Boeing's Next-Generation Fighter Plane 4
추락하던 보잉 차세대 전투기 47대 트럼프 대통령 F-47로 ‘지명’
추락하던 미국 군수업체 5위 보잉에 차세대 전투기 F-47을 47대 트럼프 대통령이 수천억 달러가 소요되는 ‘무인항공기가 지원하는 유인항공기’로 지명했다.
제47대 트럼프 대통령은 백악관 집무실에서 기자들에게 이 새로운 전투기의 이름을 직접 F-47로 발표하며 "우리는 많은 주문을 했다. 우리는 당신에게 가격을 말할 수 없다"고 21일 말했다.
이날 보잉 주가는 록히드 마틴을 꺾은 후 5% 상승했고, F-35 제조사인 록히드의 주가는 거의 7% 하락했다.
차세대 공중 우위 프로그램은 록히드 마틴의 F-22 랩터를 드론과 함께 전투에 투입할 수 있도록 제작된 유인 항공기로 대체할 예정이며, 이 비행기의 설계는 철저히 비밀로 유지되고 있지만, 스텔스, 첨단 센서, 최첨단 엔진이 포함될 가능성이 높다.
로이터는 세 명의 소식통을 인용해 “최근 몇 주 동안 트럼프 대통령은 짐 타이클릿 록히드 CEO를 만나 F-35에 대해 논의했다”며 “록히드의 이번 패배는 록히드가 해군의 차세대 항공모함 기반 스텔스 전투기 제작 경쟁에서 탈락한 후 F-35 전투기 업그레이드 지연에 대한 국방부의 불만이 커지는 가운데 또 다른 타격이다”고 22일 밝혔다.
로이터는 “엔지니어링 및 제조 개발 계약은 200억 달러 이상의 가치가 있다”며 “보잉의 승리는 제트 전투기를 만들고 수십 년 동안 계약 기간 동안 수천억 달러 상당의 주문을 받게 된다는 것을 의미한다”고 밝혔다.
트럼프 미국 대통령이 보잉에 미 공군 제트기 제작 계약을 체결한 후 미 공군은 F-47 전투기의 아티스트 렌더링을 21일 실현했다.
공군 참모총장 데이비드 알빈(David Allvin) 장군은 "F-22와 비교했을 때 F-47은 비용이 적게 들고 미래의 위협에 더 잘 적응할 수 있을 것"이라며 "우리는 더 많은 F-47을 보유하게 될 것이고, F-47이 F-22보다 훨씬 더 긴 사거리와 더 발전된 스텔스를 가질 것이며 더 쉽게 지원될 것“이라고 이날 말했다.
미 공군의 NGAD는 중국과 러시아와 같은 적대국에 대항하기 위한 6세대 전투기를 중심으로 하는 "시스템 제품군"으로 구상됐다고 로이터가 밝혔다.
NGAD는 국방고등연구계획국(Defense Advanced Research Projects Agency)으로 알려진 펜타곤의 신흥 기술 부서의 2014년 연구에서 나왔다.
미 국방부의 6세대 제트기는 첫 번째 생산 투입이 2030년대 취역으로 잡혀있다.
NGAD가 중국과 러시아 대응체계에서 ‘무인 항공기가 지원하는 유인 전투기’로서 "시스템 제품군"으로 기획됐다.
보잉의 엔지니어링 및 개발 계약 규모는 200억 달러 이상이며 이로 인한 보잉의 수입은 수십 년에 걸쳐 수천억 달러 상당의 주문을 받을 수 있다.
대통령 고문인 머스크는 앞서 ‘유인기 무용론’으로 ‘무인 드론 대체’를 공개적으로 발표했고, 이재명 민주당 대표는 ‘드론과 로봇이 대세’라며 ‘군 상주 인력 무용론’으로 편승했으나 트럼프 체제는 ‘유인기 대세’로 굳혔다.
보잉의 상업 운영 위기는 베스트셀러 737 MAX 제트기에 연이은 사고로 이의 생산을 최고 속도로 되돌리기 위해 노력하면서 경영에 어려움을 겪고 있었으며, 방위 운영은 공중 급유기, 드론 및 훈련용 제트기에 대한 실적 부진으로 인해 심각한 압박 속에 트럼프의 ‘지명’을 받았다.
록히드는 이날 성명에서 "이 결과에 실망했지만 경쟁력 있는 솔루션을 제공했다고 확신한다"며 "우리는 미 공군과의 추가 논의를 기다릴 것이다"고 ‘불완전 승복’을 발표했다.
로이터는 이에 “록히드는 여전히 보잉에 대한 정부의 낙찰에 항의할 수 있지만, 트럼프가 세간의 이목을 끄는 기자회견에서 이 계약을 발표했다는 사실은 메릴랜드주 베데스다에 본사를 둔 방위산업체가 이 계약에 반대하는 주장을 공개적으로 방송할 가능성을 줄일 수 있다”고 보도했다.
TD Cowen의 애널리스트 Roman Schweizer는 "이번 보잉 수상은 비용 초과, 일정 지연 및 다른 국방부 프로그램 실행으로 어려움을 겪어온 회사에 큰 도움이 될 것"이라고 로이터에 밝혔다.
보잉의 KC-46 공중 급유 급유기 프로그램의 비용 초과는 최근 몇 년 동안 70억 달러를 넘어섰고, 에어 포스 원 항공기 2대를 업그레이드하는 또 다른 고정 가격 계약으로 인해 미국 상위 5위 방위 산업체는 20억 달러의 손실을 이미 입었다.
보잉의 여객기 사업부는 2024년 1월 신형 알래스카 항공 737 맥스 9에서 4개의 키 볼트가 누락되는 등 공중 비상 사태를 포함한 일련의 위기 이후 집중적인 조사가 진행 중이다.
보잉은 지난 1월 연간 118억 달러의 손실을 보고해 2020년 이후 최대 규모 손실에 빠졌고, 주요 사업부의 연이은 문제와 대부분의 제트기 생산을 중단한 파업의 여파로 인해 손실에서 벗어나지 못했다.
보잉은 지난해 초 에어버스와 배송 경쟁에서 실수를 따라 규제 기관인 미국 연방항공국(Federal Aviation Administration)이 월간 생산 상한선을 부과한 상태다.
F-47의 기반인 F-22 랩터은 미 공군은 F-22를 '선제공격, 선제공격' 능력을 갖춘 공중우세 전투기로 주문했고, 2005 년에 취역하여 2006 년에 첫 전투 임무를 수행 한 5 세대 전투기 중 200 대 미만을 주문했다.
F시리즈 중 유일하게 미국만이 가동하는 F-22는 록히드 마틴이 보잉을 하청업체로 하여 설계했으며, 노스롭 그루먼과 맥도넬 더글러스의 설계를 능가했다.
F-22는 가동성이 뛰어나고 스텔스 기능이 있으며 음속의 두 배 또는 약 1,530mph(2,460km/h)보다 빠르게 비행할 수 있다.
한국 등이 도입한 차세대 전투기 F-35는 록히드 마틴이 미 공군의 최첨단 전투기로, 스텔스 기능, 높은 기동성, 고급 데이터 기능을 결합하여 다양한 역할을 수행으로 만들며 5 세대 전투기의 복잡한 센서를 통해 독립형 항공기가 아닌 네트워크로 연결된 전력의 일부로 작동할 수 있다.
미 공군은 2001년 F-35에서 보잉 대신 록히드 마틴의 디자인을 선택했고, 2016년에 보급을 시작해 전 세계적으로 1,100대 이상을 1천만 달러 이상으로 팔았고, 미군 부대에는 약 2,500대가 주문됐고 현재 동맹국들에게서 수백 대가 추가로 제공 예정이다.
로이터는 “미 공군은 현재 300대 이상의 F-35를 보유에서 1,763대를 구매할 계획”이라며 “ 미 해군과 해병대도 F-35를 비행하고, 미국 외에도 19개국이 F-35를 운용하고 있으며, 2006년 생산이 시작된 이래 1,130대 이상의 전투기가 제작됐다”고 밝혔다.
F-35 구매 국가는 현재 호주, 벨기에, 캐나다, 체코, 덴마크, 핀란드, 독일, 그리스, 이스라엘, 이탈리아, 일본, 네덜란드, 노르웨이, 폴란드, 한국, 루마니아, 싱가포르, 스위스, 영국 등이다.
F-16 파이팅 팔콘은 다목적 4세대로 1970년대 초에 공중 우세 전투기로 General Dynamics이 설계했고, F-16이 첫 비행을 한 지 50년이 넘어서며 2019년 생산 중단에 미 공군은 800대 이상의 업그레이드된 버전의 F-16을 운용하고 있다.
F-16은 제너럴 다이내믹스 설계에서 항공기 제조 프로그램을 록히드 마틴(Lockheed Martin)에 매각했고 2019년 생산 중단까지 약 4,600대가 제작되면 한국은 이의 설계도로 KF-21 전투기를 재생산하며 원청 부품 공급원이 됐다.
F-16은 아르헨티나, 바레인, 벨기에, 불가리아, 칠레, 이집트, 그리스, 인도네시아, 이라크, 이스라엘, 요르단, 모로코, 오만, 파키스탄, 폴란드, 포르투갈, 루마니아, 싱가포르, 슬로바키아, 한국, 대만, 태국, 터키, 우크라이나, 아랍 에미리트, 미국 및 베네수엘라. 이전에는 덴마크, 이탈리아, 네덜란드 및 노르웨이가 보유했고, 우크라이나가 2024년 러시아와의 전쟁에서 유럽 보유품을 이전 받았디.
미 공군은 보잉의 F-15의 두 가지 버전, 즉 단좌 공중 우세 전투기와 2좌 타격 및 차단 전투기를 운항한다. F-15 이글/스트라이크 이글 두 버전은 1972년에 처음 비행했으며 미군의 최신 버전인 F-15EX는 2024년에 취역하고, 이전 버전보다 더 먼 거리에서 미사일을 발사할 수 있으며 레이더, 센서 및 네트워킹 기능을 업그레이드했다.
로이터는 “미국은 모든 버전의 F-15를 거의 300대 운용하고 있고 1,500개 이상이 건설됐다”며 “F-15는 여러 국가와 중동에서 상당한 전투 서비스를 제공하면서 1991년 걸프전 당시 F-15는 미국이 공대공전에서 격추한 이라크 항공기 39대 격추에 공헌했고, 이스라엘 및 사우디 아라비아와 전투에도 주력기이며, 이의 다양한 버전의 비행기가 일본, 카타르, 싱가포르 및 한국에서도 운항되고 있다”고 밝혔다.
<로이터 ‘한국 가격 공개않는 최대 무기상, 장애물 직면할 것, 2023년 5월 31일자>
<나토 정상회의 중국 우크라이나에 ‘유보’ 트럼프 대응에 ‘한국 우대’, 2024년 7월 11일자>
<체코원전 비밀친서 격상, 바라카원전 25% ‘추가’ 윤석열 ‘계약자’, 2024년 7월 24일자>
<이슬람연합 ‘이스라엘 범죄 무기판매 중단’ 블링컨 ‘팔레스타인인 살해’, 2023년 11월 12일자> 참조
kimjc00@hanmail.net
Boeing's Next-Generation Fighter Plane 47, Which Was Falling, Is 'Named' by President Trump as F-47
The next-generation fighter jet, the F-47, was named by President Trump as a 'manned aircraft supported by drones' that will cost hundreds of billions of dollars by Boeing, the fifth-largest U.S. military contractor, in the Oval Office.
The 47th President Trump personally announced the name of the new fighter jet as the F-47 to reporters in the Oval Office, saying, "We've got a lot of orders. We can't tell you the price."
Boeing shares rose 5% after beating Lockheed Martin on the day, while Lockheed, the maker of the F-35, fell nearly 7%.
The Next-Generation Air Superiority program is expected to replace Lockheed Martin's F-22 Raptor with a manned aircraft designed to be deployed in combat alongside drones, and while the design of the aircraft is kept strictly secret, it is likely to include stealth, advanced sensors, and cutting-edge engines. Reuters reported on the 22nd, citing three sources, that “President Trump has met with Lockheed CEO Jim Tichlett in recent weeks to discuss the F-35,” and that “Lockheed’s defeat is another blow to the Pentagon’s growing discontent over the delay in upgrading the F-35 fighter jet after Lockheed lost out on the Navy’s next-generation carrier-based stealth fighter.”
Reuters said, “The engineering and manufacturing development contract is worth more than $20 billion,” and that “Boeing’s victory means it will build the jet fighter and receive orders worth hundreds of billions of dollars over the life of the contract for decades.”
The U.S. Air Force realized an artist’s rendering of the F-47 fighter jet on the 21st after President Trump awarded Boeing a contract to build the U.S. Air Force jet fighter. “Compared to the F-22, the F-47 will cost less and be more adaptable to future threats,” Air Force Chief of Staff Gen. David Allvin said in a statement. “We’ll have more F-47s, they’ll have much longer range, more advanced stealth, and they’ll be more easily supported.”
The U.S. Air Force’s NGAD is conceived as a “family of systems” centered around a sixth-generation fighter to counter adversaries like China and Russia, Reuters reported.
NGAD emerged from a 2014 study by the Pentagon’s emerging technology division, known as the Defense Advanced Research Projects Agency.
The Pentagon’s sixth-generation jets are scheduled to enter service in the 2030s with their first production deployment.
NGAD is conceived as a “family of systems” to counter China and Russia, with a “manned fighter supported by unmanned aircraft.” Boeing's engineering and development contracts are worth more than $20 billion, and the revenue from these contracts could be in the hundreds of billions of dollars over several decades.
Musk, an advisor to the president, previously publicly announced the 'replacement of unmanned drones' with the 'uselessness of manned aircraft', and Lee Jae-myung, the leader of the Democratic Party, rode the wave with the 'uselessness of military personnel', saying that 'drones and robots are the trend', but the Trump administration solidified the 'manned aircraft trend'.
Boeing's commercial operation crisis was caused by management difficulties as it tried to restore production of its best-selling 737 MAX jet to full speed after a series of accidents, and its defense operations were under severe pressure due to poor performance in aerial refueling tankers, drones, and training jets, and it was 'appointed' by Trump.
Lockheed announced an 'incomplete acceptance' in a statement that day, saying, "We are disappointed in this outcome, but we are confident that we have provided a competitive solution," and "We will wait for further discussions with the US Air Force." Reuters reported that “Lockheed can still protest the government’s award to Boeing, but the fact that Trump announced the contract at a high-profile press conference could make it less likely that the Bethesda, Maryland-based defense contractor will air its objections publicly.”
“This Boeing award would be a major boost to a company that has struggled with cost overruns, schedule delays and other Department of Defense programs,” TD Cowen analyst Roman Schweizer told Reuters.
Cost overruns on Boeing’s KC-46 aerial refueling tanker program have topped $7 billion in recent years, and another fixed-price contract to upgrade two Air Force One aircraft has already cost the top five U.S. defense contractors $2 billion.
Boeing’s passenger aircraft division has come under intense scrutiny following a series of crises, including a midair emergency in January 2024 when four key bolts were missing from a new Alaska Airlines 737 Max 9.
Boeing reported a $11.8 billion annual loss in January, its biggest loss since 2020, and it has not recovered from losses due to a series of problems in key business units and the aftermath of a strike that halted production of most of its jets.
Boeing was hit with a monthly production cap imposed by the Federal Aviation Administration early last year after a delivery race with Airbus.
