CNBC에서 전한 뉴스이다.
스트리밍 가입자를 늘리려는 미디어와 엔터테인먼트 대기업들의 경쟁은 끝났다. 물론 기업들은 여전히 경쟁하지만 더 이상 이기려고 하지 않는다.
디즈니는 자사의 주력 스트리밍 서비스인 Disney+가 올해 1~3월 기간 동안 400만 명의 가입자를 잃어 자사의 스트리밍 가입자 수가 1억 6,180만 명에서 1억 5,780만 명으로 감소했다고 발표했다. 인도의 스트리밍 서비스 ‘Disney+ Hotstar’ 고객 수가 460만 명, 미국과 캐나다에서의 디즈니+는 60만 명의 가입자를 잃었다.
미디어 및 엔터테인먼트 대기업들은 더 이상 스트리밍 서비스 가입자가 크게 증가하지 않는 세계에서 사업을 운영하고 있으며, 더 이상 필사적으로 경쟁하지 않는 것에 만족하고 있는 것으로 보여진다. 넷플릭스는 전 세계 가입자 수를 2억 3,250만 명으로 끌어올렸으며 워너 브라더스의 디스커버리는 1.6백만 명 증가한 9,760만 명이었다.
현재 주요 미디어의 시나리오는 스트리밍을 흑자로 전환하는 것이다. 워너 브라더스 디스커버리는 지난주 미국 소비자 직접 판매 사업이 분기당 5,000만 달러의 수익을 올리면서 올해도 흑자를 유지할 것이라고 발표했으며, 넷플릭스의 스트리밍 사업은 코로나 기간 동안 흑자 전환을 하고 있다. 디즈니는 수요일 스트리밍 사업 손실이 8억 8700만 달러에서 6억 5900만 달러로 줄었다고 발표했다.
넷플릭스는 콘텐츠 지출 증가를 억제하고, 워너 브라더스 디스커버리(Warner Bros. Discovery)와 디즈니는 최근 몇 달 동안 수천 명의 인력 감축과 수십 억 달러의 콘텐츠 지출 삭감을 발표했다. 디즈니는 앞으로 콘텐츠 제작량을 줄일 것이라고 밝혔지만, 밥 아이거는 이것이 전 세계 가입자 수 증가에 영향을 미칠 것이라고 생각하지 않는다고 말했다.
소규모 업체들도 여전히 성장세를 보이고 있는데, NBC유니버설의 피콕은 지난 분기에 200만 명의 가입자를 확보해 2200만 명의 가입자를 확보했다. 파라마운트 글로벌은 지난 분기에 410만 명의 가입자를 확보해 6,000만 명의 가입자를 확보했다.
그러나 중요한 것은 성장률이 아니라 성장률에 대한 투자자들의 반응이다. 파라마운트 글로벌은 지난주 현금 절약을 위해 주당 25센트에서 5센트로 배당금을 줄인다고 발표해 하루 만에 28% 하락했다.
디즈니+ 핫스타(Disney+ Hotstar) 가입자는 전분기 74센트에서 한 달에 59센트에 불과한 매출을 올렸다. 디즈니는 이런 저임금 고객을 잃어도 괜찮다고 생각하는 것 같다. 디즈니는 지난해 인도 프리미어리그의 크리켓 스트리밍 권리를 포기했다. 이 권리는 파라마운트 글로벌이 소수 지분을 보유한 Viacom18이 26억 달러에 인수했다.
디즈니는 또한 올해 하반기 광고가 없는 ‘디즈니+’ 서비스 가격을 인상할 것이라고 발표했다. 디즈니의 미국 및 캐나다 가입자 1인당 평균 매출은 지난해에도 가격 인상을 발표한 후 최근 분기 20% 증가했다. 가입자 수를 늘리는 것을 우선시한다면, 큰 폭의 가격 인상은 일반적으로 경영진이 취하는 전략이 아니다.
가격 인상과 비용 절감은 좋은 성장 전략이 아니다. 스트리밍은 성장 전략이었다. 저렴한 광고 계층과 넷플릭스의 임박한 비밀번호 공유 단속으로 조금 돌아올 수 있지만 팬데믹과 대량 스트리밍 초기에 보였던 수준의 성장으로 돌아갈 가능성은 거의 없을 것이다.
즉, 미디어 및 엔터테인먼트 산업은 새로운 성장 스토리를 당장 필요로 하게 될 것이다.
가장 확실한 후보는 게임이며, 넷플릭스는 막 시작한 비디오 게임 서비스를 시작했다. 퍽은 지난해 컴캐스트가 EA의 인수를 검토했다고 처음 보도한 바 있다. 마이크로소프트의 액티비전 인수는 영국 규제 당국이 막아서 현재 위태로운 상황에 처해 있다. 이 인수가 실패하면 액티비전은 즉시 레거시 미디어 기업의 표적이 되어 투자자들에게 더 흥미로운 스토리를 찾게 될 수도 있다.
디즈니는 최근 비용 절감의 일환으로 메타버스 부문을 폐쇄했는데, 그 지적재산권과 게임과의 융합은 명백한 매칭으로 보인다. 디즈니가 ‘포트나이트’를 소유한 에픽게임즈를 인수해 게임을 통해 자체 버전의 인터랙티브 유니버스를 구축했다. 이는 게임에 대한 성장 가능성을 쉽게 상상할 수 있다.
레거시 미디어 기업들 사이에서는 언젠가는 더 많은 통합이 일어날 것이다. 한 대형 게임사의 인수가 계기가 되어 이 업계가 크게 움직일 수도 있다.
어쩌면 ‘게임 전쟁’이 그 다음 장이 될 수도 있다.
기사 원문 : (2023.05.10) <The streaming wars are over, and it’s time for media to figure out what’s next>
I’m calling it. The Streaming Wars are over. 2019-2023. RIP.
The race between the biggest media and entertainment companies to add streaming subscribers, knowing consumers will only pay for a limited number of them, is finished. Sure, the participants are still running. They’re just not trying to win anymore.
Disney announced its flagship streaming service, Disney+, lost 4 million subscribers during the first three months of the year, dropping the company’s total streaming subscribers to 157.8 million from 161.8 million. Disney lost 4.6 million customers for its streaming service in India, Disney+ Hotstar. In the U.S. and Canada, Disney+ lost 600,000 subscribers.
It’s become clear the biggest media and entertainment companies are operating in a world where significant streaming subscriber growth simply isn’t there anymore – and they’re content not to chase it hard. Netflix added 1.75 million subscribers in its first quarter, pushing its global total to 232.5 million. Warner Bros. Discovery added 1.6 milion to land at 97.6 million.
The current big media narrative is all about getting streaming to profitability. Warner Bros. Discovery announced last week its U.S. direct-to-consumer business turned a profit of $50 million in the quarter and will remain profitable this year. Netflix’s streaming business turned profitable during the pandemic. Disney on Wednesday announced streaming losses narrowed to $659 million from $887 million.
Netflix has curbed its content spending growth, and Warner Bros. Discovery and Disney have both announced thousands of job eliminations and billions of dollars in content spending cuts in recent months. Disney will “produce lower volumes of content” moving forward, Chief Financial Officer Christine McCarthy said during Wednesday’s earnings conference call, though Chief Executive Bob Iger noted he didn’t think it would have an impact on global subscriber growth.
There’s still some growth among the smaller players. NBCUniversal’s Peacock gained 2 million subscribers last quarter, giving it 22 million subscribers. Paramount Global added 4.1 million subscribers in the quarter, putting it at 60 million subscribers.
But the key question isn’t looking at the growth numbers as much as it’s about the investor reaction to the growth numbers. Paramount Global fell 28% in a day last week after the company announced it was cutting its dividend from 25 cents a share to 5 cents a share to save cash.
Disney+ Hotstar subscribers brought in a paltry 59 cents per month of revenue last quarter, down from 74 cents last quarter. It appears Disney is OK with losing these low-paying customers. Disney gave up its Indian Premier League cricket streaming rights last year. Those rights were acquired for $2.6 billion by Viacom18, of which Paramount Global owns a minority stake.
Disney also announced it’s raising the price of its ad-free Disney+ service later this year. Disney’s average revenue per user for U.S. and Canadian subscribers rose 20% in the most recent quarter after yet another price increase was announced last year. Big price hikes typically aren’t the strategy executives use if the priority is adding subscribers.
Raising prices and cutting costs isn’t a great growth strategy. Streaming was a growth strategy. Maybe it will come back a bit with cheaper advertising tiers and Netflix’s impending password sharing crackdown.
But it’s highly unlikely growth will ever return to the levels seen during the pandemic and the early years of mass streaming.
That probably means the media and entertainment indudstry will need a new growth story soon.
The most obvious candidate is gaming. Netflix has started a fledgling video game service. Comcast considered buying EA last year, as first reported by Puck. Microsoft’s deal for Activision is now in jeopardy after UK regulators blocked the transaction. If that acquisition fails, Activision could immediately be a target for legacy media companies as they look for a more exciting story to tell investors.
While Disney shut down its metaverse division as part of its recent cost cuts, marrying its intellectual property with gaming seems like an obvious match. One can easily envision the growth potential of Disney buying something like Epic Games, which owns Fortnite, and building its version of an interactive universe through gaming.
More consolidation will happen – eventually – among legacy media companies. But one major gaming acquisition could start a run in the industry.
Perhaps The Gaming Wars is the next chapter.