as a national project, it was confirmed as a result of CBS Nocut News coverage that it was tied to the same 'axis' (stem route) as the Seoul-Chuncheon (Yangyang) Expressway in the top-level national road plan."

The association continued, “There is also data on the consultation process and results of experts on the original plan and alternatives in October of last year.” “According to this data, experts expressed their opinion that the ‘review plan’ (alternative plan) would be more advantageous in terms of regional balanced development than the ‘preliminary plan’ (original plan).”

In particular, the association reported, “The position of the Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs is that there were several difficulties in fulfilling the end point of the two-way paper proposed in the original plan, so that the feasibility study later reviewed alternatives.”

Minister of Land, Infrastructure and Transport Won Hee-ryong said on Facebook at the release of the data, "I will not be shaken or compromised by ghost stories and false incitement."

He continued, "I will check the open data and answer any questions you have directly."



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