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by 김종찬 Apr 03. 2024

테슬라 대형대시보드 ‘운전방해’ 전기차노후화 주가급락

Tesla's large dashboard 'impedes driving

테슬라 대형 대시보드 ‘운전 방해’ 전기차 노후화 주가 급락     


테슬라 주가가 2일 5.2% 하락한 166.08달러로 시장 가치가 약 300억 달러 빠져 올해 33% 하락하자 증시 분석가와 미국 언론들이 테슬라 전기차에 혹평을 시작했다.

중국 전기차 BYD는 이날 1분기에 1년 전보다 13% 증가한 약 30만 대의 전기차 판매와 15% 증가한 324,000대의 플러그인 하이브리드 차량 판매를 발표했다.

미국 GM은 이날 1분기 미국 판매가 1.5% 감소했고 배터리 구동 전기차의 인도량이 1/5 감소해 약 16,000대에 기인한다고 발표했다.

도이체방크 애널리스트 엠마누엘 로스너(Emmanuel Rosner)는 테슬라 재고에 대해 "차량 재고는 알려진 생산 병목 현상 외에도 심각한 수요 문제가 있을 수 있음을 확인시켜준다"고 보고서를 냈다.

딥워터 에셋 매니지먼트(Deepwater Asset Management)의 매니저 진 먼스터(Gene Munster)는 테슬라의 1분기 실적에 "추악하다"며 높은 금리와 전기차에 대한 기대감 급랭에 원인을 두고 장기적 전망에 대해서는 낙관적 태도를 유지했다.

반면 로이터는 설문 조사와 전문가에 따르면 머스크 CEO의 페르소나, 우익 정치로의 기울기, 양극화된 공개 발언도 미국 내 일부 잠재적 테슬라 고객을 외면하고 있다며 “테슬라는 오토파일럿 운전자 지원 시스템과 관련된 소송 및 조사, 로이터가 처음 보도한 차량의 대시 주행 거리 추정치를 조작했다는 혐의 등 다양한 이미지 문제에 직면해 있다”고 2일 밝혔다

뉴욕타임스는 전기차 시장이 이미 대시보드에 대형 화면으로 급성장한 테슬라에 유리하지 않을 수 있는 방식으로 진화하고 있다며 “테슬라의 부상에 불을 붙인 얼리 어답터와 달리 주류 구매자는 미니멀한 인테리어와 버튼 및 스위치 부족을 포함한 차량의 틀에 얽매이지 않는 디자인으로 인해 거부될 수 있다”고 시장 외면 이유를 분석했다.

테슬라 전기차는 최초로 거의 모든 차량 기능을 대시보드의 대형 화면에서 제어되게 만들어 혁신을 주도했으나 이제 전면 대형 스크린이 차량 운전을 방해하는 요소로 부각되며 테슬라식의 전기차 외면의 요인이 됐다는 지적이다.

컨슈머 리포트는 2일 모델3의 새 버전에 대한 리뷰에서 대시보드의 대형 화면 제어 문제에 대해 “이 시스템은 도로를 주행하는 동안 차량 내의 거의 모든 것을 조정하는 데 완전히 주의를 산만하게 만든다"고 지적했다.

로이터는 지난해 12월 테슬라가 자동차 제조업체로서 오랫동안 결함이 있는 것으로 알고 있던 서스펜션과 스티어링 부품의 만성적인 고장에 대해 ‘운전자 탓’으로 돌렸던 사건을 추가 보도했다.

테슬라는 중국에서 중국 전기차에 밀리며 스마트폰 및 가전제품 제조업체인 샤오미의 시장 가치는 2일 테슬라의 모델3 보다 저렴한 전기차인 스포티한 데뷔 자동차를 출시하면서 40억 달러가 급등했다.

테슬라는 1분기에 약 30만 대의 배터리 전기차(BEV)를 판매한 BYD를 수량에서 앞질렀으나 중국 자동차 제조업체는 1분기에 전 세계 BEV 판매량이 1년 전보다 13% 증가로 증가 속도가 압도적이다.

테슬라의 재고 급증은 1분기 인도량이 1년 전보다 8.5% 감소한 38만6810대로 실제 생산량은 1분기에 43만3371대 생산이다.

테슬라의 주가 급락에 대해 NYT는 “이는 회사가 모멘텀을 잃었다는 우려 때문”이라며 “중국에서 테슬라는 BYD와 전 세계로 확장하려는 야망을 가진 수십 개의 다른 라이벌과 맞서고 있고 유럽에서는 폭스바겐과 BMW와 같은 기존 자동차 제조업체가 더 매력적인 배터리 구동 모델을 출시했다”고 밝혔다.

미국에서 전기차의 판매 감소세 전환은 이미 1년 전만큼 빠르게 성장하지 않는 체제가 확인됐고, 미국 구매자들은 대부분 가솔린 엔진과 배터리 및 전기 모터를 결합한 하이브리드 모델을 선택하고 있다.

테슬라에 대한 부정적 분석은 대부분 대중 시장에서 전기차 개척자이지만 ‘라인업 노후화’가 치명적으로 지적된다.

테슬라는 2020년 이후 유일한 신형 모델은 지난해 한정 수량으로 판매한 미래형 픽업 모델로서 사이버트럭에 불과하나, 올해 제공할 가장 저렴한 버전으로 사이버트럭은 약 8만 달러부터 시작하여 대부분의 자동차 구매자에게 감당할 수 없을 정도로 높다.

BYD와 다른 중국 자동차 제조업체들은 새로운 모델을 빠르게 출시하면서 가격에서 테슬라 압도했고, 가격 경쟁은 이미 유럽과 동남아시아에서 입증되면서 득히 라틴 아메리카 시장 지배력 확장에 결정적이다.

테슬라의 가격 경쟁은 25,000달러의 정도 가격대 전기차 개발 중이지만 이 모델은 2026년까지 대량으로 판매되지 않을 것으로 예상된다.

테슬라가 현재 판매하는 주종은 모델Y와 모델3에 절대적으로 의존하고 있다.

포드는 3일 미국 1분기 자동차 판매가 6.8% 증가했고 저렴한 소형 픽업 트럭인 매버릭 판매량이 82% 급증한 39,061대를 기록했다고 밝혔다.

포드의 판매 증가를 이끈 매버릭은 하이브리드 수요에 증가했으며, 포드는 픽업트럭, 크로스오버 SUV 및 하이브리드에 대한 수요가 컸다.

포드는 지난해 말부터 강력한 수요가 커진 2만3815달러부터 시작하는 매버릭의 생산을 확대했다. 

도요타의 미국 자회사인 북미 TMNA는 1분기 실적으로 저렴한 세단, 크로스오버 SUV 및 픽업 트럭에 대한 수요에 힘입어 1분기 미국 자동차 판매가 약 20% 증가했다고 2일 발표했다.

TMNA는 1분기에 565,098대가 판매되어 1년 전의 469,558대에 비해 크게 늘었고 Land Cruiser, 4Runner, Tundra 및 Prius 모델이 판매가 증가했다.

특히 RAV4 크로스오버 판매량은 1년 전보다 47.4% 급증한 12만4822대를 기록하며 TMNA의 최대 판매 모델이 됐고, 하이브리드, 전기차, 하이르도겐 연료전지차를 포함한 전기차 판매량은 약 74% 증가한 20만6850대를 기록했다.kimjc00@hanmail.net   


Tesla's large dashboard 'impedes driving', stock price plummets due to aging of electric vehicles


As Tesla's stock price fell 5.2% to $166.08 on the 2nd, losing about $30 billion in market value and falling 33% this year, stock market analysts and American media began criticizing Tesla's electric vehicles.

BYD, a Chinese electric car company, announced sales of about 300,000 electric vehicles in the first quarter, a 13% increase from a year ago, and 324,000 plug-in hybrid vehicles, a 15% increase.

GM of the U.S. announced today that its first quarter U.S. sales decreased by 1.5% and that deliveries of battery-powered electric vehicles decreased by one-fifth, to approximately 16,000 units.

Deutsche Bank analyst Emmanuel Rosner said in a report on Tesla's stockpiles, "Vehicle inventories confirm that there may be serious demand issues in addition to known production bottlenecks."

Gene Munster, a manager at Deepwater Asset Management, called Tesla's first quarter results "ugly" and remained optimistic about its long-term outlook, blaming high interest rates and rapidly cooling expectations for electric vehicles. did.

On the other hand, according to Reuters surveys and experts, CEO Musk's persona, tilt toward right-wing politics and polarizing public statements are also turning away some potential Tesla customers in the U.S. "Tesla is facing lawsuits and investigations related to its Autopilot driver assistance system, Reuters “We are facing a variety of image problems, including allegations that we falsified the estimate of the vehicle’s dash mileage, which was first reported by ,” the company said on the 2nd.

The New York Times said the electric car market is evolving in a way that may not be advantageous to Tesla, which has already seen rapid growth with large screens on its dashboards. “It may be rejected due to the unconventional design of the vehicle,” he said, analyzing the reasons for its exclusion from the market.

Tesla electric cars led innovation by being the first to control almost all vehicle functions from a large screen on the dashboard, but it is now pointed out that the large front screen has emerged as an obstacle to driving the vehicle and has become a factor in turning away Tesla-style electric vehicles.

Consumer Reports, in its review of the new version of the Model 3 on the 2nd, pointed out problems with controlling the large screen on the dashboard, saying, “This system is completely distracting from adjusting almost everything in the car while driving down the road.” .

In December of last year, Reuters additionally reported an incident in which Tesla, as an automaker, blamed “drivers” for chronic failures of suspension and steering components, which the automaker had long known to be defective.

Tesla is losing out to Chinese electric vehicles in China, and the market value of smartphone and home appliance manufacturer Xiaomi soared by $4 billion on the 2nd with the launch of its sporty debut car, a cheaper electric vehicle than Tesla's Model 3.

Tesla surpassed BYD, which sold about 300,000 battery electric vehicles (BEVs) in the first quarter, in terms of volume, but the Chinese automaker's growth rate was overwhelming, with global BEV sales in the first quarter increasing by 13% compared to a year ago.

Tesla's inventory surge is due to deliveries in the first quarter of 386,810 units, down 8.5% from a year ago, and actual production of 433,371 units in the first quarter.

Regarding the plunge in Tesla's stock price, the NYT said, "This is due to concerns that the company has lost momentum. In China, Tesla is facing off against BYD and dozens of other rivals with ambitions to expand globally, and in Europe, it is competing with companies such as Volkswagen and BMW." Existing car manufacturers have released more attractive battery-powered models,” he said.

The decline in electric vehicle sales in the United States has already confirmed that the system is not growing as fast as a year ago, and most American buyers are choosing hybrid models that combine gasoline engines, batteries, and electric motors.

Most negative analyzes of Tesla point out that although the company is a pioneer in electric vehicles in the mass market, its ‘lineup aging’ is critical.

Tesla's only new model after 2020 is the Cybertruck, a futuristic pickup it sold in limited quantities last year, but as the cheapest version it will offer this year, the Cybertruck will start at around $80,000, making it unaffordable for most car buyers. It's high enough.

BYD and other Chinese automakers have surpassed Tesla on price by quickly launching new models, and price competition has already proven itself in Europe and Southeast Asia and is crucial to expanding their market dominance in Latin America.

Tesla is competing on price with an electric vehicle in the $25,000 price range, but this model is not expected to be sold in large quantities until 2026.

The main models currently sold by Tesla are absolutely dependent on Model Y and Model 3.

Ford announced on the 3rd that U.S. first-quarter car sales increased 6.8% and sales of its affordable compact pickup truck, the Maverick, surged 82% to 39,061 units.

Maverick, which led to Ford's sales increase, increased demand for hybrids, and Ford saw strong demand for pickup trucks, crossover SUVs, and hybrids.

Ford has expanded production of the Maverick, which starts at $23,815, due to strong demand since late last year.

TMNA North America, Toyota's U.S. subsidiary, announced on the 2nd that first-quarter U.S. auto sales increased by about 20 percent, driven by demand for affordable sedans, crossover SUVs and pickup trucks.

TMNA sold 565,098 units in the first quarter, compared to 469,558 units a year ago, with sales of Land Cruiser, 4Runner, Tundra and Prius models increasing.

In particular, sales of the RAV4 crossover surged 47.4% from a year ago to 124,822 units, becoming TMNA's largest selling model, and sales of electric vehicles, including hybrids, electric vehicles, and Heirdogen fuel cell vehicles, increased by about 74% to 206,850 units. recorded.


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