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by 김종찬 Jul 14. 2024

미국 프랜차이즈가맹점 비공개수수료금지 ‘계약변경'가능

US FTC bans undisclosed fees for franchi

미국 프랜차이즈 가맹점 비공개 수수료 금지 ‘계약 변경’ 가능


미국 자본주의의 상징인 프랜차이즈 가맹점주들에게 최대 불이익인 ‘비공개 할증료 수수료 불법’ 판정에서 금지 조치가 ‘계약 변경’까지 확대됐다.

미국 연방거래위원회(FTC)는 프랜차이즈 가맹점이 사업을 인수할 때 서명한 문서에 자세히 설명되어 있지 않은 경우 프랜차이즈 가맹점이 기술 또는 마케팅 할증료와 같은 새로운 지불을 요구할 수 없다고 12일 결정 발표했다.

미국은 프랜차이즈 가맹점주와 프랜차이즈 가맹점 프랜드 소유자 간의 오랜 갈등의 온상인 새로운 수수료 비공개 부과와 징벌적 필수 공급업체 지정, 판매 활동에 대한 제약에 대해 공개 계약 이외 금지 조치가 내려졌다.

미국 프랜차이즈는 수십 년 동안 미국 자본주의의 특징으로 소비자에 대한 높은 인지도를 근거로 쉽게 사업에 접근해 익숙한 로고를 대가로 가맹점주가 자신의 자본을 투입해 조기 성장했으나, 불이익에 대한 요구가 높아지며 바이든 행정부에서 연방거래위원회는 프랜차이즈 가맹점주가 프랜차이즈 인수를 고려하는 사람들에게 사업 개시 비용 및 회사의 재무 성과 포함 요소 공개를 요구했고, 일부 주법은 거래간의 권리 양도권 금지 조치를 취했다.

이번 추가 조치는 내면적 가맹점 거래에서 관계 대부분이 규제되지 않았고, 특히 프랜차이즈 가맹점이 ‘계약 변경’에 대한 권리를 추가하고 가맹점이 점주의 일방적 공급업체 지정을 회피할 수 있게 됐다.

미 FTC 보도자료는 위원회가 "프랜차이즈 비즈니스 모델이 정직한 소상공인을 위한 사업 소유의 기회의 사다리로 남을 수 있도록 프랜차이즈 가맹점의 불공정하고 기만적인 관행에 대한 우려가 커지는 가운데 조치를 취하고 있다"고 밝혔다.

FTC 성명서는 특히 “FTC는 프랜차이즈 가맹점의 불만을 듣고 불법 수수료로부터 보호하기 위한 조치를 취한다”며 “새로운 정책 성명서 및 지침은 정부와의 소통을 차단하는 프랜차이저 계약 조항과 공개되지 않은 정크 수수료가 불법이라고 경고한다”고 명시했다.

FTC 성명서는 프랜차이즈 가맹점과 정부의 커뮤니케이션을 금지하는 ‘비방 금지 조항’을 명시했고, 프랜차이저의 계약 조항 사용에 대해 ‘법 위반 경고’ 정책 성명서를 포함했다.

성명서는 프랜차이즈 가맹점의 신고와 자발적 인터뷰가 FTC 조사의 중요한 부분이라 밝히고, 프랜차이즈 가맹점주가 신고를 꺼리거나 신고를 하지 않고 자신의 경험을 논의할 수 없는 것은 가맹점을 보호하기 위한 기관의 업무를 방해할 수 있다고 밝혀 비공개 업무 지침에 의한 가맹점 통제 운영을 금지했다.

성명서는 “가맹점주의 잠재적인 법률 위반을 정부에 보고한 프랜차이즈 가맹점에 대한 보복 위협은 불법이다”고 ‘보복 금지’로 명문화했다.

