brunch

AAS 단편만화《도자기와 피의 바다》4 조선 왕실 몰락

Ai Aided Sketch 미술가 최철주 단편 만화《도자기와 피의 바다

by 최철주

AAS (Ai Aided Sketch) Artist Choi Chul-joo Web Short Cartoon [4] AAS 아티스트 최철주 웹 단편 만화: 도자기와 피의 바다, 문화디자인박사 최철주의 컨셉을 코딩하여서 AI 스케치(sketch)를 만화 미술가 최철주가 렌더링(Rendering AI-enabled sketches)한 AAS(Ai Aided Sketch) 만화 Choi Chul-joo AAS Author's Short Cartoon [4] "Sea of Pottery and Blood" is an AI-enabled sketch (Ai Aided Sketch) cartoon rendering that the cartoonist painted with AI sketches through AI sketches by coding the concept of Choi Chul-joo, a Ph.D. in culture and design. [4] 도자기와 피의 바다/ 만화미술가, 개념 추상 리얼리즘 화가, 현대 개념 팝 아티스트, 만화 평론가, 현대 미술 평론가, 개념 팝 만화가로 개념 웹툰 만화를 그리는 최철주 작가. 최관우(최철주의 필명) 현대 개념미술사학자로서 최철주 AAS 웹 만화미술가 최철주 AAP 웹 소설을 페이스북과 인터넷에 AAS 이미지를 기반으로 연재하고 있습니다. - Choi Chul-joo, a cartoon designer, conceptual abstract realism painter, contemporary concept pop artist, cartoon critic, contemporary art critic & conceptual pop cartoon artist who draws conceptual webtoon cartoons. Choi Kwan-woo (Choi Chul-joo's pseudonym) As a modern conceptual art historian, he is serializing Choi Chul-joo AAS web cartoons and Choi Chul-joo AAP(Ai Aided Plot) cartoon artist web novels based on AAS conceptual abstract realism painting on Facebook and the Internet./

최철주 작가의 AAS 만화 이미지 정의는 이미지가 단순한 시각적 표현을 넘어 기억과 시간의 환상이 교차하는 지점에서 존재론적 흔적과 인식론적 장치로 작용한다는 것을 드러내는 미학적 구조로 해석되며, 이는 과거와 미래가 현재를 반복하며 공간을 시간으로 변환하고 특정 장소에 반복적으로 존재하는 사물을 통해 기억을 이미지로 굳히는 시간성에서 그늘과 성찰의 일탈이 현재로 오인되는 착각으로 이어진다. AA는 AI 기반 스케치를 넘어 기억된 시간의 흔적을 현실감 있게 줄이고, 기술을 통해 기억의 아우라를 복원하며, 이미지가 미디어를 초월해 지각의 구조를 드러내는 방식으로 예술과 철학의 경계를 넘나드는 새로운 시각적 존재론을 제시하는 철학적 장치로 기능합니다.

따라서 "최철주 AAS 만화 이미지의 정의는 기억된 공간의 시간성을 지닌 AI 재현 이미지의 사실성으로 렌더링된 시각적 실재 이미지입니다.“

Choi Chul-joo's definition of AAS cartoon image is interpreted as an aesthetic structure that reveals that images go beyond simple visual representation and act as ontological traces and epistemological devices at the point where the illusion of memory and time intersects, which leads to the illusion that the deviation of shade and reflection is mistaken for the present in the temporality that consists of the past and the future repeating the present, converting space into time, and solidifying memories into images through objects that repeatedly exist in a specific place. AAS functions as a philosophical device that reduces the traces of time remembered to realism beyond AI-based sketches, restores the aura of memory through technology, and presents a new visual ontology that crosses the boundaries of art and philosophy in a way that images transcend media to reveal the structure of perception.

Thus, "The definition of Choi Chul-joo AAS cartoon image is a visual real image rendered by realism of AI-reproduced images with the temporality of the remembered space."

브런치와 같은 플랫폼을 포함한 온라인 연재물인 이 이야기는 도자기 사업을 운영하며 선술집을 운영하는 에도의 주인공이 인신매매와 지정학적 갈등이라는 잔인한 현실에 직면하는 삶을 탐구합니다.에도 시대 일본, 조선, 청나라 사이에 문화적 긴장이 고조된 시기를 배경으로 합니다. 주요 줄거리는 주인공이 인신매매에 가담한 해적들과 도덕적, 육체적 싸움을 벌이고, 한국 여성들을 착취로부터 보호하기 위해 노력한다는 것입니다. 이 소설은 개념적 팝아트와 추상적 리얼리즘, 스토리텔링이 결합된 광범위한 AI 기반 창작물이라는 점에서 예술적 가치가 있습니다. 그 예술가는 최철주(최관우로도 알려짐)의 AI 생성 이미지 스케치를 연재하여 웹 소설과 만화에 통합한 만화미술가, 추상 미술가, 현대 미술 평론가입니다. Serial online, including platforms like Brunch, the story explores the life of a protagonist in Edo who runs a pottery business and manages a tavern while confronting the brutal reality of human trafficking and geopolitical conflict. The setting is a period of heightened cultural tensions between Japan, Joseon, and the Qing Dynasty during the Edo period. The main plot line is that the protagonist faces a moral and physical fight against pirates who participated in human trafficking, and strives to protect Korean women from exploitation. Its artistic value is that this novel is an extensive AI-based creation that combines conceptual pop art with abstract realism with storytelling. The artist is a cartoon artist, abstract artist, and contemporary art critic who renders AI-generated image sketches by Choi Chul-joo (also known as Choi Kwan-woo) and integrates them into web novels and cartoons in series.

AAS 만화 [4] 제4화 조선 왕실의 몰락 the fall of the Joseon royal family: 최철주 웹 AAS 만화 작품들이 페이스북에 게시되었습니다: 현대 미술 만화미술가 루이스 최철주 개념 추상 현실주의 작가의 AAS 만화 읽기: 현대 미술 개념 추상 비평가 최철주의 AAS 만화 미술 작품 Choi Chul-joo Webb AAS Cartoon Works Posted on Facebook: Modern Art Cartoon Artist Louis Choi Chul-joo Conceptual Abstract Realism Artist's AAS Cartoon "Sea of Pottery and Blood" Reading: Modern Art Concept Abstract Critic Choi Chul-joo's AAS Cartoon Art Works



w-128.jpg

최철주 AAS 만화《도자기와 피의 바다》[4] 제4화 조선 왕실의 몰락 p37


최철주 AI 만화《도자기와 피의 바다 제4화 조선 왕실의 몰락 the fall of the Joseon royal family [4] 만화 디자이너, 개념 추상 리얼리즘 화가, 현대 개념 팝 아티스트, 만화 평론가, 현대미술 평론가, 개념 팝 만화가로 개념 웹툰 만화를 그리는 최철주 작가. 최관우(최철주의 필명) 현대 개념미술사학자로서 최철주 AI 웹 만화와 최철주 AI 웹 소설을 페이스북과 인터넷에 AI 이미지를 기반으로 연재하고 있습니다. - Choi Chul-joo, a cartoon designer, conceptual abstract realism painter, contemporary concept pop artist, cartoon critic, contemporary art critic & conceptual pop cartoon artist who draws conceptual webtoon cartoons. Choi Kwan-woo (Choi Chul-joo's pseudonym) As a modern conceptual art historian, he is serializing Choi Chul-joo AI web cartoons and Choi Chul-joo AI web novels based on AI images on Facebook and the Internet.



w-99.jpg

최철주 AAS 만화《도자기와 피의 바다》[4] 제4화 조선 왕실의 몰락 p38


사요 (본명: 김사요 / 가명: 서희) w-99

성격: 섬세하지만 내면적이고 강단적인 성격. 기억력은 희미하지만 통찰력은 뛰어납니다.

과거: 조선 왕실 친척들의 피. 어린 시절 청나라 해적 공격 당시 실종된 사건

현재: 도자기 기술을 보유하고 있습니다. 리젠과 재회하여 자신을 왕족으로 여깁니다.

기억 (단서): 뒷면의 무늬, 금괴 문서, 도자기 무늬

욕망: "나는 내 이름을 되찾고 싶고, 부서지지 않는 도자기를 만들고 싶다."

갈등: 과거 기억과 현재 상태 사이의 혼란

Sayo (real name: Kim Sayo / alias: Seohee) w-99

Personality: Delicate, but inner, pulpit. Faint in memory, but brilliant in insight.

In the past: The blood of the Joseon royal family's relatives. Missing at the time of the Qing pirate attack as a child

Presently: possessing ceramic skills. Reunited with Regen and finds himself royal.

Memory (clue): Patterns on the back, documents on gold bars, pottery patterns

Desire: "I want my name back, and I want to make pottery that won't break."

Conflict: Confusion between past memories and present status



w-100.jpg

최철주 AAS 만화《도자기와 피의 바다》[4] 제4화 조선 왕실의 몰락 p39


윤석(본명: 리젠, 가명: 윤석, 겐지) 몰락한 조선 장군, 뛰어난 지도자 감정적이지만 간결하고 무게감 있는 어조와 확고하고 설득력 있는 지도자의 절제된 표현

겐지 (여자 주인공) 강하지만 섬세한 에도 시대, 부유한 다이묘의 딸로, 감상적이고 단호한 어조로 내부 갈등을 해결합니다. 부드럽고 때로는 날카롭지만 과거의 사랑을 잊지 못하는 순수한 여성

Yoon Seok (real name: Re-gen, alias: Yoon Seok & Genji) Fallen Joseon General, Outstanding Leader An emotional but concise and weighty tone and an understated expression of a firm and convincing leader

Genji (female protagonist) Strong but delicate Edo period, daughter of a wealthy daimyo, resolves internal conflicts with a sentimental and firm tone. A pure woman who is soft and sometimes sharp but cannot forget her past love


w-102.jpg


최철주 AAS 만화《도자기와 피의 바다》[4] 제4화 조선 왕실의 몰락 p40



w-103.jpg

최철주 AAS 만화《도자기와 피의 바다》[4] 제4화 조선 왕실의 몰락 p41


겐지가 다이묘들의 암살 지령을 받는 순간부터, 도자기 속에 숨겨진 암호를 해독하고, 결국 지령을 불태우며 독자적인 결단을 내린다

겐지 너는 우리 상단의 얼굴이자, 검이다

다음 거래는... 피로 물들 것이다

밀사가 겐지에게 두루마리를 건넨다.

이건 단순한 무역이 아니다. 이건... 정권의 교체다.

From the moment Genji receives an assassination order from the daimyo, he decodes the code hidden in the pottery, eventually burns the order and makes his own decisions

Genji, you're the face of our top, the sword

The next deal... will be stained with blood

A secret agent hands a scroll to Genji.

It's not just trade. It's... a change of government.


w-104.jpg

최철주 AAS 만화《도자기와 피의 바다》[4] 제4화 조선 왕실의 몰락 p42


이 무늬… 왜 익숙하지? 내 손이 기억하고 있어

그건 조선 왕가의 문양이다. 네 기억이 돌아 오고 있어

너희가 이미 상단 안에 들어와 있었군

상단 내부에 배신자가 있다. 다음 거래는 피로 끝날지도 몰라.

다음은 사요다. 왕족 피는 값이 높지.

내 이름을 되찾고, 부서지지 않는 도자기를 만들 거야.

이제부터는 거래가 아니라 심판이다

사요의 정체가 외부에 드러나고, 리우청과 리겐의 첫 충돌이 벌어질 수 있겠네요

This pattern... Why are you used to it? My hand remembers

It's a symbol of the Joseon royal family. Your memories are coming back

You guys were already in the top

There's a traitor inside the top. The next deal might end in blood.

Next is Sayo. Royal blood is expensive.

I'll get my name back, and I'll make non-breakable pottery.

From now on, it's not a deal, it's a referee

Sayo's identity is revealed, and the first clash between Liu Cheng and Regen could happen



w-111-1.jpg

최철주 AAS 만화《도자기와 피의 바다》[4] 제4화 조선 왕실의 몰락 p43


씬 1: 리겐과 사요의 대화 – 기억의 단서

배경: 사요가 리겐에게 금봉의 문서를 보여준다. 문서 속에 왕가의 혈통과 도자기 무늬가 연결되어 있다.

컷1: 문서 클로즈업 – 등 위 문양과 도자기 무늬가 일치 대사 (리겐)

“너는 조선의 마지막 불씨다. 이 무늬는 네 이름이자, 너의 무기다.”

컷2: 사요가 결심한 눈빛으로 리겐을 바라본다 대사 (사요)

“내 이름을 되찾고, 부서지지 않는 도자기를 만들 거야.”

엔딩 컷: 에도 상단의 불길

배경: 겐지가 상단의 밀실에 불을 지르며, 내부 첩자들을 제거하기 시작한다.

컷3: 겐지의 실루엣 – 불꽃 속에서 걸어 나오는 모습 대사 (겐지)

“이제부터는 거래가 아니라 심판이다.”

이제 갈등의 축이 본격적으로 움직이기 시작했어요. 3화에서는 사요의 정체가 외부에 드러나고, 리우청과 리겐의 첫 충돌이 벌어질 수 있겠네요.

Scene 1: Regen and Sayo's Conversation – A Clue to Memory

Background: Sayo shows Regen a gilt-bronze document. In the document, the royal family's lineage and ceramic patterns are linked.

Cut 1: Close-up of document – back pattern and ceramic pattern match line (Ligen)

"You are the last embers of Joseon. This pattern is your name and your weapon."

Cut 2: Sayo looks at Regen with determined eyes (Sayo)

"I'll get my name back, and I'll make a pottery that won't break."

Ending Cut: Fire at the top of Edo

Background: Genji sets fire to the closed room at the top, and begins to remove the inner spies.

Cut 3: Silhouette of Genji – the appearance of walking out of a flame (Genji)

"From now on, it's not a deal, it's a referee."

Now the axis of conflict has begun to move in earnest. In the third episode, Sayo's identity will be revealed to the outside, and the first clash between Ryu and Regen could take place.



w-105.jpg

최철주 AAS 만화《도자기와 피의 바다》[4] 제4화 조선 왕실의 몰락 p44


이건 무역이 아니라 학살이다. 상단이 썩었다.

조선은 끝났다. 너도 끝내야 한다

끝난 건 조선이 아니라, 너의 충성이다.

겐지, 다음은 너다. 도자기 속에 피를 담아라.

It's not trade, it's slaughter. The top is rotten.

Joseon is over. You have to finish it, too

It's not Joseon that's over, it's your loyalty.

Kenji, it's you next. Put your blood in the pottery.



w-106.jpg

최철주 AAS 만화《도자기와 피의 바다》[4] 제4화 조선 왕실의 몰락 p45


이 냄새… 피와 배신이다.

겐지, 넌 너무 많이 봤어. 상단은 널 버린다.

상단은 썩었지만, 넌 아직 쓸모가 있다.

넌 날 배신했었지. 왜 지금은…

배신은 때론 선택이었지만, 지금은 책임이다.

그땐 네가 내 등 뒤를 지켰지…

사요가 문서를 펼치며 말한다

“이건… 왕가의 무늬가 아니라, 전쟁의 설계도야.”

This smell... It's blood and betrayal.

Kenji, you've seen too much. The top throws you away.

The top is rotten, but you're still useful.

You betrayed me. Why now...

Betrayal was sometimes a choice, but now it's a responsibility.

You stood behind my back then...

Sayo opens the document

"This is... It's not a royal pattern, it's a design plan of war."



w-107.jpg

최철주 AAS 만화《도자기와 피의 바다》[4] 제4화 조선 왕실의 몰락 p46


이걸 사요에게 전해야 한다… 그 전에 내가 죽지 않는다면.

문서를 내놔라. 그게 너의 마지막 선택이다.

조선의 피를 팔아넘긴 대가, 지금 받게 될 것이다.

조선의 불씨는 꺼져야 한다. 다음은… 사요다.

사요가 문서의 내용을 바탕으로 왕가의 복권을 위한 전략을 세운다.

I have to tell Sayo about this... If I don't die before that.

Give me the document. That's your last choice.

You will receive it now, in exchange for selling Joseon's blood.

Joseon's embers must be extinguished. What's next… It's Sayo.

Based on the contents of the Sayoga document, a strategy for the restoration of the royal family is established.



w-108.jpg

최철주 AAS 만화《도자기와 피의 바다》[4] 제4화 조선 왕실의 몰락 p47


전장을 함부로 어지럽히는 조선의 불씨… 여기서 꺼야겠다.

넌 지금 불에 기름을 끼얹는 거다.

에도의 질서를 지키는 것이 내 검의 이유다. 조선의 혼란은 너희가 만든 것.

리우청의 배가 다시 들어왔다… 상단이 움직인다.

우린 질서를 지킨다. 너희가 불씨라면, 우리는 칼날이다.

이건 단순한 전쟁이 아니야. 이건… 시대의 유산과의 싸움이야.

The embers of Joseon that disturb the battlefield... I should turn it off here.

You're adding fuel to the fire now.

It is the reason of my sword to keep the order of Edo. The chaos of Joseon was made by you.

Liu Cheng's ship is back in... The top moves.

We keep order. If you are the embers, we are the blades.

It's not just a war. It's... It's a battle against the legacy of the times.



w-109.jpg

최철주 AAS 만화《도자기와 피의 바다》[4] 제4화 조선 왕실의 몰락 p48


무로마치 잔당의 정체가 드러나고, 조선 왕가 복권을 위한 전략이 본격적으로 움직이기 시작한다.

무로마치 잔당… 그들이 아직 살아 있었다면, 이 전쟁은 오래된 것이다.

이제부터는 도자기가 아니라 칼이 움직일 때다.

무로마치 잔당이 아직 살아있었다니

조선은 다시 불타게 될 것이다.

에도의 질서가 아직 살아 있었다니

부서지지 않는 도자기처럼, 사라지지 않는 이름을 만들 거야.

조선의 피는 다시 불타야 한다. 그게 우리의 유산이다.

The identity of the Muromachi remnants is revealed, and the strategy for the restoration of the Joseon royal family begins to move in earnest.

Remains of Muromachi... If they were still alive, this war is old.

From now on, it's time for the knife to move, not the pottery.

I can't believe Muromachi Hall was still alive

Joseon will burn again.

Edo's order was still alive

Like a non-breakable pottery, I'll make a name that won't disappear.

Joseon's blood must be burned again. That is our heritage.

----------------------------------------------------------------------------

*무로마치 室町の残党(むろまちのざんとう): 외기(外氣)를 막고 상점들이 늘어선 번화한 장소에서 일정하게 존재를 유지하고 있는 잔당패

Muromachi: a small group that blocks outside air and maintains a consistent presence in crowded places lined with shops



w-110.jpg

최철주 AAS 만화《도자기와 피의 바다》[4] 제4화 조선 왕실의 몰락 p49


이 무늬… 조선 왕가의 상징이라던데. 다시 싸우는 건가?

우린 왕가를 지키는 게 아니라, 시대를 되돌리는 거다.

그 무늬가 퍼지면, 우리 거래는 끝난다.

그럼, 무늬를 불태우면 되겠군.

이건 왕가의 문양이 아니라 모두의 것이다. 이제, 이름이 아니라 뜻으로 싸운다.

This pattern... I heard it's a symbol of Joseon's royal family. Are we fighting again?

We're not protecting the royal family, we're turning back the times.

When the pattern spreads, our deal is over.

Then, we can burn the pattern.

It belongs to everyone, not to the royal family. Now, we fight by meaning, not by name.



w-111.png

최철주 AAS 만화《도자기와 피의 바다》[4] 제4화 조선 왕실의 몰락 p50


침략을 위한 첫 걸음이지. 조선의 숨통을 끊는 문을 열어야 해.우린 물길을 열어줄 뿐이다.

그 뒤는 너희 칼이 할 일이지.

이건 단순한 상륙이 아니다. 조선 내부가 이미 열려 있었다.

이 무늬… 도요토미의 손길이 닿아 있다.

이건 도요토미의 설계도다. 조선의 약점이 다 담겨 있다.

이건 누구의 꿈도 아닌, 역사 그 자체다. 조선은 다시 그려질 것이다.

It's the first step toward aggression. We need to open the door to cut off Joseon's breath. We only open the door for water.

It's your sword's job after that.

It's not just a landing. The inside of Joseon was already open.

This pattern... Toyotomi's touch is in touch.

This is Toyotomi's blueprint. It contains all the weaknesses of Joseon.

This is not anyone's dream, but history itself. Joseon will be redrawn.







keyword
작가의 이전글개념추상실재학 디자인|Realism Design