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by 김종찬 Jan 31. 2024

유럽경기둔화 전기차성장급감 스타트업상장폐지 주가하락  

European economic slowdown, rapid declin

유럽 경기둔화 전기차 성장 급감 스타트업 상장 폐지  주가하락

  

국제통화기금(IMF)은 최신 경제 전망에서 “유럽의 성장률이 현저히 둔화하면서, 약한 소비자 심리, 높은 에너지 가격의 여파, 금리에 민감한 제조업 및 기업 투자 약화를 반영했다”고 30일 밝혔다. 

올해 유로존 성장률은 0.9%에 그칠 것이며 유로존 경제는 지난해 말 에너지 위기가 지속되면서 일부 유럽 산업의 경쟁력 상실을 촉발하고 소비자들이 높은 생활비와 씨름하기 위해 지출을 억제하면서 침체됐다고 유럽 통계청이 이날 발표했다.

유로화 사용 20개국의 경제 생산량은 2023년 마지막 3개월 동안 전 분기 대비 0% 증가이고 3분기에 위축돼 경기침체를 가까스로 피했다.

유로존 경제는 1년 전과 비교하면 불과 0.1% 성장에 그쳤다.

IMF는 최근 경제 전망은 올해 세계경제성장률 3.1% 예상으로 2023년과 같은 속도이다.

전망이 좋아진 것은 지난해 3.1% 성장한 미국 경제의 강세에서 IMF는 올해 미국 경제가 2.1% 성장 예상이며, 이는 이전 전망치 1.5%보다 상향 조정된 수치이다.

중국 경제도 전망은 올해 4.6% 성장 예상이나 부동산 부실 대출 문제가 더 커지고 있다.

ING 은행의 유로존 수석 이코노미스트인 버트 콜린은 "현재 미국과 유로존 간 경제활동 격차가 크게 벌어지고 있다"며 "우리는 올해 말에야 유로존 경제가 실질적으로 개선될 것으로 예상한다"고 NYT에 밝혀, ‘올해 말 개선’으로 진단했다. 

영국의 가장 큰 제철소인 타타 스틸은 웨일스 포트 탤벗에 있는 용광로들을 폐쇄하고 그것들을 전기로로 대체할 계획이라고 밝히며, 2,800개의 일자리가 없어질 것으로 보인다.

정지 상태에서 빠진 독일 경제는 2023년에 0.3% 감축돼 유로 사용하는 20개국 중 가장 느리게 성장했다.

ING의 글로벌 거시경제 책임자 카르스텐 브르제스키(Carsten Brzeski)는 “유럽 경제 반등의 강도는 독일의 운명에 크게 좌우될 수 있다”며 “독일 경제는 지난 2분기에 부진한 후 4분기에 0.3% 위축되어 ‘경기 침체와 침체 사이의 황혼 지대’에 머물렀다”고 NYT에 말했다.

로이터는 “자동차 제조업체와 공급업체가 전기차에 대한 미래 수요에 큰 베팅하고 있으나 단기적 글로벌 경기 둔화로 파산, 기업공개(IPO) 폐기, 감산 등 고통을 야기하고 있다”며 “29일 프랑스의 르노사가 전기차 사업 암페어(Ampere)의 상장 계획을 주식시장 부진으로 인해 무산시켰다”고 30일 밝혔다.

르노의 전기차 새 회사는 IPO에 대해 최대 ‘100억 유로의 가치’로 시장에서 전망해왔다.

독일 자동차협회(VDA)는 독일 전기차 판매가 2023년에 16% 감소했으며 2024년에는 9% 더 감소할 것으로 30일 예상했다.

VDA는 플러그인 하이브리드 판매량은 17만6천대에서 18만5천대로 증가할 것으로 예상하고, 배터리 전기차 판매량은 52만4천대에서 45만1천대로 14% 급감할 것으로 전망했다

로이터는 VDA 보고서를 인용해 독일 자동차 판매가 세계 승용차 시장의 회복에 뒤처지고 있다며, 2024년 판매량은 팬데믹 이전 수준보다 25% 낮을 것으로 밝혔다.

VDA는 올해 전 세계 승용차 시장이 2% 성장한 7,740만 대로 팬데믹 이전 수준인 7,880만 대에 근접하며 독일의 승용차 시장은 1% 감소한 282만대로 팬데믹 이전보다 4분의 1 정도 줄어들 것으로 예상된다고 밝혔다.

모건스탠리의 애널리스트 아담 조나스(Adam Jonas)는 "글로벌 전기차 모멘텀이 정체되고 있다“며 ”시장은 수요 대비 공급 과잉 상태이다"고 리서치 노트로 최근 밝혔다.

전기차 배터리 핵심 소재인 리튬의 세계 최대 생산업체인 앨버말이 보고서로 “가격 하락에 대응해 일자리와 자본 지출을 줄인다”며 “대량 감원은 전체 인력의 4%”라고 로이터가 밝혔다.

유럽의 전기차 수요 급속 약화와 중국 경쟁사들과의 과잉 공급에서 유럽의 전기차 스타트업인  

브리튼스 어라이벌(Britain's Arrival)은 29일 나스닥으로부터 ‘상장폐지 및 주식거래 중단’ 통지를 받았고 이날 주식이 15% 폭락했다. 

로이터는 유럽 전기차 신생사들인 Lordstown Motors, Proterra 및 스웨덴의 Volta Trucks는 어려운 경제가 수요에 부담을 주고 자본에 대한 접근을 방해함에 따라 파산했다고 30일 보도했다.

로이터는 “장기적으로 자동차 제조업체는 내연 기관(ICE) 구동 차량에 대한 강력한 수요의 혜택을 여전히 누리고 있음에도 불구하고 EV에 베팅하고 있다”면서 

GM의 폴 제이콥슨(Paul Jacobson) 최고재무책임자(CFO)는 30일 "우리는 전기차 시장이 선형적으로 성장하지 않을 것이라는 것을 알고 있다"며 "우리는 ICE(내연기관 자동차)와 EV(전기차) 생산 사이에서 유연하게 대처할 준비가 돼 있다"고 로이터에 30일 밝혔다.

GM 메리 바라 CEO는 “전기차 성장 속도가 둔화되면서 불확실성이 커진 것은 사실이다. 우리는 수요에 맞춰 건설할 것"이라고 30일 실적 발표장에서 공개적으로 밝혔다.

ING 은행 유로존 수석 이코노미스트 버트 콜린은 “유럽을 끌어내린 것은 우크라이나 전쟁과 에너지 위기 이후 구조적 변화에 따른 경쟁력 상실”이라며 “문제는 독일의 경우 제조업 부문 침체로 유럽 최대 경제국에서 이 지역의 알바트로스로 전락했다”고 로이터에 말했다.

로이터는 “경제학자들은 미국이 조만간 경기침체에서 벗어날 것 같지는 않다”며 “유럽 기업들은 임금 인상해 왔으나 그 속도가 느려서 소비자들이 지출보다 저축을 하고 있다”면서 “빵에서 휘발유에 이르기까지 모든 것의 급격한 가격 상승이 진정됐으나 가계의 고통을 완전히 줄이기에는 아직 충분하지 않으며 임금 인상은 제조업체의 비용을 가중시켰다”고 미국경제와 유로존의 격차를 밝혔다.

GM 주식의 최대 소유자인 ACR 알파인 캐피털 리서치의 포트폴리오 매니저 팀 피에호프스키는 "전기차 충전과 저온에서의 배터리 복원력 부족이라는 한계가 소비자들의 불안을 야기하고 있다는 것은 의심의 여지가 없다"며 "현실은 채택 곡선이 느려지고 연비에 대한 규제 당국의 반발에 있으나 처음에 예상했던 것보다 더 긴 경사로가 될 것"이라고 로이터에 말했다.

한국의 지난해 전산업생산지수 110.9는 전년보다 0.7% 증가이나 서비스업이 2.9% 늘어나고광공업 생산은 3.8% 감소했다.

제조업 생산이 3.9% 감소하며 1998년(-6.5%) 이후 가장 큰 폭의 감소에 소매판매는 전년보다 1.4% 줄면서 2년째 감소다.

삼성전자는 지난해 반도체사업에서 2.2조원 규모 손실을 기록했다.

제조업 생산이 3.9% 감소하며 1998년(-6.5%) 이후 가장 큰 폭의 감소에 소매판매는 전년보다 1.4% 줄면서 2년째 감소다.

기획재정부는 31일 '산업활동동향 평가'에서 생산측면은 "최근 수출 개선 흐름, 반도체 등 주력산업 업황 반등, 모바일 신제품 출시 등이 긍정적"이라 진단했다.

한국언론들은 31일 IMF가 올해 한국 경제성장률을 2.3%로 지난해 10월 전망치보다 0.1%p 올렸고, 이는 미국과 중국의 경제가 회복되면서 한국 경제에 도움이 될 걸로 진단했다고 대부분 보도했다.

윤석열 체제는 2022년 5월 한미정상회담에서 미국 전기차의 배터리 세액공제를 쥐고 첨단반도체를 일본에 넘겨줬고, 중국의 전고체 배터리 체제가 저가 공세로 강세가 되면서 미국 공급망 보호 전략의 부담을 떠 안고 주가 상승 경기부양 전략이 위기에 노출됐다.kimjc00@hanmail.net


European economic slowdown, rapid decline in electric vehicle growth, delisting of startups, falling stock prices


The International Monetary Fund (IMF) said in its latest economic outlook on the 30th, “Europe’s growth rate has slowed significantly, reflecting weak consumer sentiment, the impact of high energy prices, and weakening investment in interest rate-sensitive manufacturing and businesses.”

Eurozone growth this year will be only 0.9%, and the eurozone economy has slumped at the end of last year as the energy crisis persisted, triggering a loss of competitiveness in some European industries and consumers curbing spending to grapple with high living costs, the European Statistics Office announced today.

Economic output in the 20 countries that use the euro grew by 0% compared to the previous quarter in the last three months of 2023 and contracted in the third quarter, narrowly avoiding a recession.

The Eurozone economy grew by only 0.1% compared to a year ago.

The IMF's latest economic forecast predicts a global economic growth rate of 3.1% this year, the same rate as 2023.

The outlook has improved because of the strength of the U.S. economy, which grew 3.1% last year, and the IMF expects the U.S. economy to grow 2.1% this year, which is an upward adjustment from the previous forecast of 1.5%.

The Chinese economy is expected to grow by 4.6% this year, but the problem of bad real estate loans is growing.

“Currently, the gap in economic activity between the United States and the eurozone is widening significantly,” Bert Colin, chief eurozone economist at ING Bank, told the NYT. “We only expect the eurozone economy to improve substantially by the end of this year.” It was diagnosed as ‘speech improvement’.

Tata Steel, Britain's largest steel mill, said it planned to close its blast furnaces in Port Talbot, Wales and replace them with electric furnaces, which could result in the loss of 2,800 jobs.

The German economy, which came out of a standstill, contracted by 0.3% in 2023, growing the slowest among the 20 countries that use the euro.

“The strength of Europe’s economic rebound could largely depend on the fate of Germany,” said Carsten Brzeski, head of global macroeconomics at ING. “Germany’s economy shrank 0.3% in the fourth quarter after a sluggish second quarter. “We remained in the ‘twilight zone between recession and recession,’” he told the NYT.

Reuters said, “Auto manufacturers and suppliers are betting big on future demand for electric vehicles, but the short-term global economic slowdown is causing suffering such as bankruptcies, scrapped IPOs, and production cuts,” and “On the 29th, France's Renault announced that it will sell electric vehicles. “The plan to list our business Ampere was canceled due to the sluggish stock market,” the company announced on the 30th.

Renault's new electric car company has been expected by the market to be valued at up to 10 billion euros for its IPO.

The German Automobile Association (VDA) predicted on the 30th that German electric vehicle sales will decline by 16% in 2023 and by a further 9% in 2024.

VDA expects plug-in hybrid sales to increase from 176,000 to 185,000 units, and battery electric vehicle sales to plummet 14% from 524,000 to 451,000 units.

Citing a VDA report, Reuters said German car sales are lagging behind the recovery of the global passenger car market, with sales expected to be 25% below pre-pandemic levels in 2024.

The VDA said the global passenger car market is expected to grow 2% this year to 77.4 million units, close to the pre-pandemic level of 78.8 million units, and that Germany's passenger car market is expected to shrink 1% to 2.82 million units, about a quarter less than before the pandemic. .

“Global electric vehicle momentum is stalling,” Morgan Stanley analyst Adam Jonas said in a recent research note. “The market is in a state of oversupply relative to demand.”

