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생각을 통제하라, 성욕을 멈추다.

by 현안 XianAn 스님

생각을 통제하라, 성욕을 멈추다. Control your thoughts, Stop sexual desire.

2013/2/23

https://youtube.com/watch?v=17tw84jWbLA

녹취 Menno Bosma, 번역 현안, 완료일 250308

***

Today, good morning everyone. Today, I'd like to talk to you a little bit about some Buddhist concepts that are quite important, that are related to meditation. We meditate. The objective of meditation is to learn to control your thoughts. You control your thoughts. This is what meditation, the meditation we're teaching, is to teach you, to help you develop skills to control your thoughts.

좋은 아침입니다, 여러분. 오늘은 명상과 관련된 중요한 몇 가지 불교 개념에 대해 조금 이야기하고자 합니다. 우리는 명상을 합니다. 명상의 목적은 자신의 생각을 조절하는 법을 배우는 것입니다. 여러분이 생각을 조절할 수 있도록 돕는 것이 바로 우리가 가르치는 명상의 목표입니다. 여러분이 생각을 조절할 수 있는 능력을 키울 수 있도록 돕는 것이 우리의 목표입니다.

For example, the majority of the people right now, Meaning all of you. Don't get offended. All of you present today, in the flesh, are unable to control your thoughts. What do I mean by that? Your thoughts are arising one after another unceasingly and you can't stop them. Am I wrong? Raise your hand. Any of you who feel that you can stop your thoughts at will. You can? You can? No, you can't. Haha. You can't. Not at your level right now. You can't.

예를 들어, 지금 여기 있는 대부분의 사람들, 즉 이 자리에 있는 여러분은, 몸으로 여기 있는 여러분은 자신의 생각을 통제할 수 없습니다. 이게 무슨 말일까요? 여러분의 생각들은 끊이지 않고 하나하나 떠오르는데, 여러분은 그것을 멈출 수 없습니다. 내가 틀린가요? 손 들어보세요. 여러분 중 자유자재로 생각을 멈출 수 있다고 느끼는 분 있나요? 할 수 있나요? 할 수 있나요? 아니요. 못합니다. 하하. 지금 여러분 단계에서는 할 수 없습니다. 못 합니다.

If you were able to, you would be having a different state. Thoughts can be very, very minute, very fine. So fine that you can't even tell. The people who are able to stop their thoughts are, in Buddhism, belong to a different group of people that we call, well, I will be lenient a little bit. We call them Sages. Meaning they're able to have the kind of wisdom, the kind of understanding that normal people do not. And that manifests itself. The wisdom cannot reveal itself, can not function, unless you stop your thoughts.

만약 여러분이 생각을 멈출 수 있다면, 여러분은 다른 경계에 있을 것입니다. 생각들은 아주, 아주 미세하고, 매우 세밀할 수 있습니다. 너무 세밀해서, 여러분이 그걸 알지 못할 수 있어요. 불교에서는 생각을 멈출 수 있는 사람들은 다른 그룹에 속하는데, 그걸 제가 좀 너그럽게 말하자면, 그런 사람들을 '성자'라고 부릅니다. 즉, 그 사람들은 일반 사람들이 가지지 못한 지혜와 이해를 가지고 있는 사람들입니다. 그리고 그 지혜는 생각을 멈추지 않으면 드러날 수 없고, 기능할 수 없습니다.

For example, a proof that you are not able to stop your thoughts. Do you still have sexual desire? Raise your hands. How come I only see two hands? The rest of you are hiding your true identity? Haha. If you still have sexual desire, then you still have thoughts. Any disagreements about that? Yes? Go ahead.

예를 들어, 여러분이 자신의 생각을 멈출 수 없다는 증거는, 아직도 성욕을 가지고 있는지입니다. 손 들어 보세요. 어째서 두 사람 손만 보이죠? 나머지는 자신의 진짜 신분을 감추고 있는건가요? 하하. 만약 아직도 성욕이 있다면, 여러분에게 아직도 생각이 있다는 것입니다. 반대의견? 네? 말해 보세요.

(Comment: Oh yes. I personally disagree because I know for myself, I speak for myself. I've been in meditation and doing practices since I was 20 years old. I've gone through different stages and phases. And recently I'm coming back towards trying to get into society. Its not easy.)

(청중: 아하 네. 저는 개인적으로 동의하지 않아요. 왜냐하면 제가 제 자신을 알기 때문이에요. 저는 20살부터 명상과 수행을 해왔습니다. 여러 단계와 시기를 거쳐 왔고, 최근에 다시 사회로 돌아가려 하고 있는데, 그게 쉽지 않네요.)

Yes. 21 years of meditation. Since you're 21. That's at least a good 10 years. Yes. (Comment: Haha. Thanks for that.) We will not say exactly how many years. But... (Audience struggling with the microphone) Okay. Never mind.

네, 21년 간 명상. 이제 21살이시니까, 최소 10년은 된건가요. 네. (청중: 하하 그렇게 말해줘서 고마워요) 우리가 몇 년인지 정확히 말하지 않겠어요. 하지만… (청중이 마이크와 씨름 중) 좋아요. 괜찮아요.

(Comment: Anyway, my point as far as sexual desire. I have been in situations with my meditation, my prayer meditation… inaudible … So being human, sexual desire is natural. It's not that I can't or won't get away from it. I'm choosing to get back to this society. I live in it and that's part of it for me. So that's just my…)

(청중: 어쨌든, 제가 성적 욕망에 대해 말하고 싶은 요점은 이렇습니다. 저는 명상과 기도 명상을 하는 동안 어떤 상황들을 경험한 적이 있습니다. (잘 들리지 않음) … 그래서 인간으로서 성적 욕망은 자연스러운 것입니다. 그 욕망에서 벗어나지 못하거나 벗어나지 않겠다는 것이 아니라, 저는 이 사회로 다시 돌아가기로 선택한 것입니다. 저는 이 사회 속에서 살아가고 있으며, 이게 그 일부입니다. 그래서 그것이 그냥 제…)

Hmm. Very good. You are not quite... Not well informed. Sexual desire can be temporarily stopped if you reach the form realm. Meaning that you have... it's not as compelling as it used to be... Meaning that you don't lose control as easily as you used to. However, it's still latent. This is a misperception of the meditators who reach a certain level, a degree of concentration, meditation, and at that, at those levels. For example, I know, for example, you have reduced your sexual desire a lot more than before. Since you came to the temple, am I correct?

음, 아주 좋습니다. 하지만 아직 잘 모르고 계신 것 같습니다. 성적 욕망은 색계에 도달하면 일시적으로 멈출 수 있습니다. 즉, 더 이상 예전처럼 강렬하지 않다는 뜻이고, 예전처럼 쉽게 통제력을 잃지 않는다는 의미입니다. 그러나 그것은 여전히 잠재되어 있습니다. 이것은 일정 수준의 선정과 명상에 도달한 수행자들이 흔히 하는 오해입니다. 그 수준에 도달했을 때 성적 욕망이 사라졌다고 생각하지만, 사실 그것은 단지 약화된 것일 뿐입니다. 예를 들어, 제가 알기로는, 당신은 절에 오고 나서 성적 욕망이 예전보다 훨씬 줄어들었습니다. 맞습니까?

(Comment: Yes.) No, you, in the middle. I'm not going to name names. You, right there. Yes. (Comment: Yeah, i was thinking about…) It has lessened quite a bit. (Comment: Yes, it has lessened quite a bit.) Okay, and don't mention your name. We are going to preserve your... Haha. I don't want your husband and family to worry about it. but it's a fact, right? Naturally, once you reach a level of samadhi, your sexual... When you reach a high level of samadhi, your sexual desire, normally is lessened. When you enter samadhi, actually it's non-existent. I mean, it's no longer operational.

(청중: 네.) 아니요, 당신, 그 중간에. 이름을 밝히지는 않겠습니다. 바로 거기, 맞아요. (청중: 네, 제가 생각하고 있었던 것은…) 성적 욕망이 꽤 줄어들었죠. (청중: 네, 정말 많이 줄어들었어요.) 좋아요, 그런데 이름은 언급하지 마세요. 당신의… 하하. 남편과 가족이 걱정하지 않도록 해야죠. 알겠죠? 그런데 사실 맞죠? 자연스럽게, 어떤 삼매의 수준에 도달하면 성적 욕망은… 삼매의 높은 수준에 도달하면, 보통 성적 욕망이 줄어듭니다. 삼매에 들어가면, 사실 그것은 존재하지 않아요. 즉, 더 이상 작용하지 않게 됩니다.

However, it is still operational at a very, very deep level that you're not aware of. This is why the people who meditate. They're confused about it. They think it's stopped. It hasn't. It's only the portion where you're aware of it, stops. The portion you're not aware of is still latent. You cannot cut it off. That's why you still go back to it. Because once you cut it off, you have no more desire for it. It becomes undesirable if you will. Yes? (Comment: inaudible) That's a valid concern. So you meditate and you're lessen your desire and your husband worries about it.

하지만 (성욕은) 여전히 아주 깊은 수준에서 작용하고 있습니다. 그 깊은 수준에서는 여러분이 인식하지 못하는 부분이죠. 이것이 명상하는 사람들이 혼란스러워하는 이유입니다. 그들은 성적 욕망이 멈췄다고 생각하지만, 실제로는 멈추지 않았습니다. 단지 자신이 인식하는 부분만 멈춘 것일 뿐, 자신이 인식하지 못하는 부분은 여전히 잠재해 있습니다. 그것을 완전히 끊을 수는 없습니다. 그래서 여전히 다시 돌아가게 되는 이유입니다. 만약 그것을 완전히 끊어버리면, 더 이상 그에 대한 욕망이 없게 됩니다. 그것이 원치 않는 것이 되어버리죠. 맞습니까? (청중: 잘 들리지 않음) 알겠습니다. 그건 유효한 걱정입니다. 그래서 명상하면서 욕망이 줄어들고, 남편이 걱정하는 거죠.

What's happening to you? You don't find me attractive anymore? What's wrong with you? How come you don't like to go to restaurants and eat with me anymore? Right? Why are you nodding your heads like that? Haha. There's some people who are aloof and Who are more worried about the pain in the legs than... Haha. Those are valid concerns. And eventually you learn how to adjust to your changes. And your family will have to adjust to your changes. The fact is they're real. Meaning that you're not as excitable, shall we put it that way, as before. By not only sex, by many things. By food, by sleep, by clothes, by cars. Yes or no?

무슨 일이에요? 이제 더 이상 저를 매력적으로 느끼지 않나요? 무슨 문제라도 있나요? 어째서 저랑 같이 외식하지 않으려는 거죠? 맞죠? 왜 그렇게 고개를 끄덕이는 거예요? 하하. 어떤 사람들은 감정이 둔해지고 다리 아픈 게 더 걱정되기도 해요. 하하. 그런 걱정들도 유효합니다. 결국에는 그런 변화에 적응하는 법을 배우게 되죠. 그리고 가족들도 그 변화에 적응해야 합니다. 사실은 그 변화가 현실입니다. 즉, 예전처럼 쉽게 흥분하지 않는다는 거죠. 성적인 부분뿐만 아니라, 여러 가지에 대해서요. 음식, 잠, 옷, 차 등등. 맞죠, 아니죠?

(Audience: Yes.) Yes. Oh, this is scary. More and more so. Right? The more you come, the more you become, shall we say, even keeled. Meaning less ups and downs. (Audience: Yes) Right? The ups and downs there is you being drawn out by these desires. Whether it's sex or whether it's food, whether it's anger and those things. Right? Those are the things that draw you out. Now you're not as drawn out, meaning you're range…Before you'd be like this.

(청중: 네.) 네. 오, 이게 무섭네요. 점점 더 그렇죠. 맞죠? 여러분이 (여기) 더 많이 오면 올수록, 좀 더 평온해지죠. 즉, 기복이 덜해진다는 거예요. (청중: 네.) 맞죠? 기복이 있다는 것은 그 욕망들에 의해 끌려 나가는 거죠. 성적인 욕망이든, 음식이든, 분노 같은 감정이든. 맞죠? 그런 것들이 우리를 끌어내는 것이죠. 이제는 그렇게 많이 끌려 나가지 않게 되죠. 즉, 우리의 범위가... 예전에는 이렇게 되곤 했죠.

Now you become smaller. When you choose to be. It doesn't mean that it's no longer like this. Now you have more control over your thoughts. So that you allow your thoughts to have this smaller range. However, when you choose to, you can go like this. You can go back to sexual desire and enjoy it just as much or even more. Yes? You're still normal, trust me. Haha. You only control it.

이제 더 작아집니다. 여러분이 선택할 때 그렇게 되는 거죠. 이제 더 이상 이렇게 되지 않는다는 의미는 아닙니다. 이제는 자신의 생각을 더 잘 통제할 수 있게 되었습니다. 그래서 생각의 범위를 더 좁게 허용할 수 있는 거죠. 그러나 선택하면, 다시 이렇게 갈 수 있습니다. 성적 욕망으로 돌아가서 예전처럼 혹은 그보다 더 즐길 수도 있습니다. 맞죠? 여전히 정상이에요, 믿으세요. 하하. 이제 그것을 통제하는 거죠.

You allow it to go smaller and smaller, smaller and smaller as you progress. But, the moment that you choose to, you can go back like this. Anytime you choose to. So do not confuse that with the fact that, you should not be worried about that because right now with your increase in meditation skills you have a choice. Not to allow those things to disturb you.

여러분이 이게 점점 더 작고, 작고, 작게 만들어 가며 진행합니다. 하지만, 선택하는 순간, 언제든지 이렇게 돌아갈 수 있습니다. 그러니 그것을 혼동하지 마세요. 이제 명상 실력이 향상되었기 때문에, 그런 것들에 대해 걱정할 필요가 없다는 사실을 기억하세요. 여러분에게는 선택권이 있는 거예요. 그런 것들이 여러분을 방해하지 않도록 말입니다.

But when you choose to, like she said, i want to go back to normal life. It is actually a misconception, life is no more abnormal for you, those people who choose to be like this. It's just you happen to be more efficient. You don't waste your energy. This is a lot of energy being wasted. Right? This is you conserve energy. You only go this much. Is it clear? This is why we meditate. Because we meditate to control our thoughts, fluctuations.

하지만 여러분이 선택하면, 그녀가 말한 것처럼 "나는 정상적인 삶으로 돌아가고 싶다"고 할 때, 사실 그것은 오해입니다. 삶은 더 이상 비정상적이지 않습니다. 이렇게 살기로 선택한 사람들에게는 오히려 더 효율적일 뿐입니다. 에너지를 낭비하지 않습니다. (손으로 보여주며) 이것은 많은 에너지가 낭비되고 있다는 거죠. 맞죠? (좁은 수준을 손으로 보여주며) 이것은 에너지를 절약하는 것입니다. 이만큼만 가는 거죠. 그래서 그게 명상하는 이유입니다. 명상을 통해 우리의 생각과 변동을 통제하기 위해서죠.

Every now and then, you go up like this, and then you go back to it right away. Right? Yes. You walk by, you see a person walk by, and you say, Wow! That's, phew! Right? And then you say, ah! No good. You go back just like this. Right? Boy, why are you all smiling? You women all smiling. Am I saying something that's kind of private? Haha. (Comment: No. We agree.) We agree? See, you're normal. That's precisely my point.

가끔 이렇게 올라갔다가 바로 다시 돌아옵니다. 맞죠? 네. 길을 지나가다가 사람이 지나가면, 와! 저 사람, 후! 그렇죠? 그럼 바로, 아! 안 돼. 바로 이렇게 돌아가는 거죠. 자, 왜 다들 웃고 있죠? 여자분들 모두 웃고 있네요. 제가 뭔가 개인적인 얘기를 하는 건가요? 하하. (청중: 아니요. 동의합니다.) 동의한다고요? 보세요, 여러분은 정상입니다. 그게 바로 제가 말하려는 요점입니다.

You still are drawn out, right? Yeah? (Audience: Yes.) Of course. That's the spike. You're drawn out meaning you spike up. Then you say, oh, I'm with my husband. Phew! You control. Haha. You see? You're still normal. You're still very normal. I assure you. Just don't tell your husband. (Question: So, Will we lose our families eventually?) You lose your family eventually? Yeah, when you die, yes. Haha. (Question: I know, I know. I mean with all these processes.)

여전히 끌려 나가죠, 맞죠? 네? (청중: 네.) 물론입니다. 그게 바로 급증하는 순간이에요. 끌려 나간다는 것은, 급증하는 순간이죠. 그때, 아, 나는 남편과 함께 있구나, 후! 그때 통제하는 거죠. 하하. 보세요? 여러분은 여전히 정상입니다. 여전히 아주 정상이에요. 제가 확신합니다. 다만, 남편에게는 말하지 마세요. (질문: 결국 가족을 잃게 되나요?) 가족을 잃게 되나요? 네, 죽으면 그렇죠. 하하. (질문: 알아요, 알아요. 그 모든 과정들을 말하는 거죠.)

So, what it means is that you're learning to live more efficiently, use your energy more efficiently. And what it also means, your family needs to learn to adjust to it. You're no longer as wild as you used to be. When you go like this, like with them. So you recognize they're fluctuating by being wilder. And they're wasting energy. They eat more than you do. They sleep more than you do. You know, they get more tired than you do. They drink more Red Bulls and five-hour drinks than you do. You choose to go and have less fluctuations. You have more control over your life. That's what it is. And the other part of it is that the wisdom that's involved. That is, you're not as turned on by those things that you used to be. Right?

그 말은 더 효율적으로 사는 법을 배우고, 에너지를 더 효율적으로 사용하는 법을 배우는 것입니다. 또한 그것은 여러분의 가족도 그에 맞춰 조정해야 한다는 것을 의미합니다. 더 이상 예전처럼 방탕하지 않게 됩니다. 여러분이 그렇게 하면, 가족도 그렇게 하면서, 그들의 에너지가 변동하고 있다는 것을 인식하게 됩니다. 그들은 당신보다 더 많이 먹고, 더 많이 자고, 더 쉽게 피곤해하고, 당신보다 더 많은 레드불과 5시간 음료를 마십니다. 당신은 그런 변동을 줄이기로 선택합니다. 삶을 더 잘 통제할 수 있습니다. 그것이 바로 그 의미입니다. 또 다른 부분은 그 과정에서 지혜가 포함된다는 것입니다. 즉, 예전처럼 그런 것들에 크게 영향을 받지 않게 된다는 것입니다. 그렇죠?

Does it mean you have no longer, have no more appetite for those things? You still do, right? You still do. It's just that you are not as… You don't want those things as often as you used to. Am I correct? For example, when you reach from First Dhyana to Fourth Dhyana, you enter that Samadhi, you have no sexual desire. This is why the externalists, when they practice meditation, they think they put an end to sexual desire. No, they haven't. They only suspend it. Stops it only at that point. When you're in Samadhi.

그 말은 이제 그런 것들에 대한 욕구가 사라졌다는 의미인가요? 여전히 그 욕구는 있죠? 그렇죠? 여전히 있긴 하지만, 예전처럼 자주 원하지 않게 된 것일 뿐이죠. 맞나요? 예를 들어, 초선에서 사선에 이르렀을 때, 그 삼매에 들어가면 성적 욕망이 사라집니다. 그래서 외도인들이 명상을 할 때 성적 욕망을 끝낸다고 생각하는 이유입니다. 아니요, 그들은 끝내지 않았습니다. 단지 중단한 것뿐입니다. 그 상태는 오직 삼매에 있을 때만 멈춰집니다.

But when you exit Samadhi, you're still turned on by the opposite sex. You are still sexually engaged. So anyway, it's just Buddhist knowledge. It doesn't matter. But the point here is that, it's still there. You don't have to worry about it. And part of your skills, part of your wisdom in engaging to society, in living a so-called normal life, is to learn to function with your new knowledge, your new understanding. Meaning that you need to educate your family. You have to stand your ground and tell them gently over time that you've changed for the better. And you're not asking them to change with you.

하지만 삼매에서 벗어나면 여전히 이성에게 끌리게 됩니다. 여전히 성적인 욕망이 존재하죠. 어쨌든, 그것은 불교적인 지식일 뿐입니다. 중요한 점은 (성욕이) 여전히 존재한다는 것입니다. 그에 대해 걱정할 필요는 없습니다. 그리고 사회와 연관되면서, 이른바 정상적인 삶을 살 때 여러분이 가지고 있는 능력과 지혜의 일부는 새로운 지식, 새로운 이해를 가지고 기능하는 법을 배우는 것입니다. 즉, 여러분은 가족을 교육해야 합니다. 시간이 지나면서 부드럽게 그들에게 여러분이 더 나아졌다고 변했다고 말하고, 그들이 여러분과 함께 변할 필요는 없다고 알려줘야 합니다.

But eventually, the family will learn to accept you as you are. And if they learn to accept you, then they become better people themselves. Because there's no reason to be alarmed. There's no reason to be so close-minded. People evolve. For example, you're aging. You're dying right now. You won't get any younger. Someday you'll be as old as I am. Nothing you can do about it. Look at me. I'm still happy. Right? So, we are evolving constantly. And part of life is you learn to accept it. And learn to improve. Like that wine. Any questions? Comments?

하지만 결국, 가족은 여러분을 있는 그대로 받아들이게 될 것입니다. 그들이 여러분을 받아들이게 되면, 그들 역시 더 나은 사람들이 됩니다. 왜냐하면 경계할 이유가 없고, 너무 폐쇄적일 이유가 없기 때문입니다. 사람은 발전하기 마련입니다. 예를 들어, 여러분은 나이를 먹고 있습니다. 지금도 죽어가고 있어요. 더 이상 젊어지지 않죠. 언젠가는 저만큼 나이가 들 겁니다. 그것에 대해 할 수 있는 건 아무것도 없습니다. 저를 보세요. 여전히 행복합니다. 그래서 우리는 끊임없이 발전하고 있습니다. 그리고 삶의 한 부분은 그걸 받아들이고 개선하는 법을 배우는 것입니다. 마치 그 와인처럼요. 질문이나 의견 있나요?

So part of the process. Why is it called wisdom? Why in Buddhism, it stresses wisdom? Well, it's called wisdom. It's because, it makes you aware of the problems that you face. Instead of ignoring those problems. And once you become clear on those problems… For example, the problem you're aware of right now is you've changed. And that you're not as, fluctuating as wildly as before. But however you still have commitments to your family. And to your friends. So now that becomes a problem. Right? They're worried. They're worried of losing you. They're worried that you disappear for an hour and a half, two hours at the temple. You come back and you look like a saint. Haha.

그렇다면 그 과정의 일환으로 왜 '지혜'라고 부를까요? 왜 불교에서는 지혜를 강조하는 걸까요? 그 이유는, 우리가 직면한 문제들을 인식하게 해주기 때문입니다. 문제를 무시하는 대신, 문제를 명확히 인식하게 됩니다. 예를 들어, 지금 여러분이 인식하고 있는 문제는 여러분이 변했다는 것입니다. 그리고 예전처럼 감정이 그렇게 요동치지 않지만, 여전히 가족과 친구들에 대한 의무가 있다는 점입니다. 이제 그것이 문제가 됩니다. 그렇죠? 가족들은 걱정하고 있습니다. 여러분을 잃을까 봐 걱정하고, 여러분이 절에서 한두 시간 동안 사라졌다가 돌아와서 마치 성인처럼 보인다고 걱정하는 거죠. 하하.

You're so happy. And now they're worried. They say, what did they do to my wife? What did they do to my husband? And they're gonna question, is she gonna leave me? Or did she find someone else who's more saintly than I am? You know? All those things. So, we are, you are faced with new problems you need to fix. Learn to deal with. And cope with. And that's part of the nature of the wisdom you're acquiring.

여러분이 그렇게 행복해 보이니까, 이제 그들은 걱정합니다. '내 아내에게 무슨 일이 일어난 거지?' '내 남편에게 무슨 일이 일어난 거지?'라고 말하면서, '그녀가 나를 떠날 거라거나, 나보다 더 성스러운 사람을 만난 게 아닐까?'라고 걱정하죠. 그런 걱정들이 생깁니다. 그러니까 여러분은 새로운 문제에 직면하게 되고, 이를 해결하는 방법을 배워야 합니다. 그 문제를 처리하고 다루는 것이 바로 여러분이 얻고 있는 지혜의 일환입니다.

The meditation skills will help you become aware of those problems. And then, if you're aware of those problems, you want to commit to solving those problems. And develop the ability to solve those problems. That's why it's called wisdom. Wisdom is the ability to solve your problems. Effectively. Not ignoring them. Now, let me ask you this. When you are in pain, who can stop the pain immediately?

명상 수행은 여러분이 그런 문제들을 인식할 수 있도록 도와줍니다. 그리고 그 문제들을 인식하게 되면, 그 문제들을 해결하려는 의지를 갖게 되고, 그것을 해결할 수 있는 능력을 개발하게 됩니다. 그래서 지혜라고 불리는 것입니다. 지혜는 여러분이 직면한 문제를 효과적으로 해결할 수 있는 능력입니다. 문제를 무시하는 것이 아니죠. 이제, 여러분에게 묻겠습니다. 여러분이 고통을 느낄 때, 누가 즉시 그 고통을 멈출 수 있나요?

Raise your hands. The pain. Let's say they cut off your arm. I'm talking about that kind of pain. Can you stop that pain right away? I'm not saying you have to try it. Let's say you go to the dentist. And they take the drill there and say, I'm going to drill into your tooth. And take out the root canal. Is that root canal operation? What they call it? (Audience: Yes.) And they start the drill. *ZZZZZZZZHHH. They say, open wide. Don't be afraid. Oh, by the way, today we have no more, no more, pain killers. So I can't give you one. But don't, it's going to be okay. It's going to be only painful for half an hour.

손을 들어보세요. 고통에 대해 말하는 것입니다. 예를 들어, 팔을 자른다고 생각해 보세요. 그런 종류의 고통을 말하는 것입니다. 그 고통을 즉시 멈출 수 있나요? 제가 그걸 시도하라고 하는 것은 아닙니다. 이제 치과에 가서 그들이 드릴을 가져와서, "이빨을 드릴로 뚫을 거예요. 근관 치료할 거예요."라고 말합니다. 그게 근관 치료라고 부르는 거죠? (청중: 네.) 그리고 그들이 드릴을 시작합니다. *ZZZZZZZZHHH. 그들이 말합니다. "입을 크게 벌리세요. 두려워하지 마세요. 아, 그런데 오늘은 마취제가 없어요. 그래서 마취제를 줄 수 없어요. 하지만 괜찮아요. 30분만 아플 거예요."

And the drill keeps going and they keep going, get closer and closer to your tooth. You know it's going to hurt like hell. Can you stop that pain? (Comment: Yes. By running away.) Haha. If you can't run away, can you stop that pain? You can't, can you? (Comment: Not sure.) You can't. (Comment: The simple sitting in the full lotus position helps me to endure probably…) You can endure it, but you cannot stop the pain. I'm talking about no pain whatsoever. Raise your hand. No pain whatsoever. (Comment: I haven't had that experience.)

그리고 드릴이 계속 돌아가고, 계속해서 이빨에 가까워질수록, 그 고통이 얼마나 심할지 알 수 있습니다. 그 고통을 멈출 수 있나요? (청중: 도망가면 멈출 수 있죠.) 하하. 도망갈 수 없다면, 그 고통을 멈출 수 있나요? 멈출 수 없죠? (청중: 잘 모르겠어요.) 멈출 수 없죠. (청중: 결가부좌로 앉는 것만으로도 아마 참을 수 있을 것 같아요...) 그 고통을 참을 수는 있지만, 고통을 멈출 수는 없죠. 아예 고통이 없는 상태를 말하는 거예요. 전혀 고통이 없는 상태. 손을 들어보세요. 전혀 고통이 없는 상태. (청중: 그런 경험은 없어요.)

You can go try. This sitting is kind of harmless. Go to a dentist. (Comment: I don't want to try it.) Okay. So why do I teach you how to deal with the leg pain? Because if you learn, if you're willing to learn how to deal with the leg pain, you'll reach a level where the pain can no longer affect you.

여러분이 경험할 수 있다면 좋겠지만, 이 좌선은 해롭지 않죠. 치과에 가서 시도해보세요. (청중: 시도하고 싶지 않아요.) 하하, 알겠습니다. 왜 제가 다리 통증을 다루는 방법을 가르쳐 드리냐면, 만약 여러분이 다리 통증을 다루는 방법을 배우기로 결심한다면, 결국에는 그 통증이 더 이상 여러분에게 영향을 미치지 않는 단계에 이를 수 있기 때문입니다.

You'll have no more pain at will. Why is that? You're able to stop the thought of pain from arising. You get that? That's why you have no pain. Yes. (Question: Do your legs go numb?) When I choose to, yes. (Question continues: Sitting like this.) But if the pain right now, the legs are numb, right? Can you stop, can you stop the numbness? (Question continues: Yeah, like pressure on the nerve, you know how it puts your foot to sleep?)

네, 맞습니다. 통증이 일어나는 생각을 멈출 수 있게 됩니다. 그래서 통증이 더 이상 존재하지 않는 거죠. (질문: 다리가 저리나요?) 네, 원할 때 그렇습니다. (질문 계속: 이렇게 앉으면요?) 그렇습니다. 다리가 저리면, 그 저림을 멈출 수 있나요? (질문 계속: 네, 신경에 압박을 주면 발이 저리죠?)

Yeah, yeah. Can you stop the numbness right now? And feel nothing? Then you still have thoughts. (Question continues: Well, that's why I wondered, do your legs fall asleep? Does that happen to you?) Oh no. My legs are hurting all the time. It's not only numb, it's hurting like hell sometimes. You see, that's exactly what I mean by in Buddhist concept.

네, 맞아요. 지금 그 저림을 멈출 수 있나요? 아무것도 느끼지 않을 정도로? 그러면 여전히 생각이 남아 있죠. (질문 계속: 아, 그래서 궁금한 게, 다리가 저려요? 그런 일이 있나요?) 아, 아니요. 제 다리는 항상 아파요. 저리는 것만이 아니라 때로는 정말 고통스러울 때도 있어요. 바로 이게 불교적 개념에서 말하는 것입니다.

We know that you reach, you meditate to the point where you stop any thought of pain or numbness from arising. That's what I'm talking about. If you can do that, then you can stop sexual desire. Understand? It's at will. So why does it go back to wisdom? If you can stop it, you can really stop it. Your wisdom unfolds. And you see, oh, this is so wonderful.

우리는 여러분이 명상하여 고통이나 저림에 대한 생각이 일어나는 것을 멈출 수 있는 지점에 도달한다는 것을 압니다. 바로 그것이 제가 말하는 것입니다. 만약 여러분이 그것을 할 수 있다면, 성적 욕망도 멈출 수 있습니다. 이해하시겠어요? 그것은 의지에 달려 있습니다. 왜 이게 다시 지혜로 돌아가냐면, 만약 여러분이 그것을 멈출 수 있다면, 정말로 멈출 수 있습니다. 여러분의 지혜가 펼쳐지고, 그러면서 아, 이것이 정말 멋지구나 하고 깨닫게 됩니다.

Why is it important? It's important because if you have the wisdom, you understand the state where you have no more, truly have no more sexual desire. Alright? That's called wisdom. Now, you go back to life. Now you can choose. Do I want to have sex or don't I? So you, at that level, your fluctuation is even smaller, but you still have all these fluctuations if you choose to. Wisdom is part of, is a fact that you choose not to do it.

왜 중요한가요? 중요한 이유는, 지혜가 있으면 더 이상 성적 욕망이 전혀 없다는 상태를 이해하게 되기 때문입니다. 알겠죠? 그것이 바로 지혜입니다. 이제 삶으로 돌아가세요. 이제 선택할 수 있습니다. 내가 성관계를 가질지 말지, 내가 그것을 원할지 말지를. 그래서 그 수준에서는 여러분의 흔들림이 더 적지만, 여전히 그것을 선택한다면 모든 흔들림이 존재합니다. 지혜는 바로 그런 선택을 하지 않는다는 사실입니다.

Until you stop your thoughts of sexual desire, your thoughts of pain, you cannot choose. You think you have the choice, but you don't. Any questions about that? Is it clear? So you control your thoughts. Going back to the theme of today. You control your thoughts. For example, the legs hurt so much. If you choose to. You don't even do anything. You can choose to stop the pain. So you don't have to stretch your legs.

성적 욕망에 대한 생각이나 통증에 대한 생각을 멈추지 않으면, 선택할 수 없습니다. 선택할 수 있다고 생각할 수도 있지만, 사실은 그렇지 않습니다. 이에 대해 질문이 있나요? 이해가 되셨나요? 그렇다면, 다시 말하자면, 여러분은 자신의 생각을 조절해야 합니다. 오늘의 주제로 돌아가면, 바로 자신의 생각을 조절하는 것입니다. 예를 들어, 다리가 너무 아프다면, 그것을 선택할 수 있습니다. 아무것도 하지 않고, 그 고통을 멈출 수 있는 선택을 할 수 있습니다. 그러니 다리를 뻗을 필요가 없습니다.

You don't have to get up. You don't have to rub it. You don't have to do anything. Because the pain stops. At will. Isn't it cool? It's very hard to do. Even though you have, you reach, let's say, the form realm from first Dhyana to fourth Dhyana, the sexual desire is non-existent. But it's latent. Again, it's underneath. Because that underneath part is a deeper level than you are aware of. You cannot access it. You cannot stop it. That's why it still hurts. When you reach down there, that's when you can stop the pain. Is it clear? Yes.

일어나지 않아도 됩니다. 문지르지도 않아도 됩니다. 아무것도 할 필요가 없습니다. 왜냐하면 고통이 멈추기 때문입니다. 그걸 원할 때 멈출 수 있다는 게 멋지지 않나요? 아주 힘든 일이지만요. 예를 들어, 여러분이 제1선부터 제4선까지의 형태의 세계를 도달한다고 해도, 성욕은 사라집니다. 하지만 그것은 잠재적입니다. 다시 말해, 그것은 여러분이 인식할 수 있는 것보다 더 깊은 수준에 있기 때문에 접근할 수 없고, 멈출 수 없습니다. 그래서 여전히 아픕니다. 그 깊은 부분에 도달하면, 그때 고통을 멈출 수 있습니다. 이해가 되시나요?

(Question: Master, I have a question and I have an opinion. About the concentration and meditation. According to my opinion, I think if I can meditate, we can analyze. If I have a problem, we can understand clearly. And other thing is we can analyze what is the question. For example, somebody else come to me asking and blame to us. But I don't know about them. Then we can understand what is the situation. And we can react.

(질문: 스님, 질문이 있고 의견이 있습니다. 집중과 명상에 대해서요. 제 의견으로는, 명상을 할 수 있다면 문제를 더 명확히 이해하고 분석할 수 있다고 생각합니다. 예를 들어, 다른 사람이 저에게 와서 저를 비난할 때, 저는 그 사람에 대해 잘 모릅니다. 그런 상황에서 우리는 상황을 이해하고 분석할 수 있습니다. 그리고 그에 맞게 반응할 수 있습니다.)

And we can live without worries. Because I can understand what I am. Who I am. What is, I am.) ??? So for example, for example, let me ask you something specific. Suppose the person comes to you and says, I want to give you my pain, my suffering. How do you handle that? He says, Master, I'm sick. I'm dying of cancer. I don't want to die. I want to give it to you. Why not? You're the Master. You're supposed to save people, save the world. Aren't you? Right?

그리고 우리는 걱정 없이 살 수 있습니다. 왜냐하면 내가 누구인지를 이해할 수 있기 때문입니다. 내가 누구인지, 내가 무엇인지를요. 예를 들어, 구체적으로 하나 물어보겠습니다. 어떤 사람이 와서 말합니다. "내 고통과 괴로움을 당신에게 주고 싶어요." 그럼 어떻게 처리하시겠습니까? 그 사람이 말하길, "스님, 저는 암에 걸려서 죽어가고 있어요. 죽고 싶지 않아요. 제 고통을 당신에게 주고 싶어요." 라고 합니다. 왜 안 되죠? 당신은 스님이잖아요. 사람들을 구하고 세상을 구해야 하는 사람 아닌가요? 그렇죠?

That's the way, that's what our profession is. What are you going to do? He says, please go to another temple. I know a much better monk than I am. You know, he's much bigger. He's much wiser. Haha. What would you do? (Comment: I think we can ask, what is the reason?) Yes. He says, I want to live. I want to live. So that I can continue to give away my, continue to devote my life to Buddhism. I'm a devout Buddhist. I've always helped the temple for the last 40 years of my life. Now I'm sick with cancer.

그게 바로 우리 직업이죠. 그럼 어떻게 하시겠습니까? 그러면 "다른 사찰로 가세요. 저는 제 자신보다 훨씬 더 나은 스님을 알고 있어요. 그분은 훨씬 더 크고, 훨씬 더 지혜로워요." 그러면 어떻게 하시겠습니까? (청중: 그 이유가 무엇인지 물어볼 수 있을 것 같아요.) 네, 맞습니다. 그가 말하길, "나는 살고 싶어요. 계속해서 제 삶을 불교에 바치고 싶어요. 저는 독실한 불자예요. 40년 동안 사찰을 도왔어요. 이제 암에 걸려서…"

My Master can't save me. So I came to ask my Master, can I give my cancer to you? He says, no you can't. I'm too important to Buddhism. You should go and see Bhante. Haha. What would you do? (Uhmmm…) Now he's thinking. (Comment: Because I don't think about that.). Ah. See, you don't think about it. That's exactly what I'm getting at. What would you do if you were Bhante?

제 스님은 저를 구할 수 없다고 말하며, 그래서 저에게 암을 당신에게 드려도 되냐고 묻는다면, 저는 "안 됩니다. 저는 불교에서 너무 중요합니다. 다른 스님을 만나보세요."라고 말할 것입니다. 그럼 어떻게 하시겠습니까? (음...) 이제 생각하고 있군요. (청중: 그런 생각을 해본 적이 없어서요.) 아, 그렇죠. 바로 그게 제가 말하려는 포인트입니다. 만약 당신이 “반떼” 스님이면, 어떻게 하시겠습니까?

All of you wise people who have stopped pain and stopped thoughts already. What would you do? Yes. (Comment: Help them if they are requesting for help.) Okay. There's a place for help. Which place is that? He says, I need to live. I want to live. Yes, so what would you do? You raised your hand. What would you do?

이미 고통과 생각을 멈춘 지혜로운 여러분, 여러분은 무엇을 하시겠습니까? 네. (청중: 도움이 필요하다면 도와줘야지요.) 알겠습니다. 도움이 필요한 곳이 있습니다. 그곳은 어디인가요? 그는 '살아야 한다. 나는 살고 싶다.'고 말합니다. 그렇다면 무엇을 하시겠습니까? 손을 드셨습니다. 무엇을 하시겠습니까?"

(Comment: I was going to say something else. Not necessarily that answer. I don't have an answer. I'm so selfish that I would say I wouldn't help you and give my life.) No way. You say, no way. I'm not going to give you my life. Are you kidding me? I don't even know you. I respect you as a devout Buddhist. I'm not Buddhist. Get away from me. Leave me alone. Yes? What else would you do? (Comment: So if I were him, and i am not In a master state. If I'm not a master, I wouldn't be able to take the person's pain. As I am myself right now, I would tell them, that's your path. I can't take your pain. You have to deal with it. Not me. That's where it's at. I mean, I would do what I can to help the person.)

(청중: 저는 다른 말을 하려고 했어요. 반드시 그 대답이 아니라요. 저는 답이 없어요. 너무 이기적이라 제 인생을 주지 않겠다고 말할 것 같아요.) 안 돼요. 질문자는 이렇게 말하죠, "안 돼. 나는 내 인생을 줄 수 없다. 농담하는거냐. 나는 당신을 모르겠다. 당신을 존경하긴 하지만, 나는 불교인이 아니다. 나에게서 떨어져라. 나를 냅둬라. 네? 그럼 다른 방법은 무엇인가요? (청중: 만약 제가 그 사람이라면, 저는 스님이 아니에요. 내가 스님이 아니면 그 사람의 고통을 받아들일 수 없어요. 지금 나는 나 자신이니까 그 사람에게 이렇게 말할 거예요. '그건 당신의 길이에요. 나는 당신의 고통을 받아줄 수 없어요. 그건 당신이 해결해야 할 문제지, 내가 할 문제가 아니에요.' 그뿐이예요. 물론 내가 할 수 있는 만큼 그 사람을 돕겠지만요.)

And what if you were a monk like him? Who supposedly is there to help others. What would you do? (Comment: I don't know what a monk's supposed to do, so…) But you see, people would do it to you. If you say, I'm going to be a monk. I want to save the world. I want to save, I want to help living beings. They say, okay, help me. Here's my cancer. Take it from me, please. What are you going to do?

그리고 만약 당신이 그와 같은 스님이라면, 다른 사람들을 돕기 위해 존재한다고 주장하는 스님이라면, 무엇을 하시겠습니까? (청중: 저는 스님이 원래 무엇을 해야 하는지 모르겠어요. 그래서...) 하지만 보세요, 사람들이 그렇게 할 거예요. 만약 여러분이 "나는 스님이 되겠다. 세상을 구하고 싶다. 나는 중생들을 돕고 싶다."라고 말하면, 그 사람들이 이렇게 말할 거예요. 좋아요. 그럼 나를 도와주세요. 여기 제 암이 있습니다. 제발 제게서 가져가 주세요. 여러분은 어떻게 하시겠습니까?

(Comment: You would deal with her karmic debts and probably not getting it to you, but you're going to be able as a monk, you're going to be able to somehow help in a way that you know without giving away your life or changing your life or something?)

(청중: 아마도 그러면 그녀의 업보를 다뤄야 할 것이고, 아마도 그게 당신에게 닿지는 않겠지만, 스님으로서 당신은 자신의 목숨을 주거나 변화를 주지 않고도 다른 방식으로 도와줄 수 있을 것 같은데요.)

(Comment boy: Are you supposed to take it?) Yes. You're supposed to help others. This is our profession. (Comment boy: But no, I mean, I help others also, but I'm not going to be able to do that. As a human being, I can't.) You're not willing to do that, you mean. (Comment boy continues: No, no, no. As a human being, I cannot take a person's cancer out of them. A doctor might be able to, but I can't. I'm always willing to help if I can to my limitations as a human being.)

(청중 남자: 그걸 받아야 하나요?) 네. 여러분이 다른 사람을 도와야 하는 겁니다. 이것이 우리의 직업입니다. (청중 남자: 아니요, 제 말은, 저도 다른 사람을 돕지만, 그건 할 수 없어요. 인간으로서 저는 할 수 없어요.) 그걸 할 준비가 되어 있지 않다는 뜻인가요? (청중 남자 계속: 아니요, 아니요. 인간으로서, 제가 다른 사람의 암을 빼낼 수는 없잖아요. 의사는 할 수 있는 능력이 있을지 몰라도, 저는 할 수 없어요. 저는 인간이니까, 제가 가진 한계 내에서 할 수 있는 한 돕고 싶습니다.)

If he says, if the patient says, I'm told that I can give it to you if you accept, it could save my life. What would you do? Now Bhante is thinking. He says, I would also have a lot of disciples. (Comment boy: If that were my role and that were my ability, I would do it, yes.) You would do it? Would you? Xian Jie, would you? (Comment XJ: Well, I'm also assuming that as a…) He says, I'm sorry, I don't have a lot of disciples, but I have to help master first.

그가 말하길, 환자가 이렇게 말하는 겁니다. "제가 당신에게 이걸(암을) 줄 수 있다고 들었어요. 만약 당신이 받으시면 제 생명을 구할 수 있을 거예요."라고 한다면, 당신은 무엇을 하겠습니까? 지금 반떼 스님은 생각 중입니다. 반떼 스님은 "저도 제자들이 많을 거예요."라고 말합니다. (청중 남자: 만약 그것이 제 역할이고 제 능력이라면, 할 거예요, 네.) 할 거예요? 하시겠습니까? 현계스님, 당신은요? (현계스님: 음, 그것이 제 역할이라면…) 그는 말합니다, "죄송합니다. 나는 제자는 많지 않지만, 우선 스승님부터 돕겠습니다."

(Comment XJ: I guess if you're at the level where you can do that, you should be strong enough that you can handle it. You can weather that. You can, you know, you can survive it quite better than them. I suppose. And like what might kill that person for you might just be, you know, a cold or something temporary.) What do you think? Have you thought it through yet? What are you going to do? See the problem? You're thinking. He's thinking.

(현계스님: 제 생각에 만약 그 정도 수준에 이르면, 그런 일을 할 수 있을 만큼 강해져야 할 거예요. 그 문제를 견딜 수 있어야 하고, 잘 버틸 수 있을 거예요. 아마 그 사람을 죽게 할 수 있는 게, 당신에게는 감기처럼 일시적인 것일 수도 있겠죠.) 어떻게 생각하세요? 아직 고민해 보셨나요? 무엇을 하실 건가요? 이 문제가 이해되나요? 여러분들 생각하고 있고, 그도 생각하고 있습니다.

That's why he's hesitating. He's thinking. You're thinking. She's thinking. She's thinking. That woman here is avoiding me. She's thinking too. You're all thinking. That's why you have no wisdom. Is it clear? (Comment boy: No.) I gave you a problem and you think about it. (Comment boy: I gave questions back.) If you think, you have no wisdom. (Comment boy: I gave an answer.)

그래서 망설이고 있는 거예요. 그는 생각하고 있고, 당신도 생각하고 있고, 그녀도 생각하고 있습니다. 여기 있는 그 여자분도 나를 피하고 있어요. 그녀도 생각하고 있죠. 여러분 모두 생각하고 있습니다. 그래서 지혜가 없는 거예요. 이해가 되시죠? (청중-남자아이: 아니요.) 제가 문제를 드렸고, 여러분은 그것에 대해 생각하고 있어요. (청중-남자아이: 저는 질문을 되돌려 드렸습니다.) 생각을 한다면, 지혜가 없는 거예요. (청중-남자아이: 스님! 저는 답을 드렸습니다.)

You don't understand. That's all you have to think. My answer? I say, go to the DRBA. It's much better than me. I don't think. I pass the buck right away. See, he has to think. He has to, gee, I'm a monk. (Comment Bhante: inaudible) Yeah? What are you going to do? (Comment Bhante: His karma, it's his karma… inaudible) Here's what happens. This is the truth. If you allow him to give the cancer to you, you'll be sick like hell.

여러분은 이해하지 못하는 거예요. 여러분은 그것만 생각하면 됩니다. 내 대답은 뭘까요? 저는 이렇게 말합니다. DRBA로 가세요. 저보다 훨씬 나아요. 나는 생각하지 않고, 바로 책임을 떠넘깁니다. 보세요, 저 남자분은 생각해야만 합니다. 그는 "아, 나는 승려잖아."라고 생각해야만 해요. (청중-반테: 들리지 않음) 그래요? 그럼 어떻게 할 건가요? (청중-반테: 그의 업, 그의 업이죠... 들리지 않음) 이게 일어나는 일입니다. 이게 진리입니다. 만약 그가 당신에게 암을 주겠다고 한다면, 당신은 끔찍하게 아플 거예요.

You might even die. Just because of that thought. You say, yes, I accept. You'll be sick. And his sickness will lessen. And you taking on his karma. Any of you can do that. You can take on someone else's burden if you are sincere. You say, yes, I will suffer on your behalf. The sickness you take on is directly proportional to how sincere you are in wanting it.

아마 죽을 수도 있어요. 그 생각 하나 때문에요. 여러분이 “네, 받아들입니다."라고 말하면, 아프게 될 거예요. 그리고 그의 병은 덜해질 거예요. 그리고 당신은 그의 업을 떠안게 될 거예요. 여러분 모두 그걸 할 수 있습니다. 진심으로 원하면 다른 사람의 짐을 떠안을 수 있어요. "네, 당신을 대신해서 내가 고통을 겪겠습니다."라고 말하면, 당신이 떠안는 병은 그 고통을 얼마나 진지하게 원하느냐에 비례합니다.

Meaning that if you said, yes, I feel sorry for you. I take it on for you. But in the back of your mind it says, but I still have a lot of disciples. And I still have a lot of responsibilities. I can't do that. I will take on some. The extent I'm able to. Then you'll be sick. Maybe you have a cold. Maybe you have an upset stomach.

그 말은, "네, 저는 당신 일이 유감이네요. 제가 당신을 대신해서 고통을 떠안겠습니다."라고 말하면서도, 마음 속으로는 "하지만 나한테 여전히 많은 제자들이 있고, 여전히 많은 책임감이 있어요. 그래서 그 일을 할 수가 없어요. 나는 감당할 수 있는 만큼만 떠안겠습니다."라고 생각한다면, 당신은 아플 거예요. 어쩌면 감기나 배탈이 날 수도 있습니다.

Maybe you won't sleep very well. Or maybe you die. Maybe you will have cancer. If you're extremely sincere, he'll be cured and you will have his cancer. You die for him. But since you haven't stopped your thoughts, you will not be able to take on all his cancer. Because in the back of your mind, the bottom level of your thoughts, where you're not aware of, you say, oh, I shouldn't. And no one knows except you.

어쩌면 잠을 잘 못 잘 수도 있고, 아니면 죽을 수도 있습니다. 어쩌면 당신이 암에 걸릴 수도 있죠. 만약 정말로 진심으로 마음을 다한다면, 그는 치유될 것이고 당신은 그의 암을 떠안게 됩니다. 당신은 그를 위해 죽는 거죠. 그런데 아직 생각을 멈추지 못했다면, 그의 모든 암을 떠안지 못할 겁니다. 왜냐하면 당신 마음 속, 가장 깊은 곳에서, 자신도 모르게 "아, 그건 안 될 거야."라고 생각할 테니까요. 그건 오직 당신만이 아는 일입니다.

That's why you won’t be as sick as he is. Is that clear? Because you're afraid. You're afraid to die yourself. This only you know. No one else knows. That's automatic. Because you think about it. This is what's stopping you. That's why you can't help. Because you're still attached to your own survival. To your own needs. I'm saying this because, for a reason.

그래서 여러분은 그 사람만큼 아프지는 않을 겁니다. 이해되나요? 왜냐하면 두려워하기 때문입니다. 자기 자신이 죽는 것이 두렵죠. 이건 오직 여러분만 아는 일입니다. 다른 사람은 모릅니다. 그건 자동적입니다. 왜냐하면 여러분이 그 일에 대해 생각하기 때문입니다. 이것이 바로 여러분을 멈추게 하는 것입니다. 그래서 도울 수 없습니다. 왜냐하면 아직 자신의 생존에, 자신의 필요성에 집착하고 있기 때문입니다. 제가 이렇게 말하는 데는 이유가 있습니다.

If you agree with my assessment so far, that you will not, most of you are not willing to take on all of it. Right? That's all your answers tell me. “It's not my problem”. “Why do you give it to me?” “I'm not able to”. “I can't”. It's because you're attached to that ego. It says, you know, I'm important. I'm important. I can't take on this problem. I have other problems. I have more important problems I need to take care of. I need to do.

지금까지 제 평가에 동의하신다면, 대부분의 여러분은 전부 다 감당하려고 하지 않을 겁니다. 맞죠? 여러분의 답변이 바로 그것을 말해줍니다. "그건 내 문제가 아니야." "왜 나한테 그걸 주는 거지?" "나는 할 수 없어." "나는 못 해." 그 이유는 여러분이 자아에 집착하고 있기 때문입니다. "내가 중요해. 나는 중요해. 이 문제는 내가 감당할 수 없어. 나는 다른 문제들이 있어. 나는 더 중요한 문제들이 있어. 내가 처리해야 할 일이 있어."

If you are like that, then you will not be able to help that person as much as you think. You understand? On the path of cultivation, you develop more and more and more Samadhi power, concentration power, to the point where this hidden layer of your thoughts, You can reach it. You can say, okay, stop being so selfish.

만약 그렇게 생각한다면, 그 사람을 돕는 데 있어 여러분이 생각하는 만큼 도와줄 수 없을 겁니다. 이해하시겠어요? 수행의 길에서 여러분은 점점 더 많은 삼매력, 집중력을 발전시킵니다. 그러다 보면, 여러분의 생각의 숨은 층에 도달할 수 있게 됩니다. 그때는 "그렇게 이기적이지 말라"고 말할 수 있게 되죠.

Then you are much better able to go all out, all in, if you will. If you play poker. I see I have a poker player here. You don't? You don't? Or am I wrong? Or… I use everything I can think of. Even including playing poker, or mahjong, if you ask a Chinese. You go all out. You hold nothing back. That's when you are able to help with everything you have.

그럼 여러분은 모든 것을 다 쏟아붓고, 전력투구할 수 있게 됩니다. 포커를 한다면, 전부 다 걸어야죠. 여기 포커를 하는 사람이 있나요? 없나요? 아니면 제가 잘못 말했나요? 뭐든지 다 써보려고 합니다. 포커나 마작을 예로 들 수 있는데, 중국 사람에게 물어보세요. 그들은 전부 다 걸고 나갑니다. 그렇게 해야만 여러분은 가진 모든 걸로 도울 수 있게 되는 거죠.

Totally, fully. Without regrets, without hesitation. Because right now, every time you help someone, you still hold something back and say, oh, this part you can't have. Please don't tell me you love someone to the point you are willing to give up your life for that person. No, you don't. Okay? Because you don't have wisdom yet. (Question: Well, what if you have the willingness and you don't have the wisdom? I going to speak for myself and I'm sorry, I'm crying.)

완전히, 전력으로. 후회 없이, 망설임 없이. 지금 여러분은 누군가를 도울 때마다, 여전히 뭔가를 남겨두고, "이 부분은 네가 가질 수 없어요"라고 생각합니다. 그러니까, 누군가를 사랑한다고 말하면서 그 사람을 위해 자신의 목숨을 바칠 준비가 되어 있다고 말하지 마세요. 아니요, 그렇지 않습니다. 알겠죠? 왜냐하면 아직 여러분에게는 지혜가 없기 때문입니다. (질문: 만약 내가 그 의지가 있지만 지혜가 없다면 어떻게 되나요? 저는 제 자신을 얘기할게요. 미안하지만, 저는 지금 울고 있습니다.)

I'm sorry. I touch a very soft spot for you. I have a way of doing that. I don't know why. (Question continues: But it's not a problem because I know that I want to learn more about it. I have someone that cries for help without being able to communicate. And never had the opportunity to learn to communicate. And I would be willing to give my life for her to change it because I'm more than…) No. That's not a wise thing to do. That's not wisdom. You give your life to her, then who's going to take care of your husband and your daughter? The other children? Hmm?

미안합니다. 제가 당신에게 아주 민감한 부분을 건드린 것 같네요. 전 이상하게 그런 식이네요. 왠지 모르겠지만요. (질문 계속: 하지만 그건 문제가 아니에요. 왜냐하면 더 배우고 싶다는 걸 알기 때문이에요. 저는 말을 할 수 없는 채 도움을 요청하는 사람을 알고 있습니다. 그리고 그 사람이 의사소통을 배울 기회가 없었어요. 저는 그녀가 변할 수 있도록 제 목숨을 바칠 준비가 되어 있어요, 왜냐하면 저는 그녀를 위해서…) 아니요. 그건 지혜로운 일이 아니에요. 그건 지혜가 아니에요. 당신이 그녀에게 목숨을 바친다면, 그럼 누가 당신의 남편과 딸, 다른 자녀들을 돌볼까요? 응?

That's not wisdom. You can't. You know, if that guy comes, I do exactly the same as Bante would do. I say, No. I'm not willing to help you. I'm sorry. Now I understand it. Now I thought about it. I said no way. No way. Why? Because if I help you, how am I going to help the rest of the people? Right? I have work to do. I have commitments. I can't just afford to give everything I have to the first person that comes along. Including my life.

그건 지혜로운 일이 아니에요. 당신은 그렇게 할 수 없어요. 만약 그 사람이 온다면, 저는 반테 스님처럼 똑같이 할 거예요. 이렇게 말할 거예요, "안 됩니다. 도와줄 수 없습니다. 미안합니다." 이제 이해해요. 이제 생각해봤어요. 저는 이렇게 말할 거예요, "절대 안 돼요. 절대 안 돼요." 왜냐하면 제가 당신을 도와준다면, 나머지 사람들을 어떻게 도울 수 있겠어요? 그렇죠? 저는 해야 할 일이 있어요. 맡은 일이 있어요. 모든 것을 처음 만나는 사람에게 다 바칠 수는 없어요. 제 목숨까지 포함해서.

Because before I got to this point, I made commitments to others already. Is it clear? So what are you? Whimsical? You make commitments and you back out on the spur of the moment? Are you that kind of person? You have no wisdom whatsoever. That's how I would back out of it. I say please go to…

저는 이 지점에 도달하기 전에 이미 다른 사람들에게 약속을 했어요. 이해가 되나요? 그러면 당신은 무엇인가요? 변덕스러운 사람인가요? 약속을 하고 순간적으로 그 약속을 취소하는 사람인가요? 그런 사람은 아니죠? 지혜가 전혀 없는 사람입니다. 그게 바로 제가 뒤로 물러서는 방법입니다. 저는 이렇게 말할 거예요, "저기로 가세요…”

Maybe they have no commitments over there. But I do. I'm being truthful. I will help you to a certain level, but I will not give up my life for you. You see. Now he's smiling. He's worried. He says , oh my God. Oh my God. I would have to give up my life too? That's wisdom.

아마 그곳에는 약속해줄 수 없을 거예요. 하지만 저는 합니다. 저는 진실을 말하고 있는 거예요. 저는 여러분을 일정 수준까지 도와줄 수 있지만, 대신 제 목숨을 바치지는 않겠어요. 이해가 되시죠? 이제 그가 웃고 있어요. 그는 걱정하고 있어요. "오, 신이여. 제 목숨도 바쳐야 하나요?"라고 말하고 있어요. 그게 바로 지혜입니다.

(Comment: It's a moralistic question.) No, no. It's wisdom. Question of wisdom. Even if you're able and willing to give up your life for it, should you? That's a different aspect you have to examine before you commit to it. Am I correct? Yes. You develop the ability to give up your life at will to help someone.

(청중: 그건 도덕적인 질문이군요.) 아니요, 아니요. 그건 지혜의 문제입니다. 당신이 목숨을 바칠 수 있고 바칠 의지가 있다 해도, 그렇게 해야 할까요? 그것은 당신이 그것을 결단하기 전에 반드시 살펴봐야 할 다른 측면입니다. 맞나요? 네, 맞습니다. 누군가를 돕기 위해 자신의 목숨을 기꺼이 바칠 수 있는 능력을 기르는 것이죠.

But should you every single time? If you're able to have the ability to give up your life to help someone, then you also must have the wisdom to use that decision properly. Correct? You're hesitating… You're fighting me because you have no wisdom whatsoever. When you are faced with that decision?, right? You say, let me think about it. No, I'm not sure I can. Yes, you can. If you're able to. But you shouldn't. And sometimes you should.

하지만 매번 그렇게 해야 할까요? 만약 누군가를 돕기 위해 목숨을 바칠 수 있는 능력을 갖춘다면, 그 결정을 적절히 사용할 수 있는 지혜도 함께 가져야 합니다. 맞죠? 당신은 지금 망설이고 있어요… 저와 싸우고 있어요, 전혀 지혜가 없기 때문입니다. 그 결정을 내리게 되었을 때, 맞죠? 당신은 말하죠, "생각해볼게요. 잘 모르겠어요." 아니요, 할 수 있습니다. 만약 당신이 할 수 있다면, 하지만 그렇게 하면 안 됩니다. 그리고 때때로 그렇게 해야 합니다.

That's wisdom. Wisdom is to make the right decisions to solve the problem. I may ask you this. If you're willing to give up your life for your mother. Now she's looking at me. I'm changing my guinea pigs. Haha. So to share the burden. I'm not going to burden one person alone.

그것이 지혜입니다. 지혜는 문제를 해결하기 위한 올바른 결정을 내리는 것입니다. 이 질문을 드리겠습니다. 만약 당신이 어머니를 위해 목숨을 바칠 준비가 되어 있다면, 이제 그녀가 저를 보고 있습니다. 이제 제가 실험용 동물의 대상을 바꾸고 있네요. 하하. 짐을 나누는 거죠. 저는 한 사람에게만 부담을 주지 않겠습니다.

Let's say you are prepared to give your life to help your mother. Should you? I'm asking you right now. For example, your mother is down with an incurable disease. A terminal disease. I'm asking all of you now. Your mother is down with an incurable disease. She's going to die. And your mother is only 50. It's not like she's 93 years old. Where she doesn't have much longer to live. I'm asking you now. The young one. Unattached. Almost attached.

만약 여러분이 어머니를 돕기 위해 목숨을 바칠 준비가 되어 있다면, 그렇게 해야 할까요? 지금 제가 묻고 있습니다. 예를 들어, 어머니가 치료할 수 없는 병에 걸렸고, 말기 병에 걸렸다고 가정해 봅시다. 이제 여러분 모두에게 묻고 있습니다. 어머니가 치료할 수 없는 병에 걸렸습니다. 죽을 것입니다. 그리고 어머니는 겨우 50세입니다. 93세가 아니라서 얼마 남지 않은 시간이 아니죠. 저는 지금 묻고 있습니다. 젊은 여러분, 아직은 집착이 적고 거의 집착이 없는 상태에서.

Let me put it that way. Almost entrapped. I'm asking you. Are you prepared to give your life to save her life? Think about it. How about the rest of you? Are you prepared to give your life for your mother? No. How about you? No? Three no's. How about you? One remaining woman in the class today. (Comment: If she asked me, than yeah, but she wouldn't ask me that.)

이렇게 말해 보죠. 거의 함정에 빠져 있는 상태로. 제가 여러분에게 묻고 있습니다. 어머니의 생명을 구하기 위해 목숨을 바칠 준비가 되어 있나요? 한 번 생각해 보세요. 다른 분들은요? 어머니를 위해 목숨을 바칠 준비가 되어 있습니까? 아니요? 그럼, 당신은요? 아니요? 세 명은 아니라고 답했네요. 그럼, 오늘 수업에 남은 한 분은요? (청중: 만약 어머니가 저에게 물으신다면, 네, 하지만 어머니가 저에게 그런 질문을 하시지는 않겠죠.)

But if she asked you, would you give up your life? (Comment: If she really asked me, yeah.) You would give up your life. Would you give up your life to save your mother? (Comment: Umm, maybe..) See. Haha. Maybe. The man says. You see, all the women, you know, have made up their mind. This man here is undecided. How about you, Bhante? Are you willing to give up your life for your mother? (Comment Bhante: inaudible)

하지만 어머니가 묻는다면, 목숨을 바치겠습니까? (청중: 정말 묻는다면, 네.) 목숨을 바치겠습니까? 어머니를 구하기 위해? (청중: 음, 아마도...) 보세요. 아마도 그렇다고 하네요. 하하. 보세요. 모든 여성들은 이미 결정을 내렸어요. 이 남자는 아직 결정을 내리지 못했네요. 그럼, 반테 스님은요? 어머니를 위해 목숨을 바칠 준비가 되어 있습니까? (반테스님: 들리지 않음)

You can't? What do you mean you can't? Are you prepared to give your life for your mother? You take on her cancer. Are you prepared to? Are you prepared to… You're so selfish… Haha. (Comment Bhante: I can give, But my mother hasn't asked me.) Would you give it? Oh, wait. I have five minutes left. I know, I would love to discuss this. And we may have to come back next week and talk about this. Because it's not going to be resolved in a few minutes.

할 수 없다고요? 무슨 뜻인가요, 할 수 없다는 건? 어머니를 위해 목숨을 바칠 준비가 되어 있나요? 어머니의 암을 내가 대신 지겠다고요. 준비가 되어 있나요? 준비가 되어 있나요? 너무 이기적이네요… 하하. (반테: 저는 줄 수 있지만, 어머니가 아직 저에게 묻지 않으셨어요.) 줄 수 있나요? 아, 잠깐만요. 5분밖에 남지 않았네요. 알겠어요, 이 이야기를 나누고 싶지만, 아마도 다음 주에 다시 이 얘기를 해야 할 것 같아요. 왜냐하면 몇 분 안에 해결될 문제가 아니니까요.

(Comment Bhante: inaudible) Okay. Let me put it this way. The two of you. Suppose. Your teacher asks you to give your life to save him. He says, I have important work to do. And I don't want to die. I can't die yet. If I die, you guys can't do it. Are you prepared to give your life for your teachers? (Comment Bhante: I would like to, but how to do it? Would be my question.)

(반테스님: 안들림) 알겠어요. 이렇게 묻겠습니다. 두 분, 만약 선생님께서 당신들에게 자신의 목숨을 바쳐 자신을 구하라고 요청하신다면, "나는 중요한 일이 있어. 죽고 싶지 않아. 내가 죽으면 너희가 할 수 없을 거야."라고 말씀하신다면, 선생님을 위해 목숨을 바칠 준비가 되어 있나요? (반테: 하고는 싶지만, 어떻게 하는 건지 모르겠어요. 그게 제 질문이에요.)

It doesn't matter. He says, I have a way. I haven't taught you yet. I want to have, if I want to live longer, I take your life. Would you? See, he's thinking. See what I mean? When you think, he's right here. That's the proof you haven't stopped your thinking yet. (Comment Lady: With preparation. I would be willing to do it. But I'm not prepared.) (Question: Master, I have a question. I think, some things we can't give. A lot of things we can't give…)

상관없습니다. 그는 말합니다, "내가 방법이 있어. 아직 너희에게 가르쳐주지 않았어. 만약 내가 더 오래 살고 싶다면, 나는 너희의 목숨을 가져야 해." 그러면 당신은 어떻게 하겠습니까? 보세요, 그는 생각하고 있어요. 그게 바로 제가 말하는 거예요. 생각을 한다는 것은 아직 생각을 멈추지 않았다는 증거입니다. (여자 청중: 준비가 되면 할 수 있겠지만, 준비가 안 되었어요.) (질문: 스님, 질문이 있습니다. 어떤 것들은 우리가 줄 수 없는 것들이 있는 것 같아요. 우리가 줄 수 없는 많은 것들이 있다고 생각해요…)

It doesn't matter. I don't care what you think. It doesn't matter what you know. I'm telling you that. Your teacher. The situation is, your teacher says, I have a way. That if you die for me, I can live. Are you willing to? (Comment Bhante: I don't know..) Of course, you don't know about it. I haven't taught you yet. Comment Bhante: I don't know what is the way.) Yes. But there is a way. Comment Bhante: I don't know a way. Firstly…)

그건 상관없습니다. 나는 당신이 어떻게 생각하는지 신경 쓰지 않습니다. 당신이 무엇을 아는지 상관없습니다. 제가 여러분에게 말하는 것입니다. 당신의 스님이 말합니다. "내가 방법이 있어. 만약 네가 나를 위해 죽으면, 나는 살 수 있어." 그러면 여러분은 그럴 준비가 되어 있나요? (청중-반테: 모르겠어요…) 물론, 여러분은 알지 못합니다. 나는 아직 여러분에게 가르쳐주지 않았습니다. (청중-반테: 그 방법이 뭔지 모르겠어요.) 맞아요. 하지만 방법이 있습니다. (청중-반테: 저는 우선 그 방법을 모르겠어요.)

I know. It's good enough. Suppose I'm your teacher. I say, I know. I know a way. I need your life. (Comment Bhante: Firstly, I ask, please can you explain what is the way?) What's the point? What's the point, I explain it to you, you're going to die anyway. Haha. You see? He's not willing to. (Comment Bhante: inaudible) Because in your life, you haven't faced the matters of life and death often enough.

압니다. 그거면 충분해요. 내가 당신의 스승이라고 가정해봅시다. 그런데 내가 이렇게 말하는거에요. "나는 방법을 알아. 나는 네 목숨이 필요해." (청중-반테: 우선, 저에게 방법이 무엇인지 설명해 주세요.) 그게 무슨 의미인가요? 내가 그것을 설명한다고 해도, 어차피 당신은 죽을 텐데요. 하하. 알겠죠? 그는 그럴 준비가 안 되어 있습니다. (청중-반테: 잘 들리지 않음) 왜냐하면, 당신은 살면서, 아직 생사에 관한 문제를 충분히 자주 마주해보지 못했기 때문입니다.

Every time you face the situation of life and death, you have to decide. How are you going to deal with it? I know you guys are sheltered. You folks are sheltered. You say, oh my life, I'm full of life. So much to look forward to. More people I can fall in love with and get married to. All these handsome young men out there, these wonderful men out there, I can make so happy. And so on. You still have, umm.

매번 생사에 직면할 때마다, 당신은 결정해야 합니다. 어떻게 다뤄야 할지 말이죠. 내 생각엔 여러분이 너무 보호받고 자랐다고 봅니다. 여러분들은 보호받고 살았어요. "아, 내 인생은 아직 살아 있을 가치가 많아. 기대할 것이 너무 많아. 더 많은 사람들과 사랑에 빠지고 결혼할 수도 있고, 밖에 멋진 젊은 남자들이 있잖아. 나는 그들을 행복하게 만들 수 있을 거야." 그런 생각을 할 수 있을 겁니다. 아직도 많은 것들이 남아있죠.

You are so sheltered, but you know there are a lot of people out there who are facing with a life and death situation. They're very sick. They're very desperate. Not in this country. This country is very few, far and few in between. But you know, you go to, for example, in Africa, you go to Vietnam, you go to China, you have a lot of these people who are so poor, who are so desperate.

여러분은 너무 많이 보호받고 있는 상태에 있지만, 사실 세상에는 생과 사의 문제에 직면한 사람들이 많이 있습니다. 그들은 매우 아프고, 매우 절박한 상황에 있습니다. 이 나라에서는 그런 사람들이 드물지만, 예를 들어 아프리카나 베트남, 중국 같은 나라에서는 그런 사람들이 많이 있습니다. 너무 가난하고, 너무 절박한 사람들이 많죠.

They have nothing to look forward to. You know, I saw a picture of a child in Ethiopia. She's like skin and bones. And you know, she's yearning for something to eat. Because she's so hungry. It hurts so much when there's no food in your stomach. Do you know that? Do you know how much it hurts when you have nothing in your stomach for days on end? Do you know how it feels? I do. It hurts so much.

그 사람들은 아무것도 기대할 것이 없습니다. 제가 에티오피아에서 한 아이의 사진을 봤습니다. 그 아이는 뼈와 살만 남아 있는 상태였고, 먹을 것을 갈망하고 있었습니다. 배고파서 아무것도 없을 때, 얼마나 아픈지 아시나요? 며칠 동안 배에 아무것도 없을 때, 그 고통이 얼마나 큰지 아세요? 저는 그 느낌을 압니다. 정말 아프죠.

And all she wants is a little bit of food. And if she doesn't get that food, she will die. See, we are so sheltered. You are so sheltered. You don't have to face with these real life situations where people are so sick. They want to live. It's not until you face the situation that you have some real wisdom. Wisdom arises from, you learn to deal with situations you can't solve. When you find a way to solve it, that's when you acquire wisdom.

그리고 그 아이가 원하는 것은 조금의 음식입니다. 그 음식을 얻지 못하면, 죽을 것입니다. 우리는 너무나 보호 속에 살고 있습니다. 너무나 많이 보호받고 있습니다. 그런 진짜 인생의 상황, 사람들이 너무 아파서 살아가고 싶어하는 상황을 마주할 필요가 없습니다. 그런 상황을 맞닥뜨리기 전에는 진정한 지혜를 얻을 수 없습니다. 지혜는 해결할 수 없는 상황을 다루는 법을 배우면서 생깁니다. 그것을 해결할 방법을 찾을 때, 그때 비로소 지혜를 얻는 것입니다.

Now you can do things that you could not before. It's called wisdom. And you do that by meditating. Yes. (Question lady: What's the difference between rationalizing something and using wisdom? What's the difference?) What's the difference? Wisdom is that you know exactly what to do without thinking. (Question: Is that a kind of intuition?)

이제 이전에는 할 수 없었던 일을 할 수 있습니다. 그것이 바로 지혜입니다. 그리고 그것은 명상을 통해 이루어집니다. 네. (질문: 무언가를 합리화하는 것과 지혜를 사용하는 것의 차이점은 무엇인가요?) 차이점이 무엇인가요? 지혜는 생각 없이 정확히 무엇을 해야 할지 아는 것입니다. (질문: 그것이 일종의 직관인가요?)

It's intuition. What you call intuition. What you women call intuition. What we men call, I don't know what we men call it. We don't, we think intuition is a female thing. (Comment: Is it gut feeling?) Yeah, gut feeling. My gut feeling tells me, the men would say. But women says my instinct, my intuition tells me, and so and so.

그것이 바로 직관입니다. 여러분이 직관이라고 부르는 그것이죠. 우리가 남자들은 직관을 여성적인 것으로 생각하는데, 그렇지 않나요? (청중: 그게 제 뱃속 느낌인가요?) 네, 뱃속 느낌(gut feeling)입니다. 남자들은 이렇게 말하죠, "내 뱃속 느낌이 말해준다"라고. 하지만 여성들은 "내 본능, 내 직관이 말해준다"고 하죠.

You know, it's the same exact thing. It's no thinking. You just feel it's right, or you feel it's wrong. And, um, this is something you lose when you go to school. You lose your intuition. Ask the young lady there, she will remain nameless. The more you go to school, the more you lose your intuition. Because, the school requires you to rely on your analytical skills. It has to be logical. You have to build a case for it. That's rationalizing.

그게 똑같은 것입니다. 생각을 하지 않는 거죠. 그냥 맞다고 느끼거나, 틀렸다고 느끼는 거예요. 그리고, 이건 학교에 가면 잃게 되는 것이죠. 직관을 잃게 됩니다. 저 자리에 있는 젊은 여성에게 물어보세요, 이름은 밝히지 않겠습니다만. 학교에 갈수록 직관을 더 많이 잃게 됩니다. 왜냐하면 학교는 여러분이 분석적인 능력에 의존하도록 요구하기 때문이에요. 그것은 반드시 논리적이어야 합니다. 그에 대한 논거를 마련해야 하죠. 그게 바로 합리화하는 것입니다.

Rationalizing is a form of confusion. If you ask a true, the purist, the Chan purist, he says, you rationalize, then you lose your clarity of mind. You lose your ability to see what's behind the scene. Rationalization is a top, top level. The instinct is much lower. It's 2 different modes. If you say, let me think about it, you're rationalizing, then you lose your clarity of mind. Yes.

합리화는 혼란의 한 형태입니다. 진정한 선 수행자, 순선 수행자에게 묻는다면, 이렇게 말할 것입니다. "합리화하면, 마음의 청정함을 잃게 된다. 무대 뒤에서 일어나고 있는 것을 볼 수 있는 능력을 잃게 된다." 합리화는 아주 꼭대기 수준입니다. 본능은 훨씬 더 밑에 있습니다. 두 가지는 전혀 다른 방식입니다. "잠깐 생각해보겠다"고 말하는 순간, 합리화하고 있는 것이고, 그러면 마음의 맑음을 잃게 됩니다. 네.

(Question: I was wondering on a practical level, like how do we work on reducing thinking? Like I notice as I'm going through the day, and I'm trying to juggle all these different tasks to do, I'm not necessarily aware of what I'm thinking, but I notice like I'll stop and I'll hesitate, and I'll not be functioning efficiently, because I'm basically thinking about like what to do, what should I be doing, or how to do it best. But I'm like not really aware of thinking per se, or what I'm thinking. I'm just aware that I'm kind of like hesitant.)

(질문: 실용적인 차원에서, 어떻게 생각을 줄일 수 있을지 궁금합니다. 하루 동안 여러 가지 일을 하려고 할 때, 무엇을 생각하는지 정확히 알지는 못하지만, 가끔 멈추고 주저하면서 비효율적으로 기능하고 있다는 것을 알게 됩니다. 왜냐하면 기본적으로 '뭘 해야 하지?', '어떻게 해야 잘 할 수 있을까?' 이런 생각을 하고 있기 때문입니다. 그런데 저는 그 생각들이 무엇인지, 또는 무엇을 생각하는지 잘 인식하지 못하고 있습니다. 그냥 제가 약간 주저하고 있다는 것을 느끼고 있을 뿐입니다.)

I have a few more minutes, and then we close it out. So you see, what's the difference between your instinct, gut feeling, or intuition, and rationalization? They're contradictory. They get into each other's way. You cannot have one, you cannot have both of them at the same time. So, what happens is that the wise people instinctively know what to do. He says, yes, I'm willing to give up my life for you, because it's the right thing to do. And then you find a way to do it.

몇 분 더 남았는데, 그 후에 마무리하겠습니다. 그러니까, 본능, 직감, 또는 직관과 합리화 사이의 차이가 무엇인지 아나요? 그들은 서로 모순됩니다. 서로 방해가 됩니다. 동시에 두 가지를 가질 수 없습니다. 그래서 현명한 사람들은 본능적으로 무엇을 해야 할지 압니다. 현명한 사람은 이렇게 말합니다. "네, 저는 당신을 위해 제 생명을 내놓겠습니다. 그것이 옳은 일이기 때문입니다." 그리고 나서 그 일을 실행할 방법을 찾습니다.

You don't think. Because if you think, you will not do it. So, once you know what's right and wrong, okay, what's the proper course of action, that's when you rationalize for yourself, and for others. That's when you get more people to do it with you. It's called wisdom. It's called teaching. Teaching is to help you rationalize your decisions. And this is where you learn, as part of your wisdom, is you learn, as you understand more, you need to develop the ability to help people rationalize why you should be that way. You understand?

생각하지 마세요. 왜냐하면 만약 생각하면, 그 일을 하지 않을 것이기 때문입니다. 그래서 옳고 그름을 알게 되면, 적절한 행동이 무엇인지를 알게 됩니다. 그때 비로소 자신과 다른 사람들을 위해 합리화하기 시작합니다. 그것이 바로 지혜입니다. 그것이 바로 가르침입니다. 가르침은 당신이 내린 결정을 합리화할 수 있도록 돕는 것입니다. 그리고 이것이 바로 지혜의 일부로, 더 많이 이해할수록 사람들에게 왜 그렇게 해야 하는지 합리화하는 방법을 개발해야 한다는 것입니다. 이해했나요?

So you can learn to rationalize yourself so that people can understand why it's better that way. Does it make sense? So rationalization is a form of connection, allows you to connect with others at the level that they can understand. That's it. And the wise people learn, develop the ability to do it effectively, so that they don't lose the connection with others. There's a difference between going off into the wilderness and meditate, and living here in society and meditate.

그래서 여러분은 스스로를 합리화하는 방법을 배울 수 있습니다. 그렇게 함으로써 사람들이 왜 그것이 더 나은 방식인지 이해할 수 있게 됩니다. 이해가 되시나요? 그래서 합리화는 일종의 연결의 형태입니다. 그것은 다른 사람들이 이해할 수 있는 수준에서 그들과 연결할 수 있게 해줍니다. 그게 전부입니다. 그리고 지혜로운 사람들은 그것을 효과적으로 할 수 있는 능력을 개발하여, 다른 사람들과의 연결을 잃지 않도록 합니다. 그리고 명상을 하기 위해 외딴 곳으로 가는 것과, 사회에서 살아가며 명상하는 것 사이에는 차이가 있습니다.

In society we need to learn, develop the ability to connect with others, to help rationalize, to learn how to rationalize ourselves, to help others learn how to better rationalize themselves. When you're out there in the wilderness by yourself, you don't have that ability. Yes.

사회에서는 다른 사람들과 연결하는 능력을 배우고, 합리화하는 방법을 배우고, 자신을 합리화하는 방법을 배우며, 다른 사람들이 자신을 더 잘 합리화할 수 있도록 돕는 방법을 배워야 합니다. 하지만 외딴 곳에서 혼자 있을 때는 그런 능력을 갖추지 못합니다. 네.

(Comment Venerable: I’m not sure if rationalize is the right word because it has a particular connotation of actually being almost an irrational thing to do. Rationalize usually means, i think what it means, like be rational or use logic to convince somebody or argue to support your case. Because rationalize usually means like, you do something which is often stupid and the wrong thing. And you come up with a false story in your mind to justify it. Almost means, i justify. I think it's just not the exact right word… Does that make sense to you? But what you basically mean is use reasoning to support your case, in a sound and valid way.)

(청중비구: '합리화'가 맞는 단어인지 잘 모르겠어요. 왜냐하면 그것은 거의 비합리적인 일을 하는 것과 같은 의미를 갖는 경향이 있기 때문입니다. '합리화'는 보통 논리적으로 누군가를 설득하거나 자신을 옹호하기 위해 무엇인가를 하는 것처럼 이해됩니다. '합리화'는 종종 어리석고 잘못된 일을 하면서, 그 일을 정당화하려고 잘못된 이야기를 떠올리는 것과 관련이 있습니다. 거의 '자기 정당화'처럼 느껴지죠. 제 생각에는 이 단어가 정확히 맞는 단어는 아닌 것 같습니다. 이해되시죠? 하지만 본인이 말하려는 것은, 자신의 주장을 타당하고 이성적인 방식으로 논리적으로 뒷받침하는 것이라는 거죠.)

Yes. That’s rationalization, it's no different. It's the same exact thing. It’s only because you don't know how to do it yet. That's why you are still… (Comment venerable: inaudible) Okay. Dont worry about it. If you practice someday you will. You will learn how to rationalize better.

네, 그것이 합리화입니다. 전혀 다르지 않습니다. 정확히 같은 것입니다. 아직 그것을 어떻게 해야 할지 모르기 때문에 그런 거죠. 그래서 아직... (청중비구: 들리지 않음) 괜찮습니다. 걱정하지 마세요. 연습하면 언젠가는 할 수 있게 될 거예요. 더 잘 합리화하는 방법을 배우게 될 겁니다.

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