brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by Sheldon Jan 10. 2021

미국 광고 대행사 디자이너에게 물었다.

광고대행사 취업족보


Alex Alvarez, Designer at Leo Burnett


시카고 광고계 22년차, 레오 버넷 디자이너, Alex Alvarez.



디자이너라면, 평생 즐겁게 디자인 할 수 있어야 해요.

Alex Alvarez





광고계 모든 사람들이 알렉스 알바레즈를 가장 "나이스"한 사람이라고 하잖아요. 

좋은 사람이 되는 것도 광고인에게 참 중요한 덕목 같아요.


네, 맞아요. 제 생각에도 성격이 정말 중요하다고 생각해요. 일반적으로도, 좋은 성격을 가진 것은 성공의 필수 요소에요. 왜냐하면 우리는 성공하기 위해서 서로 협력(Collaborative) 해야 하거든요. 좋은 사람이라는 건 사람들에게 보내는 좋은 신호에요. 함께 콜라보레이션을 할 수 있는 사람이라는 걸 알리는 거죠.


맞아요. 사람들은 항상 성격으로 사람들을 판단하곤 하잖아요.


그렇죠. 아시다시피, 첫인상으로 사람을 판단하지 않는 것은 정말 어려운 일이에요. 당신이 좋은 사람이라면 뭐를 하던 좋은 곳에 있을거에요.


2000년부터 원더맨 시카고에서 12년간 프로덕션 디자이너로서 근무를 하시고, 리오 버넷 시카고에서 2012년부터 지금까지 무려 10년간 활발히 활동 중이신데요. 근무하신 회사에서 배운 점이 있으실까요?


제가 배운 가장 중요한 교훈은요... 우리는 다들 데드라인이 있잖아요. 언제까지 보내야한다는 그 날짜 혹은 시간 말이죠. 만약에 데드라인까지 좋은 작업을 만들수 없다면, 걱정 말아요. 언제나 시간은 더 있어요. 항상 시간은 더 있기 때문에 시간에 쫓기지 마세요. 빨리 쳐내려고 하지 말고, 장인 정신(Craftmanship)을 가지세요. 2012년에 리오 버넷으로 왔을 때, Craftmanship (광고/디자인에서 작업물의 퀄리티를 높이기 위한 디테일한 디자인 그래픽 과정)을 마스터 했었어요. 그래서, 저를 그 다음 단계로 올려다 준 것 은 일의 양을 조절하고 시간을 잘 관리하는 것이었어요. 즉, 일에 파묻히지 않고 일과 삶의 균형을 찾는거죠.


디자이너로서 가져야 될 자질 있을까요?

음... 본인이 일단 Artist (창작가)라는 생각은 분명히 가지고 있는거죠? 그게 디자이너가 되는 첫 번째에요. 남은 인생 할 수 있는 일이어야하고, 즐겁게 할 수 있는 일이어야해요. 그럼, 점점 더 잘하게 될거에요. 그리고 계속 다듬고 다듬고, 본인을 향상 시켜 가야해요. 그게 아니라면, 누가 저한테 돈을 주고서 일을 맡길려고 하겠어요? 저기 실력 좋은 뉴욕커 (여기선 뉴욕의 광고쟁이들을 빗대어 한 말)들이 얼마나 많은데요!




처음 시작할 땐 많이 못 벌어요.
하지만, 경력이 쌓이면서 쉽게 두배, 새배로 연봉을 올릴 수 있어요.

Alex Alvarez




자, 가장 중요한 '돈'인데요. 2021년, 광고회사에서 광고 디자이너로서 연봉이 어느 정도죠?



내가 처음 시작했을 때는 약 4000만원 정도였어요. 20년 전에요. 요새는 정말 못해도, 5000만원은 벌 수 있다고 생각해요. 뭐 광고회사의 종류나 규모나 숙련도에 따라서 다르겠지만요. 처음 시작할 때 돈은 정말 많이 못 벌어요. 하지만, 경력이 쌓이면서 쉽게 두배로, 세배로 연봉을 올릴 수 있어요.


어떻게 두배로, 세배로 연봉을 올릴 수 있죠? 팁 있을까요?