Albemarle, the world's largest producer of lithium, a key material for electric vehicle batteries, said in a report, "We are reducing jobs and capital expenditures in response to falling prices," and added, "The mass layoff is 4% of the total workforce," Reuters reported.

Due to rapidly weakening demand for electric vehicles in Europe and oversupply from Chinese competitors, European electric vehicle startups

Britain's Arrival received a notice of ‘delisting and suspension of stock trading’ from Nasdaq on the 29th, and its stock plunged 15% that day.

Reuters reported on the 30th that European electric vehicle startups Lordstown Motors, Proterra and Sweden's Volta Trucks went bankrupt as the difficult economy weighed on demand and hampered access to capital.

“In the long term, automakers are betting on EVs even though they still benefit from strong demand for internal combustion engine (ICE)-powered vehicles,” Reuters said.

“We know that the electric vehicle market will not grow linearly,” GM Chief Financial Officer Paul Jacobson said on the 30th. “We are prepared to respond flexibly,” he told Reuters on the 30th.

GM CEO Mary Barra said, “It is true that uncertainty has increased as the growth rate of electric vehicles has slowed. “We will build to meet demand,” he said publicly at the performance presentation on the 30th.

“What dragged Europe down was the loss of competitiveness due to structural changes following the war in Ukraine and the energy crisis,” said Bert Colin, chief Eurozone economist at ING Bank. “He told Reuters.

Reuters said, “Economists say the U.S. is unlikely to emerge from a recession any time soon. European companies have been raising wages, but at a slower pace, and consumers are saving rather than spending.” “The rise has subsided, but it is not yet enough to completely reduce the suffering of households, and wage increases have increased costs for manufacturers,” he said, revealing the gap between the U.S. economy and the euro zone.

“There is no doubt that limitations in charging electric vehicles and lack of battery resilience at low temperatures are causing consumer anxiety,” said Tim Piechowski, portfolio manager at ACR Alpine Capital Research, the majority owner of GM stock. “The adoption curve is slowing and there is pushback from regulators on fuel efficiency, but it will be a longer ramp than initially expected,” he told Reuters.

Korea's all-industry production index of 110.9 last year was a 0.7% increase from the previous year, with the service industry increasing by 2.9% and the mining and industrial production decreasing by 3.8%.

Manufacturing production decreased by 3.9%, the largest decline since 1998 (-6.5%), and retail sales decreased by 1.4% from the previous year, marking the second consecutive year of decline.

In the 'Industrial Activity Trend Assessment' on the 31st, the Ministry of Strategy and Finance diagnosed that the production side is "positive due to the recent improvement in exports, the rebound in the business conditions of major industries such as semiconductors, and the launch of new mobile products."

Most Korean media reported on the 31st that the IMF raised Korea's economic growth rate to 2.3% this year, 0.1 percentage points higher than the forecast in October last year, and predicted that this would help the Korean economy as the economies of the United States and China recover.

Korea's overall industrial production index of 110.9 last year was a 0.7% increase from the previous year, but the service industry increased by 2.9% and the mining and industrial production decreased by 3.8%.

Manufacturing production decreased by 3.9%, the largest decline since 1998 (-6.5%), and retail sales decreased by 1.4% from the previous year, marking the second consecutive year of decline.

Samsung Electronics recorded a loss of 2.2 trillion won in its semiconductor business last year.

Manufacturing production decreased by 3.9%, the largest decline since 1998 (-6.5%), and retail sales decreased by 1.4% from the previous year, marking the second consecutive year of decline.

In the 'Industrial Activity Trend Assessment' on the 31st, the Ministry of Strategy and Finance diagnosed that the production side was "positive due to the recent improvement in exports, a rebound in the business conditions of major industries such as semiconductors, and the launch of new mobile products."

Most Korean media reported on the 31st that the IMF raised Korea's economic growth rate to 2.3% this year, 0.1 percentage points higher than the forecast in October last year, and predicted that this would help the Korean economy as the economies of the United States and China recover.

At the Korea-U.S. summit in May 2022, Yoon Seok-yeol's regime secured tax credits for batteries for U.S. electric vehicles and handed over cutting-edge semiconductors to Japan, and as China's all-solid-state battery system became stronger with its low-price offensive, stock prices rose, bearing the burden of the U.S. supply chain protection strategy. The economic stimulus strategy was exposed to crisis.



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