brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by 김종찬 Feb 28. 2024

이재명‘반복조사’정당법위반 측근선거운동에‘민주질서'파기

Lee Jae-myeong's 'repeated investigation

이재명 ‘반복조사’ 정당법 위반 측근 선거운동에 ‘민주질서’ 파기    

       

이재명 더불어민주당 대표가 “어떤 사람이 우세한지 반복적으로 조사하는 것은 선거의 기본이고 정당의 일상적 행동”이라며 후보자 선출에서 ‘반복 조사’ 권한 독점을 과시해 정당법을 위반했다.

이 대표가 성남시장 때 동원했던 여론조사 회사를 재등장시켜 현역 의원 이름을 빼고 반복해 전화여론조사를 실시한 것은 그가 지원하는 무명의 특정인들의 이름을 정당 자금으로 전파하는 불법 선거운동에 해당된다.

미국에서 시작된 긴급 전화여론조사에서 특정인을 배제하고 특정인 이름을 반복해 질의하는 방식은 인물 홍보에 의한 선거운동으로 정당이 선관위에 신고하지 않고 이를 주도하면 선거 자금의 불법 집행이 된다. 

정당법은 <제29조(정당의 기구) ①정당은 민주적인 내부질서를 유지하기 위하여 당원의 총의를 반영할 수 있는 대의기관 및 집행기관과 소속 국회의원이 있는 경우에는 의원총회를 가져야 한다>고 규정해 ‘후보 추천’에 ‘당원 총의’로 의원총회를 강제했다.

이 대표가 과시한 ‘반복 조사’는 정당법 37조의 <특정 정당이나 공직선거의 후보자(후보자가 되고자 하는 자 포함)를 지지ㆍ추천하거나 반대함이 없이 자당의 정책> 조항에서 ‘정당 활동’에 해당돼 이는 정당법의 ‘후보 신청자에 대한 민주적 공평 대우’에 위배된다.

이 대표는 현역 의원이나 특정인들은 뺀 상태의 ‘반복 조사’로 자신이 선호하는 ‘후보자 선거운동’을 적극 시도했고, 이를  "규칙은 이미 정해져있다"고 법 위반을 시인했다.

이 대표는 공천 심사 불공정 시비로 탈당자가 속출하는 데 대해 "경기하다가 질 것 같으니 경기 안 하겠다“면서 "최근에 탈당하시는 분들이 한두 분 계신 것 같은데, 입당도 자유고 탈당도 자유"라고 28일 밝혔다.

이 대표는 정당법 35조가 연말에 당원수와 활동을 차기 2월에 선관위에 ‘보고 의무’에서 지난해 적극 시도한 ‘특정 기관 의뢰 후보자 선별 조사’로 인한 ‘활동’을 보고를 제외한 것으로 보인다.

정당법 <제35조(정기보고) ①중앙당과 시ㆍ도당은 매년 12월 31일 현재로 그 당원수 및 활동개황을 다음 연도 2월 15일(시ㆍ도당은 1월 31일)까지 관할 선거관리위원회에 보고하여야 한다. 이 경우 중앙당은 당해 연도의 정책추진내용과 그 추진결과 및 다음 연도의 주요정책추진계획을 중앙선거관리위원회에 보고하여야 한다>고 규정했다.

이 대표는 여론조사 업체 선정 과정에 대한 비판에 이날 "오해와 과장에 의한 것"이라며 "전략적 판단을 위해서 해당 지역에 대해서 지형이 어떤지 이 후보 저 후보 중에 어떤 사람이 우세한지 반복적으로 조사하는 것은 선거의 기본이고 정당의 일상적 행동"이고 "불평, 불만을 가질 수는 있지만 그것은 조사일 뿐"이라고 ‘공식적 정당 활동’으로 밝혔다.

이 대표는 후보 선출에 대해 "새로운 사람들에게도 기회를 줘야 한다"며 "강물이 흘러서 바다로 가는 것처럼 또 세대 교체도 있어야 하고 새로운 기회도 주어져야 하고, 특히 우리 국민들의 눈높이에 맞는 선수 선발이 반드시 필요하다"고 ‘대표’ ‘중앙당’의 ‘선수 선발권 독점’을 강조해 정당법의 ‘민주질서 유지’ 조항을 위반했다.

이 대표는 비공개 삼사위원으로 출마자 자격 심사에 의한 ‘컷어프’ ‘감점’ ‘경선 참여’ ‘경선 참여 불가’ 조치 행위에 대해 "경기를 하다가 질 것 같으니까 경기 안하겠다는 것은 국민들 보시기에 아름답지 않을 것"이라고 ‘심사 결정권자’ 지위로 대응했다.

이 대표는 이어 "정해진 규칙 속에서 경쟁하다가 규칙이 나한테 불리해서, 또는 이기기 어려워서 중도에 포기하는 것은 자유지만 마치 경기 운영에 문제가 있는 것처럼 말하는 것은 옳지 않다"고 자신을 ‘경기운영자’로 변신시켰다.

이 대표는 특히 기자들에게 "언론이 언론의 역할을 하고 심판의 역할을 해야지, 상대 선수가 돼서 공격할 뿐만 아니라 사실을 왜곡해서 상대편을 들어서야 되겠나"라고 ‘언론이 심판자’라며 정당법 위반을 말했다.

선관위원장이던 정필모 의원은 27일 의원총회에서 위원장 사퇴에 대해 “여론조사 3개 업체 선정에서 하루 뒤 ‘리서치디앤에이’ 추가됐고, 20일 언론 보도로 이 업체가 ‘현역 의원 배제 여론조사’ 수행 사실이 드러났고, 실무진이 ‘일의 부담 때문이 아니라 제3자가 해당 분과위원에게 전화로 지시해 끼워 넣었다’ 취지로 설명했고, 누구 지시인지 실무진들이 ‘밝힐 수 없다’며 함구했다”고 설명했다.

이 대표는 이에 22일 “십수년 전 성남시 여론조사 했다는 것과 민주당의 정량평가가 무슨 관계가 있나”고 밝혔다.

민주당은 친명계 김병기 수석사무부총장이 ‘막후 개입’ 보도에 대해 23일 “김 수석은 업체 선정 프레젠테이션 우선순위에 오른 업체를 적절한 사유 없이 배제할 시 불공정 논란 있을 수 있다는 의견을 제시한 것”이고 “선관위는 경선용 조사 업무 감안해 4개 업체와 계약 맺었다”고 발표했다. kimjc00@hanmail.net


Lee Jae-myeong's 'repeated investigation' violates political party law, destroys 'democratic order' in election campaign of close associates


Lee Jae-myeong, leader of the Democratic Party of Korea, violated the Political Party Act by flaunting his monopoly on ‘repeated investigation’ authority in candidate selection, saying, “Repeatedly investigating which person is superior is the basis of elections and the daily behavior of political parties.”

Representative Lee's re-emergence of the public opinion polling company that he used when he was Mayor of Seongnam and repeated telephone public opinion polls without the names of incumbent lawmakers constitutes an illegal election campaign in which the names of specific, unknown people he supports are disseminated with party funds.The method of excluding specific people and repeatedly asking questions about their names in emergency telephone polls, which began in the United States, is an election campaign based on publicity of a person, and if a political party takes the initiative without reporting it to the National Election Commission, it becomes illegal execution of election funds.

The Political Party Act states, <Article 29 (Organization of Political Parties) ① In order to maintain democratic internal order, a political party must hold a general meeting of its members if it has a representative body and executive body that can reflect the consensus of its members and affiliated National Assembly members.> It stipulated that a general meeting of members be held based on ‘candidate recommendation’ and ‘party member consensus’.

The 'repeated investigation' that Representative Lee flaunted falls under 'political party activities' under Article 37 of the Political Party Act <Policy of the party without supporting, recommending or opposing a specific political party or candidate for public office election (including those who wish to become a candidate)> This violates the ‘democratic fair treatment of candidates’ under the Political Party Act.

Representative Lee actively attempted to ‘campaign for his preferred candidate’ through ‘repeated investigations’ excluding active members or specific people, and admitted to violating the law by saying, “The rules have already been set.”

Regarding the number of people leaving the party due to the unfair nomination screening, Representative Lee said on the 28th, "I will not play because I feel like I will lose if I play," and added, "I think there are one or two people who have left the party recently. They are free to join the party and they are free to leave the party." .

Representative Lee said that Article 35 of the Political Party Act appears to exclude the reporting of ‘activities’ due to the ‘candidate selection survey commissioned by a specific agency’, which was actively attempted last year, from the ‘obligation to report the number of party members and activities at the end of the year and the activities to the National Election Commission in February of the following year’.

Political Parties Act <Article 35 (Regular Reporting) ① The Central Party and city/provincial parties manage the elections under their jurisdiction by reporting the number of party members and activity status as of December 31 of each year until February 15 of the following year (January 31 for city/provincial parties). Must report to the committee. In this case, it was stipulated that the Central Party must report to the National Election Commission the contents of policy promotion for the current year, the results of the promotion, and major policy implementation plans for the following year.

In response to criticism of the process of selecting a public opinion poll company, Representative Lee said, "It is due to misunderstanding and exaggeration." He added, "For strategic judgment, it is important to repeatedly investigate what the topography of the region is and which candidate is superior among the candidates in the election. It is the basic and daily behavior of a political party,” and “you can complain and be dissatisfied, but it is only an investigation,” he said.

Regarding the election of candidates, Representative Lee said, "We must give new people a chance as well," and "Just as a river flows to the sea, there must be a generational change and new opportunities must be given. In particular, it is essential to select players who meet the expectations of our people. "By emphasizing the 'representative' 'Central Party's 'monopoly on player selection rights', it violated the 'maintenance of democratic order' provision of the Political Parties Act. 

Regarding the actions of 'cut-off', 'deduction of points', 'participation in the primary', and 'no participation in the primary' based on the screening of candidate qualifications as an undisclosed member of the third party, Representative Lee said, "It is not beautiful in the public's eyes to say that you will not play because you feel like you will lose. “I won’t,” he responded with his status as a “screening decision maker.” 

Representative Lee went on to transform himself into a 'game operator', saying, "I am free to compete within the set rules and then give up midway because the rules are unfavorable to me or because it is difficult to win, but it is not right to speak as if there is a problem with the management of the game." I ordered it. 

In particular, Representative Lee said to reporters, "The media should play the role of the media and referee. Shouldn't it be the opponent's player and not only attack, but also distort the facts and take the other side?" He said, "The media is the referee," violating the law of political parties. 

Rep. Jeong Pil-mo, who was the chairman of the election committee, said about the resignation of the chairman at the general meeting of lawmakers on the 27th, “In the selection of three opinion poll companies, ‘Research D&A’ was added a day later, and on the 20th, it was reported by the media that this company was conducting ‘opinion polls excluding active lawmakers.’ This was revealed, and the working staff explained that it was not because of the burden of work, but that a third party instructed the subcommittee in question over the phone and inserted it, and the working staff kept silent, saying they ‘cannot reveal’ whose instructions it was.”

In response, Representative Lee said on the 22nd, “What is the relationship between the Seongnam City public opinion poll conducted decades ago and the Democratic Party’s quantitative evaluation?”

On the 23rd, the Democratic Party responded to reports of pro-Myeong faction Senior Vice President Kim Byeong-ki's 'behind the scenes intervention', saying, "Senior Kim expressed the opinion that there may be unfair controversy if a company that was given priority for a company selection presentation is excluded without an appropriate reason." The National Election Commission announced that it had signed contracts with four companies in consideration of the primary election survey work.          


telephone poll, Point deduction, primaries, democratic order, repeated surveys, selection rights, public opinion polls, Lee Jae-myung, political party law, cutoff, candidates, National Assembly members




















   

작가의 이전글 중국전기차멕시코생산미국보조금,애플전기차포기혼다수소전기차
브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari