여름학기 생활기
1. 12주간의 도약기
여름학기는 총 12주간 운영이 된다. (6~8월)
여름에는 처음으로 여름방학기간도 있는 만큼 계획을 치밀하게 짜야되는 시기이다.
여름학기는 수업은 많지 않은 편이며, 수업 강도도 봄에 비하면 약한 수준이다.
기본 경영과목인 재무관리와 경영전략을 공부하게 되며,
좀 더 실무적인 IMC와 프로토타이핑에 대해서 수업을 듣게 된다.
수업은 총 6주간 진행이 되며, 3주 만에 끝나는 1.5학점짜리 과목도 있다.
6주간의 수업이 종료되면 국내와 해외로 현장연구를 떠나게 된다.
해외의 경우 미국의 UCI로 연구를 떠나게 되며
국내의 경우 회사에서 인턴을 하거나, 개인적인 연구 혹은 MOOC를 통한 인터넷 학습이 가능하다.
약 9주간의 여름학기가 종료되면, 3주간의 꿀 같은 여름방학이 주어진다.
본격적으로 수업보다 다양한 경험과 취업으로 정신이 없어지는 시기이다.
공부도 중요하지만 자기가 잘 하는 것이 무엇이고,
어떤 분야로 취업 혹은 창업할지 고민하게 되는 시간이다.
학교에 입학한 이후 처음으로 방학이 있어 개인적인 시간이 매우 많은 편이며,
이 시간을 잘 관리해서 미래를 준비하는 것이 중요하다고 생각한다.
동기들과 여행을 갈 시간도 많아 동기애가 극대화되는 시기라고 할 수 있다.
2. 해외 or 국내 현장 연구
해외 현장연구는 미국에 있는 UCI로 2주간 가게 된다.
자세한 후기는 밑에 사이트 참고
http://blog.naver.com/kcbpr/220794702551
미국 연구 후에 대부분 미국 및 남미로 여행을 떠나게 된다.
국내 현장연구는 회사에서 인턴을 구하거나, 개인연구를 진행하게 된다.
올해의 경우 해외 연구에 간 사람 비율이 60%, 국내에 남은 사람 비율이 40%였다.
시간이 지나고 나니 알게 되는 거지만
꼭 해외에 갈 필요는 없지만, 해외에 가는 것이 더 유리하고 추억도 많이 쌓이게 된다.
(다만 돈이 더 들뿐이다)
3. 경영전략
경영전략은 회사의 전략 수립 방법과 수립을 위해 이용되는 분석 프레임웍을 학습하게 된다.
경쟁우위를 어떻게 가져가야 하는지, 경쟁자 분석은 어떻게 하는지, 경쟁우위를 어느 정도나 지속할 수 있을지
다양한 회사의 사례를 익히면서 전략 수립에 대해 배운다.
Modern corporations have been playing a crucial role for the local and globaleconomies. People around the world now become main consumers as well asemployees and other types of stakeholders of many globalized and localcorporations. Knowing the nature and the behavior of modern, particularlyglobalized corporations is now very critical to become “sound” global citizens, particularly who endeavors to be future corporate leaders.
To this end, this course is to motivate you to consider what the key natures ofthe modern corporation are, how the modern corporations behave and why, andwhat could be the economic and social consequences of such corporations’ behavior.
Strategicmanagement of modern corporations is a key theoretical approach in this course.From a strategic-management perspective, top managers of modern corporationswho lead corporate expansion and globalization ultimately attempt to addressthe following questions:
1) What should a firm do for performing better thancompeting firms,
2) how can the firm sustain such an outperforming status inthe long run, and
3) how can the firm implement the decisions made over theaforementioned questions?
To this end, top managers formulate and execute strategies for sustainablecompetitive advantages. That is, strategic management is concerned with afirm’s
1) achieving “competitive advantages” (i.e., the status of outperformingrival firms),
2) sustaining such competitive advantages in the long run, and
3) executing “strategies” formulated to achieve and sustain competitiveadvantages.
Since firm strategies guide resource allocations within a firm, the‘visible hand’ of top managers substitutes for the ‘invisible hand’ in themarket as a mechanism in allocating firm resources. This identifies the uniqueness of theoreticissues of strategic management.
4. 재무관리
재무관리는 기본적인 Financial statements and Cashflow 를 분석하는 방법, 그리고 채권, 주식 등의 Valuation, 그리고 배당과 리스크 관리에 대해서 학습하게 된다.
실무적인 지식보다는 학술적으로 기초부터 배우게 되니, 회계나 재무에 대해 지식이 없어도 듣는데
아무런 문제가 없다.
This course is designed to convey the most important financial conceptsand principles at an introductory level. To achieve this goal, we need to workto distill the subject down to its bare essentials while retaining a decidedlymodern approach to finance. We will cover valuation of cash flow, valuingstocks and bonds, capital budgeting, risk and return and cost of capital.
5. 혁신을 위한 프로토타이핑
프로토타이핑(prototyping)은 개발 초기에 시스템의 모형을 간단히 만들어 사용자에게 보여 주고, 사용자가 기기나 시스템을 직접 사용해 보게 한 뒤, 기능의 추가, 변경 및 삭제 등을 요구하면 이를 즉각 반영해 정보 시스템 설계를 다시 하고 프로토타입을 재구축하는 과정을 사용자가 만족할 때까지 반복해 나가면서 시스템을 개선시켜 나가는 방식이다.
일상에서 발생하는 작은 문제부터 시작할 수 있는 다양한 프로토타이핑 기법을 학습하게 된다.
간단하게 어떤 수업인지 참고할 수 있는 동영상을 밑에 첨부한다.
(실제 가르치시는 교수님이 진행하는 디자인 씽킹)
https://www.youtube.com/watch?v=UkZpvAE5NWM
https://www.youtube.com/watch?v=Xr6CyyAP7VA
Prototyping is an essential element to creating innovation. What are the different ways
of prototyping? How does prototyping affect innovation? How can one do prototyping
effectively? These are some of the questions addressed in this course.
The instructor draws from his academic research at Stanford University and his industry
experience from Silicon Valley to explain and demonstrate the role of prototyping in the
innovation process.
Students will have the opportunity to learn the concepts and then practice them during
class in a team context. This is a highly interactive course that will enable students to
learn by doing and experience first-hand how to prototype.
6. 광고와 통합 커뮤니케이션
마케팅 커뮤니케이션과 프로모션 기법인 IMC에 대해 공부하게 된다.
다양한 사례를 통해 학습하게 되며, 직접 배운 이론과 콘셉트를 적용한 프로젝트를 진행하게 된다.
The topic ofmarketing communications (marcom) represents a unique vantage point on theentire practice of marketing inasmuch as all aspects of marketing involvecommunications activities. Marcom practice is, on the one hand, relativelystraightforward; on the other, it is complex, sometimes inexplicable withrespect to what works and what doesn’t, and always dynamic. This course isintended to provide you with a solid understanding of the theory and practiceof integrated marketing communications (IMC) and its various elements:advertising, promotions, sponsorship/events marketing, and other topics.
Toward this end, we will examine theories, concepts, and principles employed bypractitioners and scholars to explain marketing communications, investigate communicationpractices, and examine the consumer psychology that serves as the foundationfor communication efforts.