명상에서 깨달음으로
Meditation to Enlightenment
2015.04.11.
https://youtube.com/watch?v=U64IH5TaH8I
녹취: Menno Bosma, 번역: 현안스님, 완료일 250219
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You ready? Okay, very good. Good morning everyone. It's a pleasure to be sitting with you this morning. Because everyone has samadhi power, which is very rare. To find a class where everyone is able to enter samadhi. It makes it a lot more peaceful. How do you feel today? Yes?
준비되셨나요? 좋아요, 아주 좋습니다. 여러분, 좋은 아침입니다. 오늘 아침 이렇게 함께 앉아 있을 수 있어서 기쁩니다. 여러분 모두에게 삼매력이 있다는 것은 아주 드문 일입니다. 모두가 삼매에 들 수 있는 수업을 찾는 것은 쉽지 않죠. 그래서 훨씬 더 평화로운 분위기가 만들어집니다. 오늘 기분이 어떤가요?
(Audience: inaudible) White light surrounding today? It must be Mireya’s spiritual penetration. She emits light. When you enter samadhi, you emit light. From 2nd Dhyana on, you emit light every time you enter Samadhi. It's a good thing you can see it. That means that.. uhm, that's pretty good.
(청중: 잘 들리지 않음) 오늘 주위를 감도는 백광이요? 아마도 미레야의 신통일 겁니다. 그녀는 빛을 발산합니다. 삼매에 들면 빛을 발산하게 되죠. 초선부터는 삼매에 들어갈 때마다 빛을 발산합니다. 그걸 볼 수 있다는 것은 좋은 일입니다. 그 말은… 음, 꽤 좋은 거죠.
I hope someday I can see it too. Sir, how do you feel? Do you feel any different? (Audience: inaudible) Feel good? And after that, feel painful? That’s normal. It takes a while. But other than that, do you feel any different normally?
언젠가 저도 볼 수 있기를 바랍니다. 선생님은 기분이 어떠신가요? 좀 다르게 느껴지시나요? (청중: 잘 들리지 않음) 기분이 좋은가요? 그리고 그 후에는 아프게 느껴지나요? 그건 정상입니다. 시간이 좀 걸립니다. 그 외에는 평소와 다르게 느껴지는 게 있나요?
(Audience: inaudible) Still thoughts in there. My goodness. How horrible! I have the exact same problem. My mind is clearer but the thoughts are still in there. (Master laughs) I want to congratulate you. You are able to enter the first Dhayana already. First Dhayana is the first level of concentration. Many people out there who learn to meditate, they don’t enter first Dhyana.
(청중: 잘 들리지 않음) 여전히 안에 생각들이 있죠. 세상에, 얼마나 끔찍한가요! 저도 똑같은 문제를 가지고 있습니다. 제 마음은 더 맑아졌지만, 생각들은 여전히 남아 있습니다. (스님 웃음) 축하드립니다. 여러분은 이미 초선에 들어갈 수 있습니다. 초선은 집중의 첫 번째 단계입니다. 명상을 배우는 많은 사람들이 초선에 들어가지 못합니다.
Even after they meditate for a long long time. The reason being that they don’t have the proper methodology to practice. That’s why you can practice as long as you want, but it’s very hard to enter it. How long have you been with us? 6 weeks? That’s pretty good.
아무리 오랫동안 명상해도 그렇게 되지 않는 이유는 바른 수행 방법론을 가지고 있지 못해서 입니다. 그래서 아무리 오랫동안 해도 들어가기 매우 어렵습니다. 선생님은 우리랑 얼마나 오래 함께하셨죠? 6주요? 꽤 잘하셨습니다.
Typically within the first 3 months of regular practice. Almost everyone can enter first Dhyana in our experience. Everyone who comes to our Chan session for every single week, once a week. And they go home to practice. Even though they barely started, even though they first learn meditation. They typically enter first Dhyana within 3 months.
보통 정기적인 수행을 시작한 지 3개월 이내에, 우리 경험상 거의 모든 사람들이 초선에 들어갈 수 있습니다. 매주 한 번씩 저희 선 명상 세션에 참석하고, 집에 가서 계속 수행하는 사람들은, 비록 명상을 처음 배우고 막 시작한 사람들일지라도, 일반적으로 3개월 내에 초선에 들어갑니다.
You see, the difference is in the training technique. The difference between us, one of the major differences between us in producing results in you so quickly. Is what? You are able to endure, willing to endure the pain. And if you are willing to endure the leg pain, then it pays off handsomely.
보세요, 차이는 수행 기술에 있습니다. 저희와 여러분이 이렇게 빠르게 결과를 얻을 수 있는 주요 차이점 중 하나는 무엇일까요? 바로 여러분이 고통을 참을 수 있고, 고통을 참을 의지가 있다는 점입니다. 만약 여러분이 다리 통증을 참을 수 있다면, 그만큼 큰 보상이 따릅니다.
It's a lot more than you think. And by the way, very few meditation teachers do that anymore, teach this anymore. Why is that? Because people are not willing, and they are afraid of leg pains. So, after this, why don't you get the oil and the light. Let Venerable XianShun give you the oil to speed it up even more. She'll talk to you about it.
여러분이 생각하는 것보다 훨씬 더 많은 보상이 따릅니다. 그리고 참고로, 이제는 명상 선생님들이 이렇게 가르치는 경우가 아주 드뭅니다. 왜 그럴까요? 사람들은 참을 의지가 없고, 다리 통증을 두려워하기 때문입니다. 그래서 이 후에는 오일과 램프를 가져가세요. 현순 스님이 그것을 더 빠르게 진행할 수 있도록 오일을 주실 겁니다. 현순스님이 설명해 줄 거예요.
That's the shortcut I decided to give to the students the past few months. It takes perseverance. It takes discipline. You need to practice every day. That's how you produce results. And pretty soon, you do it regularly every day. Pretty soon, you find out that your healthier and your mind is a lot sharper, more nimble, much more agile than otherwise.
그것이 제가 지난 몇 달 동안 학생들에게 제공하기로 결심한 지름길입니다. 이건 인내가 필요하고, 자기통제가 필요합니다. 매일 꾸준히 수행해야 합니다. 그렇게 해야 결과를 얻을 수 있습니다. 그리고 곧, 매일 정기적으로 수행하게 될 것입니다. 그러면 곧 자신이 더 건강해지고, 마음이 훨씬 더 예리하고, 더 민첩하고, 훨씬 더 기민하다는 것을 알게 될 것입니다.
And your mind is a lot faster. And you feel more peaceful during the day. Am I correct? Those of you who have been practicing meditation regularly for a long time, that's how you are supposed to feel. If you don't feel that way, it's because you've been practicing the wrong method, not our Chan. Just kidding. Alright. Any questions?
그리고 마음이 훨씬 더 빨라집니다. 그리고 하루 동안 더 평화로운 기분을 느끼게 되죠. 맞나요? 오랫동안 꾸준히 명상 수행을 해온 여러분은 그런 기분을 느껴야 합니다. 만약 그런 기분을 느끼지 못한다면, 잘못된 방법으로 수행하고 있기 때문입니다. 우리의 선이 아니죠. 농담입니다. 자, 질문 있나요?
What about Anna? You feel any different? Yeah? More what? Lighter? You mean like there is more light? (Ana speaks. Inaudible) You're floating? Haha. How come? And then you fall back on earth again. You've been using the oil regularly? Yes? Occasionally? Occasionally. (Laughs) How occasionally? (Ana speaks. Inaudible)
안나는 어때요? 좀 다른 게 느껴지나요? 네? 더 뭐가요? 가벼워요? 빛이 더 많아졌다는 의미인가요? (아나 말함, 잘 들리지 않음) 공중부양하나요? 하하, 왜죠? 그리고 다시 지구로 돌아오는 건가요? 오일은 꾸준히 사용해왔나요? 네? 가끔? 가끔이요? (웃음) 얼마나 가끔인가요? (아나 말함, 잘 들리지 않음)
You could use it during meditation. We didn't tell you? When you meditate, you can use it. It helps boost, it helps your meditation. We didn't tell you? You haven't used it a lot. I see. (Ana speaks. Inaudible) Depending on that? No. This is the thing that you don't understand.
명상할 때 오일을 사용할 수 있습니다. 우리가 안 알려줬나요? 명상할 때 사용하면 도움이 됩니다. 명상을 더 촉진시켜요. 우리가 안 알려줬나요? 많이 사용하지 않았군요. 알겠습니다. (아나 말함, 잘 들리지 않음) 그에 따라 달라지나요? 아니요. 이 부분이 여러분이 이해하지 못한 것입니다.
The thing about meditation is this. It Is not something that we can describe for you. There’s no way for me to describe to you what it is like to be in first Dhyana, second Dhyana, fourth Dhyana and so on. And so the only way for us to help you understand is to bring you there.
명상에 관한 중요한 점은 이겁니다. 명상은 우리가 여러분에게 설명할 수 있는 것이 아닙니다. 초선, 이선, 사선 등에 들어간 경험이 어떤 것인지 제가 여러분에게 설명할 방법은 없습니다. 그래서 여러분이 이해할 수 있도록 돕는 유일한 방법은 여러분을 그곳으로 데려가는 것입니다.
In other words, help you enter those Samadhi. Find ways, show you ways, for you to enter it. So for example, speaking Dharma is one way. We spend about a lot of time every single Saturday morning explaining Dharma, speaking Dharma to you. Because when you listen to the Dharma, it helps you enter Samadhi as well.
다시 말해, 여러분이 그 삼매에 들어갈 수 있도록 돕는 것입니다. 거기 들어갈 수 있는 방법을 찾고, 그 방법을 보여주는 것이죠. 예를 들어, 법문을 하는 것이 한 방법입니다. 매주 토요일 아침마다 우리는 법문을 통해 많은 시간을 할애하여 여러분에게 법을 설명합니다. 왜냐하면 법을 들을 때 그것이 여러분이 삼매에 들어가는 데에도 도움이 되기 때문입니다.
So meditation is a lot more involved than you think. And so, once you enter those Dhyanas, those Samadhis. Then, part of the training is that you are not attached to the way how you get there. So for example, it's a shortcut when we teach you to use the light and oil. You haven't been using that much, have you, Mireya? No, not at all. You've been like not doing, much for quite a while. Right? Yeah. It shows. You're very unsettled. Chaotic.
명상은 여러분이 생각하는 것보다 훨씬 더 깊고 복잡합니다. 그래서, 그 디야나 또는 사마디에 들어가면, 그 과정에 대한 집착을 버리는 것도 훈련의 한 부분입니다. 예를 들어, 우리가 빛과 오일을 사용하는 방법을 가르치는 것은 지름길입니다. 미레야는 많이 사용하지 않았죠? 네, 전혀 사용하지 않았죠. 꽤 오랫동안 거의 하지 않았죠? 맞아요. 그게 보여요. 매우 불안정하고 혼란스러워 보입니다.
It shows. But once you, the important thing is for you to remind your awareness. To be able to experience that state. You need to be aware. Once you enter the state, then you're aware of how your mind is when you're there. How your mind is like when you're there. That's the main thing.
그게 보여요. 하지만 중요한 것은 여러분의 의식을 되새기는 것입니다. 그 상태를 경험할 수 있어야 해요. 여러분은 그 상태에 들어가면, 그곳에 있을 때 마음이 어떤지 인식할 수 있어야 합니다. 그 상태에서 마음이 어떤지 아는 것이 핵심입니다.
And so, there are two things. Number one, you need to experience that mental state. It cannot be described. Talking about it is not going to help you. You have to be there. You have to know. You have to go to the top of the mountain, for example. To feel the difference in the air. You see how cooler it is.
그래서 두 가지가 있습니다. 첫 번째는 그 정신적 상태를 경험해야 한다는 것입니다. 그건 말로 설명될 수 없습니다. 그에 대해 이야기한다고 해서 도움이 되지 않습니다. 여러분이 (직접) 그곳에 가야 합니다. 직접 경험해야 합니다. 예를 들어, 산 정상에 가야만 공기의 차이를 느낄 수 있죠. 얼마나 더 시원한지 알 수 있습니다.
You see? That's the analogy. You have to be at the top of the mountain to experience what it's like to be at the top of the mountain. After that climb. So once you get there, then you know. You know what it's like. And then it behooves upon us to teach you not to be attached to the climb. So, part of the instruction is to teach you how to not be attached to your getting up, how you got up there.So you don't have to be worried.
보세요? 그런 비유입니다. 산 정상에 가야만 산 정상에 있는 것이 어떤 느낌인지 경험할 수 있습니다. 그 후, 그 등반을 한 후에야 알 수 있죠. 그래서 한 번 거기에 도달하면, 그 경험을 알게 됩니다. 그때부터 중요한 것은 여러분에게 그 등반에 집착하지 않도록 가르쳐주는 것입니다. 그러므로 수행의 일부는 어떻게 올라갔는지, 그 과정에 집착하지 않도록 가르치는 것입니다. 그렇게 하면 걱정할 필요가 없습니다.
Meditation by itself is detachment. The more you meditate, the more skilled you are in meditation, the less attached you are. So for example. I know where Anna has been stuck for about over a year. She's been stuck on 3rd Dhyana for a year now. Over a year now. And she tries to meditate as much as she can everyday, right?
명상 자체가 바로 탈착입니다. 명상을 더 많이 하고, 명상에 더 능숙해질수록, 집착은 줄어듭니다. 예를 들어, 저는 아나가 1년 넘게 어디에 막혀 있었는지 압니다. 그녀는 지금 3선에서 1년 넘게 정체해 있습니다. 매일 가능한 한 명상하려고 노력하죠, 맞죠?
And then coming to the temple when she can. And I notice now you broke through to 4th Dhyana already. Which is a rather difficult thing to do. From 3rd to 4th is very, very difficult. Most monks and nuns are stuck at 3rd Dhyana. Lifetime after lifetime, they're stuck at 3rd Dhyana.
그리고 그녀는 가능한 한 절에 와서 수행하고 있습니다. 이제 제가 알아차린 것은, 그녀가 이미 4선으로 돌파突破했다는 것입니다. 이게 꽤 어려운 일입니다. 3선에서 4선으로 가는 것은 매우, 매우 어렵습니다. 대부분의 비구 스님과 비구니 스님들은 3선에 막혀 있습니다. 세세생생 3선에서 벗어나지 못하는 경우가 많습니다.
Most of the Chan teachers out there, monks and nuns, are stuck at 3rd Dhyana. Why? Because they don't have the proper training to get out of 3rd Dhyana. Chan by nature, the Chan methodology we practice is to free you from all attachments. Why do i talk like that? Because the purpose of Chan is to go all the way. We don't settle for anything less than the top.
대부분 선승들과 비구니 스님들, 선 명상 지도자들도 3선에서 막혀 있습니다. 왜 그럴까요? 3선에서 벗어날 수 있는 적절한 훈련을 받지 못했기 때문입니다. 선의 본질, 우리가 실천하는 선의 방법론은 여러분을 모든 집착에서 벗어나게 하는 것입니다. 왜 이렇게 말하는 걸까요? 선의 목적은 끝까지 가는 것입니다. 우리는 정상에 도달하는 것 외에는 만족하지 않습니다.
Anything below your best ability, your best potential, is unacceptable to us. What is the peak? The top there is something called enlightenment. I teach Chan in order to help you become enlightened. Because you can reach that level. If you are prepared to execute the instructions. See, Chan, we don't hold back.
여러분의 최고의 능력, 최고의 잠재력 이하의 것은 그게 뭐든 용납할 수 없기 때문입니다. 그렇다면 정상은 무엇일까요? 그 정상에는 깨달음이라는 것이 있습니다. 저는 여러분이 깨달을 수 있도록 돕기 위해 선을 가르칩니다. 여러분은 그 단계에 도달할 수 있습니다. 여러분이 지침을 실행할 준비가 되어 있다면 말이죠. 보세요, 선에서는 우리는 숨기는 게 없습니다.
If you are able, you are willing to do it, we will teach you. It's not because you must be Buddhist, or you must be a man, or a woman. You don't have to be smart. You don't have to be rich. We are not attached to any of those things. It takes hard work. And in order to get to the top. You need to shed unnecessary baggage.
만약 여러분이 할 수 있고, 할 준비가 되어 있다면, 우리는 가르칠 것입니다. 여러분이 반드시 불교인이어야 한다거나, 남자나 여자여야 한다거나, 똑똑해야 한다거나, 부유해야 하는 게 아닙니다. 우리는 그런 것들에 집착하지 않습니다. 이건 힘든 노력입니다. 그리고 정상에 도달하려면, 불필요한 짐을 내려놓아야 합니다.
For example, when you climb to the top of the mountain, Your goal is to get to the top, to the peak. You only typically want to carry so much. Only carry the stuff you need. Am I correct? You want to carry as much drink and food as you need to get there. Right? You don't want to carry any more than that because it's extra weight. It's going to make it difficult for you to get to your goal. Am I correct? It's common sense.
예를 들어, 산 정상에 올라갈 때, 여러분의 목표는 정상, 꼭대기에 도달하는 것입니다. 보통 그러면 필요한 짐만 지고 가기를 원합니다. 정상에 도달하기 위해 음료와 음식을 필요한 만큼만 가지고 가죠, 맞죠? 그 이상은 짐이 되기 때문에 가지고 가고 싶지 않죠. 그것은 목표에 도달하는 데 어려움을 줄 수 있으니까요. 맞죠? 이건 상식입니다.
So, if you do it often enough. Then you figure out how much you need to take. Naturally. You become experienced enough to know how much you should carry, You should take with you. Same thing.
그러니까, 자주 하면 할수록, 얼마나 많은 것을 가져야 하는지 알게 됩니다. 자연스럽게 경험이 쌓여서, 무엇을 얼마나 가져야 하는지 알게 되죠. 똑같은 이치입니다.
Your teacher is experienced enough, so that he knows how much you should carry. So, along the way, we teach you to let go. That's called detaching. So the instruction part of that is to help you detach from the things that you don't need.
여러분의 스승님은 충분히 경험이 쌓여서 여러분이 얼마나 많은 짐을 가져야 하는지 아는 겁니다. 그래서 그 길을 따라가면서 우리는 여러분에게 내려놓는 법을 가르칩니다. 그걸 바로 “탈착”이라 부릅니다. 그래서 그 지침은 여러분이 필요하지 않은 것들에서 벗어날 수 있도록 돕는 부분이 있습니다.
So, for example, when the Buddha was in the world, He was able to speak Dharma for his, for people. They are not Buddhist.They just happened to admire the Buddha and respect the Buddha. They love to listen to his Dharma. And by speaking Dharma to them. Many of them, many, many, many of them, countless numbers of them.
예를 들어, 부처님께서 세상에 계실 때, 부처님은 사람들에게 법을 설할 수 있었습니다. 그들은 불교인이 아니었습니다. 그들은 단지 부처님을 존경하고 부처님을 사랑하며, 부처님의 법을 듣고 싶어 했습니다. 그리고 부처님이 사람들에게 법을 설하심으로써, 그들 중 많은 이들, 수없이 많은 이들이 깨달음을 얻었습니다.
Over the span of 49 years of teaching from the Buddha. He only spoke Dharma for people. And these people are able to reach the sagely fruitions. Countless numbers of them certified to first stage Arhatship. Which is a sagely fruition in the Hinayana tradition. Okay. So you see. Meditation is about letting go of the unnecessary.
부처님께서 49년 동안 가르침을 베푸셨습니다. 그동안 부처님은 사람들에게 법을 설하셨고, 그 사람들이 성자의 과위에 도달할 수 있었습니다. 수많은 사람들이 첫 번째 단계 아라한(수다원) 과위에 증득했죠. 이는 소승 전통에서 성스러운 과위에 해당합니다. 알겠죠? 그러므로 명상은 불필요한 것들을 내려놓는 것입니다.
What does it mean to let go of the unnecessary? What does it mean? You let go of the things that bog you down. That weigh you down. So that if you let go of those things, you feel lighter, you feel like you are floating. And then, when you grab onto it again and you're pulled back again. That's life. You're able to enter samadhi, you lift up, and then you exit samadhi, back to the real world.
불필요한 것을 내려놓는다는 것은 무엇을 의미할까요? 그것은 여러분을 짓누르고, 무겁게 만드는 것들을 내려놓는 것입니다. 그러면 그 것들을 내려놓았을 때, 가벼워지고, 떠 있는 듯한 느낌이 듭니다. 그리고 다시 그것을 잡고 당겨지면, 그것이 바로 삶입니다. 명상에 들어가면, 여러분은 올라가고, 다시 명상에서 나와서 현실 세계로 돌아오는 것입니다.
So, you have the chance to compare the two states. The samadhi state and your normal state. So, for example, after you exit samadhi, you are able to let go a lot of things. That's why you feel lighter and that's why you feel more peaceful during the day. And it makes a difference. It makes a big difference to the people around you.
그래서 두 가지 상태를 비교할 기회를 갖게 됩니다. 명상 상태와 평상시 상태입니다. 예를 들어, 명상에서 나왔을 때, 많은 것들을 내려놓을 수 있습니다. 그게 바로 가벼워지고, 하루 동안 더 평화로운 느낌을 받는 이유입니다. 그리고 그것은 차이를 만듭니다. 주변 사람들에게도 큰 차이를 만듭니다.
You will not pollute the airwaves as much as before. Because you think less. The less you think, the lighter you are, the more pleasant it is to be with you. Think of it as you will, as your mind, when you're full of thoughts. It's not different from turning on the radio. You carry it with you wherever you go.
여러분은 예전처럼 공기를 오염시키지 않게 될 것입니다. 왜냐하면 생각을 덜 하기 때문입니다. 생각이 적을수록 가벼워지고, 함께 있기에 더 기분 좋습니다. 마음을 생각으로 가득 채운다면, 그건 라디오를 켠 것과 다르지 않습니다. 라디오를 어디를 가든지 항상 가지고 다니는 것처럼 말이죠.
The noise of the radio is broadcasting to the people around you. It's no different from a radio, by the way. Your thoughts. Just like radios are different wavelengths, that's all there is to it. Can you picture that? Your head is a radio in itself. It's constantly broadcasting and receiving. So, if you're aware of that, then it is your responsibility to use your radio properly. You cannot abuse it. You cannot pollute the environment with your sound.
라디오의 소음은 주변 사람들에게 방송되는 것과 같습니다. 사실, 여러분의 생각은 라디오와 다를 바 없습니다. 라디오가 다른 주파수처럼, 여러분의 생각도 그와 같습니다. 상상할 수 있나요? 여러분의 머리는 라디오와 같습니다. 끊임없이 방송하고 수신하고 있죠. 그래서 그걸 인식하고 있다면, 그 라디오를 올바르게 사용하는 것은 여러분의 책임입니다. 그것을 남용하거나 환경을 소음으로 오염시킬 수 없는 노릇입니다.
Here in America, on Saturday morning, you're not supposed to be noisy before 9 o'clock. If you mow the lawn, you have to wait until after 9 o'clock. Am I correct, sir? Do you mow the lawn? You don't. He's not married. He doesn't mow the lawn. This guy, he knows how to live. So, why do you bother living, sir? What is the point of living, if I may ask?
이곳 미국에서는 토요일 아침 9시 전에는 시끄럽게 해서는 안 됩니다. 잔디 깎기를 하려면 9시 이후에 해야 하죠. 맞죠, 선생님? 선생님은 잔디를 깎으시나요? 안 깎으시네요. 결혼도 안 하셨고요. 이분은 어떻게 살아야 하는지 잘 아시네요. 그럼, 선생님, 왜 사시나요? 살고 있는 목적이 무엇인가요? 궁금해서 여쭤봅니다.
(Comment: inaudible, so somebody is doing the mowing.) Okay. That's very smart. That's right. So, anyway, they don't mow the lawn before 9 o'clock. Am I correct? See, that's the thing. There are certain rules of civility. You cannot be noisy. Same thing.
(신사분: 안들림. 어떤 사람이 잔디깎기를 하고 있는거죠) 네, 아주 똑똑하네요. 맞아요. 그래서, 어쨌든 9시 전에는 잔디를 깎지 않죠? 맞죠? 바로 그게 중요한 점이에요. 우리는 사회에서 지켜야 할 예의와 규칙들이 있습니다. 시끄럽게 하면 안 되는 거죠. 마찬가지입니다.
I submit to you that it is important for us not to pollute our environment with our heavy thinking, our excessive thinking. And what happens when you think less, like Anna for example. Now that I'm, I feel happy for her family. Now they are better off. Why? I can tell you right now, that they are telling each other. The husband and the children are telling each other.
저는 여러분에게 과도한 생각으로 환경을 오염시키지 않는 것이 중요하다고 말하고 싶습니다. 그리고 생각을 덜 할 때, 예를 들어 안나처럼. 이제 그 가족이 아나가 더 나아졌다는 것을 느끼고 기쁩니다. 왜냐하면 지금, 제가 확실히 말씀드릴 수 있는 것은 가족 사이에서 서로에게 이런 이야기를 하고 있다는 것입니다. 남편과 아이들이 서로요.
What do they say to each other? Wow! Mommy is so much less demanding than before. Am I correct? No? Only sometimes. What is it that they said about you? (Comment: inaudible) That's right. Now? That's called letting go. You save energy.
그들이 서로 뭐라고 말하나요? 와! 엄마가 예전보다 훨씬 덜 요구해요. 맞죠? 아니라고요? 가끔만요? 그들이 당신에 대해 뭐라고 했나요? (청중: 들리지 않음) 맞아요. 이제요? 그게 바로 놓아버리는 거예요. 에너지를 절약하는 거죠.
If you don't get angry, you save the energy you would spend on getting angry. You know that? Every time you get angry, it takes a lot of energy out of you. Right? After you get angry, what do you do? You go and grab something to drink, have some munchies, whatever. Right? (Comment: inaudible)
만약 화를 내지 않으면, 화를 내는 데 소비할 에너지를 절약할 수 있어요. 아시죠? 화를 낼 때마다 많은 에너지가 소모돼요. 맞죠? 화가 난 후에는 뭐 해요? 음료를 마시거나 간식을 먹으러 가죠, 뭐 그런 거요. 맞죠? (청중: 들리지 않음)
Speaking from experience, of course. And that's why if you stop yourself from getting angry. Not only are you saving, economizing your strength. But you're making those people around you more relaxed. Suffering not as much.
경험에서 말씀드리자면, 그렇기 때문에 화를 내지 않으면 단지 힘을 절약하는 것뿐만 아니라, 주변 사람들도 더 편안해지고 고통이 덜해집니다.
(Comment: Now they are way too relaxed) Way too relaxed? Haha. That's called a happy family. (Comment:inaudible) I know. Before I was scared of you too. I'm serious. You walked to the...
(청중: 이제 너무 편안해졌어요) 너무 편안해졌다고요? 하하, 그게 바로 행복한 가정입니다. (청중: 들리지 않음) 알죠. 예전에는 저도 당신이 무서웠어요. 진지하게 말씀드리면, 당신이 걸어가면...
Because I don't know what, you know, am I falling short of her expectations now? That's about life by the way. It's better to be less demanding. What's the advantage of becoming less demanding? Pay attention to my words. Becoming less demanding. Because when you become less demanding, People will know. They can tell the difference.
그렇죠. 왜냐하면, 지금 제 기대에 미치지 못하는 건 아닌지 모르겠어요. 그게 바로 인생입니다. 덜 요구하는 것이 더 좋습니다. 덜 요구하는 것의 장점은 무엇일까요? 제 말에 주목하세요. 덜 요구하는 것. 왜냐하면 덜 요구하면 사람들은 알게 됩니다. 그 차이를 알 수 있습니다.
They can tell that you've changed. Guess what? They too will change. If you become less demanding, Meaning that you raised your level. You used to be here, somewhere here. Now they realize you raised your level. They, in order to be with you, Need to raise their level as well. So they decide to raise their level.
가족들은 당신이 변했다는 걸 알 수 있습니다. 그렇다면 어떻게 될까요? 가족도 역시 변하게 됩니다. 당신이 덜 요구하게 되면, 즉 당신의 수준을 올리면, 예전에는 여기쯤 있었던 당신이 이제 가족이 알게 된 건, 당신이 수준을 올렸다는 것입니다. 그러면 가족도 당신과 함께 있으려면 자신들의 수준을 올려야 한다고 느끼게 됩니다. 그래서 가족도 자기 수준을 올리기로 결심하게 됩니다.
You don't have to make them raise their level. In order to connect with you, They need to raise their level. Before, you're down here, And you force them to raise their level, They say, uh uh. There's always constant resistance Because you force them.
당신은 가족들에게 자신의 수준을 올리라고 강요할 필요가 없습니다. 당신과 연결되려면, 가족 스스로 자신의 수준을 올려야 합니다. 예전에, 당신이 여기 아래에 있었고, 가족에게 강제로 수준을 올리게 하려고 했다면, 가족은 "아니요"라고 말할 겁니다. 항상 저항이 있습니다. 왜냐하면 강제로 하는 것이기 때문입니다.
But when you let go of that, You raise the level and say, Okay, I don't care whatever you do. They naturally will choose to raise their own level. You don't need to do anything. And that's how you help people change. By letting go. Not by demanding them to change.
하지만 그것을 놓아버리면, 당신은 수준을 올리는 겁니다. 알았죠? “당신이 무엇을 하든 상관없어요"라고 하는 겁니다. 그러면 가족들은 자연스럽게 자신의 수준을 올리기로 선택할 것입니다. 당신은 아무것도 할 필요가 없습니다. 그것이 바로 사람들을 변화시키는 방법입니다. 요구함이 아니라, 놓아버림으로써 변화하게 만드는 것입니다.
It only works by the way. Only if they're smart people. They have to see that you improved. And trust me, They can tell the difference. You don't need to worry about it. They can notice the change. They may not be able to describe it As accurately as we do.
이건 오직 똑똑한 사람들한테만 효과가 있습니다. 가족들이 당신이 발전했다는 것을 알아차려야 합니다. 그리고 믿으세요, 가족은 차이를 알 수 있습니다. 그에 대해선 걱정할 필요가 없습니다. 가족은 변화를 알아챌 수 있습니다. 그 변화를 우리만큼 정확하게 설명할 수는 없을지라도 말이죠.
For example, we say, You went from third to fourth. You don't have the accuracy. But they know instinctively, They know you've changed, you've improved. And naturally, They will keep up with you. And if they cannot keep up with you, hmm, get a divorce.. Right? Wow! Wow! You like it? Haha.
예를 들어, 우리는 말하죠, "너는 세 번째 단계에서 네 번째 단계로 갔다." 하지만 당신의 가족들은 정확히 알지 못합니다. 하지만 본능적으로 알죠, 당신이 변화했고, 발전했다는걸요. 그리고 자연스럽게 가족도 당신을 따라가게 됩니다. 만약 따라갈 수 없다면... 음, 이혼하죠. 그렇죠? 와! 와! 재밌으세요? 하하.
That's what is called tiger mom. A real tiger mom. Not just talking. Okay, any questions or comments? I submit to you, I assure you, Most of them will adjust. Why? Because if they really care, They will adjust. They want to be worthy, naturally. So that's the secret. So, you find out. Anna is still unsure.
그게 바로 진짜 타이거맘입니다. 말로만 하는 게 아니라. 자, 질문이나 의견 있나요? 여러분께 말씀드리겠습니다. 확신하는데, 대부분은 적응할 것입니다. 왜냐하면, 가족들이 정말로 당신을 아낀다면, 적응할 거예요. 가족은 자연스레 가치 있는 사람이 되고 싶어 하니까요. 그래서 그게 비밀입니다. 그러니까 알게 될 겁니다. 아나는 아직 확신이 없네요.
She says, hmm, I still want them to turn this way. It takes, you can get there by two steps. Number one, show them that you elevated, you increased, improved. And number two, help them to get there, to increase as well, improve as well. Anyway, don't worry.
그녀가 말하길, "음, 아직 가족들은 이 방향으로 가기를 원해요." 두 단계로 갈 수 있습니다. 첫 번째, 당신이 올라간 것을, 향상되었다는 걸 보여주세요. 두 번째, 가족도 향상할 수 있도록 도와주세요. 어쨌든 걱정하지 마세요.
You see, the reason you said as soon as you meditate you feel good, and then you open your eyes, (BANG) it will go like this. Because as soon as you open your eyes, (BANG) you expect again. You have to remember, when you get out, you still don't expect. That's when you're a lot more effective.
보세요, 당신이 명상하고 나서 기분이 좋다고 말했을 때, 눈을 뜨면 (탁-테이블치는 소리) 이렇게 될 거예요. 왜냐하면 눈을 뜨자마자 (탁) 다시 기대하기 때문이에요. 명상에서 나올 때도 기대하지 않도록 기억해야 해요. 그래야 훨씬 더 효과적이에요.
And it takes time. Just like when I teach my students. It takes time for them to see it. You cannot rush it. But if their desire, their motivation is to keep up with you, they will figure out how to do it. Anything else we want to discuss?
그리고 시간이 걸려요. 제가 학생들에게 가르칠 때도 마찬가지예요. 학생들이 그걸 보는데까지 시간이 필요해요. 서두를 수 없어요. 하지만 학생들의 욕구와 동기가 당신과 함께 가는 것이라면, 학생들은 어떻게 해야 할지 알아낼 거예요. 다른 이야기 나눠보고 싶은 거 있나요?
People can only improve when they decide to improve, you cannot force it. So we really want for them to improve, if you want for people to improve, Number one, you need to improve yourself. Number 2. Then you encourage them to improve. Because once they see that you have improved, you're better off.
사람들은 스스로 발전하려고 결심해야만 발전할 수 있습니다. 강제로 할 수는 없습니다. 그래서 사람들이 발전하기를 원한다면, 첫 번째로, 나 자신부터 개선해야 합니다. 두 번째로, 사람들이 개선할 수 있도록 격려해야 합니다. 왜냐하면 사람들이 당신이 향상된 것을 보면, 자연스럽게 더 나아지려고 할 것입니다.
Then they too also want to be better off as well. It's natural. That's Chan right there. Because the worldly dharma is when you're better off, you want to suppress the other. You want to superior. You want to control them. You understand? The worldly dharma is that when you are better off, you want to keep it for yourself only so that you can control them. They're still struggling. You understand the difference? Does it sound familiar?
자연스럽게 더 나아지기를 원하게 됩니다. 그게 바로 선입니다. 왜냐하면 세속의 법은 내가 더 나아지면, 다른 사람을 억제하고 싶어하고, 내가 우월해지고 싶어하며, 상대를 통제하고 싶어하는 법입니다. 이해하나요? 세속의 법은 내가 더 나아지면, 그걸 자신만의 것으로 간직하고, 사람들을 통제할 수 있게 된다고 생각하는 것입니다. 사람들은 여전히 고군분투하고 있겠죠. 그 차이를 이해하시겠어요? 익숙한가요?
For example. A teacher, once he understands he explains you halfway only so that you still are under his control. You don't know how to do it. That's why you still need to come back and learn from him. Our Chan is we hope you will surpass us, so that some day you come back and save us. So we all are better off.
예를 들어, 어떤 선생님은 자신이 이해하게 되면, 당신에게 중간까지만 설명하고, 그 결과 당신이 여전히 그 사람의 통제 아래에 있게 만듭니다. 여러분은 그 방법을 알지 못하기 때문에 계속해서 그 사람에게 배우러 가야 하죠. 그러나 우리의 선은 여러분이 우리를 초월하길 바랍니다. 그러면 언젠가 돌아와서 우리를 구해 줄 것입니다. 그러면 모두가 더 나아지게 되죠.
Because in this worldly way there's only one person better off, the rest is still down here. One person becomes king. And the other persons still remain as slaves. Yeah? Sounds fun? See, Chan is we bring everyone up. Is a much more, richer experience. Everyone grows and grows and grows.
이 세상의 방식에서는 한 사람만 더 나아지고, 나머지는 여전히 여기에 남아 있습니다. 한 사람이 왕이 되고, 나머지는 여전히 노예로 남는 거죠. 재밌죠? 그런데 선은 모두를 함께 끌어올립니다. 훨씬 더 풍성한 경험입니다. 모두가 함께 성장하고 성장하고 성장합니다.
(Comment: inaudible) A tyrant? You still feel like that? That's a surprise to me.. My goodness, I'm so surprised. It takes a while.. It's very difficult because sometimes you’re too loose. It's like when i teach my students, if I'm not strict enough they become so, what's the word?
(청중: 들리지 않음) 폭군? 아직 그렇게 느끼세요? 정말 놀라운 일이네요.. 정말 놀라워요. 시간이 좀 걸려요.. 아주 어렵습니다. 가끔은 너무 느슨해지기도 해요. 학생들을 가르칠 때도, 내가 충분히 엄격하지 않으면 학생들이 너무, 뭐라고 할까요?
What's the word XianShun? You used a slightly stronger word. Huh? If I'm too lax, what happens to my students? They get lazy. That's a natural tendency. But you have to understand where they’re coming from, after a hard day at work, after a hard day at school, they need time to slack off. So if you force them to do things, they're not willing to do it.
그 단어가 뭐였죠, 현순? 좀 더 강한 단어를 사용했었죠. 네? 만약 내가 너무 느슨하면, 학생들이 어떻게 되나요? 게을러져요. 자연스러운 성향이에요. 하지만 학생들이 어떤 입장에서 오는지 이해해야 해요. 힘든 하루를 보낸 후, 학교나 직장에서 힘든 일을 마친 후에는 쉴 시간이 필요하죠. 그래서 그럴 때 무언가를 강제로 시킨다면, 기꺼이 하지 않게 될 거예요.
You have to give them time to let go. So, it's a timing issue, you don't need to press the issue. When you go home and you put pressure on them, then they can't take it. They will resist you. They will say you are unreasonable. And that's the problem you are going to have. The problem with being a tyrant is, that you are forcing people to do things and they resent it.
시간을 주어야 해요. 그러니까 타이밍의 문제인 거죠. 문제를 강요할 필요는 없어요. 집에 가서 압박을 주면, 감당할 수 없게 됩니다. 그들은 저항할 거예요. "너무 부당하다"고 말할 거예요. 그게 바로 당신이 겪게 될 문제예요. 폭군이 되는 문제는, 사람들에게 무언가를 강제로 시키면, 사람들이 반감하게 된다는 거예요.
As soon as you have your back turned they don't do it anymore. It doesn't help. It's unpleasant. The better way is what we do to you. We make them feel guilty when they don’t do it. When they feel guilty they will feel proud of their improvement. So we always use those two tools. So don't put pressure, let them decide to improve because they like to.
당신이 등을 돌리자마자 더 이상 하지 않아요. 그건 도움이 되지 않아요. 불쾌할 뿐이죠. 더 나은 방법은 우리가 여러분에게 쓰는 방식이에요. 사람들이 하지 않으면 죄책감을 느끼게 만들죠. 죄책감을 느끼면 사람들은 자신이 개선된 것에 대해 자랑스러워할 거예요. 그래서 우리는 항상 이 두 가지 방법을 사용해요. 압박을 주지 말고, 사람들이 발전하고 싶어서 스스로 개선하도록 결심하게 해주는 겁니다.
Not because you force them to, that's wrong, to be a tyrant. Tyrants are unhappy, that's why they are tyrants. When you are a tyrant, you are alone. No one likes you. So if you want it a certain way, then you become a tyrant and you’re unhappy, so why bother?
강요해서는 안 돼요. 그건 잘못된 거죠, 폭군이 되는 거예요. 폭군은 불행해요, 그래서 폭군이 되는 거죠. 폭군이 되면 혼자가 돼요. 아무도 당신을 좋아하지 않아요. 그래서 뭔가 원하는 대로 하려면 폭군이 되어 불행해지게 되는 거니까, 왜 그런 짓을 하겠어요?
You’re unhappy, they’re unhappy, what's the point? Okay? Be careful. Sometimes when you live with turkey you have to allow them to be turkeys. All right. Anything else? If we have nothing else we stop here and we go to lunch.
불행한 자신, 불행한 그들, 그게 무슨 의미가 있겠어요? 알겠죠? 조심하세요. 가끔 칠면조와 함께 살려면, 여러분은 그들이 칠면조로 있도록 그냥 놔둬야 해요. 자, 이제 다른 질문 있나요? 없으면 여기서 마치고 점심을 먹으러 가겠습니다.