FTC는 프랜차이저의 ‘비공개 수수료 부과’에 대해 “가맹점들의 생계 유지를 어렵게 만드는 지불 처리 및 기술 수수료가 계속 증가하고 있다”며 “프랜차이저 가맹점주가 일방적으로 요구하는 교육, 마케팅, 자산 개선 또는 기타 제품이나 서비스에 대한 공개되지 않은 수수료를 확인했고 오늘의 직원 지침은 프랜차이저가 공개되지 않은 정크 수수료(비용을 높이고 수익성 있는 프랜차이즈와 지속 불가능한 프랜차이즈 사이의 차이를 만들 수 있는 수수료)를 부과하는 것은 불법이다”고 분명하게 밝혔다.

리나 칸(Lina M. Khan) FTC 위원장은 이날 "프랜차이즈는 미국인들이 사업을 시작할 수 있는 기회이지만, FTC는 수수료를 선불로 완전히 공개하지 않는 것과 같은 불공정한 프랜차이즈 관행이 보복에 대한 두려움 때문에 보고되지 않는다는 우려를 들었다"며 "오늘 위원회는 프랜차이즈 가맹점이 잠재적인 법률 위반을 정부에 보고하는 것을 금지하는 계약 조건이 불공정하고 시행할 수 없으며 불법적이라는 점을 분명히 한다"고 성명으로 밝혔다.

FTC는 이날 “2023년 정보 요청에 대해 프랜차이즈 가맹점이 제기한 주요 우려 사항 요약의 이슈 스포트라이트(Issue Spotlight)로 프랜차이즈 가맹점, 프랜차이즈 및 기타 이해 관계자를 포함하여 2,000개 이상의 의견을 받았다”며 “이슈 스포트라이트는 중소기업청(Small Business Administration)의 대출 채무 불이행 데이터에 대한 직원 분석을 통해 특정 프랜차이즈가 다른 프랜차이즈보다 더 위험한 투자를 하는 것으로 보인다”고 밝혔다.

미 연방 국세청(IRS)은 지난해 1월 프랜차이즈 가맹점과 프랜차이즈 가맹점의 불공정 협정 조사를 개시헤 80만 개의 업소와 관계자를 면밀 조사했고, 연방정부 회계 감사국(Government Accountability Office)은 지난해 3월 20일 보고서로 “프랜차이즈 가맹점주들이 중요한 비즈니스 결정에 대한 통제력이 부족하고 라이선스를 구매하기 전에 직면한 모든 위험을 이해하지 못하는 경우가 많다”고 발표했다.

보고서는 결론으로 “프랜차이즈 가맹점주는 브랜드 소유자에 대해 발언하여 계약 조건을 위반할 우려가 있어 불만을 제기할 수 없다”며 “프랜차이즈 가맹점주의 우려 사항이 FTC에 과소 보고될 수 있다”고 밝혔다. 

프랜차이즈 가맹점주들의 위험 요소는 “주요 사업 운영에 대한 통제력이 부족하고, 중요한 공시를 읽지 않을 수 있고, 경영 위험이 과소 보고되고 있을 수 있다”고 지적했다.

프랜차이즈 가맹점주들의 불이익은 “브랜드 오너가 자신의 사업에 직접적 이익이 되지 않는 다른 브랜드에 광고료를 사용하고 있고 이를 가맹점에 부과하고, 손해 감수하더라도 특정 시간에 영업 강제 요구”를 지적했고, “프랜차이즈 가맹점주는 사업이 손실을 보고 있더라도 브랜드 소유주의 이름과 비즈니스 모델을 사용할 수 있는 권리에 대해 브랜드 소유주에게 총 수입의 일정 비율을 지불해야 하는 피해자”로 조사됐다. kimjc00@hanmail.net


US FTC bans undisclosed fees for franchisees, allows ‘contract changes’


The ban was expanded from the ruling that ‘undisclosed surcharge fees are illegal’, which is the biggest disadvantage to franchise owners, a symbol of American capitalism, to ‘change contracts’.

The U.S. Federal Trade Commission (FTC) issued a decision Thursday saying franchisors cannot require new payments, such as technical or marketing surcharges, unless they are detailed in a document the franchisor signed when acquiring the business.

In the United States, a long-standing hotbed of conflict between franchise owners and franchisee friends owners, a ban was imposed on the undisclosed imposition of new fees, designation of punitive essential suppliers, and restrictions on sales activities other than through open contracts.

American franchises have been a feature of American capitalism for decades, with easy access to business based on high awareness among consumers, and rapid growth as franchise owners invested their own capital in exchange for a familiar logo. However, as demands for disadvantages increase, the Biden administration The Federal Trade Commission has required franchise owners to disclose factors including business start-up costs and the company's financial performance to those considering acquiring a franchise, and some state laws have taken steps to ban the right to transfer rights between transactions.

This additional measure unregulated most of the relationships in internal franchise transactions, and in particular, franchisees added the right to ‘change the contract’ and allowed franchisees to avoid the store owner’s unilateral supplier designation.

An FTC press release said the commission "is taking action amid growing concerns about unfair and deceptive practices by franchisees to ensure that the franchise business model remains a ladder of business ownership opportunity for honest small business owners."

The FTC statement specifically said, “The FTC hears complaints from franchisees and takes steps to protect them from illegal fees,” adding, “The new policy statement and guidance address franchise contract provisions that block communication with the government and undisclosed junk fees that are illegal.” “I warn you,” it stated.

The FTC statement specified a “non-disparagement clause” prohibiting communications between franchisees and the government, and included a policy statement “warning against violation of the law” regarding franchisors’ use of contract clauses.

The statement said franchisee reporting and voluntary interviews are an important part of the FTC's investigations, and that franchisees' reluctance or inability to report and discuss their experiences can hinder the agency's work to protect franchisees. It was revealed that there was a franchise control operation based on confidential business guidelines.

The statement stipulated that “retaliation is prohibited,” saying, “Threats of retaliation against a franchisee who reports to the government a franchisee’s potential violation of the law are unlawful.”

Regarding the franchisor's 'imposed fees', the FTC said, "Payment processing and technology fees continue to increase, making it difficult for franchisees to make a living," and "Training, marketing, property improvements, or other products or services unilaterally requested by franchisors. Today's staff guidance makes clear that it is unlawful for franchisors to charge undisclosed junk fees (fees that drive up costs and can make the difference between a profitable and unsustainable franchise). He said clearly.

“Franchising is an opportunity for Americans to start a business, but the FTC believes that unfair franchise practices, such as failing to fully disclose fees upfront, go unreported for fear of retaliation,” said FTC Chairman Lina M. Khan. “Today, the commission makes clear that contract terms that prohibit franchisees from reporting potential violations of the law to the government are unfair, unenforceable and illegal,” the commission said in a statement.

The FTC said on this day, “We received more than 2,000 comments, including from franchisees, franchisees, and other stakeholders, as part of the Issue Spotlight, a summary of key concerns raised by franchisees in response to 2023 information requests.” “Our staff analysis of loan default data from the Small Business Administration shows that certain franchises appear to be making riskier investments than others,” he said.

The U.S. Internal Revenue Service (IRS) began investigating unfair agreements between franchisees and franchisees in January last year and closely examined 800,000 businesses and officials, and the Government Accountability Office released a report on March 20 last year. “Franchisees often lack control over important business decisions and do not understand all the risks they face before purchasing a license,” the release said.

The report concluded, “Franchisees cannot file complaints for fear of violating the terms of their contracts by speaking out against brand owners,” and “Franchisees’ concerns may be underreported to the FTC.”

He pointed out that risk factors for franchise owners include “lack of control over key business operations, important disclosures may not be read, and management risks may be underreported.”

The disadvantages of franchise owners pointed out that “the brand owner is using advertising fees for other brands that do not directly benefit his or her business, and charges these fees to the franchisees and requires them to operate at certain times even if they incur losses,” and “the franchisee The state was found to be a victim who must pay a percentage of gross revenue to the brand owner for the right to use the brand owner's name and business model, even if the business is losing money.


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