brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by 예니 Aug 31. 2021

눈물없이 볼 수 없는 덴마크 교환학생기

집 나가면 개고생

나는 쓸데없는 잡념은 많은 데에 비해 정상적인 사고회로는 작동이 되지 않아 지나치게 단순하게 생각할 때가 있다. 한번은 도서관에서 공부하다 머리를 식힐 겸 “세계에서 가장 아름다운 캠퍼스” (사실 정확한 제목은 기억나지 않는다.) 라는 책을 집어보게 되었다. 대충 훑어보니 대부분의 아름다운 캠퍼스들은 주로 유럽에 있었다. 안 그래도 내가 다니던 대학은 캠퍼스가 아름다운 편은 아니었고 마침 유럽 여행에 관심이 생기던 시기라 갑작스럽지만 유럽으로 교환학생을 가고 싶다는 생각이 들었다. 그래서 “아름다운 캠퍼스에서 공부 해보고 싶다”는 이유로 교환학생 계획을 진행하게 됐다. 돌이켜 생각해보면 내성적이고 소심한 성격인 내가 이렇게 불도저 마냥 혼자 계획을 진행 할 수 있었다는 게 나로서 믿겨지지 않는다. 젊은이의 패기였는지는 몰라도 나도 나 자신에 대해서 겪어보지 않으면 모르는게 많구나 새삼 느꼈다. 그러나 생각 없이 행동한 탓이었을까, 교환학생 준비는 처음부터 삐걱댔고, 나는 이 어려움들이 개고생의 서막이라는 것을 알지 못 했다.


I am a queen of over-thinking. I have too much thoughts running around inside my head. Maybe that is why my neuro-circuitry system doesn’t function properly. As a result of lack of normal thought process, I have a HIGH tendency to under-think as well. I once happened to read a book called “The Most Beautiful Campuses Around The World” while taking a break from studying. (The title may not be exactly the same) I found out that the beautiful campuses were mostly located in Europe, which led me to dream about studying abroad in an European country since the campus I was in was not that beautiful (to me at least) and I also started thinking about going to Europe during that time. Therefore I wanted to make my dream come true and proceeded with my plan to study-abroad in Europe. Looking back, I can’t believe that I accelerated my plan to go to another country while already studying abroad since I am a very introverted and passive person who doesn’t really get out of her comfort zone. Maybe it was just me being young and stupid, but I came to realize that I don’t really know about myself until I face certain things. However, things were going through a rough patch due to lack of planning ahead. I had no idea that all I was going through were just the beginning of pain in the ass.     


일단 교환학생을 다른 나라로 가니 처음부터 비자 문제가 있었다. 나는 미국대학을 다니는 한국 시민권자임으로, 내가 다니는 미국대학에서는 한국인 학생의 교환학생 비자절차에 대해서 잘 몰랐다. 덴마크 대사관이랑은 연락 자체가 잘 안돼서 원하는 답을 얻기 힘들었다. (일을 안 하나 싶었다 정말..) 알고 보니 한국인은 덴마크로 가는데 비자는 필요 없으나 장기간 머무를 시 주거허가증 이 필요하다고 했다 (그때 당시 2017년도 였다). 뉴욕으로 가 덴마크 대사관에 방문해 신청을 하고, 내 여권도 제출 해야했다. 이 과정에서 나는 너무 긴장한 탓인지 여권을 돌려받는 미국 거주지 주소를 잘 못 기입해서 덴마크 출국 날짜에 여권을 못 돌려받았다. 비행기표 값은 다 날리고, 재예약을 하려고 하는데 막바지에 하는 예약이라 그런지 티켓구매가 어려웠다. 몇 시간을 끙끙대다 결국 출국날짜를 미루게 되고 학교 오리엔테이션 기간을 다 빠지게 되었다. 그나마 다행이게도 수업첫날 도착은 할 수 있었다. 뿐만 아니라, 수강 신청, 기숙사 신청에도 어려움이 많았다. 수강신청을 하면서는 친구 앞에서 대성통곡을 하기까지 했다. (지금 생각해보면 뭘 그런 것 까지고 오열까지 했나 싶다.) 기숙사와 수강신청은 어찌어찌 해결되어 덴마크로 떠나게 되었다. 그리고 덴마크에 있는 동안 대망의 주거허가증이 제때 도착을 안 했다. 유럽 안에서 여행 다닐 때 불법 체류자(는 아니지만..)로 오해 받고 수감되면 어쩌나 마음을 졸이며 다녔다. 결국 오랜 기다림 끝에 덴마크에서 미국으로 돌아오기 몇 주 전에 허가증을 받았다. (덴마크 대사관 당신들은 대체..)


First of all, I faced VISA issue as I was going abroad. Since I am a Korea citizen who went to college in The States, my school wasn’t informed well about study-abroad procedure for Korean students. Also, I had hard time contacting the Danish Embassy so it took me a long time to get the answer I needed (I even thought there was no one working there). I later found out that Koreans don’t necessarily need visa to visit Denmark, but need residence permit for a long stay (It was 2017 back then). I went to New York to apply for the permit and had to submit my passport. Unfortunately, I put the wrong address due to sudden anxiety and didn’t get my passport until the day of departure to Denmark, which made me feel horrible about myself. I wasn’t able to get a refund for my flight ticket and even worse, had hard time making a second reservation. I had to delay my day of departure at last and couldn’t help missing the school orientation days. Fortunately, I could make it to the first day of class. However, I had challenges with signing up for classes as well as applying to live in a school dormitory. I even broke down crying in front of my friend. Somehow I could take the classes I wanted (it was a miracle that some people dropped-out last minute) and could live in a dorm which was an only option for me. I finally left to Denmark and while I was there, my glorious residency permit never made it on time. While traveling in Europe, I was in fear that I may be suspected as an illegal immigrant and sent to jail (even though I was not). After a long wait, I found out that I finally received the residency permit just a few weeks before I was returning to The States.


To be continued..

작가의 이전글 유학 중 찾아 온 불면증 극복기 Part 2
작품 선택
키워드 선택 0 / 3 0
댓글여부
afliean
브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari