Korean media LG Ensol US investment trip
한국언론 LG엔솔 미국투자 3배확대 Vs 로이터 ‘도요타와 장착 협상’
LG엔솔 주주총회 보도에서 한국이 ‘미국 투자 3배 확대’가 주도한 반면 로이터는 ‘도요타에 장착 협상 중’을 밝혔다.
권영수 LG엔솔 CEO의 24일 발표에 대해 로이터는 전기자동차(EV) 배터리 공급하기 위해 도요타 자동차와 협의 중이라며 "우리는 협력의 방법을 논의하고 있다"고 보도했다.
로이터는 이어 LG엔솔이 “인플레이션 감소법에 따라 시행 된 미국 연방 인센티브를 받기 위해 애리조나에 5 억 달러를 투자하여 중단 된 미국 배터리 프로젝트를 재개 할 것이라고 밝혔다”고 보도했다.
한국은 증권사 연구원들이 주도하며 “대신증권은 LG에너지솔루션이 7조2천억원 규모의 미국 애리조나 투자로 북미 시장에서 가파른 성장세를 지속할 것으로 27일 분석했다. 투자의견 '매수'를 유지하고 목표주가는 기존 60만원에서 65만원으로 상향했다”는 내용이 보도의 주종이 됐다.
LG엔솔은 미국 금융시장에 의존하는 대표적 해외법인 의존 기업이며, 지난 1월 20일에 4번째 GM과의 합작 공장 투자가 무산됐다.
LG엔솔은 지난해 1분기 외화차입금(외화사채 포함)은 5조6120억원으로 총차입금(7조2988억원) 중 76.8% 비중에 39%(1조4551억원)가 1년내 상환의 유동성 단기차입금이다.
LG엔솔은 별도의 환율 전담 부서 운용으로 금융기관과 파생상품 계약이 경영 비중에서 높아, 통화선도 파생상품으로 외화 매입하고 금융기관과 계약이 복잡하다.
LG엔솔이 24일 공시 자료는 유상증자, 현금출자 등으로 직접 조달하는 현금은 총 2조9천억원 규모이고, 미국 등 해외법인이 빌리는 자금에 대해 채무 보증 규모는 총 2조2300억원 정도이다.
대신증권 보고서는 27일 "LG엔솔은 애리조나 투자 계획을 기존 1조7천억원에서 7조2천억원으로 확대했다. 투자 확대의 배경은 전방 EV(전기차)·ESS(에너지저장시스템) 수요 확대, IRA(인플레이션 감축법)상 AMPC(배터리 제조 세액공제, kWh당 35~45달러 지급) 혜택 때문"이라며 미국 애리조나 투자로 북미 시장에서 가파른 성장세를 지속할 것이라서 투자의견 '매수'를 유지하고 목표주가는 기존 60만원에서 65만원으로 상향했다.
LG에너지솔루션의 지난해 1분기 총차입금은 7조2988억원에서 상환기간 1년 미만 단기부채 2조8868억원, 비유동성 부채가 4조4119억원 비중이다.
‘전자신문“은 ”CATL은 중국 업체다. 미국의 대중(對中) 규제에서 자유롭지 못하다. 테슬라가 미국 생산에 보조금을 지급하는 것을 골자로 한 인플레이션감축법(IRA)에 대응하며 배터리를 안정적으로 수급하기 위해서는 LG에너지솔루션 협력이 필수라는 얘기다“며 ”LG에너지솔루션이 이번 대규모 투자를 단행한 결정적 이유로 풀이된다. LG는 앞으로 테슬라 공급망 내에서 파나소닉과 양강 체계 구축이 예상된다“고 27일 보도했다.
‘뉴스1’은 지난해 10월 16일자에 “16일 업계에 따르면 LG엔솔은 도요타와 미국 현지 공장에서 생산하는 배터리를 도요타 미국 공장에 공급하기 위한 협상을 진행 중이다. 이르면 연내 배터리 공급을 위한 업무협약(MOU)을 맺을 예정”이라며 “자국 브랜드의 부품과 협력사를 선호하는 일본 자동차업체들이 LG엔솔과 연이어 손을 잡는 것은 글로벌 배터리 시장에서 LG엔솔의 미국 공장 생산 능력과 앞선 기술력 때문인 것으로 풀이된다”고 보도했다.
