The gap between Ford’s China
포드차 중국과 인산철 배터리공장 한국 SK온 ‘합작’과 격차
미국 포드자동차가 중국 CALT와 미시간에 인산철 배터리공장 건설을 13일 공식 발표했다.
포드는 지난해 한국 SK온과는 ‘합작 투자’로 삼온계 배터리 공장 3개를 건설하기로 계약해 격차를 보였다.
포드사 빌 포드 회장은 미시간주 로물루스에서 열린 행사에서 5억 달러 투자를 밝히며 "미국에서의 제조는 우리를 배터리 독립에 더 가깝게 만들 것"이라고 중국의 LFP 배터리를 제조하기 결정을 말했다.
로이터는 이날 행사에 대해 “미국에서 배터리를 만드는 것이 중국 파트너 CATL가 개척한 저비용 기술 수용 유도에 베팅했다”면서 “미시간에서 LFP 배터리를 건설하면 포드는 2026년까지 전기차(EV) 운영에서 8%의 이윤 목표 달성에 도움이 될 상당한 액수의 미국의 배터리 제조 보조금을 받게 된다”고 밝혔다.
이날 미국 증시에서 포드 주가는 2.8% 상승 마감했다.
한국 SK온이 미국에 투자해 합작으로 건설하는 배터리 공장은 인산철보다 값비싼 삼온계 배터리 시설이다.
포드의 블루오벌 배터리 공원 미시간(BlueOval Battery Park Michigan‘ 프로젝트 책임자인 포드 부사장 리사 드레이크(Lisa Drake)는 행사에 앞서 로이터에 "경제이윤 성과 8%로 가는 길"이라며 “인플레감축법(IRA)가 4번째 배터리 공장 건설하고 미시간에 2,500개의 일자리를 배치하기로 한 포드의 결정이 믿을 수 없을 정도로 중요하다"고 말했다.
포드사와 노조는 “대다수의 노동자가 카드에 서명하면 공장에서 자동차노조(UAW, United Auto Workers) 인정에 합의했다고 밝혀 노조 가입을 개방했다.
드레이크 부사장은 “미시간 마샬 공장은 연간 35,400대의 전기차(EV)에 충분한 용량으로 배터리가 출시될 예정이며 생산은 2026년에 시작되고, 확장의 여지가 있다”고 로이터에 말했다.
다른 포드 관계자는 로이터에 “중국 CATL은 미시간에서 리튬 인산철 배터리를 생산하기 위해 포드에 기술을 라이센스하고 미국 자동차 제조업체에 기술 지원을 제공 할 것”이라 밝혔다.
포드사 전기차(EV) 생산 규모에 대해 2023년말까지 60만대 목표로 밝혔다.
로이터는 “자동차 제조업체와 EV 배터리 생산업체는 생산 비용을 상쇄하기 위해 킬로와트시(kWh)당 최대 45달러를 창출할 연방보조금 활용을 위해 미국에서 제조를 시작하기 위해 경쟁하고 있다”며 “미국 배터리 생산에 대한 보조금은 EV 구매에 대한 워싱턴의 소비자 보조금보다 자동차 제조업체와 배터리 제조업체에게 더 유리할 수 있어 인플레감축법(IRA)는 소비자 보조금을 소득, 차량 가격 및 지역 콘텐츠 제한과 연결해 실제 많은 EV를 부적격하게 만들 수 있다”고 밝혔다.
미국 에너지부는 9일 네바다의 전기자동차 배터리 양극재 생산업체인 레드우드 머티리얼즈사에 2억 달러 대출을 발표했다.
레드우드 회사는 파나소닉, 포드차, 도요타, 폭스 바겐, 볼보와 배터리 협력사로 배터리의 중요 구성 요소인 양극과 음극재 생산업체이며, 중국 등에서 생산하는 양극과 음극에 사용되는 값비싼 금속을 추출을 오래된 배터리 재생 사업 계획에 연방 정부 지원금을 받았다.
포드가 새로 중국 CATL과 시도하는 배터리는 리튬인산철(LFP) 기반으로 SK온의 삼온계 배터리보다 단가가 매우 저렴해 포드가 CATL와 양산 체제에서 SK온에 타격이 불가피해 보인다.
<포드차와 중국CATL 35억달러 배터리공장 SK온 '타격', 2023년 2월 11일자 참조> kimjc00@hanmail.net
The gap between Ford Motor Company’s China and Korea’s SK on iron phosphate battery plant ‘joint venture’
-by Kim Jong-chan, political economy reporter
Ford Motor Company of the United States officially announced on the 13th that it would build an iron phosphate battery plant in Michigan with CALT of China.
Last year, Ford signed a contract with South Korea’s SK On to build three triionic battery factories as a “joint venture,” showing a gap.
"Manufacturing in the United States will bring us closer to battery independence," said Ford chairman Bill Ford, announcing the $500 million investment at an event in Romulus, Michigan, of China's decision to manufacture LFP batteries.
Commenting on the event, Reuters said, “making batteries in the U.S. bets on driving acceptance of the low-cost technology pioneered by our Chinese partner CATL.” It will receive a substantial U.S. battery manufacturing subsidy that will help meet its profit target.”
Ford shares ended up 2.8% on the US stock market that day.
The battery plant, which SK On of Korea invests in the US and builds as a joint venture, is a triionic battery facility that is more expensive than iron phosphate.
Prior to the event, Ford vice president Lisa Drake, who is responsible for Ford's BlueOval Battery Park Michigan project, told Reuters, "It's on the road to 8% economic profit performance." "Ford's decision to build its second battery plant and deploy 2,500 jobs in Michigan is incredibly important."
Ford and the union said, “If the majority of workers sign the card, the factory has agreed to recognize the UAW (United Auto Workers).”
Drake told Reuters that the Marshall, Michigan plant is expected to release batteries with enough capacity for 35,400 electric vehicles (EVs) per year, with production starting in 2026 and room for expansion.
Another Ford official told Reuters that China's CATL will license technology to Ford to produce lithium iron phosphate batteries in Michigan and provide technical support to US automakers.
Ford has announced its goal of producing 600,000 electric vehicles (EVs) by the end of 2023.
“Automakers and EV battery producers are racing to start manufacturing in the U.S. to take advantage of federal subsidies that will generate up to $45 per kilowatt-hour (kWh) to offset production costs,” Reuters said. The Inflation Reduction Act (IRA) could actually make many EVs ineligible by linking consumer subsidies to income, vehicle price, and local content restrictions, as subsidies for EVs could be more favorable to automakers and battery makers than Washington's consumer subsidies for EV purchases. there is,” he said.
On the 9th, the U.S. Department of Energy announced a $200 million loan to Redwood Materials, a Nevada-based producer of anode materials for electric vehicle batteries.
Redwood Company is a battery supplier with Panasonic, Ford Motor Company, Toyota, Volkswagen, and Volvo. It is a producer of cathode and anode materials, which are important components of batteries, and has been extracting expensive metals used for anodes and cathodes produced in China. Received federal funding for a battery renewal business plan.
The lithium iron phosphate (LFP)-based battery that Ford is trying with CATL in China is much cheaper than SK On's triionic battery, so it seems inevitable that Ford will hit SK On with CATL and mass production.
<Ford Motor Company and China CATL $3.5 billion battery factory SK On 'blow', see February 11, 2023>
SK On joint venture plant, Michigan plant, battery subsidy, iron phosphate battery plant, Inflation Reduction Act IRA, automobile labor union, renewable battery, electric vehicle subsidy, Chinese battery, Ford Motor Company