The F-22 Raptor, the basis for the F-47, was ordered by the US Air Force as an air superiority fighter with a “first-strike, first-strike” capability, and fewer than 200 of the fifth-generation fighters entered service in 2005 and flew their first combat missions in 2006.
The F-22, the only F-series aircraft operated exclusively by the US, was designed by Lockheed Martin with Boeing as a subcontractor, outperforming designs by Northrop Grumman and McDonnell Douglas. The F-22 is highly maneuverable, stealthy, and can fly faster than twice the speed of sound, or about 1,530 mph (2,460 km/h).
The next-generation fighter jet introduced by South Korea and others, the F-35, is the most advanced fighter jet of the US Air Force, combining stealth, high maneuverability, and advanced data capabilities to perform various roles, and the complex sensors of the fifth-generation fighter allow it to operate as part of a networked force rather than as a standalone aircraft.
The US Air Force chose Lockheed Martin's design over Boeing's for the F-35 in 2001, and it began delivering it in 2016, selling more than 1,100 aircraft worldwide for more than $10 million, and about 2,500 aircraft have been ordered for the US military, and hundreds more are currently scheduled to be delivered to allies. Reuters reported that “the U.S. Air Force currently has more than 300 F-35s and plans to purchase 1,763,” and that “the U.S. Navy and Marine Corps also fly the F-35, and 19 other countries operate the F-35, and more than 1,130 fighters have been built since production began in 2006.”
The countries that currently purchase the F-35 are Australia, Belgium, Canada, Czech Republic, Denmark, Finland, Germany, Greece, Israel, Italy, Japan, Netherlands, Norway, Poland, South Korea, Romania, Singapore, Switzerland, and the United Kingdom.
The F-16 Fighting Falcon is a multi-role 4th generation aircraft designed by General Dynamics in the early 1970s as an air superiority fighter, and more than 50 years after the F-16 first flew, production ended in 2019, and the U.S. Air Force operates more than 800 upgraded versions of the F-16. The F-16 was sold from the General Dynamics design to Lockheed Martin, and when about 4,600 aircraft were manufactured by the end of production in 2019, Korea became a supplier of original parts by reproducing the KF-21 fighter using its design.
The F-16 is operated by Argentina, Bahrain, Belgium, Bulgaria, Chile, Egypt, Greece, Indonesia, Iraq, Israel, Jordan, Morocco, Oman, Pakistan, Poland, Portugal, Romania, Singapore, Slovakia, South Korea, Taiwan, Thailand, Turkey, Ukraine, the United Arab Emirates, the United States, and Venezuela. Previously, it was owned by Denmark, Italy, the Netherlands, and Norway, and Ukraine received the European stock in the event of a war with Russia in 2024.
The U.S. Air Force operates two versions of Boeing's F-15: a single-seat air superiority fighter and a two-seat strike and interception fighter. The F-15 Eagle/Strike Eagle versions first flew in 1972, and the latest version, the F-15EX, will enter service in 2024 and can fire missiles from longer ranges than previous versions, and has upgraded radar, sensors and networking capabilities.
Reuters reported that “the U.S. operates nearly 300 F-15s of all versions, and more than 1,500 have been built,” and that “the F-15 has provided significant combat service to several countries and the Middle East, contributing to the downing of 39 Iraqi aircraft by the U.S. in air-to-air combat during the 1991 Gulf War, and is a mainstay in combat against Israel and Saudi Arabia, with variants of the aircraft also operating in Japan, Qatar, Singapore and South Korea.” <Reuters, ‘Biggest arms dealer who does not disclose prices in Korea will face obstacles, May 31, 2023>
<NATO summit China ‘reserves’ Ukraine, Trump responds to ‘Korea preferential treatment’, July 11, 2024>
<Czech nuclear power plant secret letter upgraded, Barakah nuclear power plant 25% ‘additional’ Yoon Seok-yeol ‘contractor’, July 24, 2024>
<Islamic Union ‘stops criminal arms sales to Israel’ Blinken ‘kills Palestinians’, November 12, 2023>
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