brunch

유엔 AI보고서 '접근민주화 인간삶우위 투명한규제우선'

UN AI Report: Democratizing Access, Prio

by 김종찬

유엔 AI 보고서 '접근 민주화 인간 삶 우위 투명한 규제 우선'


유엔개발계획(UNDP)의 AI 보고서 발표에서 ‘AI 접근성 민주화’로 ‘투명한 효과적 규제’ 우선적으로 제기됐다.

UNDP 아시아 태평양 수석 경제학자 필립 셸켄스는 2일 발표 기자회견에서 “AI 투명성과 효과적인 규제는 AI가 공정하고 책임 있는 방식으로 사용되도록 보장하는 데 필수적인 안전장치"라면서 "목표는, 모든 국가와 지역사회가 혜택을 누리면서 가장 위험에 처한 사람들을 보호할 수 있도록 AI 접근성을 민주화하는 것"이라고 말했다.

그는 안전장치에 대해 "우리는 더 균형이 필요하고, 히스테리와 과장된 과장은 줄여야 한다고 믿는다"고 말했다.

기자회견을 보도한 AP는 "UNDP의 새 보고서에 따르면, AI의 대부분 이익은 기본적인 필요와 첨단 노하우에 대한 접근성 격차를 해소하는 조치를 취하지 않는 한, 부유한 국가들이 차지할 가능성이 크다고 지적했다“면서 ”AI에 대한 관심의 대부분이 생산성, 경쟁력, 성장에 집중되는 반면, 보고서 저자들은 AI가 인간 삶에 어떤 의미가 있을지에 더 중요한 질문이라고 지적한다“고 밝혔다.

보고서 저자인 런던정경대(LSE)의 마이클 무투크리슈나 교수는 기자들에게 "우리는 기술의 역할을 과도하게 강조하는 경향이 있다"며 "기술이 우선이 아니라 사람이 우선이어야 한다“고 이날 말했다.

보고서에 따르면 아시아-태평양 지역의 약 4분의 1이 온라인 접속이 부족하다.

이러한 격차가 해소되지 않으면, 수백만 명이 글로벌 경제에 완전히 참여하는 데 필요한 기기, 디지털 결제 시스템, 디지털 신분증, 교육 및 기술 분야에서 배제되어 더욱 뒤처질 수 있다고 UNDP 아시아 태평양 수석 경제학자 필립 셸켄스가 말했다.

기타 위험으로는 허위 정보와 허위 정보, 사생활 침해를 하는 감시, 그리고 소수자나 기타 집단에 대한 편견을 강화하는 '블랙박스' 역할을 할 수 있는 시스템 등이 있습니다. 따라서 투명성과 효과적인 규제는 AI가 공정하고 책임 있는 방식으로 사용되도록 보장하는 데 필수적인 안전장치라고 말했다.

<다음 대분기(Next Great Divergence)> 제목으로 발표된 보고서는 ‘기타 위험’으로 <허위 정보와 허위 정보, 사생활 침해를 하는 감시, 그리고 소수자나 기타 집단에 대한 편견을 강화하는 '블랙박스' 역할을 할 수 있는 시스템 등이 있다>면서 <따라서 투명성과 효과적인 규제는 AI가 공정하고 책임 있는 방식으로 사용되도록 보장하는 데 필수적인 안전장치>라고 밝혔다.

보고서는 <AI 기술은 윤리적, 개인정보 보호, 사이버 보안에 대한 우려를 제기한다>며 <연구자들은 해커들이 AI를 이용해 사이버 공격의 일부를 자동화하는 것을 발견했고, 또한 딥페이크가 범죄 행위를 오도하거나 조장할 수 있는 문제도 있다>고 밝혔다.

보고서는 중국, 일본, 한국, 싱가포르 등 아시아 국가들이 AI 도구를 활용하기에 적합한 위치에 있다고 지적하며, 아프가니스탄, 몰디브, 미얀마 같은 곳은 AI의 컴퓨팅 잠재력을 활용하는 데 필요한 기술, 신뢰할 수 있는 전력, 기타 자원이 부족해. ‘국가 내 지역 간 불평등’으로 인해 선진국 속에서도 일부 지역은 뒤처질 위험이 있다고 밝혔다.

UNDP 아태 수석 경제학자 필립 셸켄스는 “이러한 격차가 해소되지 않으면, 수백만 명이 글로벌 경제에 완전히 참여하는 데 필요한 기기, 디지털 결제 시스템, 디지털 신분증, 교육 및 기술 분야에서 배제되어 더욱 뒤처질 수 있다”면서 "우리는 더 균형이 필요하고, 히스테리와 과장된 과장은 줄여야 한다"고 말했다.

보고서는 정부의 역할에 대해 “AI는 전기, 도로, 그리고 이제는 인터넷처럼 현대 생활에 필수적인 요소가 되어가고 있으므로, 정부는 디지털 인프라, 교육 및 훈련, 공정 경쟁, 사회 보호에 더 많은 투자가 필요하다”고 밝혔다.

UNDP의 <다음 대분기: AI가 국가 간 불평등을 확대할 수 있는 이유>는 “이러한 압력이 소득, 디지털 준비성, 제도적 역량 차이가 큰 아시아 및 태평양 지역에서 가장 뚜렷하게 나타나고 있다”면서 “증기력, 전기, 인터넷처럼 인공지능은 엄청난 잠재력을 지닌 혁신적인 범용 기술이지만, 동시에 개발에 심각한 위험을 안겨주고, 중요한 것은 AI가 포용을 향한 다리가 될지, 아니면 새로운 대분기(Great Divergence)의 원동력이 될지 여부이다”고 서문에서 밝혔다.

보고서가 표기한 ‘대분기’는 이미 앞서가는 국가와 공동체가 더욱 발전하는 반면, 인프라, 기술, 제도가 취약한 국가와 공동체는 더욱 뒤처지는 단계로 아시아 태평양 지역의 출발점은 이러한 위험을 생생하게 보여준다.

보고서는 결론에서 <아시아 태평양 지역은 이미 국가 간, 그리고 국가 내부에서도 심각한 격차를 보이고 있다>면서 <지리적으로 광섬유 백본을 갖춘 수도와 신호가 고르지 않은 농촌 지역이 구분되고, 소득 기준으로는 공식 근로자와 비공식 근로자가 격차를 보이며, 온라인 접근성, 통제, 안전성 측면에서 성별 격차가 여전히 존재한다>고 밝혔다.

보고서 결론은 이어 <주요 언어는 풍부한 모델링을 통해 구축된 반면, 토착어와 자원이 부족한 언어는 거의 나타나지 않는다>며 <AI 도입이 이러한 단층선을 따라 진행된다면, 대분기는 단순한 은유가 아닌 지도가 될 것이다>고 지적했다.

AI 성공 척도에 대해 <AI는 단순히 생산성에 관한 것이 아니라, 인간 발전을 뒷받침하는 역량(목소리, 행위주체, 기회, 보안)을 확장하고, 이를 충분히 광범위하게 확대하여 분극의 원심력을 약화시키는 것>이라며 <AI와 디지털 인프라가 기회에 필수적인 요소가 됨에 따라, 이에 대한 접근성은 전기, 교육, 인터넷처럼 현대 사회에 온전히 참여하기 위한 필수 조건처럼 느껴질 것>이라 밝혔다.

성공 척도는 또한 연결성, 저렴한 기기, 신뢰할 수 있는 디지털 ID 및 결제, 현지 언어 인터페이스, 안전한 클라우드 및 컴퓨팅은 누가 AI를 사용할 수 있는지를 결정할 것이고, 기술, 제도, 규칙은 누가 AI를 잘 사용할 수 있는지를 결정할 것이라고 지적됐다.

보고서는 마지막으로 “사람과 국가는 AI 중심의 세계 경제에서 잘못된 편에 서게 될 위험이 있다‘면서 ”AI가 공동 번영의 원동력이 될지, 아니면 불평등한 풍요의 원동력이 될지는 집단적 선택에 달려 있고, 이는 어떻게 배치될지, 누구를 위해 설계되었는지, 그리고 지구의 경계를 넘나들면서 개발의 핵심인 자유와 존엄성을 증진시킬지의 여부에 달려있다“고 지적했다.

UNDP는 보고서 작성에 대해 <아시아, 유럽, 북미에 걸친 다국적 노력의 결과물로, 매사추세츠 공과대학교(MIT), 런던정치경제대학교(영국), 막스 플랑크 인간개발연구소(독일), 칭화대학교, AI 국제거버넌스 연구소(중국) 등 파트너들과 함께 준비한 99개의 배경 논문을 바탕으로 작성했고, 중국과학기술대학교, 아프티 연구소(인도), 디지털 미래 연구소(인도)에서 활동했다>고 밝혔다.

유엔 안보리에서 9월 24일 사무총장은 ‘AI가 세계평화 위협’을 말하고, 안보리 순회 의장국으로 이재명 대통령은 ‘군사 주도 가속화에 AI로 재도약’에서 기술 발전과 투자 막지 말고 ‘국익 경쟁 우선 통제 불허’로 연설하며 사무총장을 공격했다.

이 대통령은 안보리 사회자로서 유엔의 2년간 'AI 무기화 규제' 노력을 전면 배제하고 모두 연설에서 사무총장의 2년 노력에 대해 인식 수준을 '새끼 호랑이'에 비유해 'AI 초보자'로 격하하고 미국식 '무기 우선주의'에 편승해 <국익 경쟁 우선, 모두 이익 협력 차후 순위>로 선언하는 편파적 진행을 강행했다.

지난 한 해 동안 인공지능 규제 노력을 옹호해 온 안토니우 구테흐스 사무총장은 9월 24일 안보리에서 “인공지능의 군사적 사용이 국제법과 유엔 헌장을 준수하도록 보장할 책임이 있다”면서 "설계부터 배포, 해체에 이르기까지 AI 시스템은 항상 국제법을 준수해야 한다. 군사적 사용은 명확하게 규제되어야 한다"고 연설했다.

반면 이 대통령은 다음날 안보리 연설에서 “이제 인공지능 시대에 변화한 안보 환경을 분석하고 공동의 대응 방안을 찾아내야 한다”며 ‘국익으로 경쟁하고 모두 이익 위해 협력’으로 통제 불허 체제로, 오직 “책임 있는 이용” 원칙의 하위 체제 원칙 적용을 요구했다.

구테흐스 사무총장은 앞서 2023년 7월 18일 안보리에서 열린 인공지능 대응 회의에서 “유엔이 2026년까지 자동화된 전쟁 무기에 인공지능 사용을 금지하는 법적 구속력 있는 협정을 마련해야 한다”고 말했다.

<유엔사무총장 ‘AI 평화위협’ 이재명 ‘군사가속화 AI도약’ 공격, 2025년 9월 25일자>

<트럼프 AI로 세계지배 행정명령 ‘세계표준’ 핵무기경쟁 ‘재연’ , 2025년 7월 4일자>

<유럽연합 인공지능법 ‘알고리즘 훈련 콘텐츠 분석’ 의무 이재명 네이버 ‘주권침해’, 2025년 7월 12일자> 참조

kimjc00@hanmail.net


UN AI Report: Democratizing Access, Prioritizing Human Livelihoods, and Transparency in Regulation


The United Nations Development Programme (UNDP) released its AI report, prioritizing "democratizing AI accessibility" over "transparent and effective regulation."

At a press conference on the 2nd, Philippe Schelkens, UNDP's Chief Economist for Asia and the Pacific, stated, "AI transparency and effective regulation are essential safeguards to ensure that AI is used in a fair and responsible manner."

He added, "The goal is to democratize AI access so that all countries and communities can benefit while protecting those most at risk."

Regarding safeguards, he said, "We believe we need more balance and less hysteria and overblown hype."

The Associated Press, which covered the press conference, stated, "A new UNDP report points out that most of the benefits of AI are likely to go to wealthy countries unless measures are taken to address the gap between access to basic needs and advanced know-how. While much of the focus on AI focuses on productivity, competitiveness, and growth, the authors point out that a more important question is what AI will mean for human lives."

"We tend to overemphasize the role of technology," said Michael Muthukrishna, a professor at the London School of Economics (LSE) and author of the report, to reporters that day. "People should be the priority, not technology."

According to the report, about a quarter of people in the Asia-Pacific region lack online access.

Unless this gap is addressed, millions could fall further behind, excluding them from access to the devices, digital payment systems, digital IDs, education, and skills needed to fully participate in the global economy, said Philip Schelkens, UNDP's Chief Economist for Asia and the Pacific.

Other risks include disinformation and misinformation, privacy-invasive surveillance, and systems that can act as "black boxes" that reinforce biases against minorities and other groups. Therefore, transparency and effective regulation are essential safeguards to ensure that AI is used fairly and responsibly, he said.

The report, titled "Next Great Divergence," stated that "other risks" include "misinformation and disinformation, privacy-invasive surveillance, and systems that can act as 'black boxes' that reinforce biases against minorities and other groups." It added that "transparency and effective regulation are essential safeguards to ensure that AI is used fairly and responsibly."

The report stated that "AI technology raises ethical, privacy, and cybersecurity concerns," and that "researchers have found that hackers are using AI to automate some cyberattacks, and there is also the concern that deepfakes can mislead or facilitate criminal activity."

The report noted that Asian countries such as China, Japan, South Korea, and Singapore are well-positioned to leverage AI tools. It added that countries like Afghanistan, the Maldives, and Myanmar lack the technology, reliable power, and other resources needed to harness the computing potential of AI. It also noted that "regional inequalities within countries" could leave some regions, even within developed countries, at risk of being left behind.

Philip Schelkens, UNDP Asia-Pacific Chief Economist, said, “If these gaps are not addressed, millions could fall further behind, excluded from the devices, digital payment systems, digital IDs, education, and skills needed to fully participate in the global economy.” He added, “We need more balance, and less hysteria and overhype.”

The report, addressing the role of governments, stated, “AI is becoming as essential to modern life as electricity, roads, and now the internet, so governments need to invest more in digital infrastructure, education and training, fair competition, and social protection.”

UNDP’s “The Next Great Divergence: Why AI Could Widen Inequality Between Countries” stated in the introduction, “These pressures are most evident in the Asia-Pacific region, where disparities in income, digital readiness, and institutional capacity are significant.” He added, “Like steam power, electricity, and the internet, AI is a transformative, general-purpose technology with enormous potential. However, it also poses serious risks to development. The crucial question is whether AI will serve as a bridge to inclusion or a driver of a new Great Divergence.”

The "Great Divide," as the report puts it, is a stage where already-advanced countries and communities are advancing further, while those with weaker infrastructure, technology, and institutions are falling further behind. The starting point of the Asia-Pacific region vividly illustrates this risk.

The report concludes that "the Asia-Pacific region already exhibits significant disparities both between and within countries," noting that "geographically, capital cities with fiber-optic backbones are separated from rural areas with uneven signal coverage; income gaps exist between formal and informal workers; and gender disparities persist in online access, control, and security."

The report continued, "While major languages are built through rich modeling, indigenous languages and under-resourced languages are largely absent." It added, "If AI adoption proceeds along these fault lines, the Great Divide will become more than a metaphor; it will become a map."

Regarding the AI success metrics, he stated, "AI is not simply about productivity, but about expanding the capacities that underpin human development—voice, agency, opportunity, and security—and expanding them sufficiently and broadly to weaken the centrifugal forces of polarization."

He added, "As AI and digital infrastructure become essential to opportunity, access to them will feel like a prerequisite for full participation in modern society, much like electricity, education, and the internet."

The success metrics also pointed out that connectivity, affordable devices, trusted digital ID and payments, local language interfaces, and secure cloud and computing will determine who can use AI, while technology, institutions, and rules will determine who can effectively use AI.

The report concluded by stating, "People and nations risk being on the wrong side of an AI-driven global economy."

It added, "Whether AI becomes a driver of shared prosperity or an engine of unequal abundance depends on collective choices. This depends on how it is deployed, for whom it is designed, and whether it advances the freedom and dignity that are core to development as it transcends global boundaries."

UNDP stated that the report was "the result of a multinational effort spanning Asia, Europe, and North America, drawing on 99 background papers prepared with partners including the Massachusetts Institute of Technology (MIT), the London School of Economics and Political Science (UK), the Max Planck Institute for Human Development (Germany), Tsinghua University, and the Institute for AI and International Governance (China), with contributions from the University of Science and Technology of China, the Afti Institute (India), and the Institute for the Digital Future (India)."

On September 24, the Secretary-General addressed the UN Security Council, stating, "AI poses a threat to world peace." He also addressed the rotating presidency of the Security Council. President Lee Jae-myung attacked the Secretary-General in his speech, arguing that "weaponizing AI for military-led acceleration" should be a prerequisite for technological advancement and investment, and that "national interest competition should be prioritized and not allowed to be controlled."

As moderator of the Security Council, President Lee completely ignored the UN's two-year effort to "regulate the weaponization of AI." In his opening remarks, he downgraded the Secretary-General's understanding of his two-year effort to "AI novice" by comparing it to a "tiger cub." He also pushed ahead with a biased approach, declaring that "national interest competition should come first, cooperation for all interests should come second," in line with the US-style "weapons-first" approach.

Secretary-General António Guterres, who has championed AI regulation efforts for the past year, told the Security Council on September 24 that "we have a responsibility to ensure that the military use of AI complies with international law and the UN Charter." He added, "From design to deployment and decommissioning, AI systems must always comply with international law."

In his speech, President Lee stated, "Military use must be clearly regulated."

Conversely, in his speech to the UN Security Council the following day, President Lee stated, "We must now analyze the changing security environment in the age of AI and find a common response." He called for a system of "competing for national interests and cooperating for common interests" that allows for no control, and for the application of only the subordinate principle of "responsible use."

At a Security Council meeting on AI responses held on July 18, 2023, Secretary-General Guterres stated, "The UN must establish a legally binding agreement banning the use of AI in autonomous weapons of war by 2026."

See <UN Secretary-General: 'AI Threat to Peace', Lee Jae-myung Attacks 'Military Acceleration and AI Leap Forward', September 25, 2025>

<Trump's Executive Order on Global Domination with AI: 'Global Standard' Nuclear Arms Race 'Replay', July 4, 2025>

<EU Artificial Intelligence Law: 'Algorithm Training Content' Lee Jae-myung's Naver 'Sovereignty Violation', July 12, 2025





AI, UNDP, development risks, shared prosperity, democratization, inequality, safeguards, United Nations, human, dignity

keyword
작가의 이전글K경제 하단층긁어 상단층밀어올리기 주식주도고소득 부증가