다리 통증 경험
The Leg Pain Experience
2015.04.04.
녹취 Menno Bosma, 번역 현안스님, 완료일 250225
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Good morning everyone. We are a month away from having a ChanQi, for Mid-Year ChanQi. ChanQi is an intensive meditation retreat, training. We begin on May the 2nd. And in the summer, it’s only… the ChanQi is only 3 weeks. This year in December, we start the 7-week of ChanQi. So it's the first time this year, we'll be doing 7 weeks of meditation retreat.
여러분, 좋은 아침입니다. 우리는 여름 선칠을 한 달 남겨두고 있습니다. 선칠은 집중 명상 수련, 훈련입니다. 5월 2일부터 시작합니다. 여름에는 선칠이 3주 동안만 진행됩니다. 이번 해 12월에는 7주 동안의 선칠을 시작할 예정입니다. 그래서 이번 해가 처음으로 7주 동안의 명상 수련을 진행하는 해입니다.
And during this meditation retreat here, We meditate from 3 in the morning till midnight. Yes, I know. It takes a lot. It hurts a lot. If you think that sitting here for an hour on Saturday mornings every week is bad? Wait until you go to do a ChanQi, you see. So people come and then people, few people, very gunhole. Oh, I can handle it. You know I've been meditating for 10 years, 20 years. That's no problem. They can't even last one day.
그리고 이 명상 수련 중에는, 우리는 아침 3시부터 자정까지 명상합니다. 네, 맞아요. 많은 시간이 걸립니다. 많이 아픕니다. 매주 토요일 아침에 한 시간 앉아 있는 게 힘들다고 생각하셨나요? 선칠을 한번 하러 와보세요, 진짜 힘든 게 뭔지 볼 겁니다. 그래서 사람들이 오면, 몇몇 사람들은 아주 의욕적으로 말하죠. "아, 나는 이거 할 수 있어." "나는 10년, 20년 동안 명상해 왔어요. 문제 없어요." 그런데 하루도 버티지 못합니다.
Actually, when I first practiced the meditation, I was able to sit for about 3 hours. Straight. Okay? So I felt pretty good. I said, wow, there aren't that many people who can sit for 3 hours. Especially so quickly too. I was able to get there within like maybe 3, 4 months after practicing meditation. And so it turns out that my master's temple, the city of 10,000 Buddhas, I had no teachers. And therefore I practiced everything from reading books.
사실, 제가 처음 명상을 시작했을 때, 약 3시간 정도 앉을 수 있었습니다. 한번에요. 그래서 꽤 괜찮다고 느꼈어요. 와, 3시간 동안 앉을 수 있는 사람이 그렇게 많지 않구나 싶었죠. 특히 그렇게 금방요. 명상을 시작한 지 3, 4개월 정도 지나서 그렇게 할 수 있게 되었어요. 그리고 결국 제 스승님의 사찰, 만불성에 갔을 때, 저에게 스승이 없었어요. 그래서 책을 읽으면서 모든 걸 배웠습니다.
I couldn't find any classes, meditation classes. So I was practicing at home. And then, so when my master's temple had this meditation retreat, It's called beginner's meditation. So three days. Back then, there was only a three-day meditation retreat. The rationale is that it's like in November, October. They have a 3-day meditation retreat because in December, they have a Chan retreat.
명상 수업을 찾을 수 없었어요. 그래서 집에서 명상을 하고 있었죠. 그랬다가 제 스승님의 사찰에서 명상 리트리트가 있을 때, 그것은 명상 입문반이라고 불렸어요. 그러니까 3일이요. 그때는 3일 명상 수련만 있었어요. 그 이유는 10월이나 11월에 3일 명상 리트리트를 하고, 12월에는 선칠을 하기 때문이에요.
This introduction to meditation, they say, it's only 3 days. In order to teach us the fundamentals of meditation so that you can do a retreat in December. So we have the same format. For 3 days, we get up at 3 and then we go to bed at midnight. And... Three days, you can imagine a lot of people came. 이 명상 입문 과정은 3일간 진행되며, 그 목적은 12월에 있을 선칠을 할 수 있도록 명상의 기본을 가르치는 거예요.우리도 같은 형식을 따릅니다. 3일 동안, 우리는 3시에 일어나서 자정에 잠자리에 들어요. 그리고... 3일 동안, 여러분도 상상할 수 있겠죠, 많은 사람들이 왔어요.
Actually there were so many people that since I was the first time… I participated, they pushed me all the way to the overflow rooms. And so I was very gunhole. I said wow, this is cool. I'm going to show people. You sit one hour and then walk for 20 minutes. And then you come back to your seat, sit for another hour and you walk for 20 minutes. Sounds simple, right?
실제로 너무 많은 사람들이 와서, 제가 처음 갔을 때, 거기 사람들이 저를 대기실쪽으로 밀어넣었어요. 그래서 저는 아주 의욕적이었어요. 와, 이거 멋지다! 그래서 저는 사람들에게 보여주려고 했어요. 한 시간 앉아서 명상하고, 20분 걷고, 다시 자리로 돌아와서 또 한 시간 앉고, 다시 20분 걷고. 간단해 보이죠?
And I can sit for three hours already. Piece of cake. Right? So I sat down and I said, This is too easy. This is not challenging enough. So what did I do? I said, Usually when I practice at home, It's carpeted. It's about the same thickness as this thing here. Maybe it's lined thicker.
이미 세 시간도 앉을 수 있었으니, 아무것도 아니잖아요. 그렇죠? 아, 이건 너무 쉽잖아. 전혀 도전이 안 되네. 그래서 어떻게 했을까요? 보통 집에서 연습할 때는 바닥이 카펫으로 깔려 있어서, 여기 깔린 것만큼 푹신했어요. 어쩌면 더 두꺼웠을지도 모르죠.
At My master's temple, they have those tatamis. Those are excellent things for meditation because it's just air underneath. So you have aeration. It's very good. Excellent. So I said, three hours. And then this is one hour. This is a piece of cake. It's so boring. So I said, let’s... make it interesting. I, most of… everyone who went there, every single person would sit on a cushion.
그런데 제 스승님의 사찰에서는 타타미를 사용했어요. 타타미는 명상하기에 아주 좋은 바닥재예요. 왜냐하면 공기가 잘 통해서 통기성이 좋거든요. 정말 좋았어요. 그래서 '세 시간도 문제없이 앉을 수 있는데, 이건 한 시간이잖아. 식은 죽 먹기지. 너무 지루하잖아.'라고 생각했어요. 그래서 결심했죠. ‘이걸 좀 더 재미있게 만들어보자!’ 거기 온 대부분의 사람들, 아니, 사실 모든 사람이 명상 방석을 깔고 앉았어요.
Those meditation cushions, you know. It's about this thick. About one inch thick. I look around and see everyone is sitting on meditation on a meditation cushion. Since I was younger, I like to show off. So I look around and see everyone is sitting on a meditation cushion. I will not sit on a meditation cushion.
그 명상용 좌복이요, 대략 이 정도 두께예요.두께가 한 2~3cm 정도 되겠죠. 주위를 둘러보니, 모두가 명상 방석 위에 앉아 있는 거예요. 근데 저는 어렸을 때부터 잘난 척하는 걸 좋아했어요. 그래서 저는 주위를 둘러보니, 모두가 명상 방석 위에 앉아 있는 거예요. ‘나는 안 깔고 앉을 거야.’
First time coming to a meditation class, First time to something called intro to meditation, Never went, never sat on a tatami before. And what did I do? I had to sit on the tatami directly, I said to myself. Without any cushion. Just to show off. And guess what?
명상 수업에 처음 와본 거고, 명상 입문 프로그램도 처음 와봤고, 타타미 위에 앉아본 적도 없는데, 제가 뭘 했냐고요? 그냥 타타미 위에 직접 앉아야겠다!’라고 결심했어요. 방석 없이, 잘난 척 하려고요. 그리고 무슨 일이 생겼는 줄 아세요?
What I didn't realize, I know the lady back there she'd be so disappointed. She said, I thought this guy is smart, the Master is wise. No. haha. Not at all. I don't know, so...And the one more complication, Since I was a beginner, So what did I do? They pushed me all the way to the corner. And usually it's (???).
나는 몰랐어요. 저 뒤에 계신 여성분은 실망하셨을 거예요. 그녀는 ‘저 사람 똑똑할 줄 알았는데, 저 스승님은 지혜로우신 줄 알았는데.’라고 생각했겠죠. 아니에요. 전혀 그렇지 않아요. 저는 몰라요, 그래서… 그리고 한 가지 더 복잡한 점은, 제가 초보자였기 때문에, 어떻게 됐냐면요? 그들이 저를 구석으로 밀어 넣었어요. 그리고 보통 그곳은 ???.
Because they know each other. They know these people have been coming. Therefore they get the good seats with each other. So the newcomers and the unproven people, they shove us to the corner, the small room. And next to me is a guy in the office. He's this big from Malaysia. And he said, looked at me and says, Your first time? Me too. I don't meditate. I come here just to see you guys. I am usually so busy in the office. Now this is my first chance to come and learn and meditate. I really love to meditate. But I'm here to give myself a chance to practice for three days.
왜냐하면 자기들끼리 서로 알거든요. 이 사람들은 계속 왔기 때문에 좋은 자리를 차지하죠. 그래서 신참자들이나 검증되지 않은 사람들은 구석이나 작은 방으로 밀려나요. 그리고 내 옆에는 사무실에서 온 한 남자가 있었어요. 그는 말레이시아에서 온 덩치 큰 사람이었죠. 그가 나를 보더니 말했어요. “처음이세요? 저도요. 저는 명상 안 해요. 그냥 여러분을 보러 왔어요. 평소에 사무실에서 너무 바빠서요. 이번이 처음으로 와서 배우고 명상할 기회예요. 저는 정말 명상을 좋아해요. 하지만 이번에는 저에게 스스로 연습할 기회를 주려고 3일 동안 여기 있으려고 해요.”
He's been staying at the office for two or three years now. He doesn't meditate. Now he decides to meditate. So he says, I'm here, you know, three days now. So he sat right next to me. And we meditated. (Sound of woodfish, 3 times)
그 사람은 지난 2~3년 동안 사무실에서만 지냈어요. 명상은 하지 않았죠. 그런데 이제 명상을 하기로 결심한 거예요. 그래서 그는 말했어요. "저는 지금 여기, 그러니까, 3일 동안 있어요." 그 사람이 내 바로 옆에 앉았어요. 그리고 우리는 함께 명상했어요. (목탁 소리, 3번)
Hello? (toward a new walk-in visitor) That(woodfish sound) means work hard. And I sat there. 5 minutes later, It's starting hurting. And then the guy next to me, that office man, he started moving like crazy. He started stretching his legs. And then one leg and then the other. And then, you know, when the legs are like this, it's very..it’s not comfortable.
"안녕하세요?" (새로 온 방문객을 향해) (목탁 소리) 이건 ‘열심히 (정진) 해라’라는 뜻이에요." 나는 그대로 앉아 있었어요. 그런데 5분쯤 지나니까 아프기 시작했어요. 그리고 내 옆에 있던 그 사무실 남자가 갑자기 미친 듯이 움직이기 시작했어요. 다리를 쭉 뻗고, 한쪽 다리 펴고, 그다음엔 다른 쪽 다리도 펴고… 그리고 다리가 그렇게 있으면 정말... 정말 불편하죠.
He had no back support. And then he started leaning back. And then he looked at me. He started sighing. And then he looked around. So the guy is moving constantly. And then he sighing, And guess what? So after five minutes, you remember the five minutes… started, the legs started hurting. Once the legs started hurting, Another thing that happens.
그는 기댈 곳이 없었어요. 그러다 뒤로 기대기 시작했어요. 그리고 나를 쳐다봤어요. 한숨을 쉬기 시작했어요. 그리고 주위를 둘러봤어요. 그러니까 그 남자는 계속해서 움직였어요. 그리고 한숨을 쉬었어요. 그리고 무슨 일이 일어났을까요? 5분이 지나고 나서… 기억나죠? 그 5분… 다리가 아프기 시작했어요. 다리가 아프기 시작하면 또 다른 일이 생겨요.
Then I found out that the bottom begins to hurt. Because you sit straight on the tatami, for the first time, it hurts. It started hurting. So, I could not take the pain. The first time in my life.I discovered that the buns hurt so much. And then, and then, And then the legs were so painful. I never could imagine the legs would hurt so much. I thought I was over it. Because before I was able to sit for 3 hours. No pains.
그러고 나서 나는 바닥이 아프기 시작하는 걸 알게 됐어요. 다다미 위에 똑바로 앉아 있으면, 처음에는 아프거든요. 아프기 시작했어요. 그래서 그 고통을 참을 수가 없었어요. 내 인생에서 처음으로, 엉덩이가 그렇게 아플 수 있다는 걸 알게 됐어요. 그리고 나서… 그리고 나서… 그리고 나서 다리가 너무 아팠어요. 다리가 그렇게 아플 거라고는 상상도 못 했어요. 나는 이미 이걸 극복했다고 생각했어요. 왜냐하면 전에 나는 3시간 동안 앉아 있을 수 있었거든요. 아무런 통증도 없이.
Now I came to that place and 5 minutes into the sit, It hurts. So what to do? And my neighbor, remember. He works very hard. He stretches his legs for 5 minutes, and then he bends his legs. And then 2 minutes later, He stretches his legs. And then he folds them again.
그런데 이제 그곳에 와서 5분만 앉았는데 아프기 시작했어요. 그러면 어떻게 해야 할까요. 그리고 내 옆에 있던 그 사람, 기억나죠? 그는 정말 열심히 움직였어요. 5분 동안 다리를 쭉 뻗었다가, 다시 접었어요. 그리고 2분 후에 다시 다리를 쭉 뻗었다가, 또 접었어요.
So he's moving constantly. And I was getting so afflicted. How can you meditate and move like that? And make noises and sighing and looking around. And... So I was going crazy. I was so upset. Someone at my old master's temple, He's the one who's causing all these problems. I was so upset at that guy.
그래서 그 사람은 끊임없이 움직이고 있었어요. 그리고 나는 점점 더 번뇌로 가득 차고 있었어요. ‘어떻게 저렇게 움직이면서 명상을 할 수 있지? 저렇게 소리를 내고, 한숨 쉬고, 주위를 두리번거리면서…’ 나는 미칠 것 같았어요. 너무 화가 났어요. 예전에 내가 모셨던 스승님의 절에서… 저 모든 문제를 일으키는 사람이 있었어요. 나는 그 사람이 너무나도 밉고 화가 났어요.
Then I said, I am not going to unbuckle my legs. I refused to unbuckle. I refused to fidget. So after one hour. The bell rang, I stood, unbuckled. And then I had to go like this. Because I could sit. I could sit for... I could sit for... I don't have to walk to relieve the pressure. Because remember I was very arrogant.
그때 나는 결심했어요. 다리를 풀지 않겠다고. 나는 다리를 풀지 않기로 했어요. 나는 몸을 움찔거리지 않기로 했어요. 그래서 한 시간이 지나고 종이 울리자, 나는 일어나서 다리를 풀었어요. 그리고 이렇게 가야 했어요. 왜냐하면 앉을 수 있었어요. 나는 앉을 수 있었어요… 나는 앉을 수 있었어요… 나 같은 경우는 압박을 풀기 위해 걷지 않아도 됐어요. 왜냐하면 기억하죠? 나는 정말 오만했거든요.
And then... And then I sat for another hour. You think that it would be wise to get another cushion, right? But I said, no. I want to show off. I'm not going to sit on the cushion. So I went through that for another hour of hell. Luckily that guy left already. So I went through that thing and, so for three days I refused to sit on the cushion. Guess what happens? After the first day.? Of course I couldn't sit for the whole duration.
그리고 나서... 그리고 나서 나는 또 한 시간을 앉았어요. 다른 쿠션을 가져오는 게 더 현명할 거라고 생각하죠? 그런데 아니야라고 했어요. 자랑하고 싶었거든요. 좌복에 앉지 않겠다고 결심했어요. 그래서 또 한 시간의 지옥을 겪었어요. 다행히 그 사람은 이미 떠났어요. 그래서 나는 그 고통을 견뎠고, 그렇게 3일 동안 난 좌복에 앉는 것을 거부했어요. 그런데 무슨 일이 생겼을까요? 첫 번째 날이 끝난 후에요. 당연히 나는 전체 시간을 앉을 수 없었어요.
So I sat, first day I sat for about 5-6 hours. I went back to the room. I checked my bottom. It is all purple. On the third day, still for three days I would not sit on the cushion. It became black. So that’s how I learned, had my first meditation class. That’s my experience.
그래서 나는 첫날에 약 5~6시간을 앉았어요. 방으로 돌아와서 내 엉덩이를 확인했죠. 전부 보라색이었어요. 세 번째 날, 여전히 3일 동안 나는 쿠션에 앉지 않았어요. 그 결과는 검은색이었어요. 그래서 나는 그렇게 내 첫 명상 수업을 배웠어요. 그게 제 경험이에요.
And I hated Chan retreats, Chan-Qi, ah.. That Chan-Qi, I didn’t participate. Haha. Remember? The intro is in November and the real thing began in December, in December I disappeared. It's not until I became a left-home person about a year later.
그리고 나는 선 수행, 선칠을 싫어했어요, 아... 그 선칠, 나는 참여하지 않았어요. 하하. 기억나죠? 처음 시작은 11월이었고, 본격적으로 시작된 것은 12월이었어요. 12월에는 나는 사라졌어요. 그게 제가 출가한 지 거의 1년 후에야 다시 돌아왔어요.
Then i was forced to participate in a Chan-Qi. And I hated it every single year. So now we organize it every year for my beloved disciples. Haha If you don't give up, that's when you learn. That is the beauty of the Chan, the meditation of Chan, the Chan technique we’ve got from the Chinese. Just don't give up.
그때 나는 선칠에 강제로 참여하게 되었어요. 매년 그게 너무 싫었죠. 그런데 이제는 내가 사랑하는 제자들을 위해 매년 그것을 조직하게 되었어요. 하하. 포기하지 않으면 그때 배우게 된다는 걸요. 그게 바로 선의 아름다움이에요, 우리가 중국에서 배운 선 명상, 선 기법이에요. 그냥 포기하지 마세요.
I was doing it for all the wrong reasons in the world. It's always about. I was doing it because I was flashy. I wanted to be. I was flashy as a person. I wanted to be better than you. I wanted to show off. I wanted to have an edge on you. My friend. When he meditates, he can read the girl's mind. So it's easier to pick up girls. Haha.
나는 세상의 모든 잘못된 이유로 그걸 하고 있었어요. 항상 그런 거였죠. 나는 화려하고 싶었어요. 나는 사람이 화려하고 싶었어요. 나는 너보다 더 나은 사람이 되고 싶었어요. 나는 자랑하고 싶었어요. 나는 너보다 우위를 점하고 싶었어요. 내 친구는 명상할 때, 여자 마음을 읽을 수 있다고 했어요. 그래서 여자들을 쉽게 꼬실 수 있다고요. 하하.
Or he would show off to me that he can read my mind. And so on. And so, that's how we all get started. And, it's okay. But the more you meditate, You're willing to endure the discomfort. And don't give up. You know what? If you do it long enough, This is the beautiful thing about Chan, the secret about Chan.
혹은 그는 내게 자랑하며, 내가 그의 마음을 읽을 수 있다고 했어요. 그런 식으로 우리는 모두 시작했죠. 괜찮아요. 하지만 명상을 계속 할수록, 불편함을 견딜 려는 의지가 생기고, 포기하지 않게 돼요. 알아요? 오래 하면, 이게 바로 선의 아름다움이고, 선의 비밀이에요.
If you do it long enough, You keep on doing it. You sit there, you keep an.. And having discipline. Everyday you sit for an hour. And push yourself. A little bit more. Little bit more, little bit more. Because we all have our limitations.
만약 충분히 오래 한다면, 계속해서 하게 됩니다. 거기 앉아서, 집중을 유지하고, 규칙적으로 매일 한 시간씩 앉아서, 조금씩 조금씩 자신을 밀어붙입니다. 왜냐하면 우리 모두에게는 한계가 있기 때문입니다.
Everyday, push yourself a little bit more. Everyday, you have a chance to practice. A little bit more. A little bit more. That's all you do. Something happens. Your body gets healthier. And your mind gets healthier. It's healthier because you become, Your mind becomes free from, It's less greedy. Less angry.
매일 조금씩 자신을 밀어붙이세요. 매일이 연습할 기회입니다. 조금씩, 조금씩. 그게 전부입니다. 무슨 일이 생깁니다. 몸이 더 건강해지고, 마음도 더 건강해집니다. 마음이 더 건강해지는 이유는, 욕심에서 덜 나고, 덜 화나기 때문입니다.
Remember, you know, That office man during this intro to Chan class. He would come back occasionally. And every time he comes back, He chooses to sit next to me. And every time he sat next to me, He would fidget. He'd move. He'd sigh. He makes a lot of noises. And sometimes, He just sits like this the whole time. Half an hour, He sits like this. Enjoying himself.