동아일보는 27일자 <사설, LG엔솔 美에 최대 배터리 공장… 中 ‘배터리 굴기’ 맞설 기지로>에서 “세계 최대 전기차 시장으로 부상 중인 북미 시장을 선점하는 동시에 중국의 ‘배터리 굴기’에 맞서겠다는 전략”이라며 “LG엔솔의 애리조나 투자도 미국 기업들이 중국의 저가 배터리 대신 한국의 고품질·고성능 배터리 공급을 요청한 게 배경이 됐다고 한다. 정부도 핵심 자원의 공급망 확보로 K배터리를 뒷받침해야 할 것”이라고 밝혔다.
<혼다 GM ‘수소연료 배터리’ 트럭 확대, GM LG엔솔 배터리 결렬, 2023년 2월 2일자 참조> kimjc00@hanmail.net
Korean media LG Ensol US investment tripled vs. Reuters ‘Negotiation with Toyota’
In a report at LG Ensol’s general shareholders’ meeting, Korea took the lead in “triple U.S. investment,” while Reuters said it was “negotiating to install it in Toyota.”
Regarding LG Ensol CEO Kwon Young-soo's announcement on the 24th, Reuters reported that they were discussing with Toyota Motors to supply batteries for electric vehicles (EV), saying, "We are discussing ways of cooperation."
Reuters then reported that LG Ensol said it would "restart a suspended US battery project by investing $500 million in Arizona to receive US federal incentives implemented under the Inflation Reduction Act."
Korea is led by researchers from securities firms, saying, “Daishin Securities analyzed on the 27th that LG Energy Solutions will continue its rapid growth in the North American market with an investment of 7.2 trillion won in Arizona, USA. We maintain our ‘buy’ rating and raise our target price from KRW 600,000 to KRW 650,000.”
LG Ensol is a representative overseas corporation dependent on the US financial market, and on January 20, the fourth joint venture with GM collapsed.
LG Ensol's foreign currency borrowings (including foreign currency debentures) in the first quarter of last year were 5.612 trillion won, and 39% (1.4551 trillion won) of 76.8% of total borrowings (7.2988 trillion won) were liquid short-term borrowings to be repaid within one year.
LG Ensol operates a separate foreign exchange department, and derivatives contracts with financial institutions account for a high percentage of management, so purchasing foreign currencies with currency forward derivatives and contracts with financial institutions are complicated.
According to data announced by LG Ensol on the 24th, the total amount of cash directly raised through paid-in capital increase and cash investment is 2.9 trillion won, and the total amount of debt guarantees for funds borrowed by overseas subsidiaries, such as the United States, is about 2.23 trillion won.
A Daishin Securities report said on the 27th, “LG Ensol has expanded its investment plan in Arizona from 1.7 trillion won to 7.2 trillion won. Inflation Reduction Act), AMPC (battery manufacturing tax credit, $35 to $45 per kWh) is beneficial," he said, maintaining his 'Buy' rating and target price of 60 It was raised from 10,000 won to 650,000 won.
LG Energy Solutions' total debt in the first quarter of last year was 7,298.8 billion won, short-term debt with a repayment period of less than one year was 2,886.8 billion won, and illiquid debt accounted for 4,411.9 billion won.
The ‘Electronic Times’ said, “CATL is a Chinese company. It is not free from US regulation on China. It means that cooperation with LG Energy Solutions is essential to respond to the Inflation Reduction Act (IRA), which is based on Tesla subsidizing US production, and to ensure a stable supply of batteries.” “LG Energy Solutions made this large-scale investment. It is solved for one decisive reason. LG reported on the 27th that it is expected to build a Yanggang system with Panasonic within the Tesla supply chain in the future.”
‘News 1’ reported on October 16 last year, “According to the industry on the 16th, LG Ensol is in the process of negotiating with Toyota to supply batteries produced at the US plant to Toyota’s US plant. “We are planning to sign a business agreement (MOU) for battery supply within this year at the earliest,” he said. It is interpreted that it is because of advanced technology.”
The Dong-A Ilbo published an article on the 27th <Editorial, LG Ensol is the largest battery factory in the US... “It is a strategy to preoccupy the North American market, which is emerging as the world’s largest electric vehicle market, and at the same time confront China’s ‘battery rise’,” said “LG Ensol’s investment in Arizona is also a strategy that US companies can use for low-cost batteries in China. Instead, it is said that the background was a request for the supply of high-quality and high-performance batteries from Korea. The government should also support K-Battery by securing the supply chain of key resources.”
<Honda GM ‘Hydrogen fuel battery’ truck expansion, GM LG Ensol battery breakdown, refer to February 2, 2023>
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