<Writing to Persuade: How to Bring People Over to Your Side>라는 책을 읽었다. 저자는 Trish Hall인데 뉴욕타임스 Op-Ed란의 전임 편집장이었던 사람. 나중에 다시 읽고 싶은 구절들을 여기에 발췌해둔다.
What's the deal with like and as? When you have a clause with a verb in it use as: Winston tastes good, as a cigarette should. When you have a clause with no verb use like : Winson tastes like a good cigarette
이거 알고 드라마 보면 이렇게 쓰지 않는 경우 자주 보게 된다.
Go back over the words until you are certain the reader doesn't have to make undue effort to read, but can sink into the sentences like a bath.
목욕하듯 빠져들 수 있는 문장이라니. 비유가 신선하다. 예전 직장에서 입사 후 처음으로 이메일을 쓰고 옆팀 과장님께 받은 피드백이 이런 내용이었다. "이메일 받는 모든 사람들이 이해할 수 있도록 써줘야 해." 아마 내 글쓰기가 그나마 사람들이 이해하는 수준으로 바뀔 수 있었던 계기. 입사하자마자 이런 소중한 피드백을 우리 팀도 아닌 옆팀 과장님이 해주셨다는 사실이 지금 생각해도 감사하다.
Journalism is exhausting. You're constantly swept up in deadlines. You're criticized by your bosses, by readers, by media critics and columnists. You have a lot to lose at all times.
내 글이 누군가에게 평가된다는 사실은 지금도 편하지 않고 오히려 시간이 갈수록 불안감은 더 커지는 것 같다. 근데 오랫동안 글 써온 사람들도 여전히 그런 것 보면 그럴 수밖에 없는가 싶기도 하고.
I puslished what spoke to me. I don't know of any other way to work. You can't go by what people say they want, because they often don't know until they see it.
읽고 정말 공감했던 구절. 결국은 내가 판단할 수밖에 없는 것 같다.
Many writers make that same mistake, talking more in generalities than in the specifics that would make their stories stronger and give them more persuasive power.
원고료를 받고 쓰는 글이라면 이렇게 쓰는 게 좋은 것 같다. 그래야 다음 청탁을 받을 수 있을 테니. 근데 사적인 글쓰기에서 이렇게 하기는 어렵지. 내 브런치도 사실 일반적인 이야기들로 채워져 있다. 나에 대해 알고 싶다면 일정한 대가를 치러야 한다고 생각한다. 딱히 알고 싶어 하는 사람은 별로 없겠지만.
When someone is still talking and you want to finish his sentence, because you're sure you know what he is going to say-don't.
절대... 네이버...
In any kind of persuasion, whether it's done in writing or in person, it is essential to establish similarities and shared values.
상대방이 안전하다고 느낄 수 있는 신뢰의 토대 위에. 설득은 다분히 감정적인 일.
If you can arouse feelings in a reader or viewer, then you can have influence.
보고 무릎을 친 문장. 적어도 나 같은 독자에겐 분명 그러한 듯.
Lecturing and hectoring create resistance, not compliance, and years of psychological research back up that instinct.
경험적으로 잘 알고 있는 사실. 심지어 내 학생도 잘 안 받아들인다.
Even if you don't feel sympathy for people who think a certain way, try to understand what motivates them to hold a position.
예전에 한 친구가 내가 듣기엔 별로 들을 가치가 없는 이야기를 열심히 듣고 있길래 뭘 그렇게 열심히 듣냐고 물었더니 한 말 : "쟤가 왜 저렇게 생각할까 생각하면서 들으면 꽤 재미있어."
He advocates using phrases like "What if", "I need your help", and "Would it be helpful if", all of which focus on solutions and take the conversation away from who's up or down, who's right or wrong.
시시비비 따지는 일은 대부분의 경우 시간낭비.
Ask the person to tell you as much as they can about their experience and do not share your feeling, positive or negative, about what they say. This is about opening your mind to someone else's and learning all that you can about it - without silent or spoken editorial. Get the data and withhold what you think for later.
이거 아주 잘하는 사람이 떠올랐다. 늘 잠자코 내 이야기를 끝까지 들은 후에 충분히 생각하고 나서 자기 의견을 들려주던 사람. 큰 안정감을 주었었다.
Intriguing studies suggest that when faced with aggression, people don't change their minds. They hold even more fiercely to what they believe.
가장 이성적으로 받아줄 것 같은 사람마저도 사실은 이럴 거라고 생각하는 것이 안전하다.
Instead of arguing, look for points of agreement.
과열된 논의를 잠시 식히는 좋은 방법이다.
If you are too certain, you will come off as smug.
말해 뭐해. 수도 없이 많이 경험한 사실.
Use the techniques of fact-checkers. When you check your work, underline or put a check mark by each word or phrase as you confirm that it is correct.
Minimize your mistakes, and you will bolster your own credibility.
Don't use possible false anecdotes to make your point.
당연한 이야기들 같지만 글 쓰다 지친 상황에서 놓치기 쉬운 것들.
Aggresively question facts you agree with, not the ones that go against your biases.
스스로를 의심할 수 있는 것. 본능적으로는 할 수 없기에, 습관으로 만들어야 하는 것.
Sometimes having a deadline to come up with ideas will force you to do the work that leads to creativity.
많이 경험한 것. 닥치면 뭔가가 샘솟는다.
You learn so much from the process of analyzing the work of others.
박진영은 요즘 인기 많은 가수들이 어떻게 노래하는지 열심히 분석한다고 한다. 나도 관심분야의 좋은 한국어 글을 많이 읽고 싶은데 어디서 찾아야 할지 잘 모르겠다.
Address your audience from the perspective of their values and morals, not yours.
설득하고 싶다면, 상대방의 가치로 이야기하라.