brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by 김용년 Feb 21. 2024

상대방의 가치관을 인정해야 합니다

성공 지혜 287

조직에서 일하려면나와 다른 가치관을 인정해야 합니다.


회사와 같은 조직에서 사람들과 같이 일을 하려면, 자기와 다른 구성원들의 가치관을 인정해야 합니다. 다양한 가치관을 가진 사람들이 조직에서 같은 목표를 달성하기 위해 함께 일하다 보면, 여러 가지 갈등이 생길 수 있습니다. 만약 갈등이 전혀 없다면, 그게 이상한 조직일 겁니다. 조직에서 갈등이 무조건 나쁜 게 아닙니다. 발생하는 갈등을 어떻게 풀어가는지가 중요합니다. 갈등을 긍정적으로 해결하면 조직이 성장하고 발전할 수 있기 때문입니다.     


물론 서로 다른 가치관을 인정하는 게 쉬운 건 아닙니다. 가치관이란 특정한 상황에서 특정한 방향으로 결정하고 행동하게 만드는 개인의 신념을 의미합니다. 가치관은 개인이 어린 시절부터 성장 과정을 거치면서 오랫동안 형성된 개인의 믿음과 행동 방식입니다. 사람마다 성장환경도 다르고 타고난 특성도 다르니, 사람들의 가치관이 다른 건 당연한 거라고 할 수 있습니다. 그러나 자신과 다르게 생각하고 다르게 행동하는 사람을 인정하고 받아들이는 게 쉬운 건 아닙니다.     


조직에서 함께 일을 하려면, 자기 생각과 방식대로 모든 걸 처리할 수는 없습니다. 상대는 나와 다른 생각으로 다르게 행동할 수 있기 때문입니다. 사람들과 함께 일하려면, 먼저 상대가 나와 다르다는 걸 인정하고 받아들여야 합니다. 상대가 나와 다른 주장을 할 때, 자기 생각을 내려놓고 상대 의견이 맞을 수도 있다는 생각을 할 수 있어야 합니다.     


상대를 존중할 수 있어야 인간관계를 원만하게 할 수 있습니다. 생각해 보세요. 나를 낳아주고 길러준 부모와도 생각이 다르고, 나와 함께 자란 형제자매도 생각이 다르다는 걸 이미 경험하지 않았나요? 그러므로 사람들이 나와 다르다는 걸 인정하고 받아들일 줄 알아야 합니다. 그래야 인간관계에서 마음의 상처를 받지 않을 수 있고, 그래야 사람들로부터 인정받을 수 있습니다. 사람은 인정을 받으면서 성장하는 존재입니다. 역지사지(易地思之)의 마음으로 내가 상대를 기분 좋게 인정해 주면, 상대도 기꺼이 나를 인정해 줄 겁니다. 서로 다름을 인정하고 존중하면서 즐겁게 조직 생활하기를 기원합니다.     


Working in an organization requires accepting beliefs that differ from your own.


If you want to work with other people in an organization such as a company, you must accept the beliefs of other members. When people with different beliefs work together to achieve the same goal in an organization, various conflicts can arise. If an organization had no conflict at all, it would be a strange organization. Conflict in organizations is not always a bad thing. It is important how you resolve conflicts that arise. This is because resolving conflicts positively allows the organization to grow and develop.     


Of course, acknowledging different beliefs is not easy. Personal beliefs refer to an individual's beliefs that lead him or her to decide and act in a specific direction in a specific situation. A person's beliefs are formed over a long period of time, starting from childhood and growing up. Since each person grows up in a different environment and has different innate characteristics, it is natural for people to have different beliefs. However, it is not easy to acknowledge and accept people who think and act differently from you.     


If you're going to work together in an organization, you can't do everything your way. This is because the other person may think differently than you and act differently from you. To work with people, you must first acknowledge and accept that they are different from you. When the other person makes a different argument from yours, you must be able to put aside your thoughts and think that the other person's opinion may be right.     


Only when you can respect others can you achieve smooth human relationships. Think about it. Haven't you already experienced that even the parents who gave birth to you and raised you have different thoughts from you, and even the siblings you grew up with have different thoughts from you? Therefore, you must be able to recognize and accept that people are different from you. Only then can you avoid getting hurt in human relationships, and only then can you be recognized by people. People are beings who grow as they receive recognition. If you acknowledge the other person in a pleasant way, the other person will also be willing to acknowledge you. I hope that you can live happily in an organization while acknowledging and respecting each other's differences.


작가의 이전글 도서 "성장을 위한 마음산책" 미국서점 등록
브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari