brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by 이충호 Oct 10. 2018

우리는 태어나는 것이 아니라 만들어진다, 여성으로

Simone de Beauvoir :  The Second Sex

Simone de Beauvoir :  The Second Sex




One is not born, but rather becomes, a woman. ... I am awfully greedy; I want everything from life. I want to be a woman and to be a man, to have many friends and to have loneliness, to be selfish and to be unselfish… You see, it is difficult to get all which I want. And then when I do not succeed I get mad with anger.

- Simone de Beauvoir(1908-1986)




우리는 태어나는 것이 아니라, 만들어진다, 여성으로. ... 나는 엄청 욕심이 많다. 나는 인생에서 모든 걸 원한다. 여자이고 싶으면서 남자도 되고 싶고, 친구들이 많았으면 싶으면서 외로움을 느끼고 싶고, 이기적이면서 그 반대이고 싶다. 당신도 알다시피, 내가 원하는 이 모든 걸 갖는 것은 어렵다. 그런데, 내가 성공하지 못한다면 나는 화가 나서 미쳐버릴 것 같다. 

- 시몬느 드 보봐르




매거진의 이전글 나를 작가로 만들어준 것은  피카소였다
브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari