brunch

위성락 미국에 핵 대북협상과분리호주모방군용핵'요구'불발

Wi Sung-rak's demand to the US to separa

by 김종찬

위성락 미국에 핵 대북협상과 분리 호주 모방 군용핵 '요구' 불발


위성락 안보실장이 미국에 핵을 대북협상과 분리하고 호주를 모방한 군용핵을 요구하는 새 방식을 제안했고 이의 불발을 보인다.

위 실장은 17일 마코 루비오 백악관 안보보좌관 겸 국무장관을 만났으나 협상 내용을 공개하지 않았고, 다음날 미국의 민수용 원자력 분야를 관장하는 크리스 라이트 에너지부 장관과 면담했다.

연합뉴스는 이어 “소식통들에 따르면 위 실장은 이날 워싱턴DC 시내 모처에서 라이트 장관과 만나 한미정상회담 공동 팩트시트에 포함된 사항들의 신속한 이행 방안을 논의한 것으로 알려졌다.다”며 “제이콥 헬버그 국무부 경제성장·에너지·환경 담당 차관은 이날 외신기자들을 상대로 연 브리핑에서 지난 11일 ‘한국 측 카운터 파트와 여러 차례 접촉했고, 에너지 문제가 양자 대화 중 언급됐다”고 밝혔다“고 보도해, 위 실장의 ’민수용 핵 협상의 변형 시도‘가 좌절된 것으로 보인다.

박윤주 외교부 1차관은 앞서 2일 워싱턴 DC에서 앨리슨 후커 국무부 정무차관과 만나 원자력, 조선, 핵잠 등 분야의 정상회담 합의사항을 신속히 이행하기 위한 실무협의체를 조속히 가동하기로 했다고 밝혔고, 이루 위 실장과 라이트 장관이 만난 것에서 ‘시도 실패’를 보인다.

연합은 <이번 만남에서 한국의 핵추진 잠수함 건조를 위해 한미원자력협정상 군사용 핵물질 이전 제약 규정을 우회하는 방안이 논의됐을지도 주목된다>면서 <위 실장은 전날 워싱턴 DC 인근 덜레스 국제공항을 통해 입국하면서 기자들과 만나 호주를 예로 들어 "미국의 원자력법 91조에 따른 예외"를 거론하며 핵잠 건조를 위한 한미간 별도 양자 합의의 "가능성을 협의해보겠다"고 밝힌 바 있다>고 ‘예외 적용 요구’가 목표라고 보도했고, 이 요구는 ‘루비오 국무장관의 거부’에 이어 ‘에너지부 장관에서 거부’로 보인다.

미국의 핵 지원에는 <원자력법 91조>가 <미국 대통령의 권한으로 군용 핵물질 이전을 허가할 수 있다>는 규정에 의거해 국제 협상을 제한하고 핵잠수함은 이에 적용되며, 트럼프 대통령이 한국에 적용한 ‘핵잠구함 건조 허용’은 ‘민수용 핵연료의 미국 건조’로 제한됐고, 이재명 체제는 이를 ‘군수용 핵’으로 변경을 시도하고 있다.

위 실장은 전날 미국 입국장에서 한국 기자들에게 ‘호주의 핵잠수함 건조의 AUKUS 협약’의 한국에 적용시키는 ‘가능성 타진’으로 밝혔으나, 호주는 미국과 ‘정보동맹체제의 5 EYES' 밀착 체제에서 영국 캐나다가 ’정보 보증 합세‘ 구조로 핵잠수함 건조를 ’협약‘으로 이끌었다.

반면 이재명 체제는 남북 접촉을 미국과 분리해, 국가안보회의(NSC)에서 통일부가 ‘대북접촉에 미국 협상 배제’를 공식화하고, 이를 근거로 위 실장이 미국에 ‘북한은 남한이 접촉하고, 군수용 핵은 한국에 달라’는 협상안으로 입국했고 이의 실패를 보인다.

위 실장은 공황에서 한국 기자들에게 핵잠수함 도입에 “호주의 경우를 상정해서 추론할 수 있다. 호주의 경우 미국의 원자력법 91조에 따른 예외를 부여했고, 그러려면 양자 간 합의가 따로 필요하다”며 “우리한테도 그게 필요할 수 있기 때문에 그 가능성을 협의해보겠다”고 말했다

한·미 정상회담의 후속 조인트 팩트시트는 “미국은 한미원자력협정에 부합하고 미국의 법적 요건을 준수하는 범위 내에서 한국의 평화적 이용을 위한 민간 우라늄 농축 및 사용후핵연료 재처리로 귀결될 절차를 지지한다”고 명시하고 있으나, 이재명 체제는 기존 한미원자력협정의 재협상 개정을 회피하고, <군사적 활용을 열어 두기 위해선 별도 협정이 불가피하다>는 입장을 여러 차레 내놨고, 이는 핵잠수함보다는 군수용 핵 확보와 군비증상이 우선 전략에 해당된다.

대통령실 고위 관계자는 17일 “정동영 장관은 남북대화를 이어가야 하는 매개 역할”이라며 “미국의 의도와 조금 벗어나는 주장도 할 수 있다”고 말했다고 동아일보가 보도했다.

국방부는 18일 대통령 업무보고에서 핵추진잠수함의 원자로 가동에 쓰이는 연료 확보를 위한 "미국과의 협상을 2년 내 완료 목표"로 진행하겠다고 밝혔다.

안규백 국방장관은 이날 대통령에게 한미정상회담의 핵심인 핵잠수함 건조 추진 계획을 '2년내 핵연료 협상'으로 확인했다.

kimjc00@hanmail.net


Wi Sung-rak's demand to the US to separate nuclear weapons from North Korea negotiations, adopt Australia's military nuclear program fails

National Security Advisor Wi Sungrak proposed a new approach to the US, separating nuclear weapons from North Korea negotiations and adopting Australia's military nuclear program, but this proposal has failed.
Wi met with White House National Security Advisor and Secretary of State Marco Rubio on the 17th, but did not disclose the details of the negotiations. The next day, he met with Energy Secretary Chris Wright, who oversees US civilian nuclear power.

Yonhap News Agency continued, “According to sources, Director Wi met with Secretary Wright at a location in Washington, D.C., and discussed ways to swiftly implement the items included in the joint fact sheet for the South Korea-U.S. summit.”

The report continued, “Jacob Helberg, Under Secretary of State for Economic Growth, Energy, and the Environment, stated in a press briefing to foreign reporters on the same day, ‘We had several contacts with our South Korean counterparts on the 11th, and energy issues were raised during our bilateral talks.’” Therefore, Director Wi’s ‘attempt to alter the civilian nuclear negotiations’ appears to have been thwarted.
First Vice Minister of Foreign Affairs Park Yoon-joo previously announced that she met with Under Secretary of State for Political Affairs Allison Hooker in Washington, D.C. on the 2nd and agreed to quickly launch a working-level consultative body to swiftly implement the summit agreements in areas such as nuclear energy, shipbuilding, and nuclear submarines. This meeting between Director Wi and Secretary Wright represents a ‘failed attempt.’
Yonhap reported that “during this meeting, restrictions on the transfer of military nuclear materials under the South Korea-U.S. Atomic Energy Agreement were imposed to facilitate the construction of South Korea’s nuclear-powered submarines.” Attention is being paid to whether a workaround was discussed, and the report stated that the goal was to "request an exception," and that "Director Wi met with reporters upon arriving at Dulles International Airport near Washington, D.C. the previous day, citing Australia as an example, and mentioned "an exception under Section 91 of the U.S. Atomic Energy Act," and stated that he would "discuss the possibility" of a separate bilateral agreement between South Korea and the U.S. for the construction of nuclear submarines. This request appears to have been rejected by Secretary of State Rubio and then the Secretary of Energy.
Under Section 91 of the Atomic Energy Act, U.S. nuclear assistance is subject to restrictions on international negotiations, as it stipulates that "the U.S. President may authorize the transfer of military nuclear materials."

The "permission to build nuclear submarines" that President Trump applied to South Korea was limited to "construction of civilian nuclear fuel in the U.S.," and the Lee Jae-myung administration is attempting to change this to "military nuclear."
Director Wi told Korean reporters at the U.S. arrivals the previous day that the "AUKUS Agreement on the Construction of Australia's Nuclear Submarines" applies to South Korea. Although the government announced it was "exploring the possibility" of applying nuclear submarines, Australia, within the close "5 Eyes" intelligence alliance with the United States, led the construction of nuclear submarines to an "agreement" with the United Kingdom and Canada, under a structure of "information assurance cooperation."

Conversely, the Lee Jae-myung administration separated inter-Korean contacts from the United States. The Ministry of Unification formally declared at the National Security Council (NSC) that "US negotiations on inter-Korean contacts are excluded."

Based on this, Director Wi entered the United States with a negotiation proposal stating, "North Korea will engage with South Korea, but South Korea will provide military nuclear weapons," which proved unsuccessful.

Director Wi, in a panic, told South Korean reporters about the introduction of nuclear submarines, "We can infer from the Australian case." Australia was granted an exception under Section 91 of the US Atomic Energy Act, and that would require a separate bilateral agreement. He added, "We may also need that, so we will discuss the possibility."
The joint fact sheet following the South Korea-US summit states, "The United States supports a process that will result in civilian uranium enrichment and spent fuel reprocessing for South Korea's peaceful uses, consistent with the South Korea-US Atomic Energy Agreement and complying with US legal requirements."

However, the Lee Jae-myung administration has repeatedly avoided renegotiating or revising the existing South Korea-US Atomic Energy Agreement, asserting that "a separate agreement is inevitable to leave open the possibility of military use."

This reflects a strategy prioritizing securing military nuclear weapons and strengthening the military over acquiring nuclear warheads.

The Dong-A Ilbo reported on the 17th that a senior official in the Presidential Office stated, "Minister Chung Dong-young serves as a mediator who must continue inter-Korean dialogue. He may also make claims that deviate slightly from the US's intentions."

The Ministry of National Defense announced that it will "proceed with the goal of completing negotiations with the United States within two years to secure fuel for nuclear-powered submarine reactors."

Minister Ahn Gyu-baek, in his business briefing to the President on the 18th, stated that nuclear submarines, a key topic of the South Korea-U.S. summit, will be "negotiated on nuclear fuel within two years."




keyword
작가의 이전글메타데이터센터300억달러 불루아울채권분식회계 불랙록매입