회사를 그만둬야되요. 오직 다니던 회사에 그만둔다고 할 때, 더 많은 돈을 달라고 요청 할 수 있잖아요. 그 곳이 지금 다니던 회사이던 앞으로 갈 회사이던지 간에 말이죠. 2012년에 리오 버넷으로 이직하기 전 원더맨에서 클라이언트는 xBox였어요. 그래서 늘 동료들과 게임하고 놀고, 사내 컴페티션까지 벌이곤 했어요. 상대적으로 작은 회사여서 모두 저를 알아서 가족같은 분위기였는데요. 정말 재밌고 좋았어요. 근데, 어느 날, 돈을 더 벌고 싶은거에요. 그리고, 리오 버넷으로 넘어 왔죠.


이직, 언제가 적당한 타이밍일까요?


배우는 게 없다면 그만둬야해요. 배울 수 있는 멘토가 있는 환경을 가진 곳이라면 머물러도 괜찮아요. 하지만, 언제든 배우는 게 없다거나, 함께 일하는 사람들이 싫다거나, 돈을 적게 번다면, 더 나은 직장으로 당장 떠나야 해요. 그래서, 이직에 정해진 시간은 없죠.


마지막으로 하실 말씀 있으시다면?


우리는 창의성의 시대에 살고 있어요. 누구나 개인의 창의성을 이용해서 돈을 벌 수 있는 시대에요. 너무나도 쉽게 수많은 정보들을 구할 수 있고요. 따라서, 마음만 있다면 누구나 창의적일 수 있답니다.


시카고에서 DJ로 오랜기간 활발히 활동을 하고 있다. 레오 버넷 연만 파티 등 수많은 공연을 한 베테랑 DJ다.




[영어 원문]


Everyone describes Alex Alvarez as one of the “nicest” guys in the industry.

Is it important for a creative to be nice?


Yes, I think it is. I think that's a very important characteristic, in general, to be successful in being anything. Because you need to be collaborative in order to be successful. Being nice is a good signal for people to recognize that you're a collaborative person.


That's true. People always judge you based on your character.


Exactly. You know. It's hard not to judge someone with a first impression. If you come off as a nice person, it's going to put you in a great place.


You had worked at Wunderman Chicago for 12 years since 2000 and then you started working at Leo Burnett Chicago since 2012. What did you learn at each agency?


Most important lesson that I learned was... You have a deadline you need to get, you need to deliver a certain deadline. If you can't really do good work by the deadline, you can always find more time. There's always more time. Don't worry. Stick to the craftmanship over trying to get something done and get it out right the door. When I went to Leo Burnett in 2012, it was more than about craftmanship as I already developed myself in craftmanship. So, taking myself to the next level was more adjusting to the workload and time management, still enjoying my life not overwhelmed by the work.


What do you think are the most important qualities an advertising designer needs - above and beyond being able to design?


When you start your career, you're not sure... I mean you're sure that you're an artist. That's the first thing about being a designer. And this is something that you want to do for the rest of your life and you enjoy doing it and you're going to be good at it. And you continuously improve. Because if you don't, there will be New Yorkers, why would anybody pay you the money?


The main thing young designers want is simply a job.

What do you think they need to learn as a designer?


Learn art history, philosophy, different ways of design thinking.


And most importantly, we should talk about money, money money. How much is typically a starting point as an advertising designer at an advertising agency?


When I started, I started at $34000. That was 20 years ago. Nowadays, minimum, I would say $45000 depending on the type of agency it is. You don't really make lots of money when you first start. But after years, you can easily double or triple your salary.


So, how do you double or triple your salary?


Oh! you have to leave. You can't stay at the same place.

 You can ask for more money when you want to leave.


That's a really good tip!


Yeah. I held my previous job for so long...longer than I needed to. I really enjoyed the environment where I was in. It was 2012, my client was Xbox as a client. So, I and my coworker played Xbox Haylo, we had competitions and it was just really fun. It was a really fun environment. Everyone knows me since it was a small agency and I felt like I was a part of the family. One day, I want to make more money and then I moved to Leo Burnett.


What’s the right time to move agencies?


If you find an environment where there's a mentor, you stay there as long as you're learning. Once you feel like you're not learning, you should leave. there's no set date.


Last words?


I feel like we're living in creativity. We can make money by using our creativity. And we have access to so much information to be creative. Anytime that can be creative!


Alex:I think that was fun.

Sheldon: HAHAHAHA.







브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari