brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by 김종찬 Dec 16. 2023

백악관‘확장억제’김태효'북핵실험분리'한미핵협의NCG충돌

White House ‘extended deterrence’, Kim T

백악관 ‘확장억제’ 김태효 ’북핵실험 분리' 한미핵협의NCG 충돌       

    

한미간의 핵협의그룹(NCG) 워싱턴 회의를 게리 세이모어 전 백악관 대량살상무기 조정관은 “미국이 확장억제전략협의체 활동을 얼마나 중요하게 여기는지, 확장억제 의지 보여주는 것”의 평가와 달리 김태효 안보차장은 “북핵실험과 별개”라며 “앞으로 핵 전략자산의 한반도 전개가 확장억제 강화와 맞물려 체계적으로 같이 진행될 것”이고 ‘인태지역 역내 위협 일본 호주 공동 대응’으로 각기 다르게 15일 말했다.

김 차장은 특히 ‘북한 정찰위성과 북핵 실험’에 대해 한미핵협의 NCG와 ‘별개’로 한국기자들에게만 이날 분리했다.

김 차장은 한국 기자들만 참석한 간담회에서 ‘북한의 추가 핵실험시 NCG 작동하나’ 질의에 “6차례 북한의 핵실험이 있었지만, 그것이 대한민국 국토에 대한 핵 공격이라고 규정한 사람은 아무도 없었다. 앞으로의 핵실험도 NCG에 포함되지 않는다. 그것은 한미 정책 당국에서 별도로 집중 논의될 것”이라 말했다.

김 차장은 14일 미국입국에서 한국 기자들에게 "12월에도 북한의 ICBM 발사 가능성이 있다고 생각한다"며 ‘한미 당국 간 공유 정보냐’ 질문에 "더 이상은 밝힐 수 없다"고 밝혔다.

그는 이어 "탄도미사일은 한미 간 확장억제의 검토 대상"이라며 "탄도미사일의 길이가 짧건 길건 어쨌든 거기에 핵을 실으면 우리에 대한 핵 위협과 핵 공격이 된다. 북한의 핵 공격을 미리 막고, 그런데도 북한이 오판한다면 핵 공격을 어떻게 초기에 확고히 제압하느냐가 확장억제"라고 ‘확장억제’ 규정에서 '한국에 대한 핵 위협 공격'으로 해석했다.

김 차장은 4월의  워싱턴선언문에 “비확산체제에 대한 북한의 위협을 관리하기 위해 새로운 핵협의그룹(NCG) 설립을 선언하였다”며 “바이든 대통령은 한국과 한국 국민들에 대한 미국의 확장억제가 항구적이고 철통같으며, 북한의 한국에 대한 모든 핵 공격은 즉각적, 압도적, 결정적 대응에 직면할 것임을 재확인하였다”고 명시하고 “양 정상은 한반도의 완전한 비핵화 달성이라는 공동의 목표를 진전시키기 위한 수단으로 북한과의 전제조건 없는 대화와 외교를 확고히 추구하고 있다”고 결론을 적시해 ‘남한 북한 비핵화’와 ‘외교’ 목표에 ‘확산억제 핵협의그룹 NCG'를 분명히 확인하고 윤 대통령과 바이든 대통령이 서명했다.

마허 비타르 백악관 NSC 정보·국방정책조정관과 김 안보차장을 수석대표로 한 양측 대표단 회의는 15일 공동성명으로 “미국은 핵을 포함한 모든 범주의 미국 역량으로 뒷받침되는 한국에 대한 확장억제 공약이 확고하다는 점을 재확인했다”고 ‘한국에 확장억제’로 밝혔다.

김 차장은 한국언론 상대 발표로 "한미 간에 일체형 확장억제 체제가 구비가 되는 동시에 일본을 포함한 호주라든지 인·태 지역 내 다른 국가도 북한발 위협을 비롯한 역내 핵 위협에 대해서 큰 관심을 갖고 있다"며 "한미가 양자 차원에서 확장억제 체제를 운영하는 것과 별개로 일본을 포함한 역내 다른 국가들과 함께 다수가 별도의 확장 억제 대화를 갖는 것도 가능하다"고 ‘인태 역내 위협’과 ‘공동 대응’으로 밝혔다.

NCG 2차 회의 결과에 대해 세이모어 전 백악관 대량살상무기 조정관은 15일 “미국이 확장억제전략협의체 활동을 얼마나 중요하게 여기는지, 확장억제에 대한 의지를 보여주는 것”이라며 “북한이 핵 위협이나 협박을 하거나 한국에 대한 재래식 군사 공격을 통해 어떠한 이득도 얻을 수 없다고 여기도록 하는 것이 이번 회의의 목적”이라고 미국의소리(VOA)를 통해 밝혔다.

김 차장은 한국 기자들에게 “한미 양자간 확장 억제 체제 운영과 별개로 일본을 포함한 역내 다른 국가들과 함께 다수가 별도의 확장 억제 대화를 갖는 것도 가능하다”며 “북한의 핵 공격 시 대응 지침이 NCG다. 정찰위성이나 ICBM에 핵탄두가 탑재되지 않았다면 그것은 핵 시나리오가 작동하지 않은 상태라 별개다. 6차례 북한의 핵실험이 있었지만, 그것이 대한민국 국토에 대한 핵 공격이라고 규정한 사람은 아무도 없었다. 앞으로의 핵실험도 NCG에 포함되지 않는다. 그것은 한미 정책 당국에서 별도로 집중 논의될 것”이라고 북한 정찰위성과 북핵 실험은 한미핵협의화 ‘별개’로 분리했다.

김 차장은 이날 한국 특파원 간담회를 통해 “미한 양측은 내년 중반까지 핵전략 기획 및 운용에 관한 가이드라인을 만들고 이를 통해 내년 6월쯤 확장억제 체제 구축을 완성하기로 했다”며 가이드라인은 “북한의 핵 위협을 어떻게 억제하고 대응해 나갈 것인지에 대한 총체적 지침이 될 것”이라며, 또 북한의 핵·미사일 위협에 대응해 내년 8월 미한 연합훈련인 ‘을지프리덤실드(UFS)’에서 핵 작전 연습을 시행하기로 했다고 밝혔다고 VOA가 보도했다.

상하원을 통과한 미국 국방수권법안은 한국군이 한미연합사령부의 전작권 인수조건에서 ‘국방장관 보고서’ 의무 조항으로 “미국과 한국, 일본, 타이완, 그리고 기타 인도태평양 동맹국 및 파트너 간 국방 정보 공유는 인태 지역에서 미국과 동맹국 및 파트너의 이익을 위협하는 중국과 북한의 악의적인 활동을 식별하고 대응하는 데 매우 중요하다 믿는다”를 명시해 ‘중국과 북한 활동’을 공동 조항으로 묶었다.

국방수권법안은 “윤석열 한국 대통령의 국빈 방문 당시 바이든 대통령과 윤 대통령이 채택한 워싱턴 선언이 강조한 핵 억지에 대한 공조를 심화하는 등 한국과의 동맹을 강화한다”고 ‘워싱턴선언’을 명시했다.

윤 대통령의 4월 26일 ‘워싱턴선언’은 “한반도와 인도-태평양에서 변화하는 위협에 대응하였다”며 “한미 양국은 인도-태평양의 평화와 안정을 위해 노력하며, 우리가 함께 취하는 조치들은 이러한 근본적인 목표를 더욱 발전시킬 것”이라 인도태평양 안보‘로 대상을 규정했다.

<미 국방수권법 ‘한반도 대만 정보공유’ 명시 ‘중국 북한에 공동대응’, 2023년12월 15일자 참조> kimjc00@hanmail.net



White House ‘extended deterrence’ Kim Tae-hyo ‘separation of North Korean nuclear test’ ROK-US nuclear talks NCG clash



The Washington meeting of the Nuclear Consultative Group (NCG) between South Korea and the United States was held by Gary Seymour, former White House coordinator for weapons of mass destruction, who said, “It shows how important the U.S. considers the activities of the Extended Deterrence Strategic Council and its commitment to extended deterrence,” while Deputy National Security Director Kim Tae-hyo said,on the 14th, “It is separate from the North Korean nuclear test,” he said. “In the future, the deployment of nuclear strategic assets on the Korean Peninsula will be carried out systematically in conjunction with the strengthening of extended deterrence,” and they said differently as “Japan and Australia jointly respond to regional threats in the Indo-Pacific region.”

In particular, Deputy Director Kim spoke about ‘North Korean reconnaissance satellites and North Korean nuclear tests’ to Korean reporters only on this day as ‘separate’ from the NCG of the ROK-US nuclear talks.

Deputy Director Kim told South Korean reporters upon entering the U.S. on the 14th, "I think there is a possibility of North Korea launching an ICBM in December," and when asked whether information was shared between the South Korean and U.S. authorities, he said, "I cannot reveal any more."

He continued, "Ballistic missiles are a subject of review for extended deterrence between South Korea and the United States. Regardless of whether a ballistic missile is short or long, if you load it with a nuclear weapon, it becomes a nuclear threat and a nuclear attack against us. We want to prevent North Korea's nuclear attack in advance, and yet, “If North Korea misjudges, extended deterrence will determine how to firmly suppress a nuclear attack in the early stage,” he said, interpreting the ‘extended deterrence’ regulation as a ‘nuclear threat attack against South Korea.’

At a meeting attended only by Korean reporters, Deputy Director Kim responded to the question, “Will the NCG operate in case of additional nuclear tests by North Korea?” “There were six nuclear tests by North Korea, but no one defined them as nuclear attacks on the Korean territory.” Future nuclear tests are also not included in the NCG. “It will be discussed separately and intensively by the ROK-US policy authorities,” he said.

Deputy Director Kim said in the Washington Declaration in April, “We declared the establishment of a new Nuclear Consultative Group (NCG) to manage North Korea’s threat to the non-proliferation regime,” and added, “President Biden will strengthen the United States’ extended deterrence against Korea and its people.” “The two leaders reaffirmed that the nuclear attack on South Korea is permanent and ironclad and that any nuclear attack by North Korea against South Korea will be met with an immediate, overwhelming, and decisive response,” and added, “The two leaders agreed to provide a means to advance the common goal of achieving complete denuclearization of the Korean Peninsula.” “We are firmly pursuing dialogue and diplomacy without preconditions with North Korea,” he concluded, clearly confirming the “proliferation deterrence nuclear consultative group NCG” as the goal of “denuclearization of North Korea and South Korea” and “diplomacy,” and President Yoon and President Biden. This was signed.

A meeting of delegations from both sides, headed by Maher Bittar, White House NSC Coordinator for Intelligence and Defense Policy, and Deputy Minister for National Security Kim Kim, made a joint statement on the 15th, saying, “The United States has a firm commitment to extended deterrence against South Korea, backed by all categories of U.S. capabilities, including nuclear weapons.” “We reaffirmed that,” he said, referring to ‘extended deterrence in Korea.’

Deputy Director Kim said in an announcement to the Korean media, "At the same time that an integrated extended deterrence system is in place between Korea and the United States, Australia, including Japan, and other countries in the Indo-Pacific region are also very interested in regional nuclear threats, including threats from North Korea." “Apart from South Korea and the United States operating an extended deterrence system at the bilateral level, it is also possible for many of them to have separate extended deterrence talks with other countries in the region, including Japan,” he said in terms of ‘intra-regional threats’ and ‘joint response.’

Regarding the results of the second NCG meeting, Seymour, former White House coordinator for weapons of mass destruction, said on the 15th, “It shows how important the United States considers the activities of the Extended Deterrence Strategic Council and its commitment to extended deterrence,” and added, “North Korea will not pose a nuclear threat or threat. “The purpose of this meeting is to ensure that no benefit can be gained from a conventional military attack on Korea,” he said through the Voice of America (VOA).

Deputy Director Kim told Korean reporters, “Apart from the operation of the bilateral extended deterrence system between South Korea and the United States, it is also possible to hold separate extended deterrence dialogue with other countries in the region, including Japan,” adding, “Guidelines for responding to North Korea’s nuclear attack are in place.” It's NCG. If a reconnaissance satellite or ICBM is not equipped with a nuclear warhead, it is a separate situation because the nuclear scenario has not been activated. There were six nuclear tests by North Korea, but no one defined them as nuclear attacks on South Korean territory. Future nuclear tests are also not included in the NCG. “It will be intensively discussed separately by the ROK-US policy authorities,” he said, separating the North Korean reconnaissance satellite and the North Korean nuclear test as ‘separate’ from the ROK-US nuclear negotiations.

Deputy Director Kim said at a meeting with Korean correspondents that day, “The U.S. and South Korea have decided to create guidelines for nuclear strategy planning and operation by the middle of next year, and through these, complete the establishment of an extended deterrence system around June next year.” The guidelines are “North Korea’s nuclear weapons program.” “It will be a comprehensive guideline on how to suppress and respond to threats,” he said. In addition, in response to North Korea’s nuclear and missile threats, nuclear operational exercises will be conducted at the “Ulchi Freedom Shield (UFS),” a joint U.S.-ROK exercise, in August next year. VOA reported that he said he did so.

The U.S. National Defense Authorization Act, which passed the Senate and House of Representatives, stipulates that the Korean military must submit a 'Secretary of Defense report' as a condition for the ROK-U.S. Combined Forces Command's transfer of wartime operational control. “We believe this is very important in identifying and responding to malign activities by China and North Korea that threaten the interests of the United States and its allies and partners,” and bundled “China and North Korea activities” into a common provision.

The National Defense Authorization Act specified the ‘Washington Declaration’, saying, “We will strengthen our alliance with Korea, including deepening cooperation on nuclear deterrence, as emphasized in the Washington Declaration adopted by President Biden and President Yoon during the state visit of South Korean President Yoon Seok-yeol.”

President Yoon’s ‘Washington Declaration’ on April 26 said, “We responded to the changing threats on the Korean Peninsula and in the Indo-Pacific,” and “Both South Korea and the United States strive for peace and stability in the Indo-Pacific, and the measures we are taking together are in line with these.” The target was defined as 'Indo-Pacific security' as it will further develop the fundamental goal.

<Reference to the U.S. National Defense Authorization Act, ‘Korean Peninsula and Taiwan Information Sharing’, ‘Joint Response to China and North Korea,’ dated December 15, 2023>

작가의 이전글 미국방수권법‘한반도대만정보공유’명시‘중국북한에공동대응'
브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari