brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by jr united Apr 11. 2018

Synecdoche, Museum

2의 공화국 도록 수록 에세이, 2013

<2의 공화국> 관찰기: 시네도키, 뮤지엄 


  


글 조주리 

  

이번 전시 <2의 공화국>에서 나에게 부여된 공식적 역할은 두 명의 공동 기획자 가운데 하나로, 전시의 주제를 좀더 단단하게 만들어갈 작가들을 찾아내고, 그들의 작업을 미술관 ‘전시’라는 틀에 맞게 직조해 내는 것이었다. 


불완전한 대칭적 세계에 대한 전시 포스터 (디자인:Deser Walker, 장영재 +장영신)


그러나 돌이켜 생각해 보건대, 전시의 전 과정을 통해 가장 일관되게 이어진 나의 임무는 아무래도 그들을, 즉 작가의 작업 방식과 관계를 은밀하게 관찰하는 일이 아니었나 싶다. ‘관찰’이라는 단어가 작가들을 대상화시키는 경향이 있어 조심스러운 부분이 있지만, 전시를 구성하는 작가들에 대한 지속적 관찰이야말로 다소 우발적이고 산만하기까지 했던 다자적 관계망 속에서 이 전시를 촉발시키고 무사히 전개시켜 나간 추동 이었음이 분명하다.  


두 명의 창작자로 이루어진 협업 팀들로 구성된 전시를 제안하겠다는 애초의 발상은 다소 순진하였다.이를테면, 특정한 주제를 표방하는 대신, 2인 작가 그룹전이라는 형식을 미리 정함으로써 그 안에 초대된 작가들이 만들어내는 우연한 앙상블과 엉뚱한 협력의 에너지에 초점을 두자는 것이었다. [1] 작가들의 이합 離合을 두고서 현대미술의 경쟁구도 살아남기 위해 구사하는 일종의 전략으로서 그 의미를 경직시키거나, 작가들의 결속을 낭만적 연정聯政으로 과잉해석 하는 대신, 일종의 제유 Synecdoche로서 ‘2’라는 숫자 안에 다양한 예술적, 사회적 관계망, 그리고 대립/화합하는 여러 이항적 요소들의 역학을 포획하고 싶었던 터다. 


전시 전경, 아르코미술관, 1F


전시 전경, 아르코미술관 2F


검은 사각형의 빈 공간에서 출발한 미술관은 이러한 관계들의 좌표로 수 놓인, 하나의 연극적 터를 제공한다. 그러나 제유를 구성하는 원관념과 보조관념의 대칭점을 선명하게 제시하는 대신, 이 전시는 기획자는 물론 참여 작가와 관람객 모두에게 대한 속 깊은 이해를 요한다. [2]  


Betabüro_An evil plan do more good_설치_가변크기_2013


따라서 이 글은 전시장 안에서 직접적 단서를 제공하지 않는 대부분의 작업들과 작가간의 관계에 대한 포괄적 각주로 기능한다. 평소 은근하게 즐겨왔던 역할 가운데 하나인, 가상적 분류학자taxonomist로 분해, 작가들에 대한 지속적 관찰을 통해 추출한 공통적 요소들을 아래와 같이 적시한다.  

    

 공동의 지점들 [3] 

  

1. 우리’라는 감각과 ‘공동’의 기억 The Sense of ‘Us’ and ‘Collective’ memory 

2. 순환적 위계, 대칭적 소통 Circular Hierarchy and Symmetrical Communication 

3. 비교우위의 지속과 자율성 확보 Keeping Relative Predominance and Autonomy  

4. 자기 조직화와 배움 Self Organization and Learning Attitude 

5. 합리적 의심 그리고 토론하기 Reasonable Suspicion and Discussion 

  

위에서 언급한 요인들은 사전 조사 단계에서부터 작품설치 완료 이후까지 산발적으로 이어져온 기획 회의와 인터뷰, 여러 차례의 이메일 연락과 전화통화, 서로 주고 받았던 여러 형태의 텍스트와 대화로부터 느껴왔던 공통의 지점들이다. 일견 가장 단순 명쾌한 2의 공화 체제 안에도 나름의 정치철학이 작동하기 마련이다. 물론 모든 관계가 이러한 구조를 동시적으로 만족시키며 ‘협업’에 대한 환상을 영속화시키는 것은 아니다. 연약하게 지탱되던 조합은 우연한 계기로 더욱 단단하게 엉기기도 하고, 뿌리서부터 착종되어 있던 둘은 의외의 지점에서 순순하게 박리되어 새로운 화합물을 생성해내기도 하는 것이다.    


  그리고 이 관계들이 모이고 쌓여 새로운 결절점을 만들어내고, 세계는 영글어 간다. 현실의 공간과 전시 공간, 작품과 작품 아닌 것, 과정과 결과. 그리고 나와 너. 이 모든 쌍곡점 사이를 무한히 반복 운동하는 가운데 예술은 삶의 편린으로, 전시 무대는 더 넓은 공화국의 제유로 던져진다.  




[1] 가장 이상적인 목표는 그 안에서 또 다른 ‘2’의 조합을 유도해 보자는 것이었는데, 전시는 일종의 열린 결말이므로 여전히 가능성 있는 사건으로 기대해 보고 있다.  


[2] 提喩, 수사법 중 사물의 한 부분이 전체의 표현에 이바지하는 비유법의 일종. 전체가 부분을, 종(種 species)이 유(類 genus) 를, 유가 종을, 재료가 산물 등을 표현한다. (국어국문학자료사전, 1998, 한국사전연구사)


[3] 일부 용어는 아티스트-런 스페이스에 관한 Gabriele Detterer & Maurizio Nannuncci [eds.], Nonprofit Collective Organizations in the 1960s and 1970s(2012) 에서 차용하였는데(p.18 -29), 작가 콜렉티브를 지속시키는 다양한 요인은 시대, 사회사적 차이에도 불구 상당한 유사성을 띤다.



*전시에 초대한 또다른 공동 큐레이터는 박경린 Kyeonrin PARK




Observation on <Republic of the Two>: Synecdoche, Museum 


Written by Juri CHO 


In the exhibition <Republic of the Two> as one of the two curators of this exhibition, my of cial role was to  nd artists who would enhance the theme of the exhibition, and to  t the works of those artists into the form of an exhibition within an art gallery. However as I look back, the role that I played throughout the process was to discreetly observe the artists; their work methods and how they interacted among themselves. I use the word“observe”with caution as it may appear as objectifying the artists however I believe that the continuous observation was the key that triggered the idea to spark and provided the drive to further develop it into a substantial exhibition, within a multilateral relational network that seemed unexpected and scattered.The initial concept of creating an exhibition based on a collection of duo artist teams was rather naïve. 


The purpose of deciding on a format of a two-member artist team group exhibition instead of presenting a certain subject was to focus on the coincidental ensembles and the bizarre energy that emanates from these co-workings of the invited artists. The purpose of deciding on a format of a two-member artist team group exhibition instead of presenting a certain subject was to focus on the coincidental ensembles and the bizarre energy that emanates from these co-workings of the invited artists.1) Instead of ossifying the meeting and parting of artists as a sort of strategy to survive within the ever competitive nature of the contemporary art world, or over-interpreting as a romantic mariage, but instead the goal was to consider it as a synecdoche2) and capturing the dynamics of the diverse artistic social relational network, and the binary elements that are opposing/harmonizing within the number ‘2’. The art museum that began as a black rectangular space serves as a theatric site in which these relational axioms may be anchored upon. However instead of clearly posing the symmetrical point of the main and supporting concepts of the synecdoche, this exhibition demands profound awareness of not only the curators but also the participating artists as well as the audiences. Therefore this article acts as a comprehensive footnote to most of the works and the relationship between the artists that were without explicit clues. I hereby state the common elements that I have extracted through extended observation and classi cation, while acting as a taxonomist, a role that I have always discreetly enjoyed. 


Common Ground 


1. The Sense of ‘Us’ and ‘Collective’ memory   

2. Circular Hierarchy and Symmetrical Communication  

3. Procuring Relative Predominance and Autonomy   

4. Self Organization and Attitude towards Learning   

5. Reasonable Suspicion and Discussion   

 

The list mentioned above are common factors that were detected from the preliminary research stage, until after installing the works is complete, through many strategy meetings and interviews that were held with the artists, endless conversations through e-mails and phone calls, through the exchange of texts in many forms and conversations. A political philosophy may be triggered even in the republicanism of 2 that seems at  rst glance most simple and lucid. Of course, not all relationships satisfy both of these structures and perpetuate the fantasy of “co-work”. A union that was delicately linked may be solidly bound by coincidence, and the two that were tightly entangled by the roots may be freely unraveled in unexpected situations and create new compounds. Thus as these relationships come together and are compiled new nodes are formed and the world matures. The space of reality and exhibition; artwork and non-artwork; the process and its results. You and me. While in nitely oscillating between these intersections, art is launched as a glimpse of life, and the stage is expedited into the widely expanding synecdoche of the republic. 



1. The most ideal objective was to induce other new combination of ‘2’s within the exhibition, but the exhibition itself is an open conclusion, therefore many possibilities are still anticipated. 


2. Synecdoche, a figure of speech by which a part is put for the whole, the whole for a part, the species for the genus, the genus for the species, or the name of the material for the thing made. (Merriam-Webster Dictionary, 2013 Encyclopedia Britannica Company) 


3. Some vocabulary is quoted from Gabriele Detterer & Maurizio Nannuncci [eds.], Nonpro t Collective Organizations in the 1960s and 1970s(2012) on Artist-Run Space,(p.18-29), although the times have changed considerably the various factors that maintain the artist collective show many similarities. 


(Translated by Jeongyoon KIM)

작가의 이전글 research,re:researched
작품 선택
키워드 선택 0 / 3 0
댓글여부
afliean
브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari