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by 임재홍 Jul 24. 2023

Inheritance tax in South Korea

한국 상속세의 복잡성에 대하여

무더운 여름이 찾아왔습니다. 이 더위에도 슈트를 입고 나가는 오늘도 한국의 상속세에 대한 고객들의 불평을 들어야 합니다.


한국의 상속세는 상당히 높습니다. 업계에 따르면, OECD 회원국 중 명목 세율은 일본에 이어 세계 2위 수준입니다. 그러나 일본의 경우 과세표준이 60억 원(약 6억 엔)을 초과해야 하는 반면 한국의 경우 과세표준이 30억 원 초과이므로 실제 체감 세율은 세계 최고 수준입니다. 또한, 2021년도 한국경제연구원에 따르면, GDP 대비 상속세 부담률은 프랑스, 벨기에와 함께 공동 1위였습니다. 아마도 올해도 큰 차이는 없을 것으로 보입니다.


현재의 상속세율은 1999년 말 세법 개정 당시 최고 세율구간을 50억 원 초과에서 30억 원 초과로 낮추고, 최고세율은 45%에서 50%로 인상한 이후 현재까지 유지되고 있습니다.

게다가 한국의 상속세는 상속인 입장에서 보면 부담이 큰 유산세 방식을 적용하고 있습니다.

현행 유산세는 피상속인(사망자·재산을 물려주는 사람)이 남긴 재산 총액에 상속세를 매기는 방식입니다. 유산취득세는 상속인이 각자 물려받는 재산 가액을 기준으로 상속세를 매깁니다. 전체 유산이 아니라 상속인 개인의 유산 취득분에만 매기는 방식이어서 세 부담이 그만큼 줄어들게 됩니다. 다시 말하면 유산세 방식과 유산취득세 방식의 가장 큰 차이점은 피상속인이 남긴 상속재산을 기준으로 삼을지, 상속인이 취득하는 상속재산을 기준으로 삼을 것인지가 핵심입니다.


또한, 현재 상속세를 운영 중인 OECD 23개 회원국 가운데, 유산세 방식은 우리나라를 비롯해 미국, 영국, 덴마크 등 4개국에 불과하며, 일본, 독일, 프랑스 등 19개국은 유산취득세 방식을 채택하고 있어서, 현재 정부에서도 일본과 같은 유산취득세 방식 도입에 대한 연구용역 추진 등 세법 개정에 대한 논의가 진행되고 있는 것으로 알려져 있습니다.


유산세 방식은 피상속인이 남긴 총 자산 규모에 따라 세액을 결정하고 부과하는 방식이며, 상속인이 여러 사람인 경우에도 각자의 상속분으로 분할하기 이전의 유산 총액을 과세베이스로 해 누진과세 구조를 적용하여 과세합니다. 이와 달리 유산취득세 방식은 상속인, 수증자, 수유자 즉 개개인이 이전받은 금액에 따라 세액을 결정하고 부과하는 방식이며, 상속인, 수유자 등이 여러 사람인 경우 유산을 먼저 상속분·유증분에 따라 분할·계산한 후, 분할·계산된 각자의 몫에 초과 누진세율을 적용하는 방식입니다.

최근 유산취득세로의 전환을 추진 중인 정부는 오는 5월 말까지 연구용역을 끝내고 개편 방향을 구체화할 방침이라고 합니다.


당초엔 개편 내용을 올해 7월 세법개정안에 담아 이르면 내년부터 시행할 것이란 관측이 있었으나 지금 분위기로는 지연될 가능성도 있습니다.

물론 상속재산이 동일하다고 하더라도 나라마다 과세 체계와 과세 방식 등이 다르기 때문에 실제 세 부담을 판단하려면 상속금액과 실제 납부세액을 비교해 봐야 합니다.

또한, 각 국가의 상속세 최고세율은 실효세율 측면에서 각종 공제제도나 기존 소득세와의 관계 등 여러 측면을 고려할 필요가 있으므로, 다른 나라와 단순 비교하는 것은 용이하지 않습니다.

실제로 한국에서도 상속세의 실효세율이 복잡한 세법으로 인해 예상했던 것보다 낮아, 납세자들 입장에서는 매우 혼란스러울 수 있습니다.


상속세의 실효세율이 낮은 가장 큰 이유는 상속세의 공제가 조건에 따라 과다하기 때문입니다. 상속세 과세가액 중 상속공제액이 차지하는 비중이 41.7%에 달하는 등 상속세 납부 대상이 되는 자산의 상당수가 각종 공제로 과세 대상에서 제외되고 있습니다.

하지만 공제가 된다고 해도 한계가 있어 대기업이나 100억 원 이상의 자산가는 사실상 명목세율을 적용받는다고 보면 됩니다.


결국 40대, 50대에 접어든 고액자산가와 부동산 및 회사 소유주뿐 아니라 대부분의 고액연봉 직장인과 전문경영인들은 불과 20여 년 뒤 퇴직과 은퇴를 대비한 연금과 상속 증여 플랜 등 개인 및 기업 보장 자산을 미리 준비하지 않으면 은퇴 시점에 후회하게 될 가능성이 매우 높습니다.

국내 세금을 피하기 위한 방법이 아주 없는 것은 아니지만, 대부분 불법적인 경로인 차명 계좌, 역외 탈세 등의 자본 거래로 이어지기 때문에 권유할 만한 방법은 아닙니다.

세금을 피할 수 없다면 합법적인 절세 방안을 찾는 것이 합리적이라고 생각합니다. 조만간 내년도 세법 개정 안에 대한 청사진이 공개될 예정입니다.


가업 상속공제 개정안이 올해 일부 완화되었고 내년에도 더 완화될 것으로 보이지만, 향후에도 일자리 유지 및 고용 확대에 대한 정부의 입장은 달라질 것 같지는 않습니다.

또한, 국세청의 세수 확보 및 조세인프라 확충과 조세회피 관리 강화 기조는 더욱 촘촘하게 진행될 것으로 보입니다.  올해에도 세법개정 추진방향에 대한 관심이 무척 뜨거울 것으로 예상됩니다.




The hot summer has arrived. Even on a day like today, when wearing a suit outside, we still have to listen to complaints from customers about inheritance taxes in Korea.


The Inheritance taxes in Korea are quite high. According to the industry, Korea has the second highest nominal tax rate among OECD member countries after Japan. However, in Japan, the taxable standard must exceed 6 billion yen (approximately 60 billion won), while in Korea, the taxable standard exceeds 3 billion won, making the actual perceived tax rate the highest in the world. In addition, according to the Korea Economic Research Institute in 2021, the burden of inheritance taxes as a percentage of GDP was tied for the highest with France and Belgium. It seems that there will be little difference this year as well.


The current inheritance tax rate has been maintained since the end of 1999, when the highest tax rate bracket was lowered from over 50 billion won to over 30 billion won and the highest tax rate was raised from 45% to 50%.

Furthermore, inheritance taxes in Korea apply a burdened estate tax system from the perspective of the inheritor.

The current estate tax system assesses inheritance taxes based on the total amount of assets left by the deceased. The inheritance acquisition tax is calculated based on the value of the property inherited by each inheritor. It is a method that only applies to the personal estate acquisition portion of the inheritor, so the tax burden is reduced accordingly. In other words, the main difference between the estate tax system and the inheritance acquisition tax system is whether the inherited property left by the deceased will be used as the basis or the inherited property acquired by the inheritor will be used as the basis.


In addition, among the 23 OECD member countries currently operating inheritance taxes, only four countries including Korea, the United States, the United Kingdom, and Denmark adopt the estate tax system, while 19 countries including Japan, Germany, and France adopt the inheritance acquisition tax system. It is known that discussions on tax law revision, such as the adoption of inheritance acquisition tax system like Japan, are being pursued by the government.


The estate tax system is a method of determining and imposing taxes based on the amount of the total assets left by the deceased, and applying a progressive taxation structure using the taxable base, even if there are multiple inheritors. In contrast, the inheritance acquisition tax system is a method of determining and imposing taxes based on the amount received by each individual, such as the inheritor, the transferee, and the beneficiary, and applying a progressive taxation structure with an excess surtax rate to each of the divided and calculated shares after dividing and calculating the estate among multiple inheritors, transferees, and beneficiaries.


The government, which is currently promoting the transition to the inheritance acquisition tax, plans to finalize the direction of the revision by the end of May and finish the research service. Originally, there was an observation that the revision content would be included in the tax revision bill in July this year and would be implemented from next year, but there is a possibility of delay in the current atmosphere.


Of course, even if the inheritance property is the same, since the tax system and taxation method may differ from country to country, it is necessary to compare the amount of inheritance and the actual amount of tax paid to determine the actual tax burden.

In addition, since the highest inheritance tax rates in each country need to be considered from various aspects such as deduction systems and their relationship with existing income taxes from an effective tax rate perspective, it is not easy to simply compare with other countries.


In fact, in Korea, the effective tax rate of inheritance tax is lower than expected due to the complicated tax law, which can be very confusing for taxpayers.

The main reason for the low effective tax rate of inheritance tax is that deductions under certain conditions are excessive. A significant portion of the assets subject to taxation are excluded from taxation due to various deductions, with inheritance deductions accounting for 41.7% of the inheritance tax taxable amount.


However, even with deductions, large-scale asset owners such as large companies and those with assets of over 10 billion won are practically subject to the nominal tax rate.

In the end, not only high-asset owners in their 40s and 50s, but also most high-income salaried workers and professional managers who are preparing for retirement and inheritance plans, must prepare personal and corporate guaranteed assets in advance, or they are likely to regret it at the time of retirement.


Although there is not a completely legal way to avoid domestic taxes, most methods lead to capital transactions such as undisclosed accounts and offshore tax evasion, so it is not a recommended method.

If you cannot avoid taxes, it is reasonable to find legal tax-saving measures. A blueprint for next year's tax revision is expected to be released soon.

Although the revision of the business inheritance deduction is partially relaxed this year and is expected to be further relaxed next year, the government's position on job retention and employment expansion is unlikely to change in the future.


In addition, it seems that the National Tax Service's efforts to secure taxes, expand tax infrastructure, and strengthen tax evasion management will be more closely pursued.

It is expected that there will be a great deal of interest in the direction of tax reform again this year.

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