20131217 –13년도 겨울 불칠 4일차 법문
Adornment of Pure Land 정토 장엄
음원 파일 주소: https://www.chanPure Land.org/fo-qi-archive.html
녹취 및 번역 : 현공
But at least, cough ran away, temporarily? Just like that? See, that shows even reciting the Buddha’s name can heal. Anyway. Any other questions or comment? Usually in this case, person who speaks first loses. [silent laugh]
하지만 최소 기침은 달아났잖습니까, 잠시일지라도? 바로? 자, 그건 염불로도 나을 수 있다는 걸 보여줍니다. 아무튼. 다른 질문이나 코멘트 있습니까? 보통 이 경우엔 먼저 얘기하는 사람이 손해인데 [조용히 웃음]
(Vietnamese question) She said in the transference, there’s verse says may I use these merits and virtues for this practice to adore the Pure Land. What does it mean? How are you adorning the Pure Land?
(베트남어 청중) 그녀가, 회향게의 한 구절에 수행한 공덕을 정토를 장엄하는 데 쓰겠다고 나와 있는데, 그게 무슨 뜻이냐고 합니다. 정토를 어떻게 장엄합니까?
The characteristic of Western Bliss Pure Land is that it is extremely adorned. What happened is Western Bliss Pure Land is one of the most adorned Pure Land in the universe.
서방극락정토는 극히 장엄합니다. 서방극락정토는 우주에서 가장 장엄한 정토 중 하나입니다.
What happened is that the Dharma Store Bhikshu is prior life of Amiatabha Buddha was practicing and decided to create Pure Land for himself. He contemplated for many kalpas. He looked at with the Buddha’s help, teacher’s help. His teacher was Buddha.
아미타 부처님의 전생이었던 법장 비구는 수행하며 본인 정토를 만들기로 결심합니다. 그는 수많은 겁 동안 관했습니다. 부처님의, 스승님의 도움으로 보았습니다. 그의 스승님은 부처셨습니다.
So he took a lot of time to contemplate universe. He looked at a lot a lot of Pure Land. Oh, this is how Pure Lands are. I want mine to be just as adorned if not more. Ok?
그래서 그가 많은 시간을 들여 우주를 관했습니다. 아주 많은 정토를 보았습니다. 오, 정토는 이런 거구나. 내 정토는 이만큼 장엄하게 했으면 하군. 오케이.
So Dharma Store Bhikshu became a Buddha. His Buddha land is one of the most adorned. It turns out that it becoming the more and more day because people of the agreement of all the people who want to be reborn there.
그래서 법장 비구가 부처가 됐습니다. 그의 불국토는 가장 장엄한 정토 중 하나입니다. 사실 거기 태어나는 모든 이들의 합의로 인해 날마다 더 장엄해집니다.
What happens is that the people who aspire to be reborn there, they transfer their merits and virtues of their cultivation to adorn the Buddha land even more, the Western Bliss Pure Land even more. That’s why it’s becoming increasingly more adorned.
그곳에 왕생하고자 하는 사람들은 그들 수행의 공덕을 불국토를, 서방극락정토를 더 장엄하는데 회향합니다. 그래서 더 장엄해지는 겁니다.
So what does it mean to adorn the Pure Land? What is adornment? (Vietnamese) Pure. (Tex: Absolutely pure) Absolutely pure. What else? (Vietnamese) Orderly. Ok. Very very orderly, very scenic.
그래서 정토를 장엄하는 건 무슨 의미입니까? 장엄이 뭡니까? (베트남어 청중) 청정이죠. (텍스: 엄청 청정한 거죠) 엄청 청정하다. 다른 사람? (베트남어 청중) 정연하다. 오케이. 아주 아주 정연하고, 장관이다.
So adornment is basically manifestation of people’s merits and virtues. The goodness. Ok? So for example, if you do good, and you generate a lot of merit and virtue, So you create merit and virtue, you create blessings for yourself of your act of goodness. It manifests itself in terms of well-being.
장엄은 사실 사람들의 공덕이 나타난 겁니다. 그 선함 말입니다. 오케이? 그래서 예를 들어, 여러분이 선행을 해서 많은 공덕을 짓습니다. 그래서 공덕을 짓고, 여러분의 선행으로 스스로 복을 짓습니다. 그게 잘 사는 걸로 발현됩니다.
So in the future, these merits and virtues can materialize in form of wealth, of notoriety, of good salalries. So those are things that you need, that you like. Ok? What happened is that the pure form of goodness, all these pure goodness manifest as extreme beauty.
그래서 미래에 이 공덕이 재물, 명성, 괜찮은 월급, 여러분에게 필요하고 여러분이 좋아하는 것들로 물질화될 수 있습니다. 오케이? 선행의 순수한 형태는, 이 모든 순수한 선함은 극한의 아름다움으로 나타납니다.
So for example the Buddha is utmost in purity and goodness. Therefore there’s no one more adorned that the Buddha. So what happened is that when you adorn the Pure Land, that’s the place where you have been living, you have been cultivating. Then the place becomes the most pretty, the scenic, the most orderly, the most cleanest. That’s why. Ok? See, in essence, you actually are investing in your future place of practice.
예를 들어 부처님은 청정함과 선함으로 제일 가십니다. 그래서 부처님보다 더 장엄한 분은 없습니다. 여러분이 정토를 장엄하면, 여러분이 수행해서 살게 될 곳이 그렇게 되는 겁니다. 그 장소가 가장 아름답고, 장관이며, 정연하고, 청결합니다. 그래서 그렇습니다. 오케이? 그래서 핵심은 사실 여러분이 미래의 수행처에 투자하는 겁니다.
Every time you transfer merit and virtue, you actually are investing, buying, you making your lotus dais bigger, and your palace become more adorned. That’s what happening. Until you get there, be there. So what happened to all these adornments? Will manifest in the grades you will be born. So the more you adorn the Pure Land, the higher the grade. Ok? Does it answer your question?
여러분이 매번 공덕을 회향하면, 사실 여러분의 연좌대를 더 크게, 궁전을 더 장엄하게 투자하고 사는 겁니다. 여러분이 거기 가면, 거기에서는, 이 모든 장엄들이 어떻게 되나요? 여러분이 태어나는 등급으로 나타납니다. 그러니 여러분이 정토를 더 장엄할수록, 등급이 더 높아집니다.
So your cultivation right now, your reciting the Buddha’s name, your practice right now no only has effect on your rebirth blessings and also the kinds of environment you will be practicing as well.
오케이? 질문에 답이 됐나요? 여러분이 지금 당장 수행하는 것, 염불하고, 당장의 수행은 여러분 왕생복 뿐만 아니라 여러분이 수행하게 될 환경에도 영향을 줍니다.
Therefore you should practice vigorously, anna. Don’t take it lightly. Because every single thing you transfer, ok, are you listening? Every single little merit and virtue transfer at the end of practice, it goes over there. It’s your property. It’s never lost. No one will steal it from you.
그러니 안나, 수행 정진하세요. 가볍게 여기지 마세요. 왜냐면 여러분이 회향하는 낱낱이, 오케이, 듣는 겁니까? 수행 끝 무렵 회향하는 사소한 공덕마다 그곳으로 넘어 갑니다. 그게 여러분의 재산입니다. 절대 잃지 않습니다. 아무도 여러분에게서 빼앗을 수 없습니다.
Yes, sir. (VXJ: inaudible) And also help living beings as well. That’s the other part. She only asked about adorning the Pure Land. She didn’t ask about helping other living beings. That’s different.
네. (현계스님: 질문 안 들림) 또한 중생을 도와줍니다. 그건 또다른 부분입니다. 그녀는 단지 정토를 장엄하는 것만 질문했습니다. 그녀는 다른 중생을 돕는 것에 관해선 질문하지 않았습니다. 그건 다릅니다.
Does it mean there’s a question or what? Ok, anything else? (Vietnamese) So today they learn new way to recite the Buddha’s name. Those of you who didn’t show up today afternoon do not know. This is new Dharma door, new way of reciting the Buddha’s name that I haven't taught anyone before.
할 질문이 있는 겁니까? 오케이, 다른 사람? (베트남어 청중) 그래서 오늘은 여러분들이 새로운 염불법을 배웠습니다. 오늘 오후에 안 나온 사람은 모릅니다. 이건 내가 전에는 다른 사람에게 가르쳐준 적 없는 새로운 법문, 새로운 염불법입니다.
So I taught them, everyone was so happy because everyone really becomes singleminded. See, all these people like, this guy here, I am a mantra guy. Recitation is kind of inferior. The one you experience right now, all of that is that it’s a step before 1 mind unconfused.
그래서 오늘 가르쳐주자, 모두가 정말로 일념이 되어서 매우 행복해졌습니다. 보세요, 여기 이 사람들, 이 남자는 ‘난 다라니 파야, 염불은 별로야’ 라고 하는데. 지금 당장 여러분이 경험한 것은, 그건 일심불란의 전 단계란 겁니다.
(Vietnamese) This is Guo Yin. She said Guo Yin said, this woman is incredible. She said I was reciting so fast, even faster than master. Her neighbor said slow down, you are faster than master. I said what do you talk about? When you recite, you recite. You don’t care about anyone else. Doesn’t matter what I do. You just recite until I stop, until I tell you to stop. Doesn’t matter. You only listen to your own sound.
(베트남어 청중) 이건 고옌입니다. 고옌이, 이 여자분은 놀랍습니다. 그녀가 말하길, 전 정말 심지어는 마스터보다도 빨리 염불하고 있었어요. 그녀의 옆 사람이, 천천히 해, 마스터 보다도 빨리 하잖아, 라고 말했다고 합니다. 난 무슨 말이냐고 했습니다. 염불할 때는 그냥 염불하십시오. 다른 사람 신경쓰지 마십시오. 내가 뭘 하건 중요치 않습니다. 그저 내가 그만할 때까지, 여러분에게 그만하라고 할 때까지 그냥 염불하세요. 상관 없습니다. 자기 소리만 들으세요.
Guan Yin Dharma door I have been teaching for last year and half. I’ve been seeing, noticing people don’t take it seriously because they don’t think they are making progress. I decided to teach them the Pure Land, explain to them the proper Pure Land practice that they read about, but they don’t understand what it means.
내가 지난 1년 반동안 가르쳤던 관음법문입니다. 나는 사람들이 자기가 진전하지 않는다고 생각해서 그걸 진지하게 여기지 않는 걸 봐왔습니다. 나는 정토를 가르치기로 결심했습니다. 그들이 읽어봤지만, 그 뜻은 이해 못하는 바른 정토 수행을 설명하기로 결심했습니다.
So she got to the point, Guo Yin got to the point, it just continuous, she couldn’t stop reciting. That’s the first stage of Guan Yin Dharma door. She got to the first level of Guan Yin Dharma door, that’s the proof to you that this is Chan and Pure Land cultivation, right there. It’s not just words.
그래서 그녀가 알아들었습니다. 고옌이 요점을 파악했습니다. 계속 이어져서, 그녀는 염불을 멈출 수가 없었습니다. 그게 관음 법문의 첫 단계입니다. 그녀가 관음 법문의 첫 단계에 도달햇습니다. 그러니 바로 이게 선과 정토 수행의 증거입니다. 단지 말뿐인 게 아니랍니다.
I’ve been hearing people say, I do Chan, I don’t do Pure Land, Pure Land is inferior. Not so. This is Chan and Pure Land parellel. It can be done. You can do same exact thing with the mantra as well. Alright. Anyone else?
나는 사람들이 ‘전 선을 하지, 정토는 안 해요, 정토는 하등해요’라고 말하는 얘기를 들어왔습니다. 아닙니다. 이건 선정쌍수입니다. 그게 됩니다. 여러분이 만트라로도 마찬가지로 할 수 있습니다. 네, 다른 사람?
(Vietnamese) Most of time, yes. I would say that, my experience, it takes about a year and half before you can do that. Ask him, right? Took it for a year before I explain to you how to do it. Take about 1 year. He’s not there yet but he’s almost there.
(베트남어 청중) 대부분은 그렇습니다. 내 경험에서 그걸 할 수 있기까진 1년 반 정도 걸립니다. 그에게 물어보세요, 맞죠? 내가 방법을 설명하기 전에 1년 걸렸습니다. 그는 아직 그 정도는 아니지만, 버금 갑니다.
These things here are normal progression of these people who cultivate. It’s gonna takes you about 10 years, 20 years you should get there. But that’s too long for most of you because you are too old, your bodies are breaking apart. So sometimes you need the shortcuts to do it right.
여기 이것들은 수행하는 사람들의 정상적인 진도입니다. 거기 가려면 10년, 20년 걸릴 겁니다. 하지만 여러분은 너무 늙고, 몸이 망가져 가고 있으니, 그건 너무 오래 걸립니다. 그래서 가끔씩은 제대로 하기 위해 지름길이 필요합니다.
Again, my problem is that I don't want to show these shortcuts too often because people get arrogant. I saw it too often. You know, walking around, looking at Sangha, you don’t even know how to recite the Buddha’s name, you teach us how to recite the Buddha’s name? I’m not helping you when you are like that.
문제는 난 이런 지름길을 너무 자주 보여주고 싶진 않습니다. 왜냐면 사람들이 오만해지는 걸 너무 자주 봤기 때문입니다. 주위를 돌아다니며 승가를 보면서, ‘당신은 염불하는 법도 모르면서, 우리에게 염불을 가르친다고?’라고 합니다. 나는 여러분이 그렇게 한다면 도와주지 않습니다.
(Vietnamese) She said when you recite, you sit there, you meditate, you recite, is it better to close your eyes or keep you eyes open? My preference is close your eyes unless you are sleepy. If you are sleepy, then open your eyes. Ok? Anything else.
(베트남어 청중) 그녀는 염불할 때, 앉아서, 명상하면서 염불할 때, 눈을 감는 게 나아요, 뜨는 게 나아요? 라고 합니다. 나는 졸리지 않는 한, 눈 감는 걸 선호합니다. 졸리면 눈 뜨십시오. 오케이? 다른 사람.
So we talked about how desirable it is to be reborn to the Western Bliss Pure Land. There’s a problem. Anna, we all know it’s so desirable, we all know it’s so nice to go to New York. We all know it’s nice to go to Paris. Ok. All those nice places.
우리는 서방극락정토에 왕생하는 게 얼마나 바람직한지 얘기했었습니다. 문제가 있습니다, 안나. 우리 모두는 그게 참 바람직한 걸 압니다. 우리 모두 뉴욕에 가는 게, 파리에 가는 게 근사하단 걸 압니다. 오케이. 다 근사한 곳들이죠.
But we can’t always go there. That’s the problem. Because the Sutra said, in Amitabha Sutra, you recite everyday, what does it say it’s very difficult? (VXC Vietnamese) 1 to 7 days, 1 mind unconfused. No. (Vietnamese) Mind unconfused. No. (Vietnamese) Bhikshuni is correct. She said the Sutra says this is the place where these.
하지만 우리가 항상 거길 갈 수 있는 게 아닙니다. 그게 문제죠. 경전에서 말하길, 여러분이 매일 독송하는 아미타경에서 말하길, 그게 아주 어렵다고 하나요? (현지노스님 베트남어) 1일부터 7일까지, 일심불란, 아닙니다. (베트남어 청중) 일심불란, 아닙니다. (베트남어 청중) 비구니스님이 맞췄습니다. 경전에서는 이런 장소들이,
It’s very difficult because it says that for you to get to this place, you must have good roots. And you have to have a lot of virtues and the right causes and conditions before you can get there.
그건 매우 어렵습니다. 이곳에 여러분이 가려면 선근이 있어야 하기 때문입니다. 그리고 많은 덕과, 바른 인연이 가기 전에 있어야만 합니다.
You see the Sutra says that how difficult it requires good roots, and then you need to have the blessings and virtue. And then you have the causes and conditions. So that’s why right now these Pure Land people like Tex says, I recite the Buddha’s name so obtain rebirth is wishful thinking.
경전에서는 선근이 있어야 되고, 복덕이 필요하고, 인연이 있어야 한다고, 어렵다고 합니다. 그래서 텍스처럼 요새 이 정토하는 사람들이 나는 염불하니까 왕생할 거야, 라는데, 그림 속 떡 같은 말입니다.
Ok? First of all, the good roots is not easy. Ok? Meaning that you need to plant seeds of goodness as much as many as possible. Now for example, you Anna, I don’t know you practice before. But now you understand wish to be reborn to the Pure Land, you need to do a lot of good deed, create a lot of good deeds. Ok, like reciting the Buddha’s name, like reciting mantras. Those are creating good roots, by the way.
오케이? 무엇보다도 선근은 쉽지 않습니다. 오케이? 그건 여러분이 가능한 많은 선함의 씨앗을 심어야 한단 뜻입니다. 예를 들어, 안나, 당신이 전에 수행했는지 모르겠습니다. 하지만 이제 당신은 정토에 왕생하고 싶다면 아주 많은 선행을 해야 하는 걸 이해합니다. 염불과 만트라 외우기처럼요. 그게 선근을 짓는 겁니다.
Also at the same time, you also need to increase your blessings and virtue. Then you still need causes and conditions. Just because you have the good roots, just because you have the blessings and virtue, it doesn’t mean you obtain rebirth.
또 동시에 복덕을 증장해야 합니다. 그러면서도 인연이 필요합니다. 여러분에게 선근이 있다 해서, 복덕이 있다고 해서 여러분이 왕생한다는 뜻이 아닙니다.
In essence, in this world, you live right now obtaining rebirth to the Pure Land, easiest way to go to the Pure Land is go to the Western Bliss Pure Land. Ok? The most favorable way to get there. The easiest. Alright?
핵심은, 이 세상에서 여러분이 지금 당장 살아서 정토에 왕생을, 정토로 가는 가장 쉬운 길은 서방극락정토에 가는 겁니다. 오케이? 거기에 가는 게 가장 호의적인, 가장 쉬운 방법입니다. 알겠나요?
Even it’s easiest, the Buddha said yeah, you still need a lot of conditions before that can be accomplished. Why do I even talk about this? Most of monks and nuns say it’s very easy, everyone just recites the Buddha’s name. Someone dies, call Guo Yin. Guo Yin comes and recites, you obtain rebirth. You know, Anna, Guo Yin keeps telephone handy, because you have death in family, call her. She comes right away. She drops everything. And you obtain rebirth.
그게 가장 쉽다지만, 부처님께서 말씀하시길, 그게 이뤄지려면 많은 연이 필요하다고 하십시오. 내가 이런 얘길 왜 합니까? 대부분 비구 비구니들이 그게 아주 쉽다고 합니다. 누구나 그냥 염불합니다. 누가 죽으면 고옌에게 전화하세요. 고옌이 가서 염불해주면 여러분은 왕생할 겁니다. 안나, 고옌은 언제나 전화기를 근처에 둡니다. 왜냐면 가족 중 누가 죽으면, 그녀에게 전화하면, 바로 갑니다. 만사를 제쳐두고요. 그러면 당신은 왕생한답니다.
(Vietnamese) Guo Yin, she said, she made a confession. She said the last 4 days, she’s a Chan woman. So she comes here and sits down and recites, she sleeps. She dozes off. She doesn’t recite. I said, recitation, come on. What is recitation. She’s a Chan person.
(베트남어 청중) 고옌이 고백하는 군요. 지난 4일간, 그녀는 선 파입니다. 그래서 그녀는 여기 와서 앉아서 염불하고 잡니다. 골아 떨어집니다. 염불 안 합니다. 염불이라니, 무슨 염불이야, 참, 그녀는 선 파라고.
I used to be that way. I know all these illness, I know. I used to be that way when I was a novice monk. They don’t meditate like I do, as intensive as I do. So they forced you to go to this recitation session. I rebeled by saying that I am Chan person, I don’t recite. It’s a waste of my time.
나도 저러곤 했습니다. 이 온갖 병들을 알고 있습니다. 내가 사미승이었을 때, 나도 저랬습니다. 그들은 나만큼 집중적으로 명상하지 않았습니다. 그래서 염불 세션에 가라고 강요합니다. 나는 선 파예요, 염불 안 해요, 시간 낭비예요, 라고 말하며 반기를 들었습니다.
Why is it. In Chan, you pack your Qi. Ok? You don’t want to waste it. You don’t want to talk, you don’t want to look, you don’t want do anything. Reciting is such a waste of Qi. I refused to recite. I said no, no, no, no, no. Not for me.
왜 그럴까요. 선에서는 기를 모읍니다. 오케이. 낭비하고 싶지 않습니다. 얘기하고 쳐다보고, 다른 뭔가를 하고 싶지 않습니다. 염불은 정말 기 낭비입니다. 나는 염불을 거부했습니다. 아니, 아니, 아니, 아냐, 난 아냐, 라고 했습니다.
So I know what exactly these people are going through. So I watched all these years, they say master teach us both Chan and Pure Land therefore, my students choose, like said I am a Pure Land person so the Chan people they say I don’t recite. I don’t waste my Qi.
그래서 난 이 사람들이 정확히 뭘 거치고 있는지 압니다. 그래서 내가 이 모든 세월 지켜봤습니다. 그들은 마스터가 우리에게 선과 정토 둘 다 가르쳤으니, 내 학생들은 고릅니다. 난 정토 파야, 선 파 사람들은, 난 염불 안 해, 기 낭비 안 해, 라고 하는 등 말입니다.
When you cultivate, you need to be open minded. Travid is not open minded. He just said there’s certain things I do, otherwise I don’t go outside. What we practice is great assembly Dharma meaning that you do what everyone else does, Tex. You are not different. You don’t do different things. Ok? It’s one of the most advanced Dharma door called great assembly Dharma. Ok?
수행할 때는 오픈 마인드여야 합니다. 트레비드는 오픈 마인드가 아닙니다. 그는 어떤 건 하고, 그 밖에는 안 할 거예요, 라고 합니다. 우리가 수행하는 건 대중법입니다. 다른 모두가 하고 있는 걸 당신이 합니다. 텍스. 당신은 다르지 않습니다. 다른 걸 하지 않습니다. 오케이? 그건 대중법이라 불리는 가장 선진적인 법문 중 하나입니다. 오케이?
That’s why I am very humble when I meet these people say who say that they practice Pure Land because they heard everything. They know what it takes to practice Pure Land already.
그래서 나는 본인이 정토를 수행한다고 말하며 온갖 얘기를 들어본 이런 사람들을 만나면 아주 겸손해집니다. 그들은 이미 정토 수행에 뭐가 필요한지 알고 있습니다.
Anyway so you have to work very hard. You have to be vigorous of planting good roots and your blessings and virtues. No 2 ways about it. You should be as if it’s not enough. Ok? Even with that, you still need Yin Yuan. The Yin Yuan has to do with the vows.
아무튼 여러분은 아주 열심히 해야 합니다. 선근과 복덕 심기를 정진해야 합니다. 다른 방도는 없습니다. 모자라면 어쩌지, 라며 임해야 합니다. 오케이? 거기에다 인연이 필요합니다. 인연은 서원과 관련 있습니다.
So what happened is that the 2nd requisite for Pure Land is, the first one being faith, second being the vows. The vows is the requisite that tends to create the force, the karmic forces that will create the causes and conditions for you to obtain rebirth.