기억하세요. 그 선 명상 입문반에서 그 사무실 남자. 가끔씩 돌아오곤 했죠. 그리고 매번 돌아올 때마다 제 옆에 앉기를 택했어요. 매번 그가 제 옆에 앉을 때마다 그는 계속 몸을 움직였어요. 움직이기도 하고, 한숨을 쉬기도 하고, 소리를 많이 냈어요. 그리고 때때로는 그냥 이렇게 앉아서, 그 상태로 앉아 있었어요. 반 시간 동안, 그는 그냥 이렇게 앉아서 자신만의 시간을 즐기고 있었어요.
When I was struggling, My butt, My bum was hurting so badly. Never happened to me before. The first time in my life, Where my butt hurt so much. And the guy sat next to me and enjoyed himself. Oh, I'm so peaceful here. So every time he sat next to me, I was going crazy. I felt like…
제가 힘들었을 때, 엉덩이가… 제 엉덩이가 정말 많이 아팠어요. 이런 경험은 처음이었죠. 제 인생에서 처음으로 엉덩이가 그렇게 아팠어요. 그런데 그 사람은 옆에 앉아서 그냥 즐기고 있었어요. "아, 여기 너무 평화롭다." 이렇게 말이죠. 그래서 매번 그가 옆에 앉을 때마다 나는 미쳐버릴 것 같았어요. 그때 저는...
And I have all the reasons in the world to stand up and walk away. Because he's driving me crazy. You're not supposed to meditate like that. And no, I just took it. And That's what happens. Eventually, Eventually you drop the anger. Because why? Because when it hurts so much, When the bottom hurts so much. All you think, Can think of. I could think of. I can't even see that guy.
그리고 나는 일어나서 나가버릴 이유가 너무나 많이 있었어요. 그 사람이 나를 미치게 만들고 있었으니까요. 그렇게 명상해서는 안 되잖아요. 그런데, 아니, 그냥 참았어요. 아무튼 그런 일이 있었어요. 결국, 마침내 그 분노를 내려놓게 되는 거예요. 왜냐하면, 왜일까요? 그렇게 아플 때, 엉덩이가 그렇게 아플 때, 생각할 수 있는 것, 내가 생각할 수 있는 건, 그 사람을 아예 볼 수조차 없다는 거예요.
He doesn't bother me. Didn’t bother me anymore. Because it hurts so much over here. Not that he doesn't bother me. My butt bothers me a lot more. I have no more energy to worry about him. Right? What does it tell you? I dropped my anger. It's a proof right there.
그 사람은 날 신경쓰게 하지 않았어요. 더 이상 신경쓰이지 않더라구요. 여기(엉덩이)가 너무 아파서요. 그 사람이 나를 괴롭히지 않는 게 아니에요. 엉덩이가 훨씬 더 괴로웠거든요. 그 사람에 대해 신경 쓸 에너지가 없었어요. 그렇죠? 이게 뭘 말해주나요? 내가 분노를 내려놓았다는 겁니다. 그게 바로 증거입니다.
I didn't understand back then. But now looking back I realized I dropped my anger, my irritation. Isn't it wonderful? For you ladies who get upset at your husband. What happens when you get upset at them? You take a plate and you throw at them. Haha. I know that already. I was married… Right? You feel like that. Right?
그때는 이해하지 못했어요. 그런데 지금 돌이켜보니 내가 (그때) 분노와 짜증을 내려놓았다는 걸 알게 되었습니다. 정말 멋지지 않나요? 남편에게 화나는 여성분들, 화가 나면 어떻게 되죠? 접시를 들고 던지게 되죠. 하하, 나도 그런 걸 이미 압니다. 저도 결혼했었으니까요… 맞죠? 그런 기분이 드는 거예요. 맞죠?
And if you do that, guess what your husband is going to do? What do you do, sir? When your wife throws plates at you? And bowls at you? (Comment: Duck!) Duck? Yes, duck. Haha. And then what else? I would break too. I would break the lamps, right? “How dare you! Destroy my house. I can do it too.”
그렇게 하면 남편이 어떻게 할지 짐작해 보세요. 남편분들, 아내가 접시를 던지면 어떻게 하나요? 그릇을 던지면? (청중: 피하죠!) 피하나요? 네, 피하죠. 하하. 그럼 그다음엔 뭐죠? 저도 그럴 거예요. 전등을 부술 거예요, 그렇죠? "감히! 내 집을 망치다니. 나도 그렇게 할 수 있어!"
But if you can take it, If we can all learn, you sit and you cross your legs until it hurts. And when you hurt to the point where you are no longer angry. And then what happens? The anger goes away. Immediately. That's all it takes. And that's the secret of Chan.
하지만 만약 여러분이 그것을 받아낼 수 있다면, 우리 모두 배울 수 있다면, 앉아서 다리를 꼬고 아플 때까지 앉아 있는 겁니다. 그리고 더는 화가 나지 않는 지점까지 아플 때, 그러면 무슨 일이 생기죠? 화가 사라집니다. 즉시요. 그렇게만 하면 되는 겁니다. 그게 바로 선의 비밀입니다.
Just bear it. I know all the teachers tell you. I know. You can sit and you feel so peaceful. You feel so good. Baloney.. How can you feel peaceful and good when your legs are hurting so much? And it turns out that if you sit there long enough. Until the pain goes away.
그냥 참으세요. 나는 지도자들이 다 이렇게 말하는 거 압니다. 나는 알아요. 앉아서 너무 평화롭고 기분이 좋다고요. 말도 안되는 소리죠. 다리가 너무 아픈데 어떻게 평화롭고 좋을 수 있겠어요? 그런데 사실, 앉아서 충분히 오래 있으면, 결국 그 고통이 사라진다는 거예요.
Because the pain will peak and then it will go down. Like everything else in this world. When it reaches its peak. I repeat. The pain will reach its peak. It will die. It will reduce. It will go down. That's all it takes. That's how you overcome it. And after when it reaches its peak. It starts to die. This going down here, you will eventually feel very good.
왜냐하면 아픔이 최고조에 달하면, 그 뒤로는 내려가게 되어 있습니다. 이 세상의 모든 것들처럼요. 최고조에 달하면, 다시 말하지만, 아픔은 최고조에 다다르고, 죽고, 줄어들고, 내려갑니다. 그뿐입니다. 그게 바로 극복하는 방법이에요. 그리고 최고조에 달한 후에는, 아픔이 죽기 시작할 것입니다. 이게 내려가면서, 결국에는 여러분은 아주 기분이 좋아질 것입니다.
The kind of peace. The kind of happiness. You've never experienced before. Serious. That's my personal experience. I experienced that. I was lucky. All I knew back then was to sit there and bear it. And then I'm lucky because, I lucked out because I would not quit. I would not yield. I would not like to lose. And what happens I kept on going through peaks and valleys.
그 평화, 그 행복은 여러분이 이전에 한 번도 경험해 본 적 없는 겁니다. 진짜예요. 그건 제 개인적인 경험이에요. 나는 그걸 경험했어요. 운이 좋았죠. 그때 제가 알던 건, 그냥 앉아서 참는 것뿐이었어요. 그리고 내가 운이 좋았던 이유는, 그만두지 않았기 때문이에요. 절대 양보하지 않았고, 지는 걸 원하지 않았어요. 그리고 그 결과, 나는 계속해서 최고점과 저점을 지나가게 되었습니다.
Every time you go through a peak and you break through, it decreases. It felt so good. That's how I became addicted to meditation. And I never could find anything that felt that good. It far exceeds all sensual pleasures. Except for sex. The difference between Chan bliss. I know I'm not supposed to talk about sex. Because I am a monk, remember?
