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by Jaeha Han Jul 18. 2023

Wonderful Korea


ⓒ다현 (DAHYUN)


“나는 우리나라가 세계에서 가장 아름다운 나라가 되기를 원한다. 오직 한없이 가지고 싶은 것은 높은 문화의 힘이다. 문화의 힘은 우리 자신을 행복하게 하고 나아가서 남에게 행복을 주기 때문이다.”

백범일지에 기록된 김구선생님의 글이다. 오랜 염원이 비로소 이루어졌다. 1910년 경술국치로 이름을 잃은지 113년이 흐른 지금, 우리는 세계의 중심에서 가장 창조적인 국가중 하나가 되었다. 


세계는 한국을 무대로 예술적인 표현을 하기를 원하며, 한국소비자를 궁금해하고 한국사람은 세련된 취향을 가졌다고 말한다. 특히 패션문화에서 한국의 영향력은 날로 커지고 있다. 2023년 뉴욕 FW패션위크 기간중 SNS에서 가장 많은 반응을 일으킨 브랜드는 마이클코어스다. 이 브랜드의 좋아요와 공유를 400만건 이상 이끌어낸데는 케이팝스타 다현의 역할이 크다. 손흥민은 2023년 런던 FW 패션위크중 가장 많은 주목을 받은 버버리의 브랜드 엠버서더로서 170만 달러에 해당하는 가치를 창출했다.


지금과 다르게 100년전 한국은 높은 문화의 힘을 갈망만 해야 했다. 전쟁과 식민통치의 역사를 지나며 한국은 반드시 성장해야 했고 살아남아야 했다. 불굴의 의지를 동반한 노력과 더불어 인의 가치는 어두운 역사를 지나며 창의를 통해 진정한 아름다움을 만들어 내는데 중요한 역할을 했다. 어질 인, 어질다는 것은 심성의 착함과 아름다운 행위를 뜻한다. 진정한 아름다움은 자신의 내면으로 부터 우러나오는 광채일 것이고 진정한 기쁨은 타인과 함께 할 수는 기쁨 일 것이다. 


현재 한국과 어울리는 형용사는 'Wonderful' 이다. 이 단어는 당신을 기쁘고 환상적으로 만드는 것을 의미한다. 한국문화의 주체인 한국사람은 여러차례의 역사적 위기를 극복하면서 악을 악으로 갚지 않았다. 아름답고도 슬픈 삶의 이야기를 예술로 승화시키며 노력하며 인내하고 인의 가치를 마음속에 품고 살아왔다.


우리는 'Wonderful' 할수 밖에 없는 정신과 방법론을 문화적 유산으로 물려받았다. 우리 자신을 행복하게 하고 나아가서 남에게 행복을 주는 일을 하는 것이 바로 작금에 우리가 당면한 과제이다. 나는 우리나라가 세계에서 가장 아름다운 나라가 되기를 원한다.


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"I wish for our country(Korea) to become the most beautiful in the world. The only thing I endlessly desire is the power of a strong cultural influence. It brings happiness to ourselves and allows us to bring happiness to others."

This is one of the famous quotes of Kim Gu, a respected figure in the early days of the Republic of Korea. After a long-held aspiration, it has finally come true. After 113 years since Korea lost its name due to the occupation by Japan in 1910 (Korea was liberated from Japan on August 15, 1945), it has emerged as one of the most creative nations.

The world is increasingly drawn to the artistic expressions emerging from Korea, with Korean consumers gaining attention for their discerning tastes. Particularly in the realm of fashion culture, Korea's influence is on the rise. During the 2023 New York Fashion Week, Michael Kors attracted the most attention on social media. Thanks to the involvement of K-pop star Dahyun, the brand garnered over four million likes and shares. Similarly, Tottenham Hotspur's Son Heung-min, serving as the brand ambassador for Burberry during the 2023 London Fashion Week, generated significant attention valued at 1.7 million dollars.

A century ago, Korea could only dream of possessing a strong cultural influence. Despite facing historical challenges such as war and colonial rule, Korea has persevered and thrived. Alongside unwavering determination and effort, the concept of 'Eojil In', representing kindness of heart and wisdom, has played a pivotal role in creating genuine beauty that transcends dark periods in history. True happiness, Koreans believe, is found in sharing joy with others.

Today, Korea is aptly described as 'Wonderful,' signifying something that brings great pleasure. Despite enduring historical crises, Koreans have refrained from responding to evil with evil, instead channeling their experiences into art and embracing the value of benevolence. The spirit of being Wonderful is deeply ingrained in our cultural heritage. Our current challenge is to find happiness within ourselves and spread that happiness to others. May our country aspire to become the most beautiful in the world.



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