Eletric cars strike back! What now?
여기가 볼리비아를 대표하는 세계 최대의 소금사막… ‘
This is the world famous salt flat called ‘Salar deUyuni’ what Bolivia is known for.
‘우유니 소금사막’
정말 아름다운 풍경이군요!!!
It is absolutely a breathtaking scene!!!
여기있는 나라가 볼리비아… 지도 참조
By the way, Bolivia is here on the map…
남아메리카 대륙 브라질 옆으로 바다에 접하지 않은 내륙에 위치한 인구 천 만이 조금 넘는…
CNN 뉴스 등에 잘 등장하지 않는 그런 나라…
It is a landlocked country in South America next to Brazil with barely over 10 millionpopulation, a kind of country that doesn't make CNN head lines too often…
그런데 이 나라가 미래 자동차의 운명을 한 손에 쥐고 있다고 하는데 그 이유는 바로 소금 호수 밑에매장되어 있는 ‘리튬’ 때문이죠!
This somewhatunknown country single handily holds the fate of future cars with its ‘Lithium’deposits underneath the salt flat.
모든 리튬 이온 배터리 생산 업체들로 부터 러브콜을 받고 있다고 하는데, 리튬 이온 배터리는 현재 거의 모든 휴대폰, 컴퓨터, 그리고 전기차에 꼭 필요한 에너지원이죠.
Lithium is the most critical element of ‘Lithium-Ion’ batteries that power almost every mobile phones, laptops and electric cars in the world. No wonder every battery manufacturers are trying to woo the Bolivia.
이 리튬 배터리를 가장 필요로 하는 한 자동차가 있는데
바로 그 것이 최근 발표된 ‘테슬라’Tesla 의 보급형 소형 전기차 ‘Model 3’ 이죠.
And
There is a car that desperately needs more lithium-ion batteries than others is the recentlyintroduced Tesla’s mass-market targeted electric car called ‘Model 3’.
바로 이 모델…! (전기차를 강조하는 grille-less 프론트디자인…)
This is it…! (Noticed the grille-less front end? emphasizing electric powertrain…)
그나저나 참 너무나 간단한 작명법이죠?
모델 이름이 그냥 ‘3’이라니 (순서적으로는 네 번째 모델인데…로드스터,모델 S, 모델 X 그리고 모델 3, 로터스 Lotus 바디를 빌린 로드스터를 빼면순수 혈통으로는 세 번째가 맞음… ) 성의가 없다고 해야 되나? 아니면 너무나 쿨 하다고 해야되나…? 하여간 이런 짧은 이름의 모델이 발표되자 마자 정말로 뜨끈뜨끈한 감자 처럼 팔리고 있지요. 아니,정확히 애기하자면… 예약이 들어 온거죠.
Anyway, what a straightforward way to name a car?
It’s simply called ‘Model 3’ (technically it is the fourth model from Tesla... Roadster,Model S, Model X then Model 3, yet if we exclude Lotus bodied Roadster it is the third pure blooded Tesla model)
Some might call it ‘lame’ or ‘too cool’ about how they named the car… anyhow this humbly named model became instant hit selling like hotcakes… To be exact, pre-orders arepouring in.
쇼룸에 가서 꼼꼼히 살펴보고 마지막으로 타이어를 한 번 발로 차보고서야 자동차를 구입한다는 미국 소비자들이‘진짜 상품’ 한 번 보지 않고 프로토타입 발표만 보고 단숨에40만 대 가까이 주문 예약을 했다는 것은 정말 놀라운 일이죠…!
Tire-kicking savvy American car buyers are putting down deposits on a prototype model without seeing a ‘Real Deal’ and it is a big surprise!
According toTesla, number of orders is close to 400,000.
한 대당 가격이 약 3만 5천 달러 정도. 대충 계산해서… $35,000 X 40 만대 = $14,000,000,000 140억 달러 (!) = 약 15조 원(!!!!!!!) 이것이야 말로 대박 이군요.
Since itsells for about $35,000, rough ballpark figures come out to be
$ 35,000 X400,000 = $ 140 Million (!!!)
It is a BIGDEAL!
아마도 발표와 동시에 이 정도의 주문이 들어온 모델은 자동차 역사상 찾아보기 힘들 것 같습니다.
현재 주문 후 최소 2년은 기다려야 한다고 합니다. 테슬라는 정말 바쁘게 만들어야겠죠.
I can’t thinkof any other models that had this kind of pre-order figures in the history.
It isreported that actual delivery would take up to 2 years.
Tesla’s shouldget busy next a few years.
한 번 충전으로 300 킬로 이상 주행 가능한5 인승 4 도어 세단 – 정말평범한 차의 기능 , 그리고 미국 신차 평균 가격 보다 조금 비싼 가격인 35,000 달러 (기본 사양 모델), 참고로2015년 미국 시장 신차 평균 가격은 약 33,500 달러… 일반인들도 한 번 쯤 구매를 생각해볼 수 있는 가격대와 성능이죠.
‘Model 3’ is a 200 mile range, 5 passenger 4 door family sedan – performance of a typical family car – with slightly higher than average brand new car price in US. Fo ryour information, average brand new car price in US was $33,500 in 2015…
Model 3 is offering price and performance that appeal to average car buyers.
드디어 전기차의 대중화가 시작되는 그런 역사적 순간 인가요?
Is this the moment that electric cars are becoming mainstream?
바로 이 것이 18650 타입 리튬 배터리, 테슬라의 가장 큰 차종‘모델S’에는 8,000 개 이상이 들어 가고,
‘모델3’ 에는 그 보다 약 20% 적은 5,000 - 6,000 개 정도가 들어갈 듯…
그러면 최소 20억 개 이상이필요!!! 그러나 전기차가 아직 대중화 되었다고 하기에는 어려운 것이 현실입니다.
작년 2015년 전 세계의 자동차 판매대수는 약 8천 만대에 가까웠고, 테슬라의 40만 대 예약은 결국0.5% 정도… 하지만 어쨌든 이제는 전기차가 미래차로써 대중들에게 한 발 더 다가서는 것은 틀림없는 사실.
This is ‘type18650’ lithium-ion battery that Telsa’s Model S uses – it uses over 8,000 of them. Smaller Model 3 will most likely use at least 5,000 – 6,000. Tesla needs to make more than 2 billion ofthese batteries!!
However we are far from an era of mass electric cars.
In 201 5global car sales number was close to 80 million, while Tesla’s 400,000 orders make mere 0.5%...
이젠 거의 공식화 됐다고 해야 하나요, 그러면 우리는 언제 부터 전기차를 미래차로 생각했을까요?
June 1940 ‘Popular Science Magazine’ cover…
1940년 ‘Popular Science Magazine’ 잡지 6월호 커버에 등장했던 미래자동차…일반적인 내연기관
같아보이기도 하고 아닌것 같기도 하고… 미래차를 생각할 때 과연 어떤 에너지로 미래차들이 움직일거라고 상상 하나요?
We tend to believe in the idea of electric cars as future cars, then since when has this become an equation? Is this future car that was on the cover of June 1940 ‘Popular Science Magazine’powered by internal combustion engine or something else?
Have youthought about what kind of powertrains will move the future cars?
이 질문은 자동차의 등장 이래 지난 백 수십 년간 계속 되어왔던 질문이죠.
물론 여러가지 옵션들이 제안 되었고 그 중에는 지금은 상상 조차 할 수 없는 아이디어들도 포함 되어있고요. 자동차 디자인의 가장 분홍빛 시절이었던 1950년대 미국… 많은 회사들이 미래차에 대한 디자인 제안들을 내놓기 시작했고, 그 중 지엠(General Motors) 이나 포드 (Ford) 에서 세상에 보여준 컨셉트모델들은 대부분 가솔린 내연 기관이 아닌 다른 동력원을 탑재하고 있었죠.
This question has been repeatedly asked and answered since the introduction of cars. Interestingly some of the answers include ideas that we can’t even imagine now days.
Some of wildest ideas came from the America’s rosy ear of car design in 1950s…
It was thetime just about every car manufacturers in Detroit tried to wow the public withfuture cars.
Some of those concept models by General Motors and Ford were powered by non other than internal combustion engines.
1958 GM Firebird 3 concept model
이 로케트 같이생긴 모델, 물론 동력원으로 제트엔진 장착!!
GM’s Firebird 3 concept was powered by rocket engine. It did look the part!
‘SSN-571 Nautilus 노틸러스호’
그 시절은 또한 핵연료 사용의 낙관적 시대였죠.
이미 1954년 미해군의 세계 최초의 핵 잠수함 ‘SSN-571 Nautilus 노틸러스 호’-19세기 (1870년 출간) 프랑스 작가 ‘쥘 베른’Jules Verne 의 공상 과학 소설 ‘해저 2만리’ Twenty Thousand Leagues Under the Sea 에 등장하는 바로 그 잠수함의 이름을 딴 - 가 진수됐고…
It was also the era of ‘Optimistic’ views on nuclear energy.
The world already eye witnessed the US Navy’s launch of world’s first nuclear submarine‘SSN-571 Nautilus’ (named after asubmarine from 19th century science fiction novel ‘TwentyThousand Leagues Under the Sea’ - published in 1870 - by Jules Verne).
급기야 1958년 포드는 ‘Nucleon’이라는 핵연료를 동력원으로 하는 – 약 8,000 킬로미터에 한번 핵연료 교체가 필요한 – 미래차 컨셉을 발표 했죠, 물론 스케일 모델 이었지만…
Inevitably in 1958 Ford showed the future car concept called ‘Nucleon’ powered by nuclear energy – They claimed that it requires refueling every 8,000kms.
Of course it was a scale model…
1958년 포드 ‘Nucleon’ 모델, 보이는 금속성 원형 장치가 아마도 원자로 이겠죠.
1958 Ford‘Nucleon’, round shaped metal cylinder must be the reactor.
그 당시 생각으로 불과 50년 후 미래에는(그렇다면 그건 지금 정도?) 핵연료의 소형화 그리고 안전화가 가능 할 것이라는정말 꿈같은 미래관이 세상을 이끌던 그런 시절 이었죠.
그런데 1950년대만 해도 전기차를 미래차로 생각하고 있지 않았던 것 같군요…그렇다면 왜 그랬을까요?
People optimistically believed that within 50 years (that’s about now, isn’t it?) of time, nuclear energy sould be safe enough and compact enough to be used on cars - what a world they lived in!
Yet it didn’t seem like that electric cars were considered as future cars in 1950’s… then again why?
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아니 우리가 지금 미래차라고 생각하는 전기차가 초창기 부터 있었다니?
그것도 자동차의 탄생시기 부터…
이 앞뒤가 없어 보이는 듯한 차가 바로 세계 최초의 전기차로 여겨지는 차.
가운데 편안히 앉아 계신 분이 바로 발명가인 영국인 Thomas Parker, 1884년.
What we think of future cars – electric cars - were there from the beginning? Since the birth of cars…
This bi-directional (since it is hard to tell the front end…) looking car was considered as the world’s first electric car.
The gentleman sitting comfortably in the middle is the British inventorThomas Parker in 1884.
전기차의 컨셉트는 비교적 간단하지요 - 차체에 배터리를 탑재하고 모터를 바퀴에 연결해서 조종하는…
그래서인지 이미 많은 사람들이 생각하고 있었던 아이디어 였죠.
Conceptually speaking, electric cars are rather simple – pack the battery on the chassis then connect the motor to the wheels… many engineers were aware of the idea.
그래서 자동차가 막 등장하는 시대부터 존재 했죠.
So it appeared from the dawn of cars.
토마스 에디슨도한 때는 전기차 개발에 뛰어들어섰죠.
Is there anything Thomas Edison didn’t try?
전기차는 초기의 내연기관 자동차에 비교해서 여러모로 우위였죠.
자동차가 발명 될 당시의 내연기관 즉, 엔진들은 형편 없었습니다.
복잡해서 부품의 숫자도 많고, 그래서 신뢰성도 떨어지고…시끄러우면서, 위험하며 (엔진은 상당한 고열을발생하죠), 그렇다고 출력에서 크게 앞서는 것도 아니니…또한 조작도어렵고…
그런 내연기관에 비교하면 전기차는 기계적으로 간단하죠. 또한 소음이나 열도적게 발생하고, 출력도 좋고, 조작도 아주 쉽고, 스위치만 키면 끝.
In many ways electric cars were far superior to early internal combustion engine cars. Or should I say early engines simply sucked…
Compared to electric motor, engines had too many moving parts thus it had higher chances of something going wrong…it was also noisy and dangerous (it generates extremely high temperature) and yet output wasn’t any better than its competition let alone it was hard to operate…
On the other hand electric car were mechanically simple. Also it made little noise or heat while producing decent output.
It was also easy to operate - all you had to do was turn the switch on.
당시 여성 운전자들에게 아주 인기가 많았던 것은 당연!
여성 운전자들은 엔진 시동을 걸기 위해 크랭크축을 손으로돌려야 하는 과정을 자동차 운전에서 가장 위험하고 - 가끔 골절상을 당할 수도 있기 때문에 - 힘들고, 더러운 일로 여겼죠.
No wonder many female drivers preferred electric cars!
For most of female drivers starting a car by manually turning the crank was the most dangerous - it could break your arm – hardest and dirtiest part of driving.
조용함과 섬세한 옷이 망가지지 않는다는 문구가 인상적이네요…
Did you notice the words like ‘Silent’ & ‘Not Marring Delicate Gowns’?
1900년대 초반 배터리 충전기를 이용해서 전기차 (Columbia Mark 68 Victoria 1906년 ) 를
충전하는 모습.
A lady is charging her electric car - 1906 ColumbiaMark 68 Victoria.
Long live the 911!!!
그 폴쉐 를 탄생시킨 페르디난드 폴쉐 박사, 바로 이 분!
The guy who gave us the Porsche cars…Dr. Ferdinand Porsche!
폴쉐 박사가 젊은 시절 개발했던 1900년도 하이브리드 모델 ‘Semper Vivus’ – 영어로는 ‘Always Alive’ 즉, ‘항상 살아있는’ – 하이브리드 모델로 엔진과 배터리를 동시 탑재해서 인 듯…
In 1900, Dr. Porsche developed an engine and electric motor hybrid model called ‘Semper Vivus’ meaning ‘Always Alive’ in English - probably since it had two powertrains on board.
앞 바퀴에 ‘In-Wheel-Motor’가 장착 되어있는 모습…이 것이야 말로 지금 나오는 컨셉트 모델에서나 보이는 것들.
It had ‘In-Wheel-Motor’…same idea as some of the concept models we see now days.
이 모델은 몇 년 전 폴쉐 에서 만든 복제품.
Replica model Porsche built some years ago.
한 때 전기차는 대단한 인기였죠.
1900년대 초 뉴욕시의 택시는90% 이상이 전기차였고 미국에서만도 100여 개 이상의 전기차 생산 업체가 존재했죠.
Electric cars had its heydays.
Over 90% of New York’s taxis were electric by early 1900’s and more than100 manufacturers were producing electric cars in US alone.
1897년 뉴욕의 전기 택시들… 제복을 입은 택시 기사들 멋지네요!
Fleet of electric taxis in New York City in 1897… drivers in uniform? How cool is that!
그래서 1900년대 초반의 길거리는 이제 모든 종류의 동력원을 장착한 자동차가 돌아다니게 되죠.
By early 1900s all kinds of cars that were powered by various powertrainsroamed around the streets of America.
동그라미 안이 전기차… 그 밖에 마차도 보이고,내연기관 자동차도 보이고 아마 증기기관 자동차도 돌아 다녔겠죠.
그러나 전기차의 미래는 암담했습니다.
하루하루 성능이 개선되는 내연기관 엔진, 그리고 늘어만가는 주요소들 거기에다 값싼 휘발유 가격… 그에 비해 크게 발전이 없는 배리터 기술, 찾아볼 수 없는 충전소, 그리고 대량생산으로 이어질 수 없는 생산 체계로 인한 비싼 가격… 이 사정은 100년이 지난 지금에도 똑같은 이야기 같네요.
결론은 당연한 전기차의 패배. 전기차는 패자 기술로 여겨졌고, 그 이후 그저 골프카 정도로만 사용되 었죠.
From the picture above you could spot an electric car ( the one in circle )next to internal combustion engine cars and all other modes of transportations including horse carriages.
But the future of electric cars was doomed.
Ever improving internal combustion engines along with rapidly increasingnumber of gasoline stations, plus cheap gasoline price…
Plateaued battery technology, scarce charging stations and high prices…
It sounds almost identical to what electric cars are faced with now dayseven after 100 some years gone by.
It was the electric car’s defeat.
Electric cars were labeled as ‘Loser’s Technology’, mostly suitable for golf carts.
몇 차례의 크고 작은 시도들이 있었고, 그 중 가장 주목할 만한 시도는 1990년대 초 지엠 GeneralMotors 의 EV-1 을 꼽을 수 있죠.
에어로다이내믹한 바디, 신소재 – 카본파이버 사용, 일회 충전으로 약 160 킬로주행… 당시 시대를 앞서가는 시도였고 대중의 인기도 뜨거웠고 토요타를 비롯한 많은 일본 회사들을 두려움에떨게 했죠.
그런데 분명하지 않은 이유(?)로 지엠은 결국 단종을 결정하고 어쩌면 자동차 역사의 새로운 장을열뻔한 EV-1은 회사에 의해 플러그가 뽑혀버렸죠…
Electric cars made several attempts forthe come back to main stage.
The one we should pay attention to was by the General Motors ‘EV-1’ modelin early 1990’s.
With its sleek aerodynamic body using then state of the art material – Carbon Fiber, 160km rangewith single charge… it truly was ahead of its time. People loved it andJapanese competitions got scared.
Odd thing was that with unknown reasons GM pulled the plug out on EV-1 – the car that could have started a new chapter in automotive history
지엠 EV-1
GM'S EV-1
전기차는 한때 사망선고를 받은거죠.
Electric cars were pronounced dead again.
EV-1의 단종을 소재로 한 다큐멘터리 영화도 나왔었죠.
There was a documentary film about discontinuation of EV-1…
하지만 전기차는 부활의 기회를 얻습니다.
However electric cars got a second chance.
그 기회는 아이러니 하게도 경쟁자 – 내연기관 자동차 - 가 마련해 주게 되죠.
It was – ironically – handed by non other than its competitor ‘interna lcombustion engine’.
내연기관의 환경오염…
1954년 런던, 낮이 없었던 일주일.이 사진은 낮에 촬영한 것임. 매연으로 인한 극심한 대기오염.
‘A week without days’ in London 1954. This photo was taken during day time…
100년 전의 세상에서 예상치 못했던 대기오염이라는 절대절명의 환경문제는 완전 무공해 자동차가 아니면 해결하기 어려운 문제.
We are now faced with life threatening issue that we couldn’t foresee 100years ago – air pollution.
Internal combustion engine cars can’t solve this since it is a part of the problem.
우리가 익히 들어 잘 알고 있는 이웃 중국의 대기오염. 사진으로도 심각함을 느낄 수 있습니다.
We all know about air pollution in China…it is a serious matter.
지금까지 이렇다 할 반격의 기회가 없었던 전기차는 테슬라를 통해 대 역습을시도 합니다.
그리고 지금은 우후죽순 처럼 생겨난 새로운 전기차 화사들이 이 역습에가담하고 있습니다.
Well, electric cars have waited for a long time for a chance to strike back and Tesla took the lead.
Now, there are dozens of newly popped up Tesla-wanna-be electric car companies are joining the allied forces.
새로생긴 전기차 회사중 하나인 ‘패러데이퓨처’ Faraday Future’s FFZERO 1 Concept
‘FFZERO 1 Concept’ by Faraday Future - One of the dozens of new electric car companies.
그렇다면
전기차의 역습은 성공할까요?
So what now?
이야기는 다음번 으로 계속 됩니다…
To be continued…