항공편 지연시간의 관리, #delay code
항공사 최고의 서비스는 무엇일까?
내가 생각하는 항공사 최고의 서비스 TOP 3는 다음과 같다.
1. 안전성 (Safety)
2. 정시성 (OTP, On Time Performance)
3. 전문성 (Professional)
안전은 기본이라고 하면, 항공기가 정시에 출발하는 것 만큼 최상의 서비스도 없다. 항공기가 지연이 되면, 그 항공기 투입이 예정되어 있는 다른 구간까지도 영향이 간다. 그래서 우리는 최대한 항공기 지연이 발생하지 않도록 시간대별 체크리스트에 맞춰 업무를 수행하고 있다. 지연이라는 것이 날씨등 외부요인은 어쩔수가 없지만, 내부적으로 관리가 가능한 부분은 손님의 편의를 위해서 필히 관리되어야 한다.
이전에는 항공사마다 자체적으로 지연시간을 관리했는데 이럴 경우 data의 공유 및 분석이 용이하지 않다. IATA에서는 지연 사유별 코드를 지정하여 항공편 지연 보고 형식을 통일화 시켰다. 이 코드는 항공기 지연이 발생할 경우 movement message에 포함이 되어 목적지 공항의 유관부서 및 지상 조업사에 전송된다.
Delay code는 9개의 카테고리로 분류되며, 형식은 두자리 숫자 또는 두자리 알파벳 코드로 사용이 가능하다. 메세지 규격은 AHM 780 Aircraft Movement Message에 명시되어 있다.
PD 10
도쿄행 항공편의 마감시간이다. 손님 한명이 카운터 마감시간을 넘겨 공항에 도착했다. 손님은 지인의 결혼식 참석을 위해 꼭 이 비행기를 타야 한다고 한다. 손님의 안타까운 사연에 공감 능력을 발휘한 카운터 직원은 마감시간은 지났지만 이 손님에게 탑승권을 발급했다. 그런데 이손님으로 인해 이 비행기는 10분 지연이 되었다. 그럴 경우 지연 보고서상 코드는 PD 10과 같이 부여된다. 풀어서 설명하자면, 카운터 마감시간 이후에 진행된 수속으로 인해 지연이 되어 PD라는 약속된 코드가 적용되었고, 그로 인해 10분 지연이 되었기 때문에 PD 10 으로 표기가 되는 것이다. (글하단 IATA Delay Code 분류표 참고)
지연 코드 좀 바꿔 주세요.
정시성은 우리팀의 KPI 항목중의 하나다. 우리는 승객 및 수하물과 관련된 코드로 인한 지연은 무조건 잡히면 안된다. 명백히 우리 잘못으로 지연코드가 설정되는 것은 문제가 없으나, 간혹 억울한 경우도 있다. 그럴경우 회사 정시성을 관리하고 있는 부서(운항통제)와 협의하여 꼭 지연코드를 바꿔야 한다.
요즘 항공사 트렌드를 보면 정시성 관리등 기본 서비스에 대한 투자 보다는 유상화 정책에 대한 관심도가 매우 높다. 사기업이 이윤을 추구하는 것은 당연하고, 제값하는 서비스면 무엇이 문제가 있을까. 의사결정권자들이 안전과 정시성등 기본(필수) 서비스에 대해서도 충실히 고민하고 개선하는 노력을 게을리 하지 말았으면 좋겠다.
[참고] IATA Delay Code 분류표
1로 시작하는 코드 (passenger/baggage)
-> 승객 또는 수하물로 인해 지연이 된 경우
11 (PD): Late check-in, acceptance of passengers after deadline
12 (PL): Late Check-in, congestion in check-in area
13 (PE): Check-in error
14 (PO): Oversales, booking errors
15 (PH): Boarding, discrepancies and paging, missing checked-in passenger at gate
16 (PS): Commercial Publicity, Passenger Convenience, VIP, Press, Ground meals and missing personal items
17 (PC): Catering order, late or incorrect order given to supplier
18 (PB): Baggage processing, sorting, etc.
19 (PW): Reduced Mobility, Boarding/Deboarding of passengers with reduced mobility
2로 시작하는 코드 (cargo/mail)
-> 화물 또는 우편물로 인해 지연이 된 경우
21 (CD): Documentation, errors, etc.
22 (CP): Late positioning
23 (CC): Late acceptance
24 (CI): Inadequate packing
25 (CO): Oversales, booking errors
26 (CU): Late preparation in warehouse
27 (CE): Mail Oversales, packing, etc.
28 (CL): Mail Late positioning
29 (CA): Mail Late acceptance
3으로 시작하는 코드 (Aircraft/Ramp handling)
-> 항공기 또는 램프 핸들링으로 지연이 된 경우
31 (GD): Aircraft documentation late or inaccurate, weight and balance (Loadsheet), general declaration, passenger manifest, etc.
32 (GL): Loading, Unloading, bulky/special load, cabin load, lack of loading staff
33 (GE): Loading Equipment, lack of or breakdown, e.g. container pallet loader, lack of staff
34 (GS): Servicing Equipment, lack of or breakdown, lack of staff, e.g. steps
35 (GC): Aircraft Cleaning
36 (GF): Fuelling, Defuelling, fuel supplier
37 (GB): Catering, late delivery or loading
38 (GU): ULD, Containers, pallets, lack of or breakdown
39 (GT): Technical equipment, lack of or breakdown, lack of staff, e.g. pushback
4로 시작하는 코드 (technical)
-> 기술적인 사유로 지연이 된 경우
41 (TD): Aircraft defects
42 (TM): Scheduled maintenance, late release
43 (TN): Non-scheduled maintenance, special checks and / or additional works beyond normal maintenance
44 (TS): Spares and maintenance equipment, lack of or breakdown
45 (TA): AOG (Aircraft on ground for technical reasons) Spares, to be carried to another station
46 (TC): Aircraft change for technical reasons
47 (TL): Standby aircraft, lack of planned standby aircraft for technical reasons
48 (TV): Scheduled cabin configuration and version adjustment
5로 시작하는 코드 (damage/failure)
-> 항공기 파손 또는 시스템 문제로 지연이 된 경우
51 (DF): Damage during flight operations, bird or lightning strike, turbulence, heavy or overweight landing
52 (DG): Damage during ground operations, collisions (other than during taxiing), loading/offloading damage, contamination, towing, extreme weather conditions.
55 (ED): Departure Control System, Check-in, weight and balance (loadcontrol), computer system error, baggage sorting, gate-reader error or problems
56 (EC): Cargo preparation/documentation system
57 (EF): Flight plans
58 (EO): Other computer systems
6으로 시작하는 코드 (operation)
-> 오퍼레이션 및 승무원 사유로 지연이 된 경우
61 (FP): Flight plan, late completion or change of flight documentation
62 (FF): Operational requirements, fuel, load alteration
63 (FT): Late crew boarding or departure procedures
64 (FS): Flight deck crew shortage, Crew rest
65 (FR): Flight deck crew special request or error not within operational requirements
66 (FL): Late cabin crew boarding or departure procedures
67 (FC): Cabin crew shortage
68 (FA): Cabin crew error or special request
69 (FB): Captain request for security check, extraordinary
7로 시작하는 코드 (weather)
-> 날씨로 인해 지연이 된 경우
71 (WO): Departure station
72 (WT): Destination station
73 (WR): En route or Alternate
75 (WI): De-Icing of aircraft, removal of ice/snow, frost prevention
76 (WS): Removal of snow/ice/water/sand from airport/runway
77 (WG): Ground handling impaired by adverse weather conditions
8로 시작하는 코드 (air traffic control)
-> 항공기 관제 또는 유관기관의 사유로 인해 지연이 된 경우
81 (AT): ATC restriction en-route or capacity
82 (AX): ATC restriction due to staff shortage or equipment failure en-route
83 (AE): ATC restriction at destination
84 (AW): ATC restriction due to weather at destination
85 (AS): Mandatory security
86 (AG): Immigration, Customs, Health
87 (AF): Airport Facilities, parking stands, ramp congestion, buildings, gate limitations, ...
88 (AD): Restrictions at airport of destination, airport/runway closed due obstruction, industrial action, staff shortage, political unrest, noise abatement, night curfew, special flights, ...
89 (AM): Restrictions at airport of departure, airport/runway closed due obstruction, industrial action, staff shortage, political unrest, noise abatement, night curfew, special flights, start-up and pushback, etc.
9로 시작하는 코드 (miscellaneous)
-> 기타 사유로 지연이 된 경우
91 (RL): Passenger or Load Connection, awaiting load or passengers from another flight. Protection of stranded passengers onto a new flight.
92 (RT): Through Check-in error, passenger and baggage
93 (RA): Aircraft rotation, late arrival of aircraft from another flight or previous sector
94 (RS): Cabin crew rotation
95 (RC): Crew rotation, awaiting crew from another flight (flight deck or entire crew)
96 (RO): Operations control, rerouting, diversion, consolidation, aircraft change for reasons other than technical
97 (MI): Industrial action within own airline
98 (MO): Industrial action outside own airline, excluding ATS
99 (MX): Miscellaneous, not elsewhere specified
** IATA delay codes
https://en.wikipedia.org/wiki/IATA_delay_codes
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