여행으로 인한 경제적 누수를 줄이는 방법
"지역사회에 내 돈이 돌아가면 좋겠어요." "지역사회에 내 돈이 돌아가면 좋겠어요."
코로나19가 창궐하기 직전인 2019년
관광 산업은 세계 GDP의 10.3%를 차지했고
초고속 성장 산업 중 하나였습니다.
이 꿈같은 산업에 자연히 투자자와 자본이 몰려들었고
오지까지 국제 호텔 체인, 패스트푸드 매장이 들어섰습니다.
외국인 투자자에 의해 수혈된 자본으로
벌어들인 수익은 본국으로 송금 됩니다.
수익을 길어낸 해당 국가에는
이익의 극히 일부만 돌아가게 됩니다.
사람들이 몰리고 돈이 마구 도는 것 같지만
이 지역에 사는 사람들의 삶은 더욱 팍팍해 집니다.
생활비는 오르고 인구 과밀화,
천연 자원 고갈 등에 대한 비용을 고스란히 떠 안습니다.
물론 벌어들인 수익보다 훨씬 많은 비용이고
어떤 자원들은 돈 몇푼으로 결코 복구할 수 없을만큼 귀한 것들이죠.
이를 경제적 누수(economic leakage)라고 합니다.
현지인이 운영하는 호텔에 머물며
현지 음식을 먹고, 영어가 조금 부담스럽지만
현지 여행사를 통해 투어 예약을 하는 방법으로
누수를 줄이는데 기여할 수 있습니다.
• 나홀로 여행 증가(FIT 여행 증가)
• 하이킹 트레일 기반 관광
• 현지인의 일부가 되는 것 (롱스테이, 거주하기)
• 점점 더 모험적인 목적지에서의 "느린 여행"(항공보다는 육로 교통을 선호)
• 웰빙과 정신 건강 혜택을 추구
• 내면의 변화를 추구하는 경험 중심 여행
출처: Source: Adventure Tourism Development Index, ATTA, 2018b.
CBT – 지역 사회 기반 관광
MoLA – 조경 미학 관리
EPA – 환경 보호 의제
RT – 재생 관광
CBT – Community Based Tourism
MoLA – Management of Landscape Aesthetics
EPA – Environmental Protection Agenda
RT – Regenerative Tourism
In 2019, the broader tourism industry accounted for 10.3% of the global GDP. That's a remarkable piece of the global pie that many countries are eager to tap into. To do this quickly, many welcome foreign investments like hotel chains and fast food companies which, inadvertently, end up hurting their local economies instead.
Foreign investors will typically send the money made back to their own countries and the host country will only see a fraction of the profit. Meanwhile, the local population will experience higher costs of living, overcrowding, and depletion of natural resources. This is called economic leakage.
As tourists, we can do our part to minimize the economic leakage of a country by staying at local-owned hotels, eating at local restaurants, and finding local tour operators.
Tourism inputs are from both international and domestic visitors and incorporate forwardlooking trends. They enter a tourism sector system that is based on power-relationships,
politics and policy development and implementation. Within the system, the first contact for
the visitor is most likely to be based on economic benefits, these benefits need to interact
with social frameworks, ideally through community-based tourism. This discerns the nature
of the visitor’s interaction with host communities, which in turn impacts the management of
landscape aesthetics. Environment is an intrinsic component of community existence and
identity, the management of which should be through adaptive environmental protection
agendas. The visitor passes through the environment, which is seen in moments of time and
without the impact of incremental change. Fulfillment derived from the system produces
transformative effects, which through repeat or referral visitors, reinforce the whole
regenerative system.
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