정토의 두 번째 요구조건은, 첫 번째는 신이고 두 번째는 원입니다. 원은 여러분이 왕생하는 인연을 만드는 업력을 만드는 요구조건입니다.
That’s why the vows are very important. That’s what people don’t seem to understand. You know, every time we practice Fo Qi every single day, we make a vow, ok. Everyday we practice, we make a vow, make a vow, keep on making vows. We keep on making vows everyday because it creates the karmic forces for that to come about. That’s the Yin Yuan. That’s the causes and conditions, ok?
그래서 서원은 매우 중요합니다. 사람들은 이해하지 못하는 것 같습니다만, 여러분이 매일 불칠을 수행할 때마다 서원합니다. 오케이. 우린 매일 수행하며 서원 하고, 서원하고, 계속 서원을 세웁니다. 그게 이뤄지는 업력을 만들어주기 때문에 매일 서원을 세웁니다. 그게 인연입니다. 인과 연, 오케이?
See, this is what most people, most teachers don’t explain to you because they don’t understand it yet. Ok? The making vows is very important because everytime you make a vow, you will be reborn to the western bliss Pure Land. Be extremely sincere. Because it affects the quality of causes and conditions for your rebirth.
그래서 대부분 사람들, 스승들은 그들도 이해를 못해서 그걸 여러분에게 설명하지 않습니다. 오케이? 서원 세우기는 아주 중요합니다. 여러분이 서원을 세울 때마다, 여러분이 서방극락정토에 왕생할 것이기 때문입니다. 아주 정성을 다하세요. 왜냐하면 그게 여러분 왕생 인연의 품질에 영향을 끼치기 때문입니다.
Again, it’s so complicated. It’s not easy at all. So when the Sanghan and teachers say it’s so easy, especially, Guo Yin says, don’t worry, I come and recite for you to obtain rebirth. Good luck. So don’t believe Guo Yin. She says if your father dies, call me. I will come and recite. I will help his rebirth. Don’t believe her. Ok?
다시 말하지만, 아주 복잡합니다. 전혀 간단치 않습니다. 스님들이, 스승들이 그게 아주 쉽다고, 특히 고옌은, 걱정 말아요, 내가 당신이 왕생하게 가서 염불할게요, 라고 말합니다. 행운을 빕니다. 그러니 고옌 말 믿지 마세요. 그녀는, 아버지 돌아가시면 전화 주세요, 가서 염불해드릴게요, 아버지 왕생하게 도와드릴게요, 라고 합니다. 그녀 말 믿지 마십시오. 오케이?
Alright, anything else. (Vietnamese) She says, a lot of monks teach elderly people, they say just recite the Buddha’s name 10 times. And you obtain rebirth if you reach 1 mind unconfused. I explained that it’s not advisable to teach that or to do that. Because the Westerner, they will have a hard time to believe in that.
자, 다른 사람. (베트남어 청중) 그녀가 말하길, 많은 스님들이 나이 든 분들께 가르치면서, 그냥 염불 10번 하라고 합니다. 일심불란으로 염불하면 왕생한다구요. 나는 그렇게 가르치거나, 그렇게 하는 건 권할 만한 게 아니라고 설명했습니다. 왜냐면 서구인들은, 그걸 믿기 곤란해 할 것이기 때문입니다.
See, these Asians, old women, they are all greedy and lazy. So it’s that easy, so it gives them peace of mind. It’s not a bad thing. But it’s not realistic. Because the Westerners, you listen to it, like you, for example, ok 10 times, I can do. But 1 mind unconfused? What is that? Ok?
자, 이 아시아 사람들, 나이 든 여자분들은 모두 욕심 많고 게으릅니다. 그러니 그렇게 간단하다고 하면, 그들 마음에 평화를 줍니다. 그건 나쁜 일은 아니죠. 하지만 비현실적입니다. 왜냐면 서구인들은 그 말을 듣고 여러분처럼, 예를 들어, 오케이, 10번, 할 수 있죠. 하지만 일심불란, 그게 뭔데? 라고 할 겁니다. 오케이?
This is why the Pure Land Dharma door is so misleading, for a lot of people, it becomes superstition. They walk around, listen to all these false promises, they feel so easy.
이래서 정토법문이 많은 사람들에게 그렇게 오도된 겁니다. 미신이 됩니다. 그들은 주변을 다니며, 이 온갖 허황된 약속을 듣고, 아주 간단하다고 느낍니다.
Let me go back to the first requirement for all your sake. Because I know, I skipped a lot of things because I don’t like to repeat a lot of stuff. But when I skip things, you don’t learn fundamentals, especially new people.
여러분 모두를 위해 첫 번째 요구조건으로 돌아가 보죠. 나는 많은 얘길 다시 하기 싫어서 많이 생략했습니다. 하지만 생략하면 여러분, 특히 새로 온 분들은 기초를 배우지 못하기 때문입니다.
So for example, faith, is explained traditionally as, faith in yourself, faith in others. You believe in the Buddha, you believe in the Pure Land. You believe in the causes and conditions. That’s how traditionally explain the faith. Ok?
그래서 예시로, 믿음은, 전통적으로, 본인에 대한 믿음, 타인에 대한 믿음으로 설명합니다. 부처님을 믿고, 정토를 믿고, 인연을 믿고. 그렇게 전통적으로 믿음을 설명합니다. 오케이?
You must believe in the fact that there’s Amitabha Buddha, you must believe that there’s a Pure Land, called Western Bliss Pure Land, that’s ideal for you to get there, easiest to get there. You should believe that you are worthy to get there, you should be able to get there. You recite the Buddha’s name, you will get there. That is true.
아미타 부처님이 계신다고, 서방극락정토라고 불리는 정토가 있다고, 여러분이 거기 가는 게 이상적이고, 가장 쉬운 길이라고 믿어야 합니다. 여러분이 거기 갈 자격이 있다고, 거기 갈 수 있다고, 염불하면, 거기 갈 거라고 믿어야 합니다. 그건 진짜입니다.
And you also should believe that the causes and conditions, if you plant proper causes for rebirth, you will obtain rebirth. That’s under law of the causes and effect. So all those are correct. That’s what everyone explains. It becomes boring because nothing new about it.
또한 인연을, 여러분이 왕생에 적절한 인을 심으면 왕생할 거라고 믿어야 합니다. 그건 인과법을 따른 겁니다. 그러니 이 모든 건 맞습니다. 모두들 그렇게 설명합니다. 새로운 얘기랄 게 없어서 지루하죠.
What they don’t explain when you talk about faith, actually you should be careful about it. What is not said, what is implied is that you should not believe in superstitious teachings. So for example, you believe in superstitious teachings, unfounded teachings, they will delay your rebirth.
그들이 설명하지 않는 건, 믿음을 얘기할 때, 사실 조심해야 합니다. 말하지 않지만 내포된 것은, 여러분이 미신적인 가르침을 믿어선 안 된다는 겁니다. 예를 들어, 미신적인 가르침, 근본없는 가르침을 믿으면, 그게 여러분 왕생을 늦출 겁니다.
So what happened is that these people, they follow the superstitious teachers who tell them what they want to hear. For example, teach me the way to recite the Buddha’s name that I like. Tell me something about the Pure Land that I like.
듣고 싶어하는 말을 해주는, 미신적인 스승을 따릅니다. 예를 들어, 제가 좋아하는 염불법을 가르쳐 주세요, 제가 좋아하는 정토 얘기를 해주세요, 등등 말입니다.
Previously I had ex disciple because she renounced me already. She said master Yong Hua’s Pure Land Dharma door is so difficult. Why does he make it so difficult, make it so big deal out of everything? I found my own true Pure Land teacher now. Because he says unlike master Yong Hua, so difficult, you need to work hard, you need to all this and this.
일전에 나한테 그런 구 제자가 있었습니다. 그녀는 이미 나를 버렸기 때문입니다. 그녀는, 영화스님 정토법문은 너무 어려워, 왜 그렇게 어렵다고, 온갖 걸 대수라고 하는 거야? 난 나만의 정토 스승님을 이제 찾았어. 어렵다고, 열심히 해야 한다고, 이거 저거 하라고 하는 영화스님이랑은 다르게 말이야.
The other guy says, the other monk says, you watch my DVD once, I guarantee your rebirth to the Pure Land. [Tex laugh] She renounced me immediately. She said master Yong Hua is full of crack. What do you think her chances of rebirth are?
다른 사람은, 다른 스님은, 내 DVD 한 번 보면, 당신 정토 왕생 보장합니다, 라고 말합니다. [텍스 웃음] 그녀는 바로 날 버렸습니다. 영화스님은 순 엉터리야, 라고 합니다. 여러분이 보기에 그녀가 정토에 왕생할 기회가 어떤 것 같나요?
How can you possibly benefit from the Dharma if you slander it? Please tell me. Are we that stupid? You are destroying the proper Dharma, you expect the benefit from it?
당신이 그 법을 비방하는데 어떻게 그로부터 이익을 볼 수 있겠습니까? 말해보세요. 우리가 그만큼 멍청합니까? 정토를 망가뜨리면서 거기서부터 이익을 기대하나요?
These day and ages so many monks so many temples are, there’s a lot of competitions, lots of marketing unless you are marketing customer oriented, no one’s gonna come to your temple. You need to say pleasing word, pleasant words that sound good to the ears. Stroke your ego. That’s requirement for you to follow.
요즘 시대엔 스님들도, 절도 아주 많고 경쟁입니다. 마케팅입니다. 고객지향적 마케팅을 하지 않으면, 아무도 절에 오지 않습니다. 기분 띄워주는 말을, 기분 좋은 말을, 듣기 좋은 말을 해줘야 합니다. 아상을 질식시킵니다. 그게 여러분이 따라야 할 요구조건입니다.
It’s not a criticism. I am not criticizing anyone. I am not being bitter. I am not being jealous of all the people success. I’m just saying that you find meaning in your cultivation. What’s a big picture? You all are so preoccupied with your current existence. You have 20 years left maximum, you are so preoccupied with your last 20 years that you forgot about the most important next step. And you call it smart. You are not having the big picture. You only see 20 years. No wonder you can’t get rebirth. Alright. Any questions?
이건 비판이 아닙니다. 난 아무도 비판하고 있지 않습니다. 내가 씁쓸해 하거나 성공한 사람들을 질투하는 게 아닙니다. 나는 그저 여러분 수행에 있어 의미를 찾아야 한다고 말하는 겁니다. 큰 그림은 뭡니까? 여러분 모두들 현존에 너무 매몰됐습니다. 길어봤자 20년 남았지만 여러분은 마지막 20년에 너무 매몰돼서 가장 중요한 다음 스텝을 잊어버립니다. 그러면서 똑똑하다고요. 여러분에겐 큰 그림이 없습니다. 고작 20년만을 봅니다. 왕생 못하는 게 놀랍지도 않습니다. 네, 다른 질문?
(Vietnamese question) He said he’s confused about the vows and greed because he met a lot of people like Guo Yin who goes around and recite for others. Guo Yin is the one next to you right there. She said just call me, I help recite. No only they come over and help recite for you, they also speak Dharma for you whether you like it or not. They know everything. This is the sickness of the Pure Land people.
(베트남어 질문) 그가 서원과 탐욕이 헷갈린다고 합니다. 왜햐마녀 고옌같이 주변을 다니면서 남을 위해 염불해주는 사람들을 많이 만났다고 합니다. 고옌은 당신 바로 옆에 있는 사람입니다. 그녀는, 전화주세요, 염불 도와드릴게요, 라고 합니다. 그들은 가서 염불을 도와줄 뿐만 아니라 당신이 좋아하던 말던 설법도 해줍니다. 그들은 모든 걸 알고 있습니다. 이건 정토 파의 병입니다.
Typicall illness for these 2 people, the Chan people say I am Chan person. I only meditate. I don’t do anything else. Ok? Because doing anything else is inferior to me. I am above it. That’s Chan people for you. I am superior. It’s what superior roots. This Dharma door is low. That’s Chan sickness
이 두 파의 고질병은, 선 파 사람들은, 난 선 파야, 난 명상만 하고 다른 건 아무것도 안 해, 라고 합니다. 오케이? 왜냐면 다른 건 다 별로야. 난 그 이상이니까. 그게 말하자면 선 파입니다. 난 수승해. 상근기야. 이 법문은 하열해. 그게 선 병입니다.
The Pure Land sickness is just has its own characteristic. The Pure Land people who practice Pure Land long time, you know what happened to them? They know everything about Pure Land. They are so sure.
정토 병은 고유의 성격이 있습니다. 정토를 오래 수행한 정토파들은 어떤가요? 그들은 정토에 대해 다 알고 있습니다. 너무 확신합니다.
So what happened is that they know everything, these Pure Land people, they know everything. They have been reciting the Buddha’s name for 15 years. Look at me and say master, how long have you been reciting the Buddha’s name? I said 5 years?
그들은 모든 걸 알고, 이 정토 파들은, 다 압니다. 염불을 15년 해왔습니다. 나를 보고선, 스님, 염불 얼마나 하셨어요? 합니다. 나는, 5년?
They say master, how long have you been reciting the Buddha’s name? I said longer than 5 years, maybe 6. So they make faces like nah, you don’t know how to recite the Buddha’s name. That’s what they are. So anyway this woman, he met such women sit down and they say you know, they recite for you and sit next to him. She tells him about the Pure Land and everything what he needs to do.
그들은, 스님, 염불 몇 년 하셨어요? 나는 5년 이상, 아마 6년쯤 했습니다, 라고 말합니다. 그럼 그들은 뭐야, 당신은 염불할 줄 몰라, 라는 표정을 짓습니다. 정토 파들은 그렇습니다. 아무튼 이 여자분, 그는 이 여자분 같은 사람들을 만났습니다. 앉아서, 여러분을 위해 염불해줍니다. 정토에 관한 것들을, 그가 뭘 해야 하는지 전부 말해줍니다.
She’s so sure. She said that don’t worry, I know what to do. I am so sure at about my rebirth because I made a great vow already. I made a great vow to be reborn to the upper upper upper grade. Ya, that’s where she’s gonna go. The upper upper upper grade. Ok?
그녀는 아주 확신합니다. 걱정하세요, 난 뭘 해야 하는지 알아요, 저는 이미 대서원을 세웠으니 제 왕생을 확신해요. 상상상품으로 왕생할 거란 대서원을 세웠죠. 네, 그녀가 거기로 갈 거랍니다. 상상상품 말입니다. 오케이?
That’s why I asked Travid right away. I said what do you do when you see such people? I don’t know. You know what I will do? He said no, I don’t know. I said if I meet such a person, I would immediately get on my knees and say Shi Fu, teach me!
그래서 내가 트레비스에게 바로 물었습니다. 저런 사람 보면 어떻게 합니까? 나도 몰라요. 내가 어떡할지 압니까? 그는 아뇨, 몰라요, 라고 합니다. 내가 그런 사람을 보면, 즉시 무릎 꿇고, 사부님, 가르쳐주십시오! 라고 할 거라 했습니다.
These people are so unreasonable. They are so deluded. They are very sincere. They really want rebirth. But they met too many so called great teachers told them that, assured them that they are superior people. They are very special. They guarantee to for sure obtain rebirth on upper upper grade. Therefore nothing they don’t know.
이 사람들은 참 비논리적입니다. 너무 현혹됐습니다. 그들은 아주 정성스럽고 정말로 왕생을 원합니다. 하지만 그들이 수승한 사람들이라고, 아주 특별하다고, 상상품에 왕생한다고 확실히 보장한다는 소위 대스승을 너무 여럿 만났습니다. 그래서 그들은 아무 것도 모릅니다.
Unfortunately I take a look at them, I see that their Samadhi level is not existence. They have no Samadhi power, how can they recite the Buddha’s name? They don’t have Samadhi power, how can they know how to bow to the Buddha? Alright, any other question?
안타깝게도 제가 본 그 사람들은, 삼매 단계가 없었습니다. 삼매력이 없는데 어떻게 염불합니까? 삼매력이 없는데 어떻게 부처님께 절을 합니까? 자, 다른 질문?
(Vietnamese question) He said, I made a great vow, I said it’s not a great vow. The teaching that I learned from has nothing about great vows. Just make a vow. That’s good enough. No need to make a great vow.
(베트남어 청중) 그가, 전 대서원을 세웠어요, 라고 합니다. 나는, 대서원이 아닙니다. 내가 배운 가르침에서 대서원이라곤 없습니다. 그냥 서원을 세우세요. 그거면 충분합니다. 대서원을 세울 필요 없어요.
Where was I? So it’s called, this is Chinese teaching. 증상만(增上慢). It’s called unreasonable arrogance. It’s a simple translation. I don’t have literary translation. It says, you are here, you think you are here. It’s called over, you know, unreasonable, over-reaching, whatever. Overweening pride. So basis is you are arrogant. Your sickness is arrogance inside of you that is being nurtured by your teacher.
무슨 얘기 중이었죠? 그래서 중국어로 증상만(增上慢)이라고 부르는 게 있습니다. 그건 비상식적 오만입니다. 간단히 번역하자면요. 문자 그대로 풀이한 번역은 없습니다. 여러분이 이쯤인데, 본인은 저기 라고 생각하는 겁니다. 음, 비상식적인, 과대, 뭐라고 하더라. 거만한 자부심입니다. 그래서 오만하단 게 바닥에 깔려있습니다. 여러분의 병은 여러분 스승으로부터 길러진 여러분 내부의 오만함입니다.
So for such people, they have so much overweening pride, no only whether it’s Buddhist or non Buddhists, you stay away from them. Nothing you can do. Even the Buddhas can’t help them. Buddhas and Bodhisattvas can’t help them. No need to get afflicted. They cannot be helped.
그래서 그런 사람들은, 엄청난 거만한 자부심이 있습니다. 불자건 비불자건, 그런 사람들에게서 떨어지십시오. 할 수 있는 게 없습니다. 부처님도 그들을 돕지 못합니다. 불보살님도 도울 수 없습니다. 번뇌로워할 필요 없습니다. 그들은 구제불능입니다.
Don’t argue. Like that guy who says I bless with you Shariras. Oh, please. Because he feels it’s so important. What he’s doing is so important, got him so special. Ok? That’s arrogance. Nothing you can do. Let him be. Go somewhere else. Don’t bother people, right Tex?
논쟁하지 마세요. 사리로 당신을 축복할게요, 라는 이 사람처럼 말입니다. 오, 제발. 왜냐면 그는 이게 정말 중요하다고, 자기가 하는 일이 엄청 중요하다고, 자기가 엄청 특별하다고 느낍니다. 오케이? 그게 오만입니다. 아무것도 여러분이 할 수 있는 게 없습니다. 내버려두세요. 다른 데로 가세요. 사람들 귀찮게 굴지 마세요. 알겠나요, 텍스?
Ok. Anything else? (Chinese question) She said there’s some Chinese master taught them how to recite the Buddha’s name. Basically the principle is that when you bow or recite the Buddha’s name, you do as mindful as you do your own mother. It doesn’t work for me. That’s a joke.
오케이, 다른 질문? (중국어 질문) 그녀가 말하길, 어떤 중국인 스승들은 염불법을 가르쳐주는데, 사실 그 원리는 절하거나 염불할 때, 자기 엄마한테 하듯 염하란 겁니다. 나한테는 효과가 없는데. 농담입니다.
(Tex: Doesn’t work for a lot of people, nowadays) So important thing is that when you have that kind of mindset, whether you recite the Buddha’s name, whether you bow, whether you are working, then you are able to remember the Buddha. He said if you keep on practicing like that, after 3 months you get it.
(텍스: 요즘엔 많이 사람들에게 효과가 없을 거 같은데요) 그런 마음 가짐으로 염불하건, 절하건, 일하건, 중요한 건 그럼 여러분이 부처님을 기억할 수 있단 겁니다. 그걸 계속 수행하면 3달 후에 터득한다고 합니다.
(Chinese) They say that this is what a lot of teachers say, this is nonsense. A lot of teachers say, if you follow my practice, I am gonna teach you the way to do it, in 3 months time, it becomes second nature to you, so that when you are working, when you are walking, when you are driving, you are talking to people, you are still reciting the Buddha’s name. I say, this monk cannot not do it. I never met him before, I know he cannot do it.
(중국어 청중) 이건 많은 스승들이 이런 말을 하는데, 얼토당토 않습니다. 많은 스승들이, 당신이 내 수행을 따라하면, 어떻게 하는지 가르쳐주마, 3개월 안에 당신에게 찰떡이 돼서 일하거나 걷거나 운전하거나 사람들과 얘기거나, 계속해서 염불하고 있을 거다, 라고 말한 답니다. 나는, 이 스님은 그렇게 못 합니다. 내가 이 사람 만나본 적 없지만 난 그가 그렇게 못한단 걸 압니다.
(Chinese) Cannot be done. He cannot do it. How do I know he cannot do it? This is come from the Pure Land book. You should be so that walking, talking, sleeping, eating, you still recite the Buddha’s name. You carry a conversation, you still recite the Buddha’s name. You write something, you still recite the Buddha’s name.
(중국어 청중) 그렇게 못 합니다. 그는 못 합니다. 그가 못한다고 난 어떻게 아나요? 이건 정토 책에서 나온 말입니다. 걷고, 얘기하고, 자고, 먹으면서 계속 염불합니다. 대화하면서 염불합니다. 뭔가를 쓰면서 염불합니다.
This is from the books. I say that he cannot do it. Why is that? This is from the books. (Chinese) Ok, anyway. In this world, such people you talk, carry a conversation alright. And at the same time, recite the Buddha’s name aren’t many people like that. They aren’t. It’s extremely difficult.
이건 책에서 나온 말입니다. 난 그가 그렇게 못한다고 했습니다. 왜 그럴까요? 이건 책에서 온 말입니다. (중국어 청중) 오케이, 아무튼. 이 세상에서, 말하고, 대화하면서 동시에 염불하는 그런 사람들은 그만큼 많지 않습니다. 안 많습니다. 그건 극히 어렵습니다.
That stage there, you no longer stuck with the Dharma door, you don’t call yourself as Pure Land anymore. You don’t call yourself as Chan anymore. There’s no more marks. So why would that person be teaching that Dharma door to low level person like that woman? It doesn’t make sense. It’s all theory. They don’t understand what they are talking about.
그런 단계에는 법문에 매이지 않습니다. 자기를 정토 파라고, 선 파라고 부르지 않습니다. 상이 더는 없습니다. 그러니 왜 그런 사람이 그 여자분처럼 낮은 단계의 사람에게 그 법문을 가르쳐주겠습니까? 말도 안 됩니다. 그건 다 이론입니다. 그들은 자기가 무슨 말을 하는지 이해 못 합니다.
Actually it’s from books, says ok this person is doing that. That’s why they copy it from same that books and say you can do this. Yes, you can do this but not this lifetime. Ok, time is up. Any other question? Ok, we stop here tonight. We wrap it up.
사실 그건 책에서 나온 말입니다. 이 사람이 이렇게 하는구나, 다 같은 책에서 그들이 베낀 겁니다. 그리고 당신도 이렇게 할 수 있어, 라고 말합니다. 네, 당신도 할 수 있죠, 하지만 이번 생에는 못 합니다. 오케이. 시간이 다 됐군요. 다른 질문 있습니까? 오케이. 오늘밤 이만 하겠습니다. 마무리하죠.