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by 김선혜 Oct 16. 2024

디자인 장인의 길

The Path of Design Masters

책 좀 읽으신다는 분들은 아마도 ‘트레바리’라는 커뮤니티 서비스를 들어보셨거나 참여해 본 경험이 있으실 듯 하다. 흔히 말해 독서 모임인데 좀 더 시스템화, 전문화시켜서 고액의 참가비를 내고 등록을 해야 하고 400자 독후감을 모임 이틀 전까지 제출해야만 참가 자격이 주어진다. 모임은 보통 하나의 주제가 4개의 세션으로 구성되며 호스트가 4권의 책을 주제에 맞게 선정하고, 모임에 대한 발제와 진행을 한다. 물론 도와주는 파트너분이 모임당 1분이 계시다. 서비스의 기획 의도에 맞게 모임이 잘 진행된다면 그래도 다른 독서 모임보다는 좀 더 고퀄의 독서 모임을 경험할 수 있겠지만 아마도 복불복의 법칙이 여기에도 적용되지 않을까?


아, 트레바리 이야기가 너무 길어졌네요. 최근에 UX 리서치 관련한 트레바리 모임을 하나 신청해서 재미나게 하고 있는데 놀러가기 쿠폰이 생겨서 주말반 하나를 더 참여하게 되었다. 이번 모임 주제는 우리나라의 다양한 우리술 양조장과 우리술을 소개하는 ‘백종원의 우리술’ 책을 읽고 음주와 토크를 함께 하는 재미난 모임이었다.


두술도가, 미담, 병영, 삼양춘, 술도가제주바당, 술아원, 양양술곳간, 제주샘주, 제주술다끄는집, 중원당, 지시울양조장 .. 책에 40여곳의 양조장과 양조장에서 생산하는 술에 대한 소개가 간략히 나와 있는데 전체적인 구성은 뭔가 너무 개요만 소개해 주고 넘어가는 기분이 들기는 했지만 뚝심을 가지고 술을 연구하고 어려운 환경에서도 양조장을 운영하면서 우리술을 지켜나가시는 양조인들의 모습을 보면서 아, 이분들이야말로 정말 진정성있는 장인들이시구나! 뒷통수를 딱 얻어맞는 느낌이 들었다.


나의 업에 들어선지도… 어언… 20년 훌쩍 넘었는데 과연 나는 이 분들처럼 업에 대한 ‘장인’이 되어 가고 있나… 책을 읽으면서 뭔가 묵직한 생각들이 머리속을 스쳐 지나갔다. 디지털 기반의 산업도 분명 사명감을 가지고 ‘장인’의 길을 걸을 수 있고, ‘장인’의 길을 걸어야 하고, ‘장인’이 되야 한다고 한때 생각하였는데, ‘장인’에 대한 일반적인 편견도 있고, 모두들 ‘돈돈돈’을 외쳐대는 세상에서 독야청청 홀로 ‘장인의 길’을 외쳐대는 것이 과연 의미가 있을까 하는 의문이 들면서 아직까지는 내세울 만한 결실을 만들지는 못한 것 같다. 그 ‘일반’이라 함은 뭔가 굉장히 오래되어야 할 것 같고(디지털의 역사는 일단 짧으니 탈락?), 한 우물만 파야 할 것 같고(기술이 계속 변하니 탈락?), 전통의 방식과 기법이 있어야 할 것 같고(전통에서 이미 탈락?), 문화재급 정도는 되어야 할 것 같은(도전해 볼 기네스북도 없으니 탈락?).. 그런 일반적인 정의로는 당연히 ‘장인’의 그림자도 밟을 수 없는 것이 디지털계의 업이다. 하지만 이것은 우리가 ‘장인’에 대한 정의를 너무 좁게만 바라봐서 그런 게 아닌가 하는 생각이 든다.


무릇 ‘장인’이라 함은 해당 분야와 업에 있어서의 깊이와 넓이를 고루 갖춘 사람을 의미하고, 업과 일의 기본을 탐구하여 기준을 세우고, 다양한 변화에 발맞춰 응용하고 심화시켜 나가는 사람이라 정의를 내리고 싶다. 여기서 핵심은 ‘깊이와 넓이’, ‘기본, 응용과 심화’이다. 이것이 바로 경험의 종류와 시간이 오래되었다고 다 장인이 될 수 없는 이유다. 책 속의 양조 장인들도 전통에만 얽매이는 것이 아니라 사회적 시대적 변화를 읽으면서 새로운 술 레시피를 개발하고 다양한 형태로 우리술을 만들고 알리고 계승하는 일을 하고 계신다. 한 우물만이 아니라 미래형 인재, 제너럴리스트이면서 스페셜리스트인 T자형 인재들이신게지. 그런 측면에서 어느 분야에서건 ‘장인’은 업에 대한 본질을 탐닉하는 진정성에서 시작하여 끊임없는 탐구, 연구와 개발을 거쳐 결국 나만의 방법론을 만들어가는 사람을 칭하는 호칭이 아닐까.


그런 의미에서 요즘 그동안 일하면서 공부하고 생각했던 것들을 하나둘씩 정리해서 글로 쓰는 작업을 하고 있는데 물론 생각만큼 속도는 나지 않지만 계속 하다보면 언젠가는 ‘장인’까지는 아니더라도 ‘선배’ 정도의 소리는 들을 수 있지 않을까? UX에 대해 정리해서 초기 브런치에 올린 버전을 요즘 다시 보강을 하고 있다. 개념과 역할, 디자인 프레임웍, 그리고 최근에 읽은 좋은 책들도 정리해서 올려볼까 생각 중이다.


성공하는 UX 디자이너가 되는 N가지 방법, 미래 디자이너가 쌓아야 할 N가지 역량 등등, 남들이 정리해 놓은 방법들이 차고 넘친다. 다른 사람들이 공유한 이야기를 보고 답습해 보는 것도 좋지만, 스스로 찾아서 공부하고 생각하고 깨닫고 정리해서 내 것으로 만드는 작업까지 겸하시길 바란다. 그리고, 언제 기회가 되면 이러한 이야기들을 함께 나누어 볼 수도 있지 않을까? 꼭 트레바리가 아니더라도?


우리 술을 탐닉하다 책장을 덮으며 ‘장인’이라는 주제로까지 좀 많이 가긴 하였는데, 나이가 차오르니 주변의 것들이 조금씩 달리 보이고, 기본에 충실한 삶을 살아오신 분들은 응용과 심화 과정 또한 남다르다라는 것을 느끼면서 ‘술’도 나의 ‘업’도 그닥 다르지 않음을 취기가 차오르지 않아도 느끼게 된다. 음… 아직 주말이 되려면 몇 일 더 남았는데 술 한잔 기울이고 싶어지네…



If you are an avid reader, you might have heard of the community platform called “Trevari” or even used Trevari service. In other words, Trevari is a book club, but it’s more structured and more professional than other book clubs. If you want to join a Trevari book club, you need to pay a substantial admission fee and submit a book report the day before the club meets. The book club consists of four-month sessions. A host chooses four books based on a main topic. A supporter, called a “partner” assists the host. If the meet-up is well-organized according to the host’s plan and Trevari’s concept, you can have a much better experience compared to other book clubs. However, there’s always some hit or miss.


Oh, I’m giving you too much information about Trevari. I recently joined a book club about UX research and enjoy it. I received a free coupon to join another book club, so I signed up for a Saturday afternoon meet-up. The topic of this book club was about Korean traditional alcohols. I read Korean Traditional Alcohols Introduced by Jongwon Bank, and I had a great time drinking and discussing various types of Korean traditional alcohol, brewers, and places I had never heard of before.


Doosuldoga(두술도가), Midam(미담), Byungyoung(병영), Samyangchoon(삼양춘), Suldogajejubadang(술도가제주바당), Sulawon(술아원), Yangyangsulgokan(양양술곳간), Jejusaemjoo(제주샘주), Jejusuldakkeuneunjeep(제주술다끄는집), Jungwondang(중원당), Jishiulyangjojang(지시울양조장).. The book summarizes over 40 breweries and the traditional alcohols they produce. I expected that I could find abundant interesting stories about breweries and their drinks from the book, but every story in the book just scratches the surface. Nevertheless, I could feel their authentic heart to study our alcohol and run a brewery business to preserve our tradition in a tough and poor environment. Seeing their effort, I realized they are true masters, and I I felt like I had been struck in the back of my head.


I have been working as a designer for many years. Am I becoming a “master” in the UX design field like them? While I was reading it, some heavy thoughts were passing through my head. I thought I had a calling to be a UX designer, and I could, should, and definitely must walk the path of a “master.” However, we have a “general prejudice” toward the concept of a “master,” and these days many people shout “show me the money.” So, I started to doubt myself if it is right to shout “the path of a master” alone in this world, and I still haven’t gained any remarkable achievement as a UX designer. The word “general” should have an ancient history (dismissed, because digital history is very short); it should reflect the idea of digging only one well (dismissed, because technology keeps changing); it should encompass traditional skills and techniques (dismissed, because digital work doesn’t align with “traditional”); and it should reach a level akin to cultural heritage (dismissed, because there’s no record similar to the Guinness World Records).. With such a narrow definition of “master,” the digital profession never follows even the shadow of the master. On one hand, this makes sense. On the other hand, our perspective towards a “master” is too narrow to understand “the true path of a master.”


I want to define the concept of a master like this: a master is a person who has the balance between the depth and breadth of a certain field of work, builds the standard through understanding the fundamental principle of the work, and applies and deepens to what we are doing in line with various changes. The significant points are “depth and breadth” and ‘fundamentals, application, and advancement.’ That’s the reason why everyone can’t become a master even though they have a lot of experiences and work for a long time. The craftsmen in the book aren’t simply following tradition. They study trends and changes in society and in the world, create new recipes, experiment with various ways of making alcohol, and strive to preserve and pass down our traditional heritage. I think they are true T-shaped professionals balancing both generalist and specialist skills. From this perspective, the title, so-called “master” can refer to people who start with authenticity to study the essence of work and finally create their own principles through incessant discovery, research, and development.


To follow a master’s path, these days I’m writing about what I experienced, what I studied, what I learned, what I defined, and how to make my own methods and principles. The progress is not as fast as I expect, but if I keep going, might I eventually be called a “master,” or at least a “senior”? I’m developing definitions and methods for UX, which I previously posted on Brunch. I will write and share not only what I define while I’m working, such as concepts, R&R and design frameworks, but also what I read.


There are plenty of how-tos out there like “N Ways to Become a UX Designer, N Skills to Hone as a Future Designer,” and so on. It is beneficial to learn other designers’ experiences, but I recommend finding your own study method, writing down your concepts and ideas, and developing your own principles. And, if I get a chance to meet you one day, might I say and share what I’m doing with you, even if it is not on Trevari?


As I enjoy reading and talking about Korean traditional alcohols, the theme expands to that of a “master.” As I grow older, I begin to see things around me a  bit differently, realize that the process of applying and deepening of one’s work for those dedicated to the fundamentals is unique, and recognize the process of “making alcohol” and “UX design” are not that different. Hmm… there are still a few days left until the weekend, but I already feel like having a drink.

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