brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by 예니 Oct 22. 2021

눈물없이 볼 수 없는 덴마크 교환학생기 Pt 2

집 나가면 개고생

기다리고 기다리던 코펜하겐에 가게 되었을 때, 나는 많은 부분에서 준비가 안되어 있었다. 일단 대충 챙긴 캐리어 가방 하나와 백팩에 담은 옷가지 몇 개와 몸뚱이만 들고 갔다. 항공기 내에서는 식사 제공이 옵션이라는 것도 몰라서 쫄쫄 굶으며 갔다. 다행히도 옆자리 신사분이 자신의 디저트를 선뜻 제공해 주었다. 나는 감사함을 표현하고, 수저가 없어 주저하자 있자 그 신사분이 스튜어디스를 불러 수저까지 챙겨주는 눈물 나는 친절함을 보여 주었다. (교환학생을 가는 준비과정에서 많이 지치고 피곤했던 나는 이 신사분의 친절함이 좀 더 감명 깊게 다가왔다.) 나는 감사함을 더 표현하고 싶었지만 부담스러우셨는지 괜찮다라는 제스처만 취하시고 대화가 더 이루어지진 않았다. 


I was not prepared at all for my long-waited journey to Copenhagen. I arrived there with just two roughly packed luggages. During the flight, I was starved to death since I didn’t know that meal package was optional. Thankfully, a gentleman sitting next to me was so kind to offer me his dessert. I thanked him but couldn’t eat the dessert without any silverware. He even called the flight attendant to get me a spoon. I was so exhausted from the prep process for a study-abroad and his kindness meant a lot to me. I wanted to thank him more, but he just gestured that it’s all good and didn’t seem that he wanted to talk more about it. 


공항에 도착해서 짐도 크고 해서 택시를 탔는데, 15분 정도 거리에 10만원이 넘는 금액을 지불 해야 했다. (하물며 이때는 환율도 몰라서 그 당시 한화로 얼마인지도 몰랐다). Housing office 에 도착해서 기숙사 키를 받았는데 내 기숙사 위치를 몰라, 직원한테 물어보니 대충 가르쳐 줬는데 내가 못 알아들었다. 폰 데이터를 이용해서 google map에 쳐 보니까 너무 멀어서 지나가는 행인 붙잡고 물어보니 걸어서 한 시간 거리라고 했다. 결국 또 브루주아 택시를 타고 기숙사가 있는 동네에 도착했다. 동네가 너무 낙후되어 있어서 순간 내가 북유럽이 아닌 추운 동남아(?)에 온 줄 알았다. (그때 당시 겨울이였다) 기숙사는 새로 지은 지 얼마 안된 신식 건물이어서 너무 맘에 들었다. 일단 짐을 풀고 필요한 것들을 사러 밖에 무작정 나갔다. 아는 것이 아무것도 없어서 길거리 행인들을 붙잡고 단기 거주자를 위한 핸드폰 약정, 노트북 충전기 (덴마크는 미국이랑 voltage가 다르다), 버스 이용방법 등에 대해 물어봤다. 이런 기본적인 것도 안 알아보고 간 내 자신이 어처구니 없지만, 오히려 내가 부족하니 다른 사람들에게 적극적으로 다가가고 도움을 청할 수 있는 용기를 갖는 계기가 되어 좋았다. 


After I arrived at the airport, I had to take a taxi since I had large luggages. I ended up paying about seven-hundred Danish Krones (which is equivalent to a hundred dollars) for 15 minutes drive. (I didn’t even know the currency back then..) I made it to the housing office and got the dormitory key. I asked a staff where my dorm was located and I hardly understood what she was saying. I had to pull out a google map using my Internet data. I ended up asking a pedestrian how to get to my dorm showing the google map and she told me it would take an hour by walking, thus it would be better to just take a cab. I had to take the expensive cab again like a Bourgeois. The neighborhood was a bit sketchy but my dorm was newly renovated so I couldn’t help not liking it. I unpacked my stuff and went out to get things needed. I didn’t know anything about the living stuff, so I boldly talked to pedestrians passing by. I asked them about phone plans for short-term residents, a laptop charger (Denmark uses a different voltage from the US), and transportations. I found myself foolish to not even know these essential necessities ahead, but at the same time, I appreciated the opportunities to reach out to people and ask for help. I was somewhat proud of my audacity. 


내가 만난 덴마크인들은 사람들이 굉장히 순박하고 친절했다. 이방인에 대한 거리낌도 없고, 덴마크에서 짧은 5개월을 살면서 학교 안팎으로 내 자신이 그들과 동떨어진 타인이라고 느껴본 적이 거의 없었다. 개인 행복도가 가장 높은 선진국들 중 하나라 마음이 여유로워서들 그런지 타인에게 아주 친절했다. 어쨌든 그러고 나서 기숙사 밖을 나가 동네를 둘러보니 중동 이민자들이 옹기종기 모여 중고시장을 길에서 운영하고 있었다. 문득 라면을 끓여먹고 싶어서 별 생각 없이 허름한 전기 주전자를 골라 계산했다. 주전자 안이 엄청 더러웠지만 (이걸 팔고 있었다는게 신기할 정도로) 라면을 먹고자 하는 의지 하나로 박박 씻어서 대충 해먹었다. 배가 부르고 나니 새삼 내가 왜 이렇게까지 했나 싶었다. 감사하게도 그 후로 감염 되거나 병에 걸리진 않았다. 해골바가지 물을 마신 원효대사의 깨달음을 얻었다. 배가 고프면 올바른 선택을 하기 어렵구나. 


People I met were overall very kind. I didn’t really feel alienated during my 5 months residence in Denmark. Danish people (also called as “Danes”) are nice to others in general maybe because they have one of the highest levels of personal happiness among developed countries. Anyway, I went out of my dorm and did a little field trip in the neighborhood. There were Mediterranean immigrants who were selling second-hand stuff in some sort of a flea market. Suddenly I had an urge to eat an instant ramen so I chose an old electric kettle and paid for it without too much thought. The inside of the kettle was horribly dirty to the point where I was amazed that someone was selling it, but my overwhelmingly high desire to eat a ramen made me diligently clean the dirty kettle and use it to cook the ramen. After I finished my ramen, luckily I wasn’t infected. From this experience, I learned a lesson that my choice depends on how hungry I am. It is utterly hard to make the right choice with an empty stomach. 


To be continued..



작가의 이전글 눈물없이 볼 수 없는 덴마크 교환학생기
작품 선택
키워드 선택 0 / 3 0
댓글여부
afliean
브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari