brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by 김종찬 Mar 05. 2024

이재명단수추천에비밀조사로‘격차현저확인’악용 정당법위반

Violation of the law of political partie

이재명 단수 추천에 비밀조사로 ‘격차 현저 확인’ 악용 정당법 위반     


이재명 민주당 대표가 후보자 단수 추천에 비밀 여론조사로 ‘격차 현저 확인’을 비공개 봉인하는 당규를 통해 정당법의 공직자 후보선출에 대한 ‘공개’ 규정을 위반했다.

정당법은 제28조(강령 등의 공개 및 당헌의 기재사항) 에서 ‘당헌 공개 의무’에 의거해 ②의 8항은 <공직선거후보자 선출에 관한 사항>에 대해 “공개”를 강제 규정했다.

민주당은 여성으로 전략공천을 받은 권향엽(전남 순천 등) 예비후보가 5일 당에 전략공천 철회를 요구했고, 이를 최고위원회에서 오후 회의로 ‘경선 전환’으로 바꿨다.

민주당은 앞서 1일 밤 심야 비공개 최고위에서 권 전 비서관의 전략공천에 단수 공천을 결정했다.

민주당 당규 공천심사는 단수 추천의 33조 5항 당선 가능성 높은 자에서 ‘경쟁력 현저 차이 인정’으로 명시했으나, 심사방법의 37조에서는 <중앙당 또는 공신력 있는 외부기관에 의뢰하여 여론조사를 실시>에 의해 <여론조사 실시하는 때에는 그 결과는 공개하지 아니함 원칙>에 ‘비밀 확인’이라서 정당법을 위반했다.

이 대표는 ‘중앙당’과 ‘여론조사기관 선정’에서 주도권을 행사하고 이를 ‘현저 격차 확인’에 대한 근거로 활용했고, 낙천자 입장에서 ‘격차 현저 확인’에 ‘공식 확인 절차’가 생략되게 만들었다.

공천 심사방법에 대해 민주당 당규는 ‘외부기관 여론조사’에 의존하면서 ‘여론조사 결과 비공개’를 당규로 규정하는 비민주적 방식을 가동했고, 2항에서 예외로 <최고위원회 재심위원회 요청 있는 때>에 국한해 결과를 볼 수 있도록 만들어서 ‘재심위가 절차상 하자 명분’으로 ‘재심전 기각’ 방식을 악용했다. kimjc00@hanmail.net


Violation of the law of political parties by abusing ‘marked disparity’ through secret investigation into Lee Jae-myeong’s singular recommendation


Lee Jae-myeong, leader of the Democratic Party, violated the ‘open’ regulations on the selection of candidates for public officials under the Political Party Act through party regulations that sealed ‘significant gaps’ through secret opinion polls when recommending a single candidate.

In Article 28 (Disclosure of Platform, etc. and Information in Party Constitution), the Political Party Act stipulates mandatory “disclosure” in Article 2 of Article 8 of Article ② based on the ‘obligation to disclose party constitution’.

In the Democratic Party, preliminary candidate Kwon Hyang-yeop (Sunchon, Jeollanam-do, etc.), who received a strategic nomination as a woman, requested the party to withdraw the strategic nomination on the 5th, and the Supreme Committee changed this to a ‘switch to primary’ meeting in the afternoon.

The Democratic Party previously decided to make a single strategic nomination for former Secretary Kwon at a closed-door meeting at the highest level late at night on the 1st.

The nomination review of the Democratic Party's party rules is specified as 'recognition of significant differences in competitiveness' in Article 33 (5) of those with a high probability of being elected, but Article 37 of the review method stipulates <conducting a public opinion poll by requesting the Central Party or an external organization with public trust>. It violated the Political Party Act because it was a 'secret confirmation' according to the principle that the results are not made public when the test is carried out.

Representative Lee took the initiative in selecting the 'Central Party' and 'opinion polling agency' and used this as the basis for 'confirming the significant gap', and from the optimist's perspective, he caused the 'official confirmation procedure' to be omitted for 'confirming the significant gap' .

Regarding the method of reviewing nominations, the Democratic Party's rules relied on 'opinion polls from external organizations' and implemented an undemocratic method that stipulates 'non-disclosure of opinion poll results' as party rules, and the exception in Article 2 is limited to <when there is a request by the Supreme Committee Reconsideration Committee>. By making it possible to view the results, the method of 'dismissing the retrial' was abused as an excuse for 'procedural defects in the retrial'.     


Gap confirmation, public official candidate selection, singular recommendation, party rules, Democratic Party, secret survey, public opinion poll, Lee Jae-myung, strategic nomination, political party law

작가의 이전글 이재명비례후보중앙4명면접독식정당법당헌당규위반민주주의파기
브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari