봄학기 생활기
5. 미디어 경영경제론
미디어 경영경제론은 문화사업에 대해 학습하게 된다.
미디어의 상품 특성, 수용과 공급, 조직문화, 가격전략 그리고 미디어 업계의 지형변화(신문산업, 방송산업, 블로버스터 콘텐츠)에 대해 배우게 된다. 다양한 미디어의 패러다임이 어떻게 바뀌고 있는지 알 수 있다.
미디어 경제와 미디어경영의 핵심 개념을 공부하고 다양한 IT, 미디어 산업에 적용해본다. 미디어 상품과 서비스의 독특한 성격부터 수요공급, 시장 경쟁, 소비자 행위, 가격전략, 조직문화와 리더십, 신상품 전략, 정부 규제 등을 다룬다. 즉, 미디어산업의 이해관계자인 생산자와 소비자, 광고주, 그리고 규제기관에 대해 공부한다. 신문, 방송, 영화, 음악, 게임, 소셜미디어 등 다양한 미디어 산업에 관심을 가진 사람들 간에 지식과 의견 공유의 장이 되도록 한다.
6. 엔터테인먼트 산업 분석
엔터테인먼트 산업분석은 영화, 음악, 방송, 게임 시장에 대해서 배우게 된다.
각 시장별 특징과 문제점 그리고 미래를 예측해 본다. 산업별로 깊은 부분까지 들어가지는 않지만 엔터 시장이 어떻게 돌아가고 있는지 이해할 수 있다. 개론적인 내용이 다수이다.
과제는 굉장히 많은 편이며, 읽어야 할 아티클도 많고 과제가 심도 있어 난도는 높은 편이다.
난도가 높은만큼 배우는 것도 많다. (학생별로 만족도 편차가 굉장히 심한 과목)
The purpose of this course is :
First, to understand the global entertainment industry trends andidentify the critical management and technology issues for the future growthand competitiveness of Korean firms in movie, music, broadcasting, and gamebusinesses based on in-depth examination of the entertainment literature andcases.
Second, to develop the strategic vision and top-notch analytical and communicationskills through intensive rounds of case study write-ups and presentations. Thecourse will be presented from the perspective of an entertainment industryprofessional, focusing on the strategic and economic forces behind theorganizations’ investment in entertainment production and distribution.
7. 회계학
회계학은 대학교 수업과는 달리 기업의 재무제표를 분석, 해석하고 예측하는 과정에 중점을 둔다.
대차대조표, 손익계산서, 현금흐름표 읽는 방법을 배우게 되며, PER, PBR, EPS, EBITDA 등 다양한 Financinalcial Ratio를 배우고 직접 계산해 보게 된다.
주식을 하면서 그동안 몰랐던 알게 되는 다양한 용어들에 대해 이해할 수 있으며,
결론적으로 한 회사의 재무제표 분석을 통해 향후 주가가 어떻게 변동하는지 예상해보게 된다.
This course is oneof core courses for MBA students. This course introduces the basic concepts andprinciples of financial accounting and enables students to utilize accountinginformation for decision making from the perspective of users while otheraccounting courses deal with technical aspects of accounting process from theperspective of accountants. This course focuses on financial accounting whilebroad accounting issues in managerial accounting, auditing and taxes will bealso covered. The main topics covered in this course are as follows.
1) Basic concepts andtheoretical framework of financial accounting
2) Accounting process
3) Principles offinancial statements
4) Financial statementanalysis and valuation
5) Managerial decisionmaking based on accounting information
6) IFRS(InternationalFinancial Reporting Standards)
8. 마케팅
마케팅은 기초적인 내용으로 수업이 진행된다. 이론 위주의 수업이며, 팀 프로젝트를 통해 배운 내용을 직접 적용해 보게 된다. 수업 내용은 마케팅이 무엇인지부터 시작해서, 3C, SWOT, 마케팅 리써치, STP, 4P, 5 Force 분석까지 다양한 마케팅 프레임 워크를 배우게 된다.
1. To expose students to the environmental forces that must be analyzedby global marketers, including economic, financial, political, legal, andcultural forces. Toward this end, students will be exposed to changes in theenvironment and the ways in which firms are affected in terms of competitionand marketing strategy/operation.
2. To gain managerial perspectives and analytical ability in the definition andsolution of marketing problems. Also, to apply marketing frameworks and modelsto "real world" situations through various cases and readings.
3. To develop student’s understanding and appreciation of the uniquecultural environment in which marketing takes place and to heighten culturalsensitivity which is vital to success in global marketing.
4. This course is concerned with thedevelopment, evaluation, and implementation of marketing in a complexenvironment. The course deals primarily with an in-depth analysis of a varietyof concepts, theories, facts, analytical procedures, techniques, and models, which enable students to view marketing problems in a new light. After havingtaken the course, you will have a deeper understanding and appreciation of whatmarketing is, the role of marketing in an organization, and how marketing canbe used as a strategic and tactical mechanism to create value. The courseaddresses strategic issues such as:
· How doesmarketing create value?
· Why ismarketing important in the knowledge era?
· Positioninga brand in a competitive landscape
· Creating, Pricing, Delivering, and Communicating the Value Proposition