brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by 일상예술가 정해인 Apr 11. 2019

내가 보는 것은 진실인가?

카페에서 엽서 하나를 보았다.

“Do one thing every day that scares you”

Eleanor Roosevelt


"당신이 싫어하는 일을 매일 하라"라는 뜻이 맞나 싶어서 구글 검색을 해 보았는데 루스벨트 여사가 말한 내용이 아니란다. 이게 무슨 말인가 싶어 검색을 더 해 보았다.


For example, a line from one of my 1997 columns — “Do one thing every day that scares you” — is now widely attributed toEleanor Roosevelt, though I have yet to see any evidence that she ever said it and I don't believe she did. She said some things about fear, but not that thing.


나와 비슷한 생각을 하는 사람이 있었는지 명언 조사 사이트가 있었다.


Do One Thing Every Day That Scares You – Quote Investigator


Always do what you are afraid to do. (1841) —Popularized by Ralph Waldo Emerson


To do what you are afraid to do is to guide your life by fear. How much better not to be afraid to do what you believe in doing! (circa 1881) —Jane Addams


You must do the thing you think you cannot do. (1960) —Eleanor Roosevelt


I’m supposed to do one thing every day that I want to do but I’m afraid to do. (1961) —Mark Toby


Do one thing every day that scares you. (1997) —Mary Schmich


처음 시작은 랄프 왈도 에머슨이었다. "항상 당신이 두려워하는 일을 하라."

그 비슷한 이야기가 계속 이어져 내려왔고 정확하게 명언대로 이야기한 사람은 저널리스트인 메리 슈미츠의 글이었다.

루스벨트 여사가 했던 이야기는 "당신이 할 수 없는 일을 해야 한다"였는데 사람들에게는 메리 슈미츠의 글이 루스벨트 여사가 말한 것처럼 회자되고 있었다.


https://quoteinvestigator.com/2013/08/09/scare/


대중이 말한다고, 활자화되어 있다고 해서 그것이 꼭 진실을 의미하는 것은 아니다.

진실을 찾고 싶다면 그 원류를 찾아봐야 한다는 사실과 내가 보는 일에 항상 의문을 품어야 한다는 사실을 또 하나 깨닫다.

매거진의 이전글 Free on the paper
작품 선택
키워드 선택 0 / 3 0
댓글여부
afliean
브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari