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by 김종찬 Nov 08. 2023

전기차 수요약화에 미국빅3 투자연기 유럽중국도‘둔화'

Big 3 U.S. investment postponed due to w

전기차 수요 약화에 미국 빅3 투자 연기 유럽 중국도 ‘둔화’   

   

전기차 수요기 약화되며 미국 자동차 빅3가 투자 연기하고 유럽과 중국의 전기차 투자도 감속했다.

미국의 빅3 3분기 지표에서 전기차에 대한 수요가 둔화되고 있다고 우려하면서 수백억 달러를 투자해 신모델을 개발하고 공장을 짓겠다는 계획에 의문을 제기했고, 최근 몇 주 동안 GM 포드 자동차, 테슬라는 판매 둔화와 경제 약화 신호를 언급하며 지출을 연기하겠다고 발표했다.

GM의 최고경영자(CEO) 메리 T. 바라는 지난달 컨퍼런스 콜에서 애널리스트들에게 전기자동차 시장에 대해 “시장이 약간 울퉁불퉁한 것으로 판명되고 있다”고 말했고, 그 결과 GM은 시보레 Equinox SUV 차량의 배터리 구동을 포함해 일부 새로운 전기 모델 판매가 시작 예정보다 더 몇 달을 기다리고 있다고 뉴욕타임스가 7일 보도했다.

포드의 짐 팔리 CEO는 애널리스트들에게 "E.V.는 여전히 수요가 많다. 그러나 경쟁이 심화되면서 가격이 하락했다"고 밝혔다.

한때 대단한 인기를 끌었던 일부 모델도 더 느리게 판매되고 있다.

포드는 지난주에 10년 전 대대적 가격 인상을 요구할 정도였던 포드 머스탱 마하-E의 판매량이 감소했다고 밝혔다.

GM과 포드는 이미 전기차와 배터리 및 기타 부품을 생산 공장을 개조와 새 공장 건설에 수십억 달러 이상을 투자했다.

NYT는 “자동차 제조업체가 잘못 계산하면 그 결과는 심각할 수 있다”며 “중국과 유럽의 전기차 판매도 몇 달 전보다 더디게 성장하고 있다”고 밝혔다.

미국 빅3 중 크라이슬러, 지프, 램의 모회사인 스텔란티스는 아직 미국에서 순수 전기차 판매를 시작하지 않았다.

포드, 쉐보레, 현대, 폭스바겐 등 거의 모든 주요 브랜드 자동차 판매사를 펜실베이니아와 오하이오에서 각 1개의 대리점 소유하고 있는 Rob Cochran CEO는 "수요가 조금씩 증가하고 있지만 공급과 생산이 증가하는 정도까지 거의 움직이지 않고 있다"고 NYT에 말했다.

전문지인 콕스 오토모티브(Cox Automotive)는 자동차 제조업체들이 지난해 최소 14개의 새로운 순수 전기 모델을 출시하면서 공급이 부족했던 다른 모델의 생산을 강화했고, 이로써 필연적으로 일부는 다른 것보다 더 잘 팔린다고 밝혔다.

공화당의 J.D. 밴스 상원의원(오하이오) 등 보수주의 정치가들은 전기차가 자동차 산업의 일자리를 파괴하고 있다면서 바이든 행정부의 배터리 구동 전기자동차 구매 장려용으로 고안된 지원 정책 철회를 제안했다.

자동차 제조업체는 이제 전기자동차 판매하는 것이 가솔린 자동차 판매와 다르다는 메시지를 받았다. 

메르세데스 벤츠의 북미 고출력 충전사업부 앤드류 코넬리아(Andrew Cornelia) CEO는 "충전은 여전히 해결해야 할 중요한 문제"라고 NYT에 말했다.

분석가들은 전기 자동차가 틈새 제품에서 대중 시장으로 이동함에 따라 고르지 않은 성장이 놀라운 일이 아니라고 NYT에 말했다. 

대부분의 자동차 소유자는 여전히 기술에 대해 배우고 있으며 자동차 제조업체와 딜러는 그들에게 가장 잘 판매할 수 있는 방법을 여전히 찾고 있다.

RBC 캐피털 마켓(RBC Capital Markets)의 글로벌 자동차 애널리스트 톰 나라얀(Tom Narayan)은 "많은 얼리어답터들이 고가의 전기차를 구매했다"며 "이제 메인 스트리트 소비자가 전기자동차를 보는 시점에 와 있다"고 말했다.

포드차의 최근 판매 수치는 엇갈린 신호를 보여준다. 

포드는 올해 첫 1개월 동안 마하-E 판매량이 5.10% 증가에 그쳤으나 배터리로 구동되는 픽업트럭 F-150 라이트닝 판매량은 43% 급증했다. 

애널리스트들은 마하-E 판매량 부진에 대해 ‘테슬라 모델Y와의 경쟁 반영’으로 분석했다. 

많은 구매자가 비슷한 크기와 스타일의 두 차량을 비교했고, 당시에 테슬라는 연방 세금 공제가 적용된 후 가장 저렴한 모델이 포드 주력 자동차보다 $2,500 저렴하도록 Model Y의 가격을 인하 조치했고 이것이 판매 실적에 반영됐다.

빅3인 포드, GM, 스텔란티스를 상대로 한 전미자동차노조(United Automobile Workers)의 최근 파업 종결에서 테슬라와 경쟁하려는 전통적인 자동차 제조업체들의 시도에 대한 관심이 다시 집중되고 있다.

전기차는 UAW와 노사 협상에서 중요한 역할을 하면서 잠정 계약 합의에서 새로운 배터리 공장의 노동자들에 까지 최소한 일부 노조의 특권을 확대했다.

이 거래는 반면 제조 비용을 증가시키면서 포드, GM, 스텔란티스가 노조가 없는 테슬라를 따라잡는 것이 훨씬 더 어렵게 만들었다.

설문 조사에 따르면 구매자는 전기자동차에 여전히 관심이 있지만 이를 감당하기 힘들어 고군분투하고 있는 것으로 나타났다. 

콕스 오토모티브(Cox Automotive)는 미국에서 전기차에 지불된 평균 가격 5만 달러 선이 지난해에 비해 크게 하락했으나 많은 신차 구매자에게는 여전히 너무 높은 상태이며, 특히 높은 이자율로 인해 월 자동차 할부금이 더 비싸진 것이 난제였다.

연방준비제도이사회(FRB) 자료에 따르면 자동차 대출에 대한 평균 이자율은 2022년 초에 5% 미만이었던 것에 비해 이제 더 높은 상태이다.

지난 몇 년 동안 자동차 제조업체들은 부유한 교외 주택 소유자를 겨냥한 SUV 마케팅으로 자동차 시장에 자금을 쏟아부었다.

그리나 중산층 구매자가 감당할 수 있는 3만달러 미만의 자동차는 여전히 부족하다.

온라인 자동차 마켓플레이스인 CarGurus의 산업통찰력분석 Kevin Roberts 이사는 "많은 자동차 제조업체가 서둘러 시장에 차량을 출시하고 있었으나 지금은 금리 상승 환경에서 가격이 제대로 책정되지 않는 상황에 처해 있다"고 NYT에 밝혔다.

일부 전기 자동차 구매자는 도로 여행에서 자동차를 빠르게 충전할 수 있는 충분한 장소를 찾는 것에 대해 걱정하고 있다. 

대부분의 자동차 설문조사는 가격 다음으로 충전 인프라가 구매자들이 잔기차(EV)를 고려할 때 가장 걱정하는 순위 1위라고 결론지었다.

공공 충전은 아파트에 살거나 가정용 충전기 설치 불가능한 사람들과, 젊은층에게서 필수적이다.

오하이오와 펜실베이니아 딜러인 코크란은 "젊은 층은 나이 든 층보다 전기자동차에 더 개방적이나, 일반적으로 아파트에 거주하는 젊은 층들에게서 충전 인프라가 구축되지 않았다는 사실이 걸림돌이 된다"며 “고객 중 최소 두 명은 집 근처에 충전기가 충분하지 않다는 것을 알게 된 후 새로 구입한 전기 자동차를 반품했다”고 NYT에 말했다.

전기자동차 구매에 관심이 있는 사람들에게 좋은 소식은 자동차 제조업체가 새로운 공장을 늘리면서 가격이 계속 하락할 가능성이 높다는 것이다.

7월부터 딜러들은 고객이 자동차를 구매할 때 최대 5천 달러의 연방세금 공제를 적용할 수 있다. 이전에는 구매자가 세액공제를 신청하기 위해 세금을 신고할 때까지 기다려야 했다.

충전 시스템도 느리지만 개선되고 있다. 미국에서 가장 큰 테슬라의 고속 충전기 네트워크의 일부는 내년에 포드 GM 및 기타 브랜드에 개방될 예정이다.

다른 자동차 제조업체는 자체 충전기를 만들고 있습니다. 메르세데스-벤츠는 지난주 대형 부동산 회사인 사이먼 프로퍼티 그룹이 운영하는 미국과 캐나다의 고급 쇼핑몰에 최소 55개의 스테이션을 설치할 것이라 밝혔다. kimjc00@hanmail.net


Big 3 U.S. investment postponed due to weak demand for electric vehicles Europe and China also ‘slow down’


As demand for electric vehicles weakened, the Big 3 U.S. automobile companies postponed investments, and investment in electric vehicles in Europe and China also slowed down.

Third-quarter data from the Big Three in the U.S. raised concerns that demand for electric vehicles was slowing, raising questions about their plans to invest tens of billions of dollars to develop new models and build factories, and in recent weeks, GM, Ford Motor Co. and Tesla Motors have reported slowing sales. and announced that it would postpone spending, citing signs of economic weakness.

GM CEO Mary T. Barra told analysts on a conference call last month that the market for electric vehicles “is turning out to be a little bumpy,” and that as a result GM is including battery-powered vehicles in its Chevrolet Equinox SUV. The New York Times reported on the 7th that sales of some new electric models are waiting several months longer than expected to begin.

“E.V.s are still in high demand, but prices have fallen as competition has increased,” Ford CEO Jim Farley told analysts.

Even some models that were once extremely popular are selling more slowly.

Ford said last week that sales of the Ford Mustang Mach-E, which required a major price increase 10 years ago, have declined.

GM and Ford have already invested more than billions of dollars to renovate plants and build new plants to produce electric vehicles, batteries and other components.

The NYT said, “If car manufacturers miscalculate, the consequences can be serious,” and added, “Electric vehicle sales in China and Europe are also growing more slowly than a few months ago.”

Stellantis, the parent company of Chrysler, Jeep, and Ram, among the Big Three in the U.S., has not yet started selling pure electric vehicles in the United States.

"Demand is growing a little bit, but it's not nearly moving to the extent that supply and production are increasing," said CEO Rob Cochran, who owns dealerships in Pennsylvania and Ohio that sell nearly every major car brand, including Ford, Chevrolet, Hyundai and Volkswagen. “It’s not happening,” he told the NYT.

Automakers launched at least 14 new all-electric models last year, stepping up production of other models that were in short supply, inevitably causing some to sell better than others, Cox Automotive reported.

Republican J.D. Conservative politicians, including Senator Vance (Ohio), have proposed withdrawing the Biden administration's support policy designed to encourage the purchase of battery-powered electric vehicles, saying that electric vehicles are destroying jobs in the auto industry.

Automakers have now gotten the message that selling electric cars is different from selling gasoline cars.

“Charging is still an important issue that needs to be solved,” Andrew Cornelia, CEO of Mercedes-Benz’s North American high-power charging division, told the NYT.

Analysts told the NYT that uneven growth is not surprising as electric vehicles move from niche products to the mass market.

Most car owners are still learning about the technology, and automakers and dealers are still figuring out how to best sell to them.

“A lot of early adopters have bought expensive electric vehicles,” said Tom Narayan, global automotive analyst at RBC Capital Markets. “Now we’re at a point where main street consumers are seeing electric vehicles.” .

Ford's latest sales figures show mixed signals.

Ford's Mach-E sales increased only 5.10% in the first month of this year, but sales of its battery-powered pickup truck F-150 Lightning surged 43%.

Analysts analyzed the sluggish sales of the Mach-E as a reflection of competition with Tesla Model Y.

Many buyers were comparing two vehicles of similar size and style, and at the time, Tesla lowered the price of the Model Y so that the cheapest model was $2,500 cheaper than the Ford flagship after federal tax credits, and this was reflected in sales.

The recent conclusion of the United Automobile Workers' strike against the Big Three - Ford, GM and Stellantis - has renewed attention on attempts by traditional automakers to compete with Tesla.

Electric vehicles have played a major role in labor-management negotiations with the UAW, extending at least some union privileges to workers at the new battery plant in a tentative contract agreement.

The deal, on the other hand, increased manufacturing costs while making it much more difficult for Ford, GM and Stellantis to keep up with non-union Tesla.

The survey found that buyers are still interested in electric vehicles but are struggling to afford them.

Cox Automotive said the average price paid for an electric vehicle in the U.S., around $50,000, has fallen significantly compared to last year, but is still too high for many new car buyers, especially as higher interest rates have made monthly car payments more expensive. .

Average interest rates on auto loans are now higher, compared to less than 5% at the start of 2022, according to Federal Reserve data.

Over the past few years, automakers have been pouring money into the automotive market by marketing SUVs aimed at wealthy suburban homeowners.

However, there is still a shortage of cars priced under $30,000 that middle-class buyers can afford.

“A lot of automakers were rushing to get vehicles to market, but now they’re in a situation where they’re not pricing properly in a rising interest rate environment,” Kevin Roberts, director of industry insights at CarGurus, an online auto marketplace, told the NYT.

Some electric car buyers are worried about finding enough places to quickly charge their cars on road trips.

Most automotive surveys have concluded that, after price, charging infrastructure is the number one concern buyers have when considering an electric vehicle (EV).

Public charging is essential for people who live in apartments or cannot install a home charger, and for young people.

“Younger people are more open to electric vehicles than older people, but the lack of charging infrastructure among young people, who typically live in apartments, is a barrier,” said Cochran, a dealer in Ohio and Pennsylvania. “At least two of our customers are “I returned my newly purchased electric car after realizing there weren’t enough chargers near my house,” he told the NYT.

The good news for those interested in purchasing an electric vehicle is that prices will likely continue to fall as automakers add new factories.

Starting in July, dealers will be able to apply a federal tax credit of up to $5,000 when a customer purchases a car. Previously, buyers had to wait to file their taxes to claim the credit.

Charging systems are also improving, albeit slowly. Parts of Tesla's fast charger network, the largest in the U.S., will open to Ford, GM and other brands next year.

Other automakers are making their own chargers. Mercedes-Benz announced last week that it would install at least 55 stations in luxury shopping malls in the U.S. and Canada operated by major real estate company Simon Property Group.


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