IMF: "Fiscal Expansion Warning, use of A
IMF '재정확장 경고 AI 활용‘ 한국언론 ’재정적자 확대 AI 도입‘ 조작
IMF의 한국경제 보고서가 '재정확장 경고, AI 활용‘을 명시한 반면 한국언론들은 ’추가 재정적자 확대, AI 도입‘으로 완전히 조작했다.
IMF는 한국에 대해 “전망에 대한 불확실성은 여전히 높으며, (경기) 하방 위험은 장기적인 무역 정책 불확실성, 지정학적 긴장 고조, 금융 시장 변동성 증가로 인한 금융 긴축 완화, 글로벌 원자재 가격 변동성 증가, 국내 반도체 부문 둔화 등에서 비롯된다>고 ‘위험 상존 경고’로 공개 보고했으나, 한국언론들은 이를 아예 ‘IMF가 이재명 정부 적자재정 확대로 경기회복 뚜렷 추자 재정적자 키우고 AI 도입 확대 강행 권고'로 변조했다.
실제 IMF 한국경제 보고서는 <이사들은 마이너스 산출 격차를 고려해 당국의 현재 재정 완화를 환영했으며, 일부 이사들은 국내 수요 증대를 위해 더 강력한 역경기 재정 대응이 필요할 수 있다고 지적했다>면서 <장기적인 고령화 관련 지출 압박을 고려할 때, 이사들은 성장이 잠재력으로 회복됨에 따라 재정 통합을 재개하는 것이 중요하다고 강조했다. 또한 당국이 구조적 재정 개혁, 특히 과세, 지출 효율성, 연금 관련 개혁을 신속히 추진하고, 장기적인 재정 지속 가능성을 보호하기 위한 중기 재정 기준 도입을 촉구했다>고 ‘무분별한 재정 확장 반대’를 보고서에서 명확히 표기했다.
IMF는 보고서에서 “전망에 대한 불확실성은 여전히 높으며, 위험은 하락 쪽으로 기울고 있다”고 위험에 대해 ‘하락 쪽으로 기울기’로 표시하며 “하방 위험”을 명시했고, 한국언론들은 24일 “IMF 보고서는 한국경제가 올해 하반기부터 회복 국면으로 진입해 2026년에는 뚜렷한 회복세를 보일 것으로 전망했다"고 바꿨다.
한국언론들은 이어 ”완화적 통화·재정정책과 선거 이후 개선된 소비심리 등의 영향으로 올해 성장률은 0.9% 기록할 것으로 예측했다“면서 ”내년에는 대내외 불확실성이 감소하고 추가경정예산 등 정책 효과가 본격적으로 나타나면서 성장률이 1.8%로 상승, 점진적으로 잠재성장률 수준을 회복할 것으로 내다봤다“고 ‘뚜렷한 회복세’로 대부분 변조했다.
한국언론들은 특히 IMF 24일 보고서가 <대기업과 소기업 간 생산성 격차 해소, 규제 간소화, 혁신 지속, 인공지능 활용을 권고했다> 부분을 아예 “내년 성장률이 2%에 근접하겠지만 현 정부의 핵심 경제 목표인 '잠재성장률 3%' 달성을 위해서는 구조개혁 노력을 지속해야 한다고 조언했다”며 “특히 서비스업과 중소기업 규제 완화, AI 도입 등이 장기적인 생산성 향상의 핵심이라고 제시하면서, 새 정부의 경제성장전략 등 생산성 개선과 잠재성장률 제고를 위한 다양한 정책적 노력을 환영했다”고 ‘AI 도입’ ‘중소기업 규제완화’ 등으로 변조했다.
한국언론들은 일제히 IMF가 “한국경제가 올해 하반기부터 회복 국면으로 진입해 2026년에는 뚜렷한 회복세를 보일 것으로 전망했다”고 밝혔다.
반면 IMF 보고서는 <장기적인 국내 정치 및 글로벌 무역 정책 불확실성이 단기 성장에 부담을 주고 있다>면서 <불확실성 완화, 완화 정책의 전반적인 영향, 그리고 기저 효과에 힘입어 2026년 성장률은 1.8%까지 반등할 것으로 예상된다. 2026년부터 내수 수요가 강화되고 수출이 회복되면서 글로벌 무역 정책 불확실성이 완화되면서 마이너스 산출 격차는 점차 해소될 것으로 예상된다>고 ‘무역 불확실성 완화’에 따른 ‘격차 해소’로 밝혀, 한국언론들의 ‘뚜렷한 회복세’와 완전히 다르다.
한국언론들은 아예 IMF가 이재명 체제에게 ‘추가 재정확대’를 권고한 것으로 변조했다.
언론들은 <한국의 재정 정책과 관련해서는 단기 확장에도 불구하고 향후 5년간 재정여력과 부채 수준이 양호하다고 평가했다>며 <또 경제 상황을 감안할 때 현 시점에서는 완화적 통화·재정 정책이 적절하다고 진단하면서 2025년 추경 편성과 2026년 예산안의 지출 우선순위가 IMF의 권고와 일치한다고 전했다. IMF는 경기 하방 위험이 현실화되는 경우 추가적인 완화 정책도 고려할 수 있다고 언급하면서 성장 지원 효과가 높은 연구개발(R&D)과 혁신 분야 투자를 강화할 것을 조언했다>고 일제히 보도했다.
뉴시스는 이날 “한국의 재정 정책과 관련해서는 단기 확장에도 불구하고 향후 5년간 재정여력과 부채 수준이 양호하다고 평가했다. 또 경제 상황을 감안할 때 현 시점에서는 완화적 통화·재정 정책이 적절하다고 진단하면서 2025년 추경 편성과 2026년 예산안의 지출 우선순위가 IMF의 권고와 일치한다고 전했다”고 보도했다.IMF 보고서는 이와 달리 <이사들은 국내 수요를 뒷받침하는 통화정책 완화에 동의하면서도 물가 안정을 유지해야 할 필요성을 강조했다>며 <이와 관련, 이사들은 통화 정책이 높은 불확실성을 고려할 때 민첩하고 잘 소통되며 데이터에 의존해야 한다고 강조했다>고 정부의 일방적 ‘명령 통화정책 파기’를 공개 경도했다.
IMF는 <이사들은 금융 부문이 전반적으로 건전함을 유지하고 있음을 인정하며, 부동산 부문의 금융 취약성을 선제적으로 해결한 당국을 칭찬했다>며 <이사들은 특히 비은행 금융기관의 프로젝트 금융 및 자산 품질 관련 위험에 대한 지속적인 모니터링을 촉구했다>고 비은행 대출 증가에 대해 경고했다.
IMF는 이어 <이사들은 주택 시장 압력을 완화하기 위한 최근 거시건전성 긴축 조치를 환영하며, 주택 공급 증대 계획 신속화 등 추가 조치를 권고했다>면서 <또한 규제 격차의 지속적인 축소를 장려했다> ‘격차 해소’를 공개 경고했다.
IMF는 10월 15일 글로벌금융안정 보고서에서 AI 도입과 비은행 대출 증가에‘외환시장 불안정’ 대해 <고요함 아래 흔들리는 땅> 제목으로 <자산 가치 조정, 국채 시장 압력, 비은행 금융기관의 영향력 증가로 금융 안정성 위험은 여전히 높게 유지되고 있다>며 < 외환 및 신흥시장 채권의 구조 변화는 이들 시장에 새로운 위험과 회복력을 가져온다>고 경고했다.
보고서는 <자산 가치 조정, 주권 채권 시장의 압력 증가, 비은행 금융기관(NBFIs)의 역할 확대 등으로 인해 금융 안정성 위험은 여전히 높게 유지되고 있다>면서 <풍부한 유동성에도 불구하고, 글로벌 외환 시장은 거시금융 불확실성에 취약하다>고 밝혔다.
IMF는 정부 부채 증가에 대해 <충격은 자금 조달 비용을 높이고, 매수-매도 스프레드를 넓히며, 초과 환율 변동성을 심화시킬 수 있고, 이러한 압력은 통화 불일치, 집중된 딜러 활동, NBFI 참여 증가 등 구조적 취약성으로 인해 더욱 증폭된다>며 <외환 시장의 스트레스는 다른 자산군에도 영향을 미치며 광범위한 금융 상황을 긴축시킬 수 있다. 현지 통화 주권 발행과 국내 흡수 증가는 신흥 시장의 회복력을 뒷받침했으나, 과도한 차입, 좁은 투자자 기반에 대한 과도한 의존, 부적절한 정책 체계 등으로 인해 금융 안정성 위험이 발생할 수 있다>고 밝혔다.
IMF는 금융 불안에 대해 “정부 부채가 증가하며, 비은행 금융 중개기관(NBFIs)과 스테이블코인의 지속적인 성장이 이어졌다”면서 <시장은 이러한 변화에 안일한 듯 보이나 금융 안정성 위험은 여전히 높은 수준이다“고 밝혔다.
IMF는 특히 이를의 상호 작용이 위험성을 높인다고 봤다.
보고서는 이에 < 밸류에이션 모델은 위험 자산 가격이 펀더멘털을 훨씬 상회하여 급격한 조정 위험을 높이고 있고, 국채 시장은 확대되는 재정 적자로 인한 압박을 받고 있으며, 스트레스 테스트에서는 은행과 비은행금융 간의 상호 연결성과 만기 불일치가 더 커져 충격을 증폭시킬 수 있다>면사 <이러한 취약점들은 서로를 강화하며, 자산 가격의 급격한 하락이나 수익률의 급격한 상승은 은행의 대차대조표에 부담을 주고 개방형 펀드에 압박을 줄 수 있고, 은행과 NBFI 간의 상호 연결성이 강화되면 금융 시스템 전반에 걸친 충격 전달이 더욱 심화될 것이다>고 은행과 비은행PF 대출이 겹치고 스테이블코인 발행을 추가하는 이재명 체제와 같은 대출 확대에 ‘금산분리 해제’로 외환시장 겹치기 경제 체제에 대해 불안정 증폭을 경고했다.
뉴시스는 <IMF, 내년 韓 1.8% 성장 전망…"3% 달성 위해 구조개혁 필요"> 제목으로 24일 보도했다.
‘조선비즈’는 <IMF, 내년 한국 경제 1.8% 성장 전망... 기존 판단 유지> 제목으로 24일 보도했다.
연합뉴스는 <IMF, '잠재성장률 3%' 달성 위해 '구조개혁 노력 지속' 제언> 제목으로 24일 보도했다.
경향신문은 <IMF “한국 경제 회복 국면, 내년 뚜렷한 상승세 전망···완화적 통화·재정정책 적절”> 제목으로 25일 보도했다.
KBS는 <IMF “내년 한국 경제 뚜렷한 회복…1.8% 성장”> 제목으로 24일 보도했다.
MBC는 <IMF "올해 하반기부터 한국 경제 회복세, 내년부터 회복 흐름 강화"> 제목으로 24일 보도했다.
국민일보는 <IMF “한국 경제, 하반기부터 회복 국면 진입”> 제목으로 25일 보도했다.
kimjc00@hanmail.net
IMF: "Fiscal Expansion Warning, use of AI" Korean media: "Widening fiscal deficit, adoption of AI"
While the IMF's report on the Korean economy explicitly stated "Fiscal Expansion Warning, use of AI," the Korean media completely fabricated the claim, claiming "Further expansion of the fiscal deficit, adoption of AI."
The IMF publicly reported a "risk warning" regarding Korea, stating, "Uncertainty about the outlook remains high, and downside risks stem from long-term trade policy uncertainty, heightened geopolitical tensions, easing of financial tightening due to increased financial market volatility, increased volatility in global raw material prices, and a slowdown in the domestic semiconductor sector." However, Korean media outlets distorted this warning into, "The IMF recommends that the Lee Jae-myung administration increase the fiscal deficit and push for expanded AI adoption, as economic recovery is likely to be sluggish due to increased deficit spending."
In fact, the IMF's report on the Korean economy stated, "Given the negative output gap, the directors welcomed the authorities' current fiscal easing, while some noted that a stronger countercyclical fiscal response may be needed to boost domestic demand."
They also emphasized the importance of resuming fiscal consolidation as growth returns to potential, given the long-term spending pressures associated with an aging population. They also urged the authorities to swiftly pursue structural fiscal reforms, particularly those related to taxation, expenditure efficiency, and pensions, and to adopt medium-term fiscal standards to safeguard long-term fiscal sustainability." The report clearly stated its opposition to "reckless fiscal expansion."
The IMF stated in its report, "Uncertainty about the outlook remains high, and risks are tilted toward the downside," and labeled the risk as "tilting toward the downside," clearly indicating "downside risks." On the 24th, Korean media outlets changed the IMF report to read, "The IMF report projected that the Korean economy will enter a recovery phase starting in the second half of this year and show a clear recovery in 2026."
Korean media outlets then changed the report to read, "The IMF projected that this year's growth rate would reach 0.9% due to accommodative monetary and fiscal policies and improved consumer sentiment following the election." They also predicted that "Next year, as domestic and external uncertainties decrease and the effects of policies such as the supplementary budget fully manifest, the growth rate will rise to 1.8%, gradually recovering to the potential growth rate." Most media outlets altered the statement to read, "A clear recovery trend."
Korean media outlets specifically omitted the part where the IMF report on the 24th recommended "reducing the productivity gap between large and small businesses, simplifying regulations, continuing innovation, and utilizing artificial intelligence." "While next year's growth rate is expected to approach 2%, the report advised that structural reform efforts must continue to achieve the current administration's key economic goal of a 'potential growth rate of 3%.'"
The report, however, "particularly posited that deregulation of the service industry and SMEs, and the adoption of AI are key to long-term productivity enhancement, and welcomed the new administration's various policy efforts to improve productivity and enhance potential growth, including its economic growth strategy." The report was then misrepresented as "AI adoption" and "SME deregulation."
Korean media outlets unanimously reported that the IMF projected that "the Korean economy will enter a recovery phase starting in the second half of this year and show a clear recovery in 2026."
In contrast, the IMF report stated that "long-term domestic political and global trade policy uncertainties are weighing on short-term growth," and that "growth is expected to rebound to 1.8% in 2026, driven by easing uncertainty, the overall impact of easing policies, and a base effect. The negative output gap is expected to gradually narrow as domestic demand strengthens and exports recover from 2026, easing global trade policy uncertainty." This differs sharply from the Korean media's claim of a "clear recovery," which the IMF attributed to the "reduction of trade uncertainty."
Korean media outlets even distorted the IMF's report to the Lee Jae-myung administration recommending "additional fiscal expansion."
The media outlets unanimously reported, "Regarding Korea's fiscal policy, the IMF assessed that despite the short-term expansion, fiscal capacity and debt levels will remain sound for the next five years."
They also concluded that "given the economic situation, accommodative monetary and fiscal policies are appropriate at this point," and that the spending priorities for the 2025 supplementary budget and the 2026 budget are consistent with IMF recommendations. The IMF noted that additional easing measures could be considered if downside risks materialize, and advised strengthening investment in research and development (R&D) and innovation, which are highly effective in supporting growth."
Newsis reported that day, "Regarding Korea's fiscal policy, the IMF assessed that despite the short-term expansion, fiscal capacity and debt levels will remain sound for the next five years." Furthermore, given the economic situation, the report assessed that accommodative monetary and fiscal policies are appropriate at this point, and stated that the spending priorities in the 2025 supplementary budget and the 2026 budget are consistent with IMF recommendations. In contrast, the IMF report stated, "The directors agreed to easing monetary policy to support domestic demand, but emphasized the need to maintain price stability."
In this regard, the directors emphasized that monetary policy must be agile, well-communicated, and data-dependent, given the high level of uncertainty. The report publicly condemned the government's unilateral "decision-making" to abandon its mandated monetary policy.
The IMF acknowledged that the financial sector remains generally sound and commended the authorities for proactively addressing financial vulnerabilities in the real estate sector. The directors urged continued monitoring of project financing and asset quality risks, particularly for non-bank financial institutions, and warned of increased non-bank lending.
The IMF continued, "The directors welcomed recent macroprudential tightening measures to alleviate housing market pressures and recommended additional measures, including the accelerated plan to increase housing supply." <It also encouraged the continued reduction of regulatory gaps> and publicly warned of the need to "close the gap."
In its Global Financial Stability Report released on October 15, the IMF addressed the "foreign exchange market instability" caused by the introduction of AI and the increase in non-bank lending, under the title "Trembling Ground Beneath Calm."
The report warned that "financial stability risks remain high due to asset valuation adjustments, pressure in sovereign bond markets, and the growing influence of non-bank financial institutions," and that "structural changes in foreign exchange and emerging market bonds introduce new risks and resilience into these markets."
The report stated that "financial stability risks remain high due to asset valuation adjustments, increased pressure in sovereign bond markets, and the expanding role of non-bank financial institutions (NBFIs)." It also stated that "despite ample liquidity, the global foreign exchange market remains vulnerable to macrofinancial uncertainty."
Regarding the increase in government debt, the IMF stated that "shocks could increase funding costs, widen bid-ask spreads, and exacerbate excess exchange rate volatility. These pressures are further amplified by structural vulnerabilities such as currency mismatches, concentrated dealer activity, and increased NBFI participation." <Stress in foreign exchange markets can spill over to other asset classes and tighten broader financial conditions. While local currency sovereign issuance and increased domestic uptake have supported emerging market resilience, excessive borrowing, overreliance on a narrow investor base, and inappropriate policy frameworks can pose financial stability risks.>
The IMF stated that financial instability was driven by "rising government debt, the continued growth of non-bank financial intermediaries (NBFIs) and stablecoins," and that <Markets appear complacent about these developments, but financial stability risks remain high.> The IMF particularly viewed the interaction between these factors as heightening risks.
The report stated, "Valuation models indicate that risky asset prices are significantly exceeding fundamentals, increasing the risk of a sharp correction. The government bond market is under pressure from a widening fiscal deficit. Stress tests indicate that interconnectedness and maturity mismatches between banks and non-bank financial institutions are increasing, potentially amplifying the impact." The report warned of increased instability in economic systems where lending expansion, such as under the Lee Jae-myung administration, overlaps with bank and non-bank PF loans and includes stablecoin issuance, and the overlapping of foreign exchange markets with the lifting of the separation of finance and industry.
Newsis reported on the 24th under the headline, "IMF Projects 1.8% Growth in Korea Next Year... "Structural Reform Needed to Achieve 3%"."
Chosun Biz reported on the 24th with the headline, "IMF Projects 1.8% Growth for the Korean Economy Next Year... Maintains Previous Forecast."
Yonhap News reported on the 24th with the headline, "IMF Recommends 'Continued Structural Reform Efforts' to Achieve 'Potential Growth Rate of 3%'."
Kyunghyang Shinmun reported on the 25th with the headline, "IMF: 'Korean Economy in Recovery Phase, Clear Uptrend Expected Next Year... Easing Monetary and Fiscal Policies Appropriate."
KBS reported on the 24th with the headline, "IMF: 'Korean Economy to Mark Recovery Next Year... 1.8% Growth'."
MBC reported on the 24th with the headline, "IMF: 'Korean Economy to Enter Recovery Phase in Second Half of This Year, Strengthening Recovery Trend Next Year'."
Kookmin Ilbo reported on the 25th with the headline, "IMF: 'Korean Economy to Enter Recovery Phase in Second Half of This Year'."
AI, IMF, gap, financial stability, debt expansion, non-bank lending, media manipulation, fiscal expansion, Korean economy, Korean media