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by 김종찬 May 02. 2024

중국전기차혁신‘바퀴달린 로봇’자율주행승인올해71개새모델

Chinese EV ‘wheeled robot’

중국 전기차 혁신 ‘바퀴 달린 로봇’ 자율주행 승인 올해 71개 새 모델     


중국이 전기차 배터리와 디자인 혁신에서 ‘바퀴 달린 로봇’으로 만들며 자율주행 자동차 보안을 승인해 올해 71개 새 모델을 내놓는다.

중국 베이징 모토쇼를 취재 보도한 뉴욕타임스는 최신 배터리로 설계 공간이 혁신적으로 넓어진 중국 전기차에서 운전자 보조 소프트웨어에 막대한 투자로 자율주행차 경쟁에서 테슬라를 추월한 가능성으로 1일 보도했다.

NYT는 중국이 선 보인 많은 신형 모델에는 “더 대담한 외관과 더 많은 수납공간 확보에서 더 높은 후드가 있고, 제동력 향상시키는 더 큰 타이어가 장착됐고, 좌석은 더 두껍고 편안해졌다”며 “배터리는 더 작고, 더 강력하고, 더 빨리 재충전할 수 있다”고 현지 취재로 밝혔다.

배터리 혁신은 CATL가 모터쇼에서 최신 배터리를 10분 충전에 370마일 주행과 30분 완전 충전으로 620마일 주행에서 나왔다.

중국 최재 전기차 배터리사인 CATL은 중국이 광범위한 녹색 혁명의 핵심 기술인 전기차 배터리 분야에서 압도적인 선두를 달리면서 이미 GM, 폭스바겐, BMW, 테슬라 등 전 세계 거의 모든 자동차 제조업체에 배터리를 공급하며 테슬라와 함께 전기차 붐의 가장 큰 승자였다.

이번 모터쇼에서 중국이 자율주행 자동차에 대한 기술혁신과 규제 완화가 나았다.

중국 정부는 이번 주에 더 많은 기능을 갖춘 자율 주행 차량에 대한 데이터 보안 조치를 승인하며, 중국에서 자동차를 생산·판매하는 미국 전기차 테슬라와 테슬라의 주요 글로벌 라이벌인 비야디(BYD), 중국 자동차 부문에서 오랜 기간 활약해온 니오(Nio) 등 중국 제조업체 5곳의 차량을 승인 조치했다.

NYT는 “이번 승인은 중국 정부가 미래 자동차 산업 경쟁력의 핵심으로 여겨지는 자율주행차 개발을 추진하겠다는 의지를 보여준다”며 “이 기술은 플러그인 하이브리드나 가솔린 구동 자동차보다 배터리 전기 자동차와 더 호환되며 중국 기업은 이 시스템의 선두 주자인 테슬라를 따라잡기 위해 노력하고 있다”고 밝혔다.

자율주행 자동차에 대한 중국의 승인과 달리, 미국에서는 테슬라의 오토파일럿 기능이 정부 안전 조사의 대상이 됐다.

NYT는 “중국에서는 규제 기관과 일반 대중이 자율주행 기술을 인간 운전자에게 의존하는 것보다 더 안전하다고 보는 경향이 있다”며 “중국 자동차 제조업체들은 운전자 보조 소프트웨어에 막대한 투자를 하고 있다”고 밝혔다.

Jiyue의 디자인 부사장인 Frank Wu는 “전기 자동차는 바퀴 달린 로봇이 되고 있다"고 NYT에 말했다. 

이 회사는 중국 자동차 제조업체인 Zhejiang Geely와 중국의 주요 인공 지능 회사 중 하나이자 미국 테슬라의 중국 내 자율 주행 파트너인 Baidu의 합작 투자사이다.

전기차 공간 혁신을 이끈 배터리 혁명은 정밀 화학과 엔지니어링의 합작이다.

CATL의 전기차 사업부 최고 기술 책임자인 Gao Huan은 “620마일 거리를 달성하려면 매우 정밀한 화학 및 엔지니어링이 필요하다”며 “각 나노 입자를 올바른 위치에 배치해야 한다"고 NYT에 말했다.

배터리의 최소화와 기능 발전은 제조업체가 자동차 내부 공간을 확보하거나 배터리를 동일한 크기로 유지하고 더 넓은 범위를 달성할 수 있음을 의미하며 여분의 공간 확보가 대부분은 더 넓은 뒷좌석에서 더 많은 레그룸으로 나타났다.

중국 전기차 제조업체 XPeng Motors의 디자인 총괄 매니저 Wang Tan은 "우리는 뒷좌석에 더 집중할 것이며 그것을 더 매력적으로 만들고 싶다”고 NYT에 말했다.

배터리 무게가 가벼워지면서 더 큰 프론트 엔드 디자인 변화가 인기 차종인 스포츠 유틸리티 차량(SUV)에 대한 구매 확대를 초래했다.

Nio의 디자인 부사장 Kris Tomasson은 "SUV 구매자의 감탄을 활용하는 고급스러운 외관을 만든다"며 "더 높은 전면 선에는 그런 위신이 있다"고 NYT에 말했다.

중국 최대 자동차사 BYD가 전시회에서 청록색 Denza Z9GT 세단으로 더 많은 엣지를 가진 디자인 혁신을 내왔다.

세단 디자인 혁신은 ‘가볍지만 값비싼 알루미늄’에서 벗어나 약간 더 무겁지만 저렴한 강철 합금의 비율이 더 높아지고 시각적으로 자동차를 더 눈에 띄게 보이도록 변신했다.

Geely의 글로벌 디자인 부사장 Stefan Sielaff은 “알루미늄 차체 패널은 더 구부러져야 하며 강철로 돌아가면 가능한 더 날카로운 라인을 허용하지 않는다”며 “그 효과는 자동차 패션이 이전 전기 자동차의 둥근 모양에서 멀어짐에 따라 자동차를 시각적으로 더 눈에 띄게 만드는 것”이라고 NYT에 말했다.

중국의 배터리 혁신은 많은 구매자들이 배터리로만 구동되는 자동차 대신 플러그인 하이브리드를 구매하는 성향도 충족시켜 전기차와 하이브리드 모두 중국 시장이 성장하고 있다.

베이징 모토쇼에서 저가 전기차는 스마트폰 제조사 샤오미(Xiaomi)가 첫 전기차로 SU7 스포츠 세단을 내놨다. 

Apple이 수년 동안 숙고 끝에 포기한 스마트폰 회사의 전기차 첫 작품인 SU7은 외관상 포르쉐 타이칸 전기차와 거의 같고, 가격은 타이칸의 27만5천달러의 5분의 1 이하로 14만 달러이다.

테슬라는 이번 모토쇼에 신 모델을 내놓지 않았고, 4월 말 올해 1분기 매출이 9% 감소하고 이익이 55% 감소했다고 발표하며, 전 세계 직원의 10분의 1 이상인 1만4천명 해고 계획을 밝혔다.

제너럴 모터스(GM)와 포드 자동차는 지난 5년 동안 중국에서 시장 점유율을 상당 부분 잃었다. 

포드는 지난 2020년 베이징 오토쇼에서 가장 화제가 된 자동차인 머스탱 마하-E 전기차를 선보였으나 이후 행정 문제로 인해 1년 이상 생산이 지연되며 시장에서 사라졌고 중국내에 미국 전기차는 중국 생산의 테슬라 이외에 없다.

포드는 올해 거대한 5리터 V-8 가솔린 엔진과 4개의 배기관이 장착된 매우 다른 머스탱을 생산을 홍보했다.

크라이슬러 차이나의 전 최고경영자(CEO)이자 현재 상하이에서 전기차 산업 컨설턴트로 일하고 있는 빌 루소(Bill Russo)는 “세계 전기차 시장에서 테슬라가 미국의 유일한 강력한 글로벌 경쟁자로 부상했다”며 “만약 그들이 죽는다면, 미국의 전체 전기차 시장도 함께 죽는다"고 NYT에 말했다.

중국의 지리자동차는 중국에서 생산된 전기차 폴스타 2를 미국 수출하며 27.5%의 관세를 지불하고 있다.

지리자동차는 올해 신형 폴스타(Polestar) 3 수출을 시작했다.

지리자동차는 올 여름 사우스캐롤라이나에서 완공될 조립 라인으로 생산 시설을 가동해 미국 생산으로 전환한다.

NYT는“오랜 역사를 자랑하는 서구 자동차 제조업체들은 자율주행에 뒤처져 있으며 중국의 전기차를 따라잡기 위해 고군분투하고 있다”고 밝혔다. kimjc00@hanmail.net


Chinese electric vehicle ‘wheeled robot’ approved for autonomous driving, 71 new models this year


China is planning to launch 71 new models this year, moving from electric vehicle battery and design innovation to ‘wheeled robots’ and approving the security of self-driving cars.

The New York Times, which covered the Beijing Auto Show in China, reported on the 1st that Chinese electric vehicles, which have innovatively expanded design space with the latest batteries, are likely to overtake Tesla in the autonomous vehicle race due to massive investment in driver assistance software.

The NYT said that many of China's new models have "bolder looks, higher hoods for more storage space, larger tires for improved braking, and thicker and more comfortable seats," and "batteries are smaller and more comfortable." , it is more powerful and can be recharged faster,” he said through local reporting.

The battery innovation came out at CATL's motor show, where the latest battery can travel 370 miles with a 10-minute charge and 620 miles with a 30-minute full charge.

CATL, China's leading electric vehicle battery company, has taken an overwhelming lead in the electric vehicle battery field, a core technology of China's broad green revolution, and is already supplying batteries to almost all automobile manufacturers around the world, including GM, Volkswagen, BMW, and Tesla, and is working with Tesla to develop electric vehicles. It was the biggest winner of the boom.

At this motor show, China demonstrated better technological innovation and deregulation of self-driving cars.

The Chinese government this week approved data security measures for self-driving cars with more features, including the U.S. electric carmaker Tesla, which produces and sells cars in China, and Tesla's main global rival BYD, the Chinese auto sector. Approved vehicles from five Chinese manufacturers, including Nio, which has been active in the industry for a long time.

NYT said, “This approval shows the Chinese government’s determination to promote the development of self-driving cars, which are considered key to the competitiveness of the automobile industry in the future,” and “This technology is more compatible with battery electric vehicles than plug-in hybrids or gasoline-powered cars, and Chinese companies “We are trying to catch up with Tesla, the leader in this system,” he said.

Unlike China's approval of self-driving cars, Tesla's Autopilot feature has become the subject of government safety investigation in the United States.

NYT said, “In China, regulators and the general public tend to view self-driving technology as safer than relying on human drivers,” and “Chinese automakers are investing heavily in driver assistance software.”

“Electric cars are becoming robots on wheels,” Frank Wu, Jiyue’s vice president of design, told the NYT.

The company is a joint venture between Chinese automaker Zhejiang Geely and Baidu, one of China's leading artificial intelligence companies and the self-driving partner of American Tesla in China.

The battery revolution that led to innovation in the electric vehicle space is a collaboration between fine chemistry and engineering.

“Achieving a range of 620 miles requires very precise chemistry and engineering to place each nanoparticle in the right location,” Gao Huan, chief technology officer of CATL’s electric vehicle division, told the NYT.

Minimization of batteries and advancements in functionality means manufacturers can free up space inside cars or keep batteries the same size and achieve greater range, with most of the extra space coming in the form of more legroom in the wider rear seats.

“We will focus more on the rear seat and want to make it more attractive,” Wang Tan, general manager of design at Chinese electric vehicle manufacturer XPeng Motors, told the NYT.

As battery weight became lighter, greater front-end design changes led to increased purchases of popular sports utility vehicles (SUVs).

“It creates a premium look that taps into the wow factor of SUV buyers,” Kris Tomasson, Nio’s vice president of design, told the NYT. “The higher front line has that prestige.”

BYD, China's largest automaker, brought out more edgy design innovations at the exhibition with the turquoise Denza Z9GT sedan.

The sedan design innovation moved away from ‘light but expensive aluminum’ to a higher proportion of slightly heavier but cheaper steel alloys, making the car look more visually striking.

“Aluminum body panels have to be more curved and don’t allow for the sharper lines that would be possible with a return to steel,” said Stefan Sielaff, Geely’s vice president of global design. “It’s about making it more visually striking,” he told the NYT.

China's battery innovation has also satisfied many buyers' propensity to purchase plug-in hybrids instead of battery-only vehicles, leading to a growing Chinese market for both electric vehicles and hybrids.

At the Beijing Auto Show, smartphone manufacturer Xiaomi launched the SU7 sports sedan as its first electric car.

The SU7, the smartphone company's first electric car that Apple abandoned after years of consideration, looks almost identical to the Porsche Taycan electric car, and costs $140,000, less than a fifth of the Taycan's $275,000.

Tesla did not launch a new model at this auto show, and announced at the end of April that sales in the first quarter of this year were down 9% and profits were down 55%, and announced plans to lay off 14,000 people, more than a tenth of its global workforce. .

General Motors (GM) and Ford Motor Company have lost significant market share in China over the past five years.

Ford introduced the Mustang Mach-E electric vehicle, which was the most talked-about car at the 2020 Beijing Auto Show, but production was delayed for more than a year due to administrative issues and disappeared from the market, and there are no other American electric vehicles in China other than the Chinese-produced Tesla.

Ford this year touted a very different Mustang for production, with a massive 5-liter V-8 gasoline engine and four exhaust pipes.

“Tesla has emerged as America’s only strong global competitor in the global electric vehicle market,” said Bill Russo, former CEO of Chrysler China and currently an electric vehicle industry consultant in Shanghai. “If they die, “The entire electric vehicle market in the United States will die along with it,” he told the NYT.

China's Geely Automobile exports the Polestar 2, an electric vehicle produced in China, to the United States and is paying a 27.5% tariff.

Geely Automobile began exporting the new Polestar 3 this year.

Geely Automobile will transition to U.S. production by operating its production facility with an assembly line scheduled to be completed in South Carolina this summer.

NYT said, “Western car manufacturers, which boast a long history, are lagging behind in autonomous driving and are struggling to keep up with China’s electric vehicles.”


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