2019.11.25.
2019년 겨울 불칠 법문 3
Take the Blame 퇴공남과
Good evening everyone. This is my first time, well that we're gonna have a chance to look at what Master Xuan hua, my Chinese teacher taught during FoQi. I’ve never seen this before. The transcribed his teachings when they had FoQi in Hong Kong So I'm curious very curious just like you are okay. Shall we go through it and see what he has to say okay. I've never attended any of his Buddha recitation by the way. So I'm eager to find out what how he teaches Pure Land. All right, shall we? So he had two monks who did three steps one bow from, I believe, San Francisco Gold mountain temple to Oregon. These are two early American disciples of his. They did it this three steps one bow. It’s the first time that Master Xuan Hua supported his disciples in three steps one bow as well. I understand these people, these two monks weren’t enlightened in that process. Later and the second group of his people, his disciple became enlightened. Not these two. So you could tell that Master Xuan Hua got better. So anyway so so he brought these these two disciples on a trip.
모두들 좋은 저녁입니다. 처음으로, 선화상인의, 내 중국인 스승님이 불칠 동안 가르치신 것들을 들여다볼 기회가 될 겁니다. 이걸 전에 본 적이 없습니다. 홍콩에서 불칠할 적에 가르침을 받아쓰기 한 것인데, 난 여러분과 마찬가지로 매우 궁금합니다. 오케이. 이걸 헤쳐가며 선화상인게서 뭐라 하셨는지 볼까 합니다. 오케이. 난 선화상인의 불칠은 한 번도 참여한 적이 없습니다. 그래서 선화상인께서 정토를 어떻게 가르치셨는지 알아내는게 몹시 간절합니다. 알겠습니까? 시작하겠습니까? 아마 샌프란시스코 금산사에서 오레곤까지 3보1배를 했던 두 비구가 있었습니다. 이 두 사람은 선화상인의 초기 미국인 제자들입니다. 이 3보 1배를 했는데, 선화상인께서 제자들이 3보 1배를 하게 지원하신 첫 번째 때입니다. 내가 알기로, 이 두 사람은 그 과정으로 깨닫지 못했습니다. 나중에 선화상인의 두 번째 그룹에서, 제자들이 깨달았습니다. 이 두 사람은 아닙니다. 그래서 선화상인께서도 나아졌단 걸 알 수 있습니다. 그래서 아무튼 선화상인께서 이 두 제자를 여행에 데려갔습니다.
For the Asians, it's a big deal to be able to go on the three steps one bow. I saw Tibetan man, Tibetan monk on the video who did a three steps one bow with his sister pulling a cart to support him. This is in Tibet. So they faced the cold, the heat. These two, since it's on the west coast, the weather is not as bad. So I saw the last clip on that Tibetan monk who at his arrival to his destination. I saw the sister and the monk and I realized that this monk here reach first staged Arhatship, very very hard for him.
동양인에게 3보 1배를 가서 해냈단 건 큰일입니다. 3보 1배 했던 티베트 스님을 비디오로 봤는데 그 여동생이 그를 돕기 위해 카트를 끌었습니다. 티베트 안에서 했습니다. 그래서 추위와 더위를 직면했습니다. 이 두 사람은, 미국 서부 지역이라 날씨가 그렇게 덥지 않았습니다. 그래서 그 티베트 스님이 목적지에 도착하는 마지막 클립에서 여동생과 그 스님을 봤는데, 이 스님이 수다원과에 이른 걸 알았습니다. 매우 매우 힘들게 된 겁니다.
And then I also saw another case as a Vietnamese monk who was bowing from north south something like that. Same also three steps one bow. One steps one bow something like that. That's even harder one steps one bow. I saw him bowing with gloves. Because you know, when you bow out there, it's very hard. Because you had to hits rocks. And it hurts. Unlike here, you bow, the bowing cushion is comfortable and so forth. But out here it opens, your forehead is constantly cut. So anyway so this Vietnamese monk also did the the bowing pilgrimage by himself. I believe he received a lot of news coverage by the time he reached at his destination and and I looked at him as well and also they made a big deal out of it in Vietnam. The rich people came out to support him and so forth and news. So it's all over the news. He also reached first stage Arhatship.
그리고 북쪽에서 남쪽으로 그렇게 절한 어떤 베트남 스님의 경우도 봤습니다. 마찬가지로 3보 1배였습니다. 1보 1배였나 그렇습니다. 1보 1배는 더 힘듭니다. 그가 장갑을 끼고 절하는 걸 봤습니다. 왜냐면, 밖에서 절하면, 매우 힘듭니다. 바위에 부딪히는데 그럼 아픕니다. 여기서 여러분이 절하면 편한 절 쿠션이 있는 것과는 다릅니다. 그래서 밖에서는 열려있어서, 여러분 이마가 계속해서 까질 겁니다. 아무튼 이 베트남 스님이 혼자서 절하는 순례를 했습니다. 목적지에 도착한 당시에 많은 뉴스커버를 장식했던 것 같습니다. 나도 봤습니다. 그리고 베트남에서 그게 큰 일이었습니다. 부자들이 그를 지원하고 나오고 뉴스가 되고 등등 그랬습니다. 그래서 사방에서 뉴스에 나왔습니다. 그도 수다원과에 도달했습니다.
So you see these people, it is hard for them and to cultivate. In Buddhism, cultivation is called a hardship. When you cultivate, you are not supposed to be comfortable. Why? What's so funny, you white people? You find it hard to accept a fact and you cannot, you are not supposed to be comfortable? No, You have to endure suffering in order to cultivate. You are supposed to struggle. So these people made back and I'm sure they reached some kind of Arhatship level. I'm pretty sure. I never saw the photos or their footages or something but I understand they used kneepads and stuff like that.
이런 사람들은 보면, 그들은 수행하기 어렵습니다. 불교에서 수행은 고행이라 부릅니다. 수행하면 편안해선 안 됩니다. 왜 그럽니까? 뭐가 그렇게 재밌습니까, 백인 여러분? 편안해선 안 된다는 사실을 받아들이기가 어렵습니까? 아닙니다, 수행하기 위해선 괴로움을 견뎌야만 합니다. 고군분투해야만 합니다. 이 사람들이 돌아왔고, 그 사람들이 어떤 아라한과를 증득한 게 틀림 없습니다. 퍽 확실합니다. 그 사진이나, 족적이나 뭐 그런 걸 보진 않았지만, 그들이 무릎 패드 같은 것들을 사용한 게 이해됩니다.
Later Hung Sure and Hung Ciao didn't use anything, that's why their level is much higher. Anyway they made a big deal, so they invited Master Xuan Hua and his disciples to tour Asia. They spoke Dharma at monasteries and colleges. And they conducted a one-week FoQi in Hong Kong.
나중에 항실 항? 스님은 어떤 것도 쓰지 않아서 그들의 단계는 훨씬 높았습니다. 아무튼 사람들이 그걸 큰일로 만들어서, 선화상인과 그 제자들을 아시아 투어로 초청했습니다. 절과 대학들에서 설법을 했습니다. 그리고 홍콩에서 일주일간 불칠을 했습니다.
Alright? So far so good? Any questions? So these are I believe the instructions from that week of Buddha recitation. In Taiwan, he lectured on the chapter of the Avatamsaka Sutra, Pure Conduct. And then he also explained about the Dharma door of Great Strength Bodhisattva in the Shurangama Sutra where he explained how he became enlightened. Great Strength Bodhisattva, one of my idols, he became enlightened by reciting the Buddha's name.
예, 지금까지 괜찮습니까? 질문? 그 지침은 일주일 불칠에서 이뤄진 것 같습니다. 대만에서는 선화상인께서 화엄경 정행품을 강설하셨고, 능엄경 대세지보살이 어떻게 깨달았는지 설명된 대세지보살염불원통장을 강설하셨습니다. 대세지보살은 내 아이돌 중 한 분으로 염불로 깨달으셨습니다.
Master Xuan Hua’s disciple, Master Xuan Hua has a Taiwanese monk. He left a home like when he was in his late in his life. Master Xuan Hua allowed him to become fully ordained anyway. His prior life, he was a taxi driver. And then he retired and he shaved his head. Master Xuan Hua allowed him to receive the Bhikshu precepts anyway. Typically when you pass 60, you are no longer are able to obtain the Bhikshu precept substance anymore. Master Xuan Hua had an expedient anyway, enable him to receive the precept substance anyway. I believe that only a handful monks are able to do that. Most of the other temples and monks and nuns who try to imitate Master Xuan Hua later, I feel sorry for the old monks and nuns. Basically they are a shell of Bhikshu, they're not real Bhikshus at all, or Bhikshunis at all.
선화상인께는 대만인 스님이 있었습니다. 그는 말년에 출가했습니다. 선화상인께서는 그래도 그가 구족계를 받게 허락하셨습니다. 출가 전 그는 택시 기사였습니다. 그러고 은퇴하고 머리를 깎았습니다. 선화상인께선 그래도 그가 비구계를 받게 허락하셨습니다. 보통 60세가 지나면 더 이상 비구계체를 받을 수 없습니다. 선화상인께서는 그래도 방편이 있으셔서 그가 계체를 받게끔 하셨습니다. 그렇게 할 수 있는 스님은 손에 꼽히는 것 같습니다. 다른 절의 비구 비구니들이 나중에 선화상인을 모방하려 했는데, 그 나이든 비구 비구니들에겐 유감입니다만 사실 그들은 비구의 거죽만 있고, 진정한 비구가 전혀 아닙니다, 비구니가 전혀 아닙니다.
Feel free to interrupt me, you have any questions. The title of this talk here, the Dharma rain, Lights of the mind is the gist of his Dhamma talks in Hong Kong during the FoQi. So it's only a small section okay. How many slides do we have? I'm sorry, I'm going very fast. So this is introduction? As you can tell, I haven't seen this at all. So I am at a loss just like you are. So this is introduction, the slide introduction. And the recording, the sound recording is not very high quality. To me, it's a shame. You have a great Bodhisattva who'd be the last one to tell you that his teaching is priceless and yet his disciples are so dense that they never bothered getting the proper equipment to record these sagely teachings. That's why in our generation, we lost a lot of his this wonderful teaching. It's very unfortunate.
질문 있다면 자유롭게 끼어들어도 됩니다. 여기 이 법문의 제목은 법우심등조고금(법의 비, 마음의 빛이 고금을 비추다)로 홍콩에서 불칠 법문의 요지입니다. 아주 양이 작은 섹션입니다. 우리 슬라이드 얼마나 있습니까? 미안하지만, 난 매우 빨리 할 겁니다. 그래서 이건 도입부라고? 여러분도 알겠듯이, 난 전혀 이걸 보지 않았습니다. 여러분처럼 나도 헤매고 있습니다. 그래서 이건, 도입부 슬라이드랍니다. 그리고 그 녹음된 소리들은 음질인 그닥 좋이 않습니다. 내게 그건 부끄러운 일입니다. 매우 값진 가르침으로 알고 있는 마지막 분인 마하살님을 모시고 그의 제자들은 어찌나 멍청한지 이 성인의 가르침을 녹음하기 위한 제대로 된 장비를 갖추려는 수고도 하지 않았습니다. 그래서 우리 세대에선 이 경이로운 가르침 다수를 잃어버렸습니다. 매우 안타까운 일입니다.
That's why I went through that, I listened to some of his teachings and the sound is just incredibly poor. That's why we invested a lot of money buying audio and video equipment to record these Mahayana teachings for the future generation. Anyway so what? You're 13, how come you have 21? Anyway I'm just rambling. Let’s listen to what he has to say okay. Let's listen to the great master’s teachings and learn from him. Play it.
난 그걸 거쳤습니다. 그의 가르침 어떤 걸 듣는데, 그 소리가 너무도 조악했습니다. 그래서 우리가 미래 세대를 위해 이 대승 가르침들을 녹음하기 위해 오디오 비디오 장비를 사는데 많은 돈을 투자하는 겁니다. 아무튼, 그래서 왜 이렇지? 왜 네 슬라이드는 13갠데, 21개라고? 아무튼, 횡성수설하고 있습니다. 선화상인게서 뭐라고 말씀하셨는지 들어봅시다. 훌륭한 스님의 가르침을 듣고 그로부터 배워봅시다. 트십시오.
(VXH read English interpretation: Ask yourself: Why should we be human beings? As people, should we be good people or bad people? Should we the person who benefit the society or hurt the society? As members of a household, should we be perfect people or imperfect people? We need to ask these questions. Once they are resolved, we’ll know what to do. We should also ask: why are we studying the Buddhadharma? Why do we believe in the Buddhism? What advantages have we gained by believing in Buddhism? What benefits have we brought to others by believing in Buddhism? We need to investigate this as well. As Buddhists, do we continue to be people who are lost and confused? We may have believed in Buddhism for many years, but we don’t know the reasons for it. We are still selfish and self-interested, unable to let go of things. Remaining like this while believing in Buddhism is useless. Buddhists are selfless. They help others. In the past, Buddha practiced the Bodhisattva way in the past and to practice the Bodhisattva way is to help others. Often times they would do this anonymously. Unlike us ordinary people, we help just a little bit but began to promote ourselves everywhere. We bragged, “Oh, I did good deeds again. I did this; I did that! I helped someone again! I support this Dharma Master and I make offering for that monastery.” Day and night we always put this “I” out in front, this “I” is higher than Mount Sumeru! Even Mount Sumeru is not as big as “I”! If we believe in Buddhism this way, then we will gain no advantage even if we believe for 84,000 great eons. Why is that? This is because we completely do not understand that the Buddhadharma is about benefiting ourselves and benefiting others. (We should) enlighten ourselves and enlighten others. (We) should not obstruct others; (we) should help others in any way we can. We should give whatever is good to others, and take whatever is not good for ourselves, this is called “give away achievements and take on blames”. We should give the credit for achievements and virtues to others, but we shouldn’t say, “Well, I’m giving you achievements and virtues, do you know? you should thank me.” This is wrong again! Even giving the achievements to others, you should not claim ownership of it. In fact, you should do it anonymously. Then you are someone who truly practices the Buddhadharma. As for taking the blame, it means taking responsibility for mistakes, do not give blame to others. For example, if someone were to ask who was responsible, you shouldn’t answer, “I don’t know,” or, “It’s so-and-so.” That is giving the blame to others. That would be wrong. This is a simple idea in Buddhism, but many people don’t know)
[선화상인 오디오 재생 소리] (현회스님이 영어 해설 읽고 현인스님이 베트남어 해설 읽음)
왜 우리가 인간인가? 인간으로서 우리가 좋은 사람이어야 하는가 아니면 나쁜 사람이어야 하는가? 우리가 사회에 이득을 주어야 하는가 또는 사회를 해롭게 해야 하는가? 가정의 구성원으로서 우리는 완벽한 사람이어야 하는가 아니면 불완벽한 사람이어야 하는가? 우리가 스스로에게 이런 질문을 해야만 한다. 우리가 이를 풀면, 해야할 일을 알게 된다. 우리는 또한 스스로 “왜 우리가 불법을 공부하는가? 왜 우리가 불교를 믿는가?” 불교를 믿어서 어떠한 이점을 얻는가? 우리가 불교를 믿어서 다른 이들에게 어떤 이점을 주는가? 우리가 이런 점도 참구해 볼 할 필요가 있다. 불교인으로써, 우리는 길을 잃고 혼란스러워하는 사람으로 머물러 있는가? 우리가 불교를 수년간 믿어왔다 하여도, 우리가 그 이유들을 알지 못한다. 우리가 아직도 이기적이고 자기 이익을 생각하고, 집착을 버리지 못하는가. 불교를 믿으면서 이렇게 지내는 것은 쓸모가 없다. 불교에는 자기가 없다. 남들을 돕는다. 과거에는 불교인들이 보살의 길을 수행하고, 다른 이들을 도왔다. 자주 이들은 이를 남몰래 했다. 평범한 사람들과 달리, 우리는 좀 도움을 줬을 수 있으나, 우리는 스스로 선전하기 시작했다. 우리가 “이걸 내가 했지요. 저것도 내가 했지요. 나는 이걸로 저 사람을 도왔지요 또는 내가 저걸로 어떤 이를 도왔어요.” “난 이 법사 (중국에서는 스님을 법사라 부릅니다)를 돕고, 저 사찰을 보호했다” 밤낮으로 우리는 “나”라는 말을 앞에 붙이고, 이 “나”는 수미산보다도 높다. 수미산 조차도 “나”보다 크지 못하다. 만약 우리가 이런 식으로 불교를 믿는다면, 그때는 우리가 8만 4천 억겁을 믿어도 아무런 이익을 얻지 못할 것이다. 이는 우리가 불법이 우리 스스로를 돕고 남을 돕는 것이라는 것을 제대로 이해하지 못해서 그러하다. 우리가 스스로 깨닫고, 다른 이들을 깨닫게 해야한다. 우리가 다른 이들에게 장애가 되어서는 안되고, 어떤 방법이든 우리가 할 수 있는 방법으로 다른 이들을 도와야 한다. 우리가 어떤 것이든 다른 이들에게 좋다면 주고, 다른 이들의 실수를 받아주고, 남이 다른 이를 탓할때 그 책임도 대신 받아줘야 한다. 우리가 성취에 대한 칭찬을 다른 이들에게 주고, “내가 너에게 무언가를 주었으니, 너는 나에게 고마워야 한다”고 말하면 안된다. 칭찬이 내 것이라고 주장하면 안된다. 사실, 여러분은 아무도 모르게 이를 해야할 것이다. 그때 여러분은 진실로 불법을 수행하는 사람이다. 남의 탓을 받는다는 것은, 실수에 대한 책임을 받아들인다는 것을 의미한다. 예를 들어, 만약 누군가가 누구 책임인지 물어본다면, 여러분이 “난 몰라요” 또는 “이건 이렇다 저렇다”라고 대답하면 안된다. 이는 다른 이들을 탓하는 것이다. 이는 잘못되었다. 이것이 불교의 간단한 개념이지만 많은 사람들은 알지 못한다.
Can we stop here? You agree with this? Give credit to others and assume the blame? Is it really really and the master teaches that you should give credit to others and assume the blame when there's something wrong, assume responsibility, you agree with that? Is it really really practical thing to do in our modern society? Maybe in the 70s, maybe feasible. When people are less predatorial. This day and age if you assume responsibility, people will chop your head off, right? Your boss will cut your head off, yes or no? To me it seems that the current norms at work nowadays. Agree disagree? That's the case right? I mean if you arbitrarily assume responsibility for anything that goes wrong, you'll be the first one out the door. You listen to the Dharma, you don't have to agree, you know.
여기서 멈추겠습니까? 여러분 여기 동의합니까? 남에게 칭찬을 주고 남의 탓을 받으라고? 정말로 선화상인께서 남에게 공을 돌리고 뭔가 잘못되면 그 탓을, 그 책임을 받아야만 한다고 하셨는데, 여러분 거기에 동의합니까? 그게 우리 현대 사회에서 정말로 실천할 수 있는 일입니까? 아마 70년대에는 실현 가능했을지도 모릅니다만. 덜 포식동물처럼 굴었을 때 에는 말입니다. 요즘 시대엔 책임을 지면, 사람들이 여러분 머리를 날릴 겁니다, 안 그렇습니까? 여러분 상사가 여러분 머릴 자를 겁니다. 맞습니까? 내게 현재 직장에서의 일반적인 추세를 그런 것 같아 보입니다만. 동의합니까?그런 경우가 있지 않습니까? 내 말은, 임의로 뭔가 잘못 되어서 책임을 받으면, 쫓겨나는 첫 번째 사람은 당신이 될 겁니다. 여러분 법문을 듣고 동의해야 되는 건 아닙니다.
Yes, Daniel, give him a microphone please. It took time off work to come down here to learn the Dharma. Red. (Dainel: I disagree with you.) You disagree with? Hup. Sacrilege. Yes, Master Xuan Hua outranks me but you don't need to agree with him. (Daniel: no no no I hope I hope my coworkers are not listening but I I know how you express it, I feel the same way. Oh I work, I mean at home, I can I feel like I in common theory, I feel like I can take blame for things that are not my fault. But at work, I want to do good for my boss, I want to look good for my boss because it's my well-being. But it happens, in in my perspective a lot of times it's not my fault but I put practice into it and I just say okay I'm just gonna accept it and then it turns out positive for me. I think that being scared, I feel like I was just scared for no reason. And the boss just wants the job to be done. So if you take responsibility, I think that's all they want for the job to be done. Just experience) He says I've worked and he took the blame and he came out ahead. So you got a promotion or your boss like you better? Can you be huh? He's happier, I see. The rest of you, you don't have to agree with Daniel because he’s new. The rest of you, come on. You agree with this, really? I find it hard to believe that you can survive, you keep on assuming taking the blame. To me it is not reasonable.
예, 다니엘. 그에게 마이크를 주십시오. 여기 법을 배우러 온다고 시간 꽤 들였습니다. 빨간 마이크. (다니엘: 전 동의 안해요) 동의 안 한다고? 허, 신성모독이다! 그렇습니다, 선화상인은 저보다 훨씬 상위에 있지만 그렇다고 여러분에게 그에게 동의 해야하는 건 아닙니다. (다니엘: 아뇨, 전 동료들이 듣지 않기를 말하지만, 마스터께서 표현 하신대로 저도 마찬가지라고 느낍니다. 일할 때, 아니, 집에서는 일반 상식으론 내 잘못이 아닌 것에 대한 탓을 받아도 된다고 느끼지만, 직장에선 상사를 위해 잘하고 싶고, 그건 내 안위를 위한 것이기도 합니다. 그렇지만 그런 일이 생기면, 제 관점에서는 대부분의 경우, 제 잘못이 아닌데, 그걸 수행해서, 그래 이걸 그냥 받아들이자, 라고 한다며 그게 제게 긍정적인 일이 됐습니다. 전 아무 이유 없이 무서워했는데, 상사는 그저 일이 마무리되기만을 바랍니다. 그래서 책임을 지면, 사람들이 원하는 건 일이 마무리되길 바라는 겁니다. 그냥 제 경험입니다.) 다니엘이 일에서 비난을 받았더니 남들보다 더 나은 사람이 됐다고 합니다. 그래서 승진되거나 상사가 당신을 더 좋아하게 됐습니까? 그렇습니까? 허? 더 행복해졌다고, 알겠습니다. 다른 여러분들은, 다니엘이 새로 왔다고 해서 그에게 동의해야하는 건 아닙니다. 나머지 여러분, 자. 여기 동의합니까? 정말로? 난 믿기가 힘든데, 여러분이 살아남게 되어서, 계속해서 비난을 받는 걸 이어간다면, 내게 그건 이해가 되지 않습니다.
Yes, green. (Billy: master I have a little bit experience on that works it with the boss. Cuz I've been with the boss for quite a while and I know how it runs the business because whenever there is the scenarios, what scenarios a good scenario or a bad scenario. I probably have to bear along with him and work with him. And we sit down and we talk about what's the problem yeah. They was trying to get things done and stop blaming other and me and the boss and the company. That's how I looked at it.)
네, 초록 마이크. (빌리: 마스터, 상사와 일하는 것에 관한 약간의 경험이 있습니다. 제가 상사와 지낸 지 꽤 됐고 사업을 어떻게 운영하는지 알게 됐어요. 좋은 시나리오건 나쁜 시나리오건 언제나 시나리오가 있어요. 아마 상사를 견디며 일해왔는지도 몰라요. 우린 앉아서 뭐가 문제인지 얘기를 했었죠. 문제를 해결하려고 하고 다른 사람이나 저 상사 그리고 회사 탓을 하는 건 그만하려 했어요. 전 그렇게 봐요)
Give the microphone over here. This this, (Qun: I just saw the I just saw back to a few scenarios I work recently. I realized I took the blames when there’s no consequence but I blamed others when it's real. For example, there was one time someone was blaming people in my team like my subordinate and I immediately said oh that's actually my fault because I did this, I did not explain this to this person properly etc. And I think other people were kind of like, it was a effective way to kind of hit back because I covered the people in my team and they were kind of like yeah. But then some other situations were between me and my peers I blame my peers for things that went wrong to get credit for myself so) So sometimes you take the blame when it's easy for you to get away with that and when it's too hard you blame others. (Qun: yeah I think so) See? Precisely, that’s my point that is if the way the master explained is that you keep on taking the blame and that's to me for the Westerners they listen to this and they have a problem with this. They say what kind of Buddhism is this, what kind of principle is this. how reasonable is this. Is that really Buddhism?
저기로도 마이크를 주십시오. 여기 말입니다. (춘: 제가 최근에 일하면서 몇몇 시나리오들을 돌이켜 봤는데요. 전 따르는 결과가 없을 때 비난을 받아내지만, 현실적인 결과가 있을 때 남을 탓했어요. 예를 들어서 언젠가 누가 내 팀 부하 직원을 탓하는 사람이 있었어요. 저는 즉시, 아 그건 제가 이렇게 했고, 이 사람에게 제대로 설명해주지 않아서 그런 것이니 제 탓입니다, 라고 말했어요. 다른 사람들도 좀 그런 것 같은데, 그게 효과적인 대응 방법이예요. 왜냐면 우리 팀에 사람을 감싸니까 그들도, 음, 그래요, 이렇게 되는 거죠. 그렇지만 저와 동료들 간 다른 상황에서는 일이 잘못되면 제 공을 얻기 위해 전 동료 탓을 합니다.) 그럼 문제로부터 벗어나기 쉬울 때에는 비난을 받아내고 너무 어려울 때엔 남을 탓한다는 건가. (춘: 네, 그런 것 같아요.) 예, 정확합니다. 그게 내 요점입니다. 선화상인께서 설명하시는려는 건 여러분이 비난을 계속 받아낸다면, 내가 보기에 서구인들은 이걸 듣고 문제라고 여길 거란 겁니다. 그들은 대체 이게 무슨 불교야, 무슨 원리가 이래, 말이 안 돼, 이제 정말 불교야?, 라고 할 겁니다.
It's very profound, it sounds very simple but what he talked about was very very profound. Okay the first part, it says you give away the recognition okay. Tui Gong (推功), Chinese. Give away the merit. You give them credit, you give credit away to others. That's easy to understand, yes? You can see it, yes, it's reasonable to try to do that. Yes? It makes sense because it shows that you are not greedy for yourself. Very first simple reason is that don't be greedy for more benefits, okay, that's called cultivation. Okay is it clear? When you cultivate, do not try to seek benefits. That's very important. This is very subtle but very important principle in cultivation. Very important in your cultivation.
이건 매우 심오합니다. 단순한 소리 같지만 선화상인께서 말씀하신 건 매우 매우 심오합니다. 오케이, 첫 번째 부분에서 인정을 줘버려야한다고 합니다, 오케이. 퇴공, 중국어로 공을 줘버린단 뜻입니다. 그들에게 칭찬을 주는 겁니다, 남에게 공을 주는 겁니다. 이해하기 쉽지 않습니까? 여러분도 알 수 있듯이, 그렇게 하고자 노력하는 건 말이 됩니다. 왜냐면 여러분이 본인을 위해 탐하지 않는단 걸 보여주기 때문에 말이 됩니다. 가장 첫째로 단순한 이유는 더 많은 이익을 탐하지 마라, 오케이, 그걸 수행이라 부릅니다. 알겠습니까? 수행하면 이익을 구하려고 하지 않습니다. 그건 매우 중요한 일입니다. 수행에 있어 매우 미묘하지만 매우 중요한 원리입니다. 여러분 수행에 있어 매우 중요합니다.
You cultivate, you say I cultivate in order to seek benefits. Then your benefits are very very small. Instead if you cultivate without seeking benefits and if you have any benefit, give it away to others that you get far greater benefits, by the way. Means no comparison. If you seek self benefits, you seek to get benefit for yourself versus giving away the benefits to others, that's cultivation, okay. That's the spirit of cultivation Mahayana. Hinayana okay they cultivate in order to benefit themselves. Just like you, you come to the temple, you cultivate because you're seeking benefit for yourself. That's why your benefit is so small.
수행하면서, 난 이익을 구하기 위해 수행해, 라고 한다면 여러분의 이익을 매우 매우 적을 것입니다. 반면에 이익을 구하지 않으며 수행한다면, 그리고 어떠한 이익이라도 있으면 그걸 남에게 줘버린다면 여러분이 얻는 이익을 훨씬 더 큽니다. 비교도 안 됩니다. 여러분이 본인 이익을 구한다면, 본인을 위한 이익을 얻으려 구하다가 반면에 남에게 그 이익을 줘버린다면, 그게 수행입니다. 오케이. 그게 대승 수행의 정신입니다. 소승은, 오케이, 그들은 스스로 이롭게 하기 위해 수행합니다. 여러분과 마찬가지로, 여러분은 절에 와서 자기 이익을 구하기 때문에 수행합니다. 그래서 여러분의 이익이 그렇게 적은 겁니다.
Now you know. You know my boys, I make them work. I let them work. When you're cultivating, my boys are working. What they are doing is far more beneficial for them that way than they were sit here. Why is that? Because if these people here cultivate, whatever attainment they have is because them, my boys supported their cultivation. That's why they get a share of all the achievements. I just give an example of of when you cultivate do not always keep in mind inside of benefiting yourself. Sometimes it's better to support others’ cultivation. I say I don't cultivate I work. You see they're very embarrassed. They said there’s FoQi and ChanQi, what have you done. Master said oh I've been sweeping the floor, I've been arranging beds.
이제 알았습니까. 여러분, 난 내 비구들에게 일을 시킵니다, 일하게 둡니다. 여러분이 수행할 때 그들은 일을 합니다. 그들이 여기 앉아 있는 것보다 그렇게 하는 게 그들에게 훨씬 이롭습니다. 왜 그렇습니까? 만약 여기 수행하는 이 사람들이 어떤 것을 성취하건 그건 그들이, 내 비구들이 그들의 수행을 도왔기 때문입니다. 그래서 그들이 그 모든 성취한 것의 일부를 가집니다. 내가 예시를 든 건 여러분, 수행한다면 속으로 본인을 이롭게 하려는 마음을 간직하지 말라는 겁니다. 어떤 때는 다른 이의 수행을 돕는 것이 더 낫습니다. 수행 안 하고 일 할래, 라고 하는 겁니다. 그들이 매우 당황한 게 보입니까? 불칠 선칠을 하는 데 대체 뭘 했지? 마스터는, 오 바닥을 쓸었어요, 침구 정돈 했어요, 라고 하랍니다.
All right, question for Internet. (VXS: Are we not becoming a door mat if we constantly take blame?) We're not coming to that, we're not there yet. I'm just doing the first part. I say Tui Gong, my master’s teaching is, two characters, it conveys the essence of the spirit of cultivation right there. You agree with that or disagree with that? It's beautiful. Trust me. If you cultivate, your mindsets is always trying to get a benefit yourself, you will get benefits. No two ways about it. I assure you when we spend the time and the resources to support your cultivation, I guarantee you get benefits. No two ways about it. We will not be wasting your time and our time. You will get benefits.
예, 인터넷 질문. (현순스님: 우리가 계속 비난을 받아내면 현관 매트가 되는 거 아닌가요?) 아직 그 얘기하려면 멀었습니다, 아직 거기까지 가지 않았습니다. 일단 첫 부분부터 하고 있습니다. 내 말은, 퇴공이란 선화상의 가르침은 바로 그 두 글자로 수행의 정신의 정수를 전달합니다. 동의합니까? 아름답지 않습니까. 내 말을 믿으십시오. 여러분이 수행하는데 마음가짐이 언제나 본인을 이롭게 하려는 거라면, 여러분은 이익을 얻을 겁니다. 다른 여지는 없습니다. 여러분이 자기 수행을 도우려고 시간과 자원을 들인다면, 여러분이 이익을 얻을 거라고 내가 보장합니다. 다른 여지는 없습니다. 여러분의 시간도 우리의 시간도 낭비하지 않을 겁니다. 여러분은 이익을 얻을 겁니다.
What he's talking about is a higher level cultivation. Tui Gong is a higher level cultivation. This is the practice of Mahayana Buddhists, not Hinayana Buddhists. Is it clear? I know all you are Hinayana people. That’s why it is important for me to point out this to you. It is so important because if you begin your cultivation and do not believe in this, you end up being a self benefiting Arhat. That's all you're gonna be. That's it. You notice my girls, when they do the ceremonies they are so comfortable. I tell them hit the damn Bell harder since Hawaii. It doesn't get into the brains. These self benefiting Arhats, they are too comfortable because that's the mindset they started years ago. Because they started by seeking self-benefit, you got the level now where they're so comfortable. They refuse to get out of the comfort zone anymore. That’s how scary these people are.
선화상인께서 말씀하시는 건 더 높은 수준의 수행입니다. 퇴공은 고수준의 수행입니다. 이건 대승 불자를 위한 수행이지, 소승 불자를 위한 게 아닙니다. 알겠습니까? 여러분 모두 소승인 거 압니다. 그러니 내가 이걸 여러분에게 지적하는 게 중요한 겁니다. 여러분이 수행을 시작해서 이걸 믿지 않는다면, 결국 혼자만 이롭게 하는 아라한이 되고 맙니다. 여러분이 되는 건 그게 답니다. 예, 내 비구니들이 예불을 할 때 매우 편안한 걸 알 수 있습니다. 내가 하와이 때부터 그놈의 망할 벨 좀 세게 치라고 말했는데 뇌리 남지 않나 봅니다만. 이 자기만 이롭게 하는 아라한들은 너무 편안해 합니다. 그건 몇 년 전에 시작할 때, 그 마음가짐 때문입니다. 그들은 자기 이익을 구하는 걸로 시작했기 때문입니다. 그 단계에 이르면 매우 편안해합니다. 그들은 그 안전지대를 벗어나는 걸 거부합니다. 이 인간들이 참 무섭습니다.
I'm not making the same mistakes of my boys. I make them work. These people these people are self ending Arhats right there. Because they do ceremonies, because they benefit themselves first. They want to be in a comfort zone. Instead of serving the great assembly, they choose to be a comfort zone. Tui Gong is the spirit where whatever we do, we don't keep any for ourselves, any benefit for ourselves. This is a bodhisattva path right here. You don't get this, then you're in the wrong place. You should go to Hinayana temple.
난 내 비구들에겐 같은 실수를 하지 않을 겁니다. 그들에게 일을 시킵니다. 바로 저기 저 사람들이 혼자 막다른 아라한들입니다. 예불을 하면 본인을 이롭게 하는 게 우선이기 때문입니다. 대중을 섬기는 대신에 안전 지대에 있고 싶어 합니다. 안전지대에 있길 택합니다. 퇴공은 우리가 뭘 하건, 어떤 이익이건 우리 혼자 간직하고 있지 않는 정신을 말합니다. 바로 그게 보살도입니다. 이걸 이해하지 못한다면 잘못된 곳에 처한 겁니다. 소승 절로 가십시오.
We are Mahayana Buddhadharma. We don't have Hinayana, we don't have this kind of mindset. How dare you seek comfort. Seeking comfort is at a very subtle level, benefiting yourself before anyone else. If you retain any benefit for yourself, you are Hinayana. Any questions? That's what Tui Gong is about. We don’t keep any merits for ourselves. That’s what my master is about. I spent 25 years practices his Dharma I'm still fall short of that. I still seek comfort. Alright? Any questions about this? It’s only that subtle thing right there that that put you in the domain of Hinayana versus Mahayana.
우린 대승 불법을 합니다. 우리에게 소승이란 없습니다. 이런 마음가짐이라곤 없습니다. 어떻게 너희가 감히 편안함을 구해. 편안함을 구하는 건 아주 미묘한 수준에서 다른 누구보다 먼저 본인을 이롭게 하는 겁니다. 여러분이 어떤 이익이건 혼자 간직한다면, 당신은 소승입니다. 질문 있습니까? 그게 퇴공입니다. 우린 어떠한 공도 혼자 간직하지 않습니다. 그게 바로 선화상인이십니다. 난 25년간 그의 법을 수행하는데 보냈지만 여전히 많이 못 미칩니다. 난 여전히 편안함을 구합니다. 알겠습니까? 여기 관련 질문 있습니까? 바로 그게 소승 대 대승의 범위를 가르는 미묘한 겁니다.
Any questions? And because it's so quiet and goes to prove that point number two, Master Xuan Hua also applies here. What was that in Chinese? What Lan Guo(攬過), right? What’s Lan in Vietnamese? You assume fault. Soyou see, I go to prove again, my disciples are Hinayana disciple. No one assuming faults. Thank you thank you master Xuan Hua. I've been bothered for last 10 days and finally my master confirmed that my disciple is basically Hinayana practitioners. Self ending Arhats. But there is hope for the rest of you. These are losers. The rest of you can be better than them. hmm why not? Let them be losers. Surpass them.
질문 있습니까? 이렇게 조용하다니, 그럼 두 번 째 요점을 증명해봅시다. 선화상인께서 여기서 적용하고 있는 것 말입니다. 이게 중국어로 뭡니까? 남과 攬過 맞습니까? 남이 베트남어로 뭡니까? 나무람을 가지는 겁니다. 여러분, 내가 다시 증명하건대 내 제자들은 소승 제자들입니다. 아무도 탓을 받으려 하지 않습니다. 감사합니다, 감사합니다. 선화상인. 내가 지난 10일 간 신경이 거슬렸는데 끝끝내 선화상인게서 내 제자들은 소승 수행자라고, 자기 혼자 막다른 아라한이라고 확인해주셨습니다. 그래도 남은 여러분들에게 희망이 있습니다. 여긴 실패자입니다. 남은 여러분은 그들보다 더 나을 수 있습니다. 흠. 왜 그렇습니까? 그들은 실패자이게 두십시오. 그들을 추월하십시오.
Yes sir, give him a microphone. Blue. (what's wrong with letting everyone assume their own faults and take their own responsibilities. Instead of taking others faults, assume others faults) That's wrong. (right, what's wrong with that? Why why Master Xuan Hua, why Buddhism doesn't advocate that) It doesn’t make sense, right? It just doesn't make sense, right? Isn’t it too Chinese to say it doesn't make sense. For the Westerners, I disagree, I agree, it doesn’t make sense to me, right? It's so interesting how the Asians express their disagreement. So basically you are disagreeing right? It has to be clear. Can we be clear so that the people are not here can understand your position? you can't.
예, 남자분. 마이크 전해주십시오. 파란 마이크. (모두가 자기 잘못을 받도록 자기 책임을 지도록 두는 게 뭐가 잘못 됐나요? 다른 이의 잘못을 받는 대신에 말예요) 잘못 됐습니다. (그러니까, 뭐가 잘못된 거죠? 왜 선화상인께서는, 불교에서는 그걸 옹호하지 않는 거죠) 말이 안 되지 않습니까? 말도 안 됩니다. 너무 중국스러워서 그러헥 말하는 건 말이 안 됩니다. 서구인들이 동의 못해요, 말도 안 돼요, 라고 합니다. 아시아 사람들이 동의하지 않는ㄴ 다고 표현하는 방식은 참 흥미롭습니다. 그래서 사실상 당신은 동의하지 않는 겁니다, 맞습니까? 명확히 해야합니다. 명확하게 해서 여기 있지 않은 사람들이 당신의 태세를 이해할 수 있게 말입니다. 못 한다고.
(I I don't disagree. I don't understand why you know what master Xuan Hua is advocating is better. I suppose it's better right, then the sort of the intuitive way of everyone assume their own fault) I try to tell you at first come, I tried to tell you that it may not apply to our modern times anymore. You have to agree. Ah, Chinese are too polite. [Laughter] What's wrong with letting people, you know, get what they deserve? That's life, right? Why do you keep on protecting people? They should get what they deserve, yes? We should all get what we deserve. To me from a Western educated person, I disagree with this. I have a hard time with this.
(동의 안하는 건 아녜요. 선화상인게서 왜 그게 더 낫다고 하셨는지 이해를 못하겠어요. 전 그게 더 나은 것 같은데, 모두가 자기 잘못을 받는 게 좀 직관적인 방식이랄까요) 맨 처음 말하려 했던 건 그게 아마 우리 현대 시대엔 더 이상 적용되지 않을 지도 모른단 거였습니다. 동의해야 합니다. 아, 중국인들은 너무 공손합니다. (웃음) 사람들이 각자 응당 받을 몫을 받는 게 뭐가 잘못된 겁니까? 그게 인생이지, 안 그렇습니까? 왜 계속 사람들을 보호합니까? 자기가 받아 마땅한 몫을 받아야지, 맞습니까? 우리 모두 받아 마땅한 몫을 받아야 합니다. 내게는, 서구 교육을 받은 관점에서 여기에 동의하지 않습니다. 나도 골치입니다.
Yes Vicky, blue. (Vicky: master what is wrong with a cause-and-effect? What's wrong with cause and effect. someone isn't doing their job and then) They should have to get fired. (Vicky: they should have the effect of what they) If they are a Hinayana, I should point them out that they are Hinayan. What's wrong with that? I'm not gonna assume the fault for them. I refuse to do that. Well it's my fault because I started by teaching them Hinayana principles, in all fairness, yes. So they are Hinayana today because I taught them so. So all my fault. Not?
예, 비키. 파란 마이크. (비키: 마스터, 그게 인과와 무슨 잘못이 있나요? 인과와 뭔가 잘못 됐나요? 누가 자기 일을 못하는데 그러면) 그럼 잘려야지. (비키: 자기가 한 것에 대한 결과가 있는데) 그들이 소승이라서 내가 그들이 소승이라고 지적했는데 그게 뭐가 잘못된 겁니까? 난 그들을 위해 나무람을 받아주지 않을 겁니다. 난 그러길 거부합니다. 그렇지만 그게 내 잘못입니다. 내가 그들에겐 소승 원리들을 가르친느 걸로 시작했기 때문입니다. 공평하게 말하자며 말입니다. 그래서 내가 그들을 가르쳤기 때문에 오늘 그들이 소승인 겁니다. 그러니 다 내 탓입니다. 안 그렇습니까?
Yes orange. Red, whatever. (VXS: master so we should take the blame?) That's what we're trying to decide. Does it make sense that we blame ourselves? Because I refuse to take the blame. Because if they are Hinayana, it’s their problem. I give up. What's wrong? I mean I agree with you, by the way, sir. Let them be Hinayana, let them make their own mistakes, none of our business. I try to teach them already. Repeatedly. These idiots, losers. Let them huh? Anyone has any ideas? Anyone would like to agree with Master Xuan Hua. What's the point in taking the blame. Why? If we keep on taking the blame, isn't it the case that they will never learn? This is my biggest problem. If you keep on taking the blame and shielding these people okay. They will never learn. How are they gonna change, you keep on taking a blame.
예, 오렌지색, 빨간색, 아무튼. (현순스님: 마스터, 그래서 우리는 비난을 받아내야 하나요?) 그걸 정하려고 하는 겁니다. 자책하는 게 말이 됩니까? 왜냐면 난 비난을 받아내는 걸 거부하기 때문입니다. 그들이 소승인 건 그들 문제입니다. 난 포기했습니다. 뭐가 문제입니까? 그나저나, 남자분, 당신에게 동의합니다. 그들이 소승인 채로 두십시오. 본인들이 실수하게 두십시오. 내 알 바 아닙니다. 이미 가르치려고 해봤습니다. 계속해서. 이 멍청이들, 실패자들은, 내버려두십시오. 누구 아이디어 있는 사람? 누구 선화상인과 동의하는 사람? 비난을 받아내는 게 뭘 위한 겁니까? 왜 그렇습니까? 만일 계속 비난을 받아낸다면, 그들은 전혀 배우지 못하는 경우에 해당하지 않습니까? 그게 내가 가장 큰 문제로 보는 겁니다. 계속 비난을 받아내고 이 사람들을 보호해준다면 말입니다, 그들은 전혀 배우지 못할 겁니다. 여러분이 계속 비난을 받아주는데 그들이 어떻게 바뀌겠습니까?
Yes, Jong in Sunim, give him something. (Vietnamese) He says you assume about the blame for others, you are benefiting them. I'm saying it is the exact opposite. If you keep on taking a blame for them, they will never learn. If they have no need to change, why would they, you know if they keep on making mistakes, no need to change. Because they have no consequences.
예, 종인스님. 그에게 주십시오. (베트남어 질문) 그가 말하길, 다른 이를 위해 비난을 받아준다면, 그들을 이롭게 하는 거라고 합니다. 내가 말하는 건 정반대입니다. 그들을 위해 계속 비난을 받아준다면 그들은 배우지 못할 거란 겁니다. 바뀔 필요가 없다면 왜 바뀌겠습니까? 그들이 계속 실수를 저지르는데, 바뀔 필요가 없습니다. 그들에게 따르는 결과가 없기 때문입니다.
Yes sir, give yes yes green. (I was gonna make a comment that isn't appropriate to what you're talking about right now. but I have told them a while back. I don't know if you want me to make my comment) Go ahead and make your comment (okay I was just gonna say that one of my friends, we had like a well we conversate and she tells me what do you do for Buddhism and cuz she's she's from another tradition and then I tell her oh you're Hinayana. Oh my what? I got mad because this is the highest teaching, you know, Chan. And then she just pretty much everything that they do is just thinking about others and that was just my comment from a while back. And then about what you're saying right now, I guess I think there's a time, I mean I guess you have to be wise but there's a time where it can benefit the person if they're open to it and there's a time where if you tell them it's gonna just make them angry, it's not gonna make the situation's better so might as well just take the loss, I guess) What's beautiful about his teaching is that like Lan Guo, Chinese for I don't know what is the exact the translation is, but you assume the blame. This monk’s teaching is incredible, very simple. It's universal. Believe it or not, doesn't matter who you are, where you are. Okay he says assume the blame, that's his approach. It's so interesting to me.
예, 남자분. 주십시오. 예, 초록색 마이크. (코멘트를 할 건데 지금 말씀하신 것에 적절한지는 모르겠어요. 하지만 아까 말한 것처럼, 제가 코멘트 해도 될까요) 하십시오, 코멘트 해보십시오. (오케이, 제가 말하려 하는 건, 제 친구 중 하나가, 우리는 대화를 했고, 그녀가 제게 불교를 위해 뭘 하냐고 했습니다. 왜냐면 그녀는 다른 전통을 따르기 때문입니다. 그래서 제가 저에게 오, 넌 소승이야, 라고 하니까, 그녀가 뭐라고? 나 화났어, 왜냐면 이건 가장 우수한 가르침인, 찬이니까요. 그러고 그녀는 사람들이 하는 모든 것은 남에 대해 생각하는 거라고 그랬는데 그게 아까 제가 한 코멘트입니다. 그런데 마스터께서 지금 얘기하시는 건, 그럴 때가 있는 것 같은 데, 음, 지혜가 있어야 하지만, 그들이 열려 있어야, 그 사람을 이롭게 할 수 있지, 어쩔 때엔 말해서 그들을 화나게 한다면, 그런 상황을 만들지 않는게 더 낫지 않나요? 손해를 감수하는 것처럼, 뭐 그런 것 같아요) 선화상인의 가르침에서 아름다운 점은 남과攬過처럼, 정확히 뭐라고 번역할지는 모르겠지만, 여러분이 비난을 받아내는 겁니다. 이 스님의 가르침은 놀랍고도 매우 간단합니다. 보편적입니다. 믿거나 말거나 여러분이 누구거나, 어떤 상태거나 중요치 않습니다. 오케이. 선화상인께서는, 비난을 받아내라, 그게 그의 접근방식입니다. 내겐 매우 흥미롭습니다.
Okay why is that? Orange (Vietnaemse) Exactly, exactly coming from Hinayana person, exactly. Oh sorry oh well, by the way, we do have a Vietnamese class. When you translate, you lose so much. It's also interesting this temple so many of you speak different languages. And it's so beautiful when you express in your own language because it’s so precise, it's so to the point. When we translate it, you lose so much of it. It's just like translation not quite there. So we will try and translate anyway. She says that.
오케이, 왜 그렇습니까? 오렌지 마이크 (현인스님 베트남어) 정확합니다. 소승 사람으로부터 정확한 말이 나왔군, 정확합니다. 오 유감입니다. 그나저나 우리 베트남어 수업이 있습니다. 번역을 하게 되면 잃어버리는 게 많습니다. 이 절에 여러분 다들 다양한 언어로 말한다는 게 참 흥미롭습니다. 여러분이 각자의 언어로 표현하는 게 참 아름답습니다. 왜냐면 매우 정확하고 핵심을 찌르기 때문입니다. 우리가 그걸 통역하게 되면 많이 잃어버리게 됩니다. 통역이 아직 수준에 미치지 못하기 때문입니다. 그래도 통역하려고 노력하곤 있습니다. 뭐라고 했냐면.
Yes sir, give him a chance. He has his own, yes, green. (I was confused about what you said about Hinayana. Isn't it true that in some of the lectures of the Buddha, the Minnesota and the currently America, the Buddha speaks about developing the heart of compassion for everybody. But it's in the Pali Canon, so it would be the Theravada or Hinayana) Very good, this guy comes from Berkeley monastery. That's why. He’s well taught. Excellent okay. Exactly similar concept from the Vietnamese okay.
예, 남자분, 그에게 기회를 줍시다. 자기 생각이 있죠, 예, 초록 마이크. (마스터께서 소승 얘기를 하신 것에 대해 혼란스러웠습니다. 미네소타나 현재 미국에서 부처님에 관한 강의에서는 부처님께서는 모두를 위한 자비의 마음을 개발시켜라라고 말씀하셨습니다. 그런데 께 팔리어 경전에 있고 그러면 그건 상좌부 혹은 소승이라 봐야할텐데) 훌륭합니다. 이 사람은 버클리 절에서 왔습니다. 그래서 이렇게 교육을 잘 받은 겁니다. 훌륭합니다. 오케이. 베트남 쪽에서도 정확히 비슷한 개념이 있습니다.
This is even a higher level Mahayana practice, by the way. While I talked to you the first part while you Tui Gong is to give the credit to others. It's only the beginning. Tui Gong Lan Guo, it's beautiful. This is the spirit of Mahayana. It should be the spirit of Pure Land Buddhism as well. I'm sorry we're going over time but this is very important okay. Because if we lose this momentum right now we will not be able, you know, the iron is hot right now. I need to strike it. So that we could shape you right now. Okay? This is very important because you give away the benefit, Tui Gong, give away the credit okay to others, give all this credit okay. That's the first part of Mahayana spirit.
이건 더 고수준의 대승 수행입니다. 내가 여러분에게 첫 부분으로 말한 건 여러분이 퇴공, 공을 다른이게게 주는 것, 그건 시작에 불과합니다. 퇴공남과, 아름다운 겁니다. 이건 대승의 정신입니다. 정토불교의 정신 또한 그게 되어야 합니다. 시간 초과해서 미안합니다만 이건 매우 중요한 일입니다. 오케이. 이 순간을 잃으면, 지금 당장 철이 달궈졌을 때 말입니다, 이걸 쳐야겠습니다. 그래서 지금 당장 여러분의 틀을 잡도록 말입니다. 오케이? 이건 매우 중요합니다. 왜냐면 여러분이 그 이익을 줘버렸을 때, 퇴공을 하면, 공을 남에게 줘버린다면 말입니다. 이 모든 공을 주는 것이 대승 정신의 첫 번째 부분입니다.
And then the second part is even harder, even more important. Because he teaches us to Lan Guo, to take the blame. That's only Mahayana would do that. Because? Out of compassion. It doesn't matter, they are right or wrong but you cannot stand to sit there and watch them suffer because they made a mistake. Only in Mahayana you find this. It’s totally irrational. And that's how you become a king. You have to take a blame for your subordinates to be fed. You have compassion in your heart then you become a great emperor. Because you care for others. You cannot be great unless you care, you truly care in your heart for others. People like you because? Because you benefit them. Don't ever forget that. Your children love you. Because? They can suck your blood, because they can suck they're sucking your blood. Agree disagree?
그리고 두 번째 부분은 더 힘들고 더욱 중요합니다. 왜냐면 선화상인께선 우리에게 남과, 비난을 받아내라고 가르치시기 때문입니다. 그건 대승만이 그렇게 하려 합니다. 왜냐? 자비로 인해서입니다. 그들이 맞고 틀리고는 중요치 않습니다. 그렇지만 그들이 실수를 저질렀다고 해서 여러분이 거기 앉아 그들이 괴로워하는 걸 보는 걸 참지 못합니다. 오직 대승에서만 이걸 찾을 수 있습니다. 전적으로 비이성적입니다. 그렇게 왕이 되는 겁니다. 여러분의 부하를 먹여살리기 위해 비난을 받아내야 합니다. 맘속에 자비가 있어야 훌륭한 황제가 됩니다. 다른 이들을 보살피기 때문입니다. 여러분이 맘속으로 진심으로 다른 이들을 돌보지 않는 한, 위대해질 수 없습니다. 사람들이 좋아합니다. 왜 그렇습니까? 왜냐면 그들을 이롭게 해주기 때문입니다. 절대 그걸 잊지 마십시오. 아이들이 여러분을 사랑하는 건 왜 그렇습니까? 그들이 여러분의 피를 빨아먹을 수 있기 때문입니다. 왜냐면 그들이 여러분의 피를 빨 수 있기 때문입니다. 동의합니까?
I went to Hawaii, and then the temple has some wild, there's a yeah dogs and they just ran to the temple and never left because they found food and safety there. I saw this this this pair of dogs. It has four pups right. 4 pups. And they are this tall already. They can run, they can play among themselves, they can eat already. I noticed something very strange. Plese forgive me. Only I would have this crazy mind for me. I notice, excuse me, please don't get offended. Should I go into this because it's kind of personal?
하와이에 갔는데, 그 절에는 몇몇 야생 개들이 있었고 절에서 뛰어다녔고 떠나지 않았습니다. 왜냐면 거기가 음식도 있고 안전하다고 여겨서입니다. 한 쌍의 개들으 ㄹ봤습니다. 4명의 강아지를 데리고 있었습니다. 걔들은 이미 이만큼이나 컸습니다. 달리고 자기들끼리 놀 수 있었고 이미 먹을 수도 있었습니다. 내가 거기서 굉장히 이상한 걸 알아챘습니다. 나같이 이런 미친 정신인 사람만 그럴 겁니다. 내가 뭘 알아챘냐면, 실례지만, 이걸로 기분 상해하지 마십시오. 이 얘길 해야 할까, 좀 그런데?
I noticed that the the female dog, the she dog nipples are very very big. And sure enough, the next day I noticed why. Those pups still come over and suck on her. She dog didn't like it. She’s like get away from me, get away from me. It's so funny. As soon as the pup comes, she ran away. And the pups ran with her, all four of them.
난 그 암컷 개가, 그 개의 젖꼭지가 아주 큰 걸 알아챘습니다. 당연히도 다음날 왜 그런지 알았습니다. 그 강아지들이 여전히 와서 그녀를 빨아먹는 겁니다. 그 개는 좋아하지 않았습니다. 나한테서 떨어져, 떨어져, 이랬습니다. 재밌었습니다. 그 강아지들이 오자마자 그녀는 달아났습니다. 그럼 그 강아지들이 넷 모두 그녀에게로 달려갔습니다.
Anyway so that reminds me of how your children sucks on your blood. That's why your children love you so much, remember? Right? They loved you more than anyone else. You noticed that? Right? They call it motherly bond. No, they are sucking your blood. My point being that they like you because you benefit them, they got something out of you. Not just your children, anyone else is the same thing. Agree disagree? Why is it so quiet? it's a revelation to you that your children really love you? No they don't! They are just abusing you.
아무튼, 그게 여러분 아이들이 여러분 피를 빨아먹는 단 걸 떠올리게 합니다. 그래서 여러분 아이들이 여러분을 그렇게나 사랑하는 겁니다, 기억하십시오. 안 그렇습니까? 다른 누구보다도 여러분을 사랑합니다. 그거 알았습니까? 맞습니까? 모성 유대라고 부르는데, 아닙니다. 여러분의 피를 빠는 겁니다. 내가 하려는 말은 여러분이 그들을 이롭게 하니까, 여러분으로부터 뭔가를 얻으니까 여러분을 좋아하는 겁니다. 동의합니까? 왜 이리 조용합니까? 여러분 자식들은 여러분을 정말로 사랑하니까 상관 없습니까? 아닙니다, 안 그렇습니다! 그저 여러분을 마구 이용하는 것일 뿐입니다.
Internet has a question. You know it time is up. Yes, go ahead. (VXS: what if their mistake is too much for us to bear? Should we still take it on?) what if it is too much for us to bear? It makes you better person. If it's too much for you to bear, you will experience the leap in improvement if you survive. That's why my girls, I train them differently. My boys I make them help others first so that in the future we get help. You're not real person yet no question from you.
인터넷 질문. 이제 마칠 때입니다. 예, 하십시오. (현순스님: 그들의 실수가 우리가 감당하기 무리면 어떡해요? 그래도 계속 받아내요?) 감당하기 무리면? 그게 여러분이 더 나은 사람으로 만들어줍니다. 여러분이 감당하기 무리라면, 여러분이 살아남으면 도약해서 진전하는 걸 경험할 겁니다. 그래서 내 비구니들을 다르게 훈련하는 겁니다. 내 비구들은 남을 우선 돕게 해서 나중에 도움을 얻도록 아닙니다. 넌, 아직 제대로 인간이 아니니, 질문하지 마라.
Yes green. (VXA: so if you don't make the leap that means rest of them all die?) You can't win them all. What's a big deal? Isn’t it beautiful? Compassion. Compassion, if you have that kind of compassion, ladies and gentlemen, you are superior person, no two ways about it. This is what Mahayana training produces. We produce superior individuals because they are fearless. They're not afraid of pain, they are not afraid of failure, they're not afraid of especially leg pains. They are not afraid of death. They bear it.
예, 초록 마이크. (현안스님: 그럼 만약 도약을 하지 못하면 남은 사람들은 모두 죽어요?) 언제나 성공할 순 없스니다. 별 큰 일입니까? 아름답지 않습니까? 자비, 자비입니다. 그런 자비가 있으면 여러분, 여러분은 수승한 사람입니다. 다른 여지 없습니다. 이게 대승 훈련이 만들어내는 것입니다. 우린 수승한 사람들을 만들어냅니다. 왜냐면 그들은 두려움이 없기 때문입니다. 그들은 통증도, 실패도, 특히 다리 통증도 두려워하지 않습니다. 죽음을 두려워하지 않습니다. 감당합니다.
Only my master will be able to capture the essence of this in four Chinese characters only. That's why I revered this monk so much. We spend over an hour talking about it. It's beautiful. Agree disagree? So yes, I agree with him 100%. It's such a beautiful teaching. It's not easy for you to Lan Guo. What you do is you assume a little bit more for the people you love like your children, your friends, your relatives and ignore your neighbors, okay. And then you expand more and more and more. That's how you do it. Do not be stupid. If you assume the fault that anyone comes or you know that that that shows up in your house, you'll be left with no family no wife no children no money.
오직 선화상인만이 이 한자 네 글자로 그 정수를 담아내실 수 있습니다. 그래서 내가 이 스님을 이만큼 존경하는 겁니다. 1시간 넘에 얘기를 하고 있군. 아름답습니다. 동의합니까? 그래서, 예, 난 선화상인께 100% 동의합니다. 이건 참 아름다운 가르침입니다. 여러분이 남과하기란 쉽지 않습니다. 여러분이 할 일은 여러분 자식, 친구나, 친척처럼 여러분이 사랑한는 사람들을 위해 조금씩 더 받아내는 겁니다. 이웃은 무시하십시오, 오케이. 그렇게 점점 늘려가는 겁니다. 그게 방법입니다. 멍청한 짓 하지 마십시오. 여러분에게 오는 사람 누구나, 여러분 문 앞에 나타나는 누구나 그 잘못을 받아낸다면, 여러분은 가족도 아내도 아이도 돈도 없이 남겨질 겁니다.
Any final questions? You like this or not? Should we continue this? Or should we discard this thing? Let's take a vote. Continue listening to this in the future or shall we just skip this this Mahayana gibberish.
마지막 질문? 여러분 맘에 듭니까? 이걸 계속하겠습니까? 아님 이걸 버려야겠습니까? 투표합시다. 이걸 나중에도 계속 들을지 아니면 이 대승 헛소리를 그저 건너뛸지 말입니다.
Green, yes sir. You want to continue? Continue. I have one continue, the rest of them let's drop it. [Laughter] Isn’t it beautiful, you agree? It's so beautiful, isn't it? He said oh you should not, you don't know how to study Mahayana at all and he talks for 5-10 minutes, speaks nonsense then he throws four characters at you, Chinese character at you and that captures all the Mahayana spirit. So you agree with me. This is such a treasure and why was that those disciple of his didn't do a better job trying to capture and preserve everything else and make everything else available for the rest of us who are able to understand it. This is the teaching, the the priceless teaching from a great Chinese Mahasattva, great Bodhisattva. You cannot find people like this anymore. You cannot find teaching like this anymore.
초록색, 예. 계속 하고 싶다고? 계속하자고. 계속하자, 한 명입니다. 남은 여러분은, 그만하자, 로군. (웃음) 아름답지 않습니까? 동의합니까? 아름답지 않습니까? 선화상인게서는, 너희는 대승을 공부하는 법을 전혀 모른다, 라고 하는 겁니다. 5분 10분 간 말도 안 되는 얘기를 하며 여러분에게 네 글자를 던졌습니다, 네 글자 한자를 던졌는데 그게 모든 대승 정신을 담아냅니다. 그러니 여러분, 나와 동의합니까? 이건 참 보물입니다. 그래서 그의 제자들이 그 모든 걸 담아내고 보존하려는 노력과 남은 우리가 이해할 수 있게 상용화하지 않은 게 참. 이건 위대한 중국인 마하살, 대 보살님의 값진 가르침입니다. 이런 사람을 더 이상 찾을 수 없습니다. 이런 가르침을 더 이상 찾아볼 수 없습니다.
Okay all right, yes. (VXS: Should we praise virtue and punishing vice。Sometimes,if we really take blames,this will not help them because this would grow their pride and they will not learn from their mistakes. Does this counting helping other?) What if they keep on making the same mistakes and become proud of themselves? How does it help them? Good point, I'm glad that you ask. This is important, reasonable enough for we should spend some time talking about this. How is it helping them? How is it helping them?
오케이, 좋습니다. 예. (현순스님: 덕을 칭찬하고 악을 벌해야 하지 않나요? 가끔은, 만일 비난을 받아내면, 이게 그들의 자존심을 자라게 해서 자기 실수로부터 배우지 못하게 되니까 이게 그들을 돕는 게 아니잖아요. 이런 남을 돕는 것과 반대되는 것 아닌가요?) 만일 같은 실수를 반복하고 스스로 자랑스러워하게 된다면? 그게 어떻게 그들에게 도움이 되냐? 좋은 지적입니다. 물어줘서 고맙습니다. 이 얘기를 하는데 시간을 더 보낼 만큼 중요하고 합당합니다. 그게 어떻게 그들을 돕는 겁니까? 어떻게 돕습니까?
Billy, green. (Billy: master I think we should see that the case. What is the case first, then by going to help them we will see, how we are gonna punish him or we're gonna take the blame for him and it’s just a scenario, the problem is) So you make someome to take the blame for you, Billy or not? (Billy: it depends, if first time the first time the he or she made a mistake, the first time we probably take the blame for that person's and in the futures maybe keep happening again, just let them die. Let them die) Okay. Anyone else? How does it help? How does it help? Anyone? any Bright Ideas? We are out of time. Come on quickly. Say something quickly. People know, they know, they're not as stupid as you think. Yes there's some mental retards which are hopeless and there’s nothing you can do about them. Then you have to be a great man about it and say okay you're a bunch of losers, it's okay, be yourselves. But a normal person would know. This is a very small group of people are so dense and so desperate. They will not get it. It doesn't matter you do, you don't do it. If you beat them up, they don't get it, you you hurt them, they don't get it anyway. They don't get it, agree? So what's the point in punishing them?
빌리, 초록 마이크. (빌리: 마스터, 우리가 그 경우를 봐야 할 것 같습니다. 우선 경우를 보고, 그들을 도우면서 보고, 그를 어떻게 벌할지, 아니면 비난을 받아낼지, 두고 봅시다. 그건 일단 시나리오고, 문제는) 그래서 누군가가 당신을 위해 비난을 받아내게 할 겁니까, 빌리? (빌리: 상황에 따라 다르죠. 우선은 누군가가 실수를 하면, 우선은 그 사람을 위해 비난을 받아내고, 나중에 그게 계속 된다면, 그냥 죽게 두는 거죠, 죽게 둡니다.) 오케이, 다른 사람? 어떻게 그게 도움이 됩니까? 어떻게 도움이 됩니까? 다른 사람? 다른 번쩍 뜨이는 의견 있는 사람? 시간이 다 되어 갑니다. 얼른. 얼른 무슨 말이라도 해보십시오. 사람들은 압니다. 여러분 생각만큼 멍청하지 않습니다. 구제불능 정신 지체들도 있겠지만, 그 사람들은 여러분이 어찌할 바가 없습니다. 그럼 여러분은 훌륭한 사람이 되어서, 오케이, 너네는 실패자 투성이로군, 그래 괜찮아, 너희가 그렇지 뭐. 하지만 정상인들은 알 겁니다. 아주 소수의 사람들만이 그렇게 멍청하고 절박합니다. 이해하지 못할 겁니다. 여러분이 하거나 하지 않거나 상관 없습니다. 여러분이 그들을 두들겨 패고, 이해하지 못할 겁니다. 다치게 해도 이해 못 할 겁니다. 그들은 이해 못 합니다, 동의합니까? 그러니 뭐하러 그들을 벌합니까?
Okay but they're the rest of the people who are not as dense, who are not truly losers. They understand that you choose to take a loss on their behalf. Agree with that or not? Right? Most of you will understand that. You will understand that, this person took a loss for me. Therefore this person here we have a chance to prove himself worthy for that person taking a loss for for him or for her. Otherwise and but an animal. And you will change quicker than otherwise. Because you changed a lot faster when you are motivated to change yourself, not because you are afraid of being punished. You experienced much bigger changes? Agree disagree? Okay time is up, thank you very much. [Applause] Mahayana teaching is that talk talk talk talk talk. And then all of sudden, 4 characters, that's it. You have to sit there and listen to listen listen listen and do not, do not fall asleep. If you fall asleep, you miss the boat again. You also miss the boat to the Pure Land as well. that's why you keep on screwing up.
오케이, 하지만, 그만큼 멍청이가 아닌, 정말로 실패자는 아닌 남은 사람들은, 여러분이 그들을 위해 손해를 감수하길 택했단 걸 이해합니다. 동의합니까? 맞습니까? 여러분 대부분은 이해할 겁니다. 이해할 겁니다. 이 사람이 날 위해 손해를 감수했구나. 그러므로 이 사람은 본인이 누군가를 위해 손해를 감수한 사람을 위해 그럴 만한 가치가 있었단 걸 증명할 기회가 있는 겁니다. 안 그러면 그냥 짐승입니다. 그럼 여러분이 더 빨리 바뀔 겁니다. 여러분은 스스로 바뀌고자 동기부여가 됐기 때문에 더 빨리 바뀌지, 벌 받을까 무서워서가 아닙니다. 훨씬 큰 변화를 경험하지 않습니까? 동의합니까? 오케이, 시간이 됐습니다. 감사합니다. (박수) 대승 가르침은 말만 계속 늘어놓다가 불현듯 네 글자, 그게 답니다. 여러분은 여기 앉아서, 듣고 또 듣고 잠들면 안 됩니다. 잠들면 그 배를 또 놓치는 겁니다. 정토로 가는 그 배를 또 놓치는 겁니다. 그래서 여러분이 계속 일을 그르치는 겁니다.
(여기서부터 계속 녹취 진행 중입니다)
영화스님의 법문 - 영어
https://www.youtube.com/live/-R-qwsYSTPo?si=SdByK5yv43epyhv3
영화스님의 법문 - 한국어 통역
https://www.youtube.com/live/gGjvtALFJKQ?si=fF_Bmsk5rhy0o40t