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by 김종찬 Jul 04. 2024

이스라엘 러시아 GPS교란 스푸핑 공격 빈발   

Israel and Russia GPS disruption spoofin

이스라엘 러시아 GPS교란 스푸핑 공격 빈발     


이스라엘과 러시아간에 GPS 교란의 스푸핑 공격이 중동에서 빈발해지기 시작됐다.

미국 텍사스대학 연구원들이 이스라엘 공군 기지가 중동에서 민간 항공기 운항을 방해한 GPS 공격을 시작했다고 밝혔다.

뉴욕타임스는 텍사스대 연구원인 토드 험프리스(Todd Humphreys)와 잭 클레멘츠(Zach Clements)가 “스푸핑 공격이 이스라엘 북부의 아인 쉬머 비행장에서 시작됐다고 매우 확신한다"고 밝혔고, 이에 대해 이스라엘 군은 논평을 거부했다고 3일 보도했다.

GPS(Global Positioning System)는 현재 하루 6만편 이상의 항공기에서 잘못된 정보로 공격받고 있으며, 텍사스 대학 연구진은 “스푸핑 공격은 GPS 수신기가 다른 곳에 있다고 생각하게 만드는 오해의 소지가 있는 데이터를 보내고 이로 인해 조종사는 항로에 있거나 안전한 고도에 있다고 생각할 수 있다"고 밝혔다.

스푸핑(spoofing)으로 알려진 이 공격은 조작된 GPS 신호를 전송하여 비행기 계기가 위치를 잘못 읽도록 유도하면서 중동 지역은 현재 스푸핑의 핫스팟으로 떠올랐다. 

텍사스대학 연구진은 스푸핑의 주요 출처 중 하나는 이스라엘 공군 기지라면서 하마스의 로켓 공격 방해용으로 사용됐으나 이제는 이스라엘행 민간 항공기가 잘못된 유도로 이란 지배 영공으로 들어갈 위기 사건으로 변했다고 밝혔다.

텍사스 대학 연구진은 군사 기지와 관련된 스푸핑 공격이 얼마나 많은지 밝히지 않았으나 NYT는 별도의 분석에 의해 올해 중동 지역에서 50,000편 이상의 항공편이 스푸핑된 것으로 추정된다고 밝혔다.

SkAI 데이터 서비스(SkAI Data Services)와 취리히 응용과학대학(Zurich University of Applied Sciences) 연구원들이 오픈스카이 네트워크(OpenSky Network) 데이터 분석 결과는 이 공격으로 인해 조종사들은 베이루트나 카이로의 공항 상공에 있다고 생각하게 됐었다고 밝혔다.

스위스 국제항공(Swiss International Air Lines)은 자사 항공편이 거의 매일 중동 상공에서 스푸핑되고 있다고 밝힌 것으로 NYT가 보도했다.

NYT는 에스토니아와 다른 발트해 국가들은 러시아가 자국 영공에서 신호를 방해했다고 비난했으며, 4월에 핀항공사(Finnair)는 심각한 GPS 전파 방해로 인해 두 편의 항공편을 취소한 후 에스토니아 공항으로 가는 항공편을 일시적으로 중단했다고 밝혔다

GPS 교란의 스푸핑은 내비게이션 혼동을 일으키면서 비행기가 지면에 너무 가깝다는 잘못된 경고를 유발할 수 있다.

조종사들이 GPS이외 다른 항법 방법을 사용할 수 있기 때문에 스푸핑 공격으로 인해 비행이 위험해지지는 않았다.

Spirent Communications의 부사장인 Jeremy Bennington은 “GPS를 잃는다고 해서 비행기가 하늘에서 떨어지는 것은 아니다"며 "그러나 우리가 안전의 층을 제거하고 있다는 사실을 부정하고 싶지 않다"고 안전층 제거에 의한 위험 노출을 NYT에 밝혔다.

미국 주도의 GPS 위성은 점점 낡아가고 오래돼 8년에서 15년 수명을 지나며 교체에 오랜 시간이 걸려 있어 스푸핑 사태가 촉발된 것으로 NYT가 진단했다.

유럽의 갈릴레오가 미국의 GPS교란에 상호 대응해 오류 점검하고 있고, 중국의 베이더우(北方)은 더 많은 위성을 확장하고 데이터 백업 시설을 갖췄다.

중국은 특히 전국을 커버하는 신호 방송의 ‘타이밍 스테이션’ 건설을 통해 위성 없이도 시간과 항법을 제공할 수 있는 12,000마일의 광섬유 케이블을 구축했다. kimjc00@hanmail.net  


Israel and Russia GPS disruption spoofing attacks occur frequently


GPS jamming spoofing attacks between Israel and Russia have begun to become more frequent in the Middle East.

Researchers at the University of Texas have revealed that an Israeli air force base launched a GPS attack that disrupted civil aviation operations in the Middle East.

The New York Times reported that University of Texas researchers Todd Humphreys and Zach Clements said they were "very confident that the spoofing attack originated from the Ein Shimer airfield in northern Israel," and that the Israeli military declined to comment. It was reported on the 3rd.

The Global Positioning System (GPS) is currently being attacked with misinformation on more than 60,000 aircraft a day, and researchers at the University of Texas say: “Spoofing attacks send misleading data that fools GPS receivers into thinking they are somewhere else, thereby disabling pilots. “You may think you are on course or at a safe altitude,” he said.

This attack, known as spoofing, sends manipulated GPS signals to trick airplane instruments into misreading their location, making the Middle East a hotspot for current spoofing.

Researchers at the University of Texas said that one of the main sources of spoofing was the Israeli Air Force base, which was used to interfere with Hamas' rocket attacks, but has now turned into a crisis incident where a civil aircraft bound for Israel was misguided and entered Iranian-controlled airspace.

University of Texas researchers did not say how many spoofing attacks were linked to military bases, but the NYT reported that a separate analysis estimated that more than 50,000 flights in the Middle East were spoofed this year.

Analysis of OpenSky Network data by researchers from SkAI Data Services and the Zurich University of Applied Sciences showed that the attack made pilots think they were over airports in Beirut or Cairo. He said.

Swiss International Air Lines has revealed that its flights are being spoofed over the Middle East almost every day, the NYT reported.

The NYT reports that Estonia and other Baltic states have accused Russia of jamming signals in their airspace, and in April Finnair temporarily suspended flights to Estonian airports after canceling two flights due to severe GPS jamming. announced that it had stopped

Spoofing GPS jams can cause navigation confusion and false warnings that the plane is too close to the ground.

Spoofing attacks do not make flights dangerous because pilots can use navigation methods other than GPS.

“Losing GPS doesn’t make the plane fall out of the sky,” said Jeremy Bennington, vice president of Spirent Communications. “But I don’t want to deny that we are removing a layer of safety.” It was told to NYT.

US-led GPS satellites are increasingly outdated and outdated, falling behind in the new space race. The NYT determined that the spoofing incident was triggered because GPS satellites are getting older, reaching a lifespan of 8 to 15 years, and it takes a long time to replace them.

Europe's Galileo is checking for errors in response to GPS disturbances in the United States, and China's Beidou has expanded more satellites and equipped data backup facilities.

China has built 12,000 miles of fiber-optic cables that can provide time and navigation without satellites, especially through the construction of “timing stations” for broadcast signals that cover the entire country.


GPS disruption, Galileo, optical cable, navigation, Russia, civil aviation, Beidou, spoofing, satellite navigation, Israel

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