매번 최고점을 지나가고, 돌파할 때마다, 줄어듭니다. 기분이 정말 좋았어요. 그게 바로 내가 명상에 중독된 이유입니다. 그 이후로는 그만큼 좋은 걸 찾을 수 없었습니다. 모든 감각적인 즐거움을 훨씬 넘어섰습니다. 성적인 것을 제외하고요. 선의 즐거움과 그 차이는, 내가 섹스에 대해 말하면 안 된다는 걸 압니다. 왜냐하면 비구 스님이니까요. 알죠?
But in the spirit of Chan, we can talk about anything that interests you. There is no holds barred in Chan. So, what's the difference between sexual pleasure and the Chan bliss? Does anyone know? What is the difference? Yes. Ah, this lady knows. Haha. (Comment: inaudible)
하지만 선의 정신에서는, 여러분이 관심 있는 건 뭐든지 이야기할 수 있어요. 선에서는 어떤 제약도 없습니다. 그렇다면, 성적인 즐거움과 선의 즐거움은 무엇이 다를까요? 누가 알까요? 차이점이 뭔가요? 네. 아, 이 분은 아네요. 하하. (청중: 들리지 않음)
Very good. See? It’s a trick question to see who’s gonna bite first? Trick question, What's a trick question in Vietnamese? Huh? To see who is naive enough to take a chance. Sexual pleasure is very intense. Very intense, right? The Chan is a lot lighter. You look at it as coarse and subtle.
아주 좋아요. 보셨죠? 이건 속임수 질문이었어요. 누가 먼저 물지 보려고요. 속임수 질문. 베트남어로 뭐라 하죠? 누가 순진하게 그런 모험을 할지요. 성적인 즐거움은 매우 강렬합니다. 정말 강렬하죠? 선은 훨씬 더 가벼워요.이걸 거칠고 미세한 것으로 볼 수 있죠.
So this lady says that it doesn't last long. If you have meditated long enough you see the difference. It’s very intense. But it's very coarse. It's much more lighter. Much lighter. It's like denseness. This is dense, This is silk. And... There's a short duration. The Sexual pleasure. Actually, it's a very short duration, And then it decreases, Right? It decreases. With Chan, It's not as intense, But it's much broader. You feel...
이 여성분이 말하길, 오래 가지 않는다고 하네요. 명상을 충분히 오랫동안 한 사람은 그 차이를 알게 됩니다. 성적인 즐거움은 매우 강렬하지만, 매우 거칠어요. 반면, 선은 훨씬 더 가벼워요. 훨씬 더 가볍습니다. 마치 밀도 차이 같은 겁니다. 이건 밀도가 높고, 이건 실크 같아요. 그리고 성적인 즐거움은 지속 시간이 짧아요. 사실, 아주 짧은 시간이죠. 그 후엔 줄어들어요. 그렇죠? 줄어듭니다. 선은 그만큼 강렬하지 않지만, 훨씬 더 넓어요. 그리고 여러분이 느낄거에요..
You feel good throughout your body. And it lasts a lot longer. It might last for... I was addicted to it because... I would sit and endure the pain for... Let's say, 3 or 4 hours. 3 or 4 hours of pain. And I would feel good for... 20 hours. And I was greedy and said, I said, wow, this is such a cool thing. Three versus twenty?
몸 전체가 좋게 느껴져요. 그리고 그 기분은 훨씬 오래 지속됩니다. 오래 갈 수 있습니다… 저는 거기 중독되었어요. 왜냐하면… 앉아서 그 아픈걸 3시간, 4시간 동안 견뎌냈어요. 3시간, 4시간의 고통을 견디고 나면, 20시간 동안 기분이 좋았죠. 그리고 욕심이 났어요. "와, 정말 멋진데? 3시간 대 20시간?"
Oof, I choose twenty. I was willing to endure pain for three hours. To feel good for 20 hours. So the truth of the matter is that If you understand, if you have the Chan bliss. You will also discover that the higher your samadhi level. Actually your Chan bliss increases, increases, improves as your skills improve. So actually sexual pleasure, it peaks, and then it dies. Whereas the Chan bliss, it keeps on increasing, increasing, increasing, increasing.
오, 나는 20시간을 선택합니다. 3시간의 아픔을 견디고, 20시간 동안 기분이 좋을 수 있다면요. 그래서 사실, 선의 즐거움을 이해하면, 선의 즐거움을 경험하면, 여러분도 깨닫게 될 거예요. 삼매의 수준이 높아질수록, 사실 선의 즐거움도 증가하고, 증가하고, 기술이 향상될수록 더 좋아집니다. 성적인 즐거움은 최고조에 달하고, 그 후에는 사라지지만, 선의 즐거움은 계속해서 증가하고, 증가하고, 계속 증가합니다.
So at first, it's not comparable. But once you get over here, it's no more comparison. That's why the monks and nuns can drop the sexual pleasure. Because if you practice, you can become celibate. It's very easy. It’s rather easy, easy to become celibate. You see, if you practice meditation, the monks who practice meditation, It's much easier for them to remain celibate.
처음에는 비교가 안 됩니다. 하지만 여러분이 여기 다다르면, 더 이상 비교가 안 됩니다. 그래서 비구, 비구니 스님들이 성적인 즐거움을 내려놓을 수 있는 것입니다. 왜냐하면 여러분이 수행하면, 독신자가 될 수 있기 때문입니다. 성생활을 끊어버리는 건 꽤 쉬운 일입니다. 명상 수행을 하면, 명상 수행을 하는 스님들에게는 독신자로 남아 있는 것이 훨씬 더 수월합니다.
For this reason. Am I making sense to you? It's not imagination. That's why. That's why we can remain celibate if we choose to. Yes. (Question: inaudible) What do we focus on? You want the books teaching or my teaching? My experience? There are two phases. In Chan, there are two phases. There are two phases in meditation. Which are what? Stopping. And contemplating. So when you meditate, the first thing you need to do is to stop.
이런 이유 때문에, 제 말이 말이 되나요? 이건 상상이 아닙니다. 그런 이유입니다. 그래서 그렇게 택하면, 독신자로 유지할 수 있는 것입니다. 네. (질문 안들림) 무엇에 집중하냐고요? 질문자님은 책에서 가르치는 내용을 원하나요? 내가 가르쳐주길 원하나요? 내 경험이요? 선에서는 두 단계가 있습니다. 명상에도 두 단계가 있어요. 그 두 단계가 무엇일까요? 멈추는 것과, 관하는 것입니다. 명상할 때, 첫 번째 해야 할 일은 멈추는 것입니다.
What happens even, no matter what you do even if you don’t know about it. Doesn’t matter. That’s why we don’t talk about these theories. Because it happens naturally. Even if you don’t know about this concept, it happens naturally. When you sit and meditate, naturally you have, you go through a stopping. What is stopping? All your thoughts.. die.
여러분이 무엇을 하든, 이걸 몰라도 상관없습니다. 그건 중요치 않아요. 우리가 이런 이론에 대해서 이야기하지 않는 이유예요. 왜냐하면 이게 자연스럽게 일어나기 때문이에요. 이 개념에 대해 모르더라도, 자연스럽게 일어납니다. 앉아서 명상하면, 자연스럽게 멈추는 단계를 거칩니다. 멈추는 게 뭔가요? 모든 생각들이... 사라져요.
So what do you contemplate on? It doesn't matter, whatever you contemplate, eventually it all dies. Eventually it just dies. For us beginners, I thought, you know, the pain, the thing that doesn't die is the pain. The rest dies. So you focus on what? Whatever you can. People say, oh, smile. Oh, breathing. Oh, recite the Buddha's name.
그럼 무엇을 관하나요? 그건 상관없어요, 무엇을 관하든, 결국에는 모두 사라집니다. 결국 그냥 사라져요. 우리 초심자들에게는,... 저는 이렇게 생각했어요. 아픔, 사라지지 않는 것은 아픔뿐이죠. 나머지는 모두 사라집니다. 그럼 무엇에 집중하나요? 할 수 있는 게 뭐든 거기 집중하세요. 사람들은 “오! 미소지어보세요. 오! 호흡. 오! 염불”이라고 합니다.
But all those.. they will naturally focus on the things that draw your attention. It doesn't matter what I tell you. (Question) If you like to. It's not so much focusing. It's about doing it. Does it make sense to you? It doesn't matter what you focus on. You just don't quit. So, stopping is that, you sit long enough. Your thoughts will decrease. That's called stopping. Is that clear? That's all. I can be fancy and teach you the number one methods of Chan.
하지만 그 모든 것들은... 여러분의 주의를 끄는 것에 자연스럽게 집중하게 될 거예요. 그건 내가 뭐라고 말하든 상관 없습니다. (질문) 여러분이 원한다면, 이건 집중한다기 보다는, 그냥 하는 것 자체가 중요합니다. 이해되었나요? 여러분이 무엇에 집중하든 상관없어요. 그냥 포기하지 않으면 됩니다. 그래서 멈춘다는 것은, 여러분이 충분히 오래 앉으면, 생각들은 줄어들게 됩니다. 그게 바로 “지(멈춤)”입니다. 이해가 되시죠? 그뿐입니다. 내가 화려하게 선에서 가장 중요한 방법을 가르쳐줄 수도 있지만요.
Number two methods of Chan. I teach you number three, number four, number five. We have about ten thousand different ways to teach you how to do Chan. It doesn't matter. You just sit there and wait. Sit long enough and don't quit. It doesn't matter what you’re doing. The most important thing is to bear it and don't quit. Bear this discomfort. Don't move.
선의 두 번째 방법. 저는 여러분에게 세 번째, 네 번째, 다섯 번째 방법을 가르칩니다. 우리에게는 선을 수행하는 방식을 가르치는데 약 십만가지 방법이 있습니다. 그건 상관없습니다. 여러분은 그냥 앉아서 기다립니다. 충분히 오래 앉고, 포기하지 마십시오. 무엇을 하든 그건 중요하지 않습니다. 가장 중요한 것은 그 불편함을 견디고 포기하지 않는 것입니다. 움직이지 마세요.
Tell yourself. I'm going to bear it. I'm going to sit there. Yes? (Question) It's better. Yes, it's better to sit in full lotus. And, so you go through some phase called stopping. The Chinese, this is from the Chinese teaching. The Chinese Chan. 止. Meaning you stop your thoughts. You don't stop anything. You just let it die. That's all you do.
스스로에게 말하세요. "나는 견딜 것이다. 그냥 앉아 있을 것이다." 네? (질문) 더 좋습니다. 네. 결가부좌로 앉는 것이 더 좋습니다. 그리고 여러분은 "지(stopping)"라고 불리는 단계를 거치게 됩니다. 이것은 중국 선종에서 나온 것입니다. 중국 선에서 "지(止)"라고 하는데, 이건 여러분이 생각을 멈춘다는 뜻입니다. 여러분은 아무것도 멈추지 않습니다. 그냥 저절로 사그라들게 둡니다. 그것만 하면 됩니다.
Just like, just like a pond. You sit there. Eventually the water will settle. All the sediment will settle to the bottom. That's all that happens. That's all you do. Because you wait. You endure it. And once you are, when you are able to stop then you contemplate. Now whatever, the method now matters. Is that clear? So it depends on your level. Does it make sense?
마치 연못과 같습니다. 그냥 앉아 있으면 결국 물이 가라앉고, 침전물이 모두 바닥에 가라앉습니다. 그런 일이 생깁니다. 여러분이 해야 할 일은 기다리고 견디는 것입니다. 그리고 여러분이 정지할 수 있게 되면, 그때 관(觀)하게 됩니다. 그때부터는 수행 방법이 중요해집니다. 이해되나요? 그래서 이것은 여러분의 단계에 따라 달라집니다. 이해가 되나요?
So if we teach you, let's say I teach you a fantastic meditation method called the 42 Hands and Eyes. It's a very very secret, secret Chan practice. Yeah, there is such a thing. We only transmit it. You cannot practice this. Only the people who are, received transmission, they can practice. It's a secret practice.
예를 들어 우리가 여러분에게, 이런 사십이수안(手眼)이라고 불리는 어떤 끝내주는 명상법을 가르친다 합시다. 이것은 매우, 매우 비밀스러운 선 수행법입니다. 네, 그런 것이 있습니다. 이건 오직 전수(傳授)로만 합니다. 여러분 마음대로 수행할 수 있는 것이 아닙니다. 오직 전수받은 사람만 할 수 있습니다. 이것은 밀종 수행입니다.
And, or we will teach you, There are lots of practices, in different ways. And you still have to go through these phases. First you have to empty your mind. Stopping meaning, reduce the thoughts. Your mind clears up. It clears up from your fear. From your worries. That's called stopping. You stop all these unnecessary thoughts.
또는 우리는 다양한 방법으로 수행을 가르칠 수도 있습니다. 하지만 여러분은 여전히 이러한 단계를 거쳐야 합니다. 먼저 마음을 비워야 합니다. '멈춘다'는 것은 생각을 줄이는 것을 의미합니다. 여러분의 마음이 맑아집니다. 두려움에서 벗어나고, 걱정에서 벗어납니다. 이것이 바로 지(止)라고 합니다. 불필요한 생각을 다 멈추는 것입니다.
Now all these unnecessary thoughts that occur in your head. Can you have any control over them? They come and go as they please. That's what you discover. There is no pattern. It just come and go. So can you try to control them? There is no way to control them. The only way is.. do nothing. Let them die. Just like when your wife is upset at you, don't do anything. Wait until she calms down. That's the best policy. Don't provoke her. Right? That's what how experienced married men... People... Men who are married long enough, they discover... You just wait. You don't do anything.
이제 머릿속에서 떠오르는 모든 불필요한 생각들이 생깁니다. 여러분은 그 생각들을 통제할 수 있나요? 그 생각들은 자기 마음대로 왔다가 사라집니다. 그걸 발견하게 됩니다. 일정한 패턴 없습니다. 생각은 그냥 왔다 갔다 합니다. 그러면 여러분이 그 생각들을 통제하려고 해볼 수 있나요? 통제할 방법이 없습니다. 유일한 방법은… 아무것도 하지 않는 것입니다. 그냥 놔두세요. 그러면 저절로 사라집니다. 이건 마치 아내분이 화가 났을 때와 마찬가지입니다. 아무것도 하지 마세요. 아내가 진정할 때까지 기다리는 겁니다. 그게 최선의 방법입니다. 괜히 건드리지 마세요. 맞죠? 오래 결혼 생활을 해본 남자들은 압니다. 그냥 기다리세요. 아무것도 하지 마세요.
So now she wants a divorce. Yes, honey. She wants half of her thing. Yes, honey. No, come to think. I want 70% of the assets. Yes, honey. How about 80%? Yes, honey. You love me that much? Yes, honey. We can make up. Yes, honey. You wait. They take care of themselves. That's the Buddhist wisdom. That's stopping. You don't do anything. And then the contemplating. Once you are able to stop. Now you can focus on what you do.
이제 그녀가 이혼을 원합니다. 네, 여보. 아내가 재산의 절반을 원합니다. 네, 여보. 잠깐 생각해 보니, 70%를 원해. 네, 여보. 80%는 어때? 네, 여보. 당신 나를 그만큼 사랑하는 거야? 네, 여보. 우리 다시 잘 지낼 수 있을 것 같아. 네, 여보. 기다립니다. 그러면 알아서 해결됩니다. 이것이 불교의 지혜입니다. 멈추는 것입니다. 아무것도 하지 않습니다. 그리고 나서 비로소 관하는 것입니다. 일단 멈출 수 있게 되면, 이제 여러분은 해야 할 것에 집중할 수 있습니다.
So then you go back to what we teach you. You focus on your navel. You focus on your breathing. That's when it works. Before that, Unless you stop, You can't do much. They can say I can contemplate my breath. But if it hurts so much, forget it. You can't contemplate anymore. So you understand the process. It's very, very practical. It's not theory at all. You have to stop. You have to wait. You have to wait until it dies down. And once you have, You see how you're able to, Your head clears up. Then you can see how you're able to concentrate. It's all natural.
그래서 우리가 가르쳐 준 것으로 돌아가는 겁니다. 배꼽에 집중하세요. 호흡에 집중하세요. 그래야 효과가 있습니다. 그러기 전에, 멈추지 않는 한, 여러분이 할 수 있는 건 별로 없습니다. 사람들은 '나는 호흡을 관찰할 수 있어.'라고 말할 수 있지만, 너무 아프면? 끝장입니다. 더 이상 관할 수 없습니다. 그래서 이런 과정이 이해되나요? 이건 아주, 아주 실용적인 것입니다. 이건 전혀 이론적인 것이 아닙니다. 반드시 멈춰야 합니다. 기다려야 합니다. 가라앉을 때까지 기다려야 합니다. 그리고 나면 여러분은 할 수 있는 방법을, 머리가 맑아지는 것을 보게 될 겁니다. 그때야 비로소 집중할 수 있는 겁니다. 이게 다 자연스러운 일이죠.
You can't sit there. How come, Why is my head so full of thoughts? Why I, when am I? Why is this meditation not doing anything for me? That's a thought as well. You see, this is the way. Just like your wife, She's upset at you. Yes, honey. Yes, honey. It takes a married man to appreciate my lesson. So only one man here, I taught him about how to deal with the wife. You're welcome.
앉아서 ‘왜 내 머릿속이 이렇게 생각들로 가득하지?’ ‘왜 나는... 언제 나는...’ ‘왜 이 명상이 나한테 효과가 없지?’라고 생각할 수 없는 겁니다. 그것도 하나의 생각입니다. 이해되나요? 이게 바로 “도”입니다. 마치 아내가 화가 났을 때처럼, “네, 여보.” “네, 여보.” 결혼한 남자분만 내 교훈을 이해할 수 있어요. 여기 남자분은 한 명뿐인데, 제가 그에게 아내를 대하는 법을 가르쳐드렸습니다. (고맙다고도 안했는데) 고맙긴요(농담조로)!
(Comment: I don't have a wife now.) You don't have a wife? Shucks. Haha. I will teach the ladies how to deal with the husband. Yes, yes, master. Yes, I mean, yes, honey. any questions? That's all. Meditation is that If you're able to bear it, Then, then all these, The head will clear up. And that's when you experience Chan bliss. Then you naturally will experience Chan bliss. Don't have to seek for it. Just do it.
(청중: 저는 지금 아내가 없습니다.) 아내가 없다고요? 아이고, 안타깝네요. 하하. 그럼 이번에는 부인들에게 남편을 다루는 법을 가르쳐 드리겠습니다. "네, 네, 스승님." 그렇죠? "네, 여보.” 질문 있나요? 그뿐입니다. 명상이란, 여러분이 견딜 수 있다면, 그러면 모든 생각들이 사라지고 머리가 맑아집니다. 그리고 바로 그때, “선열(선에서 오는 기쁨)”을 경험하게 됩니다. 일부러 찾으려고 할 필요 없습니다. 그냥 하세요.
So my message to you today is. Do it. I would highly recommend you sit for an hour every single day. Don't worry. It's time well spent. Even though you’re so busy, Right? I’m so busy, It's so much work. You sit for an hour, I guarantee you. For investing an hour of your time, Take a bit of time from your busy schedule, Sleep an hour less. You will find out you have so much more stamina. And your head is so much clearer.
그러니 오늘 전하고 싶은 메시지는 이것입니다. 그냥 하세요. 저는 여러분에게 매일 한 시간씩 앉아서 수행할 것을 강력히 추천합니다. 걱정 마세요. 그런 시간은 아깝지 않습니다. 아무리 바빠도 말이죠. 맞죠? "너무 바빠요." "할 일이 너무 많아요." 그렇더라도 한 시간만 앉아보세요. 내가 보장합니다. 바쁜 일정에서 한 시간을 투자해 보세요. 한 시간 덜 자고라도 해보세요. 그러면 훨씬 더 기력이 넘치고, 머릿속이 훨씬 더 맑아지는 것을 발견할 것입니다.
Therefore you're so much more productive at work when you work. People of the world are used to grinding it out. We're so used to grinding it out. The Chan people are much better. They find a better way to do it, quicker. More effectively. So much faster. At solving the problem. Really. Yeah? It's so funny, huh? Yes? (Comment) Yes, in part. For maximum effects. Sit in full lotus. Sit in full lotus. So train yourself to sit longer and longer and longer. Sit longer and longer and longer. That's all you do. All will take care of itself.
따라서 일할 때 생산성이 훨씬 더 높아집니다. 세상 사람들은 힘들게 일을 하는 데 익숙합니다. 우리는 그런데 너무 익숙합니다. 선 수행자들은 훨씬 더 낫습니다. 더 빠르고 효과적인 방법을 찾습니다. 훨씬 더 빠르게요. 문제를 해결하는 데 말이죠. 정말입니다. 네? 웃기죠? 네. (청중) 네, 어느 정도요. 최상의 효과를 위해서, 결가부좌로 앉으세요. 결가부좌로 앉으세요. 그러니 더 오래, 더 오래, 더 오래 앉을 수 있도록 훈련하세요. 더 오래, 더 오래 앉으세요. 그게 다입니다. 모든 것이 저절로 해결될 것입니다.
Really. That's Chan right there. You just sit. You don't do anything. That's the ultimate practice. The ultimate Chan method. Every single Chan method is not beyond that. It's the foundation of Chan. Sit there, full lotus, don't do anything. Do not quit. And then you will find great things. You will feel so happy, feel so blissful. That's why. And I was so lucky because I endured and I discovered the pleasure I never had before.
정말로요. 그게 바로 선입니다. 그냥 앉으세요. 아무것도 하지 마세요. 그게 궁극적인 수행입니다. 궁극적인 선의 방법입니다. 모든 선의 방법들은 이를 넘지 않습니다. 이것이 선의 기초입니다. 앉아서, 결가부좌로 앉고, 아무것도 하지 마십시오. 그만두지 마세요. 그러면 위대한 것들을 발견하게 될 것입니다. 여러분은 아주 행복해질 것이고, 아주 환희로워질 것입니다. 그래서 그렇습니다. 그리고 나는 정말 운이 좋았습니다. 이걸 견뎌냈고, 전에 경험하지 못한 즐거움을 발견했기 때문입니다.
It gets so much more better and better and better and better and better. Fascinating. Remember? It peaks. The sensual pleasure, it peaks. Chan pleasure, Chan bliss, it increases. Your mind, if you don't do Chan, your mind can be so fast. It can be so fast, this much. But when you do Chan, your mind is a lot faster. So much faster.
점점 더 좋아지고, 더 좋아지고, 더 좋아지고, 더 좋아지고, 더 좋아집니다. 흥미진진합니다. 기억하나요? 감각적인 즐거움은 절정에 이릅니다. 하지만 선의 즐거움, 선의 기쁨은 점점 더 커집니다. 여러분의 마음은, 선을 하지 않으면, 여러분의 마음은 매우 빠를 수 있습니다. 하지만 선을 하면, 훨씬 더 빠르게 됩니다. 훨씬 더 빠릅니다.
Give you an example. There's a Wing Chun master, martial arts teacher, Chinese when I was in CTTB. Wing Chun, you know Wing Chun? The martial arts that they're very fast of the hands. Wing Chun. No? Anyone see the Yip Man? You guys don't see movies at all? Am I the only person who goes to the movies? No? No one likes martial arts movies? Oh my God! You guys are weird. Go look up the Yip Man, Yip Man.
예를 들어볼게요. 제가 CTTB에 있을 때, 윙춘의 사부, 중국인 사부가 있었습니다. 윙춘, 윙춘 아시나요? 손이 아주 빠른 무술이에요. 윙춘. 모르세요? 엽문 영화 본 적 있나요? 여러분은 영화 안 보나요? 내가 영화보러 가는 유일한 사람인가요? 없어요? 무술 영화를 좋아하는 사람 없나요? 세상에! 여러분 정말 이상한 분들이네요. 엽문으로 검색해보세요. 엽문.
(Comment: Bruce Lee?) Yeah, that's right. Bruce Lee is a Wing Chun. That's correct. Excellent. See? This man knows. See, men we know. Today we only have women by the way. Anyway, So this is a Wing Chun master. He walked to the temple. I was sitting at the desk. And he says he's looking for a place to hold his class. They do that at temples. You know, like the Japanese temple close by. They have Kendo. Sword class. And she likes Kendo. If you like kendo, If you like kendo, go over there and learn. Oh yeah.
(청중: 브루스 리?) 네. 브루스 리가 윙춘을 했어요. 맞습니다. 훌륭해요. 보셨죠? 이 남자분은 아네요. 남자는 우리가 알죠. 오늘은 여자가 많지만, 아무튼, 이분은 윙춘의 사부입니다. 그분이 절로 걸어들어왔습니다. 나는 책상에 앉아 있었고요. 그분이 수업을 할 곳을 찾고 있다고 말했습니다. 그들은 절에서 그런 걸 하거든요. 예를 들어, 근처 일본 절에는 켄도(검도) 수업이 있습니다. 저 여자분은 검도를 좋아한다고 해요. 만약 검도를 좋아한다면, 거기 가서 배워보세요. 오, 네.
It's on the hill, on Del Mar here. It's about a half, a quarter mile away. Half a mile away. Anyway. So he came to the temple. And he's a Wing Chun master. He says, I want to. I'm looking for a place. A low rent so that I can teach my class. We have 20 students. He walked in there. You know. And Wing Chun is very fast. They use their hands extremely fast. Close combat. Close quarters combat. It's very fast. And he walked in there. And, and uh, I can see I see him move. Mmm, mmm, mmm, mmm, mmm. Just like the six million dollar man.
언덕 위에, 델 마르길에 있어요. 여기에서 약 400미터, 800미터 정도 떨어져 있습니다. 아무튼, 그분이 절로 찾아왔어요. 그리고 그분은 윙춘의 사부님입니다. 그가 "저는 공간을 찾고 있어요. 제 수업을 할 수 있는 대관료가 저렴한 곳을 원합니다. 학생은 20명 있어요."라고 했습니다. 그렇게 그분이 온 거에요. 윙춘은 매우 빠른 손 동작을 사용하는 무술입니다. 근접 전투에서 손을 굉장히 빠르게 사용하죠. 그분이 들어와서, 동작을 봤어요. 음, 음, 음, 음, 음. 마치 600만 불의 사나이 같았어요.
I know you don't watch movies either. Anyone saw the six million dollar man? Yeah, I see that's one. See, you dating yourself. See how they, they go slow motion in the movies? That's how he, that's how, I saw him. That's how fast the mind is. Slow motion. That's how fast your mind can be. And also my student asked me, Master teach me how to recite the Great Compassion Mantra, People say, the mantra is 84 lines of Sanskrit. People can go as fast as 17 seconds. Usually it's half, half a minute. 17 seconds. Some goes down to 10. I went down to 13.
여러분은 영화도 안 본다는건 알겠지만, 누구 600만 불의 사나이는 본 사람 있어요? 네, 한 명 봤네요. 보세요, 시대에 맞춰서. 영화에서 슬로우 모션 장면 본 적 있죠? 그게 바로 그 사람이 움직이는 방식이에요. 마음이 그 만큼 빠른 겁니다. 슬로우 모션. 그만큼 여러분의 마음이 빠를 수 있는 겁니다. 그리고 제 학생 한 명이 물었습니다. 마스터, 대비주를 어떻게 외우는지 가르쳐 주세요. 이 대비주는 84구의 산스크리트어로 되어 있는데, 사람들이 그걸 17초 만에 외울 수 있다고 했습니다. 보통은 30초 정도 걸리죠. 17초로 할 수 있는 사람도 있어요. 저는 13초까지 줄였어요.
And then my student goes to 6. 6 seconds. And it can be even faster. That's how fast the mind is. Imagine if you, how mind, how quickly your mind is. So you can look at the problem, you can solve it a lot quicker. Anyway, time is up. Thanks for coming. Let's take a break and go to lunch.
그리고 제 학생은 6초입니다. 6초, 더 빠를 수도 있어요. 마음이 그만큼 빠른 겁니다. 여러분의 마음이 얼마나 빠른지 상상해 보십시오. 그래서 여러분이 문제를 보고, 훨씬 더 빨리 해결할 수 있습니다. 어쨌든 시간이 다 됐습니다. 와주셔서 고맙습니다. 이제 잠깐 쉬고 점심 먹으러 가겠습니다.