보좌 앞의 수정 바다 The Sea of Crystal
겨울의 도시는 모든 것을 가장 본질적인 형태로 남긴다.
빛은 얇아지고 공기는 투명해지며, 구조는 조용한 명료함 속에서 스스로 모습을 드러낸다. 나의 작업은 그 순간— 멈춤이 하나의 건축을 이루는 자리에서 시작된다.
나는 침묵의 형태와 보이지 않는 선들의 방향을 탐색한다. 점과 선, 삼각형의 축적은 장식 없이 서 있는 구조의 긴장을 만든다.
이 작업들은 장면을 재현하는 것이 아니라, 불필요한 것이 모두 걷어졌을 때 형태가 스스로 정렬되는 방식을 기록하는 일이다. 표면 아래의 미세한 진동, 절제된 풍경의 기하학, 그리고 겨울이 남긴 질서가 그 위에 머문다.
— 곧 다가오는 2026년 1월 개인전을 준비하며, 성희승 아티스트 스테이트먼트 (작가노트)
Winter reduces the city to its most essential form. Light thins, the air turns transparent, and structures reveal themselves with quiet clarity. My work begins in that moment— where stillness becomes its own architecture.
I trace the shape of silence and the direction of unseen lines. Points, lines, and triangular accumulations create a tension that stands without ornament.
These works do not depict a scene. Instead, they record how forms arrange themselves
when everything unnecessary has been removed. Beneath the surface: a subtle vibration, the geometry of a restrained landscape, and the quiet order that winter leaves behind.
— Starya Sung's artist statement for 30th solo exhibition at Hakojae Gallery in Seoul on 2026 Jan.7~Feb.7 (opening reception Jan. 7th)