brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by Mobiinside Jun 02. 2023

[외신] 다음 주에 열리는 Apple WWDC 2023










TechCrunch에서 전한 뉴스이다.  



모두 한 가지에 관심이 있다. I/O에서 구글이 AI에 주목하고 빌드에서 마이크로소프트가 윈도우 11에 주목한 것처럼, WWDC 2023에서 우리는 한 가지를 염두에 두고 WWDC 2023을 맞이할 것이다.


애플의 연례 개발자 회의는 다음 주 월요일인 6월 5일 오전 10시(태평양 표준시)에 기조연설로 시작된다. 애플은 이 두 시간 남짓한 시간 동안 반년치 뉴스를 효과적으로 압축하고 나머지 시간을 개발자를 위한 세션에 할애하는 것을 좋아한다. 플랫폼의 ‘State of the Union’도 있지만, 이쪽은 개요가 많고 뉴스는 별로 없다.


작년과 마찬가지로 이 행사는 쿠퍼티노에 있는 애플파크에서 열리며, 한정된 사람들만 참석할 수 있다. 전 세계적인 유행병이 가져온 좋은 결과 중 하나는 애플이 다양한 세션을 스트리밍으로 제공하고 나중에 볼 수 있도록 온라인에 보관하게 되었다는 것이다. 하지만 애플이 이벤트 비디오를 미리 녹화했기 때문에 직접 쇼에 참석하는 사람들은 캠퍼스 중앙에 있는 대형 스크린에서 그것을 보게 된다.


3월 말에 첫 번째 Save the Date가 발송되었고, 그 후 지난 주 초에 미디어용 초대장이 발송되었다. 둘 다 발광하는 동심원이 있는 비슷한 디자인이다. 비밀주의를 표방하는 애플은 힌트를 숨기는 것을 좋아하지만 이번에는 특히 영리하다. 이 디자인은 서클 본사 건물과 그 중앙에 있는 큰 무지개 고리 조각에 대한 언급으로 받아들여질 수 있다. 더 중요한 것은 XR 헤드셋에 장착된 렌즈 어레이의 렌더링 이미지일 가능성이 있다. 상표 등록 신청서에는 “Reality Pro”라는 이름에 대한 가능성이 언급되어 있다.


1세대 제품은 어렵다 – 애플도 마찬가지다. 물론 이것은 단순한 1세대 제품이 아니다. 수십 년 동안 수많은 첨단 기술 기업들이 도전했다가 실패한 카테고리의 1세대 제품인 것이다. 기존 하드웨어 카테고리(스마트폰, 스마트워치, 헤드폰, MP3 플레이어 등)를 재정의한 오랜 실적이 있는 애플은 여기서 의심의 여지가 있다. 팀 쿡은 좋든 나쁘든 자신의 CEO 임기를 결정짓는 제품이 될 수 있는 제품을 잘 만들고 싶었을 것이다.


팀 쿡 CEO는 AR 안경에 가까운 형태의 제품을 원했던 것으로 알려졌지만, 팀 쿡은 VR 헤드셋에 가까운 제품을 내놓은 것으로 보인다. 두 기술의 혼합(Mixed Reality, MR)을 염두에 두고 있기 때문에 HTC, 마이크로소프트, 매직리프의 헤드셋과 유사한 패스스루(pass-through) 기술에 의존할 가능성이 높다. 이는 헤드셋의 카메라를 통해 불투명한 디스플레이가 마치 투명한 것처럼 보이게 하여 AR 효과를 제공하는 방식이다. 또 다른 단점은 착용자의 벨트에 장착하는 클립형 배터리 백이다.


이 시스템은 한 쌍의 4K 디스플레이를 사용하는 것으로 알려졌다. 또한 안경을 사용하지 않는 헤드셋도 고려되고 있는 것으로 보인다. 탑재되는 카메라 외에도 헤드셋이 환경과 착용자 모두에 대해 어떤 위치에 있는지 파악할 수 있는 많은 센서가 탑재될 예정이다. 이를 통해 제어 장치나 외부 센서 없이도 팔의 움직임도 방정식에 포함시킬 수 있을 것으로 보인다. 애플이 아이패드 프로에서 AR을 구현하기 위해 라이더를 채택했지만, 자동차 제조업체를 제외한 다른 기업들은 이 센서와 거리를 두고 있는 것으로 보인다.


개발자들에게 ‘Code New Worlds’라는 단어가 적힌 추가 메모가 배포됐는데, 이는 메타적인 내용이며 이 타이밍은 중요한 주의 사항이다. 결국 이것은 애플의 대규모 개발자 회의이자 다음 주에 우리가 보게 될 기기는 개발자 버전이 될 것이다. 애플이 퍼스트 파티 실리콘으로 전환했을 때를 기억하면 시간을 확보하기 위해 이례적으로 제품보다 먼저 발표되었다.


또한 이 칩을 탑재한 개발자 전용 맥 미니도 출시됐다. 소문에 따르면, 이 헤드셋에는 아이패드OS 앱이 탑재될 것으로 보이지만(회사가 모바일 OS를 포크한 이유는 다음 주에 밝혀질 것으로 보인다), 성공 여부는 출시 시점에 많은 콘텐츠가 준비되어 있느냐에 달려 있다. 그러나 HTC나 Magic Leap과 같은 기업들이 기업용 제품으로 전환하고 있는 가운데, 애플이 소비자 우선이 아닌 제품을 만들 것이라고는 생각하기 어렵다. 그러기 위해서는 게임이 필요하다. 많은 게임이 필요하고, Meta와 Vive의 포팅은 확실해 보이지만, 오리지널 콘텐츠도 필요하다.


현재로서는 연말에 출시될 것으로 예상되며, 가격은 3,000달러로 애플의 프리미엄 기준에서도 높은 편이다.

iOS는 물론 WWDC의 주요한 축이 될 것이다. iOS 17 버전이 출시될 예정인데, iOS 16에 비해 업데이트가 상대적으로 미미하다. 잠금화면은 몇 가지 업데이트가 있고, 스마트홈 기능이 추가되어 유휴 시 더욱 편리하게 사용할 수 있다. 잠금 화면에서 라이브 가사를 추가할 수 있는 가능성을 포함하여 음악에도 몇 가지 개선이 있을 것으로 보인다. 그 외에도 아이폰의 Dynamic Island 기능 추가, 검색 기능 개선 등의 소문이 돌고 있다.


Health 앱이 드디어 iPadOS에 등장할 수도 있다. 태블릿에서 Apple Fitness+를 스트리밍하는 사람들에게는 반가운 추가 기능일 것이다. 한편, watchOS 10의 소문난 업데이트에는 홈 화면 업데이트, 기능적인 위젯, 애플 워치의 디지털 크라운에 대한 새로운 트릭이 포함될 것으로 보인다.


다른 하드웨어의 경우 다음 주에 새로운 맥이 등장할 것으로 보인다. 그 중 가장 흥미로운 것은 15인치 맥북 에어(MacBook Air)와 13인치 에어와 프로의 조합일 수도 있고, 애플 실리콘 맥 프로(Apple Silicon Mac Pro)가 등장할 가능성도 있지만, 그 가능성은 높지 않아 보인다. 어느 쪽이든, 애플이 기존 데스크톱을 어떻게 능가할 수 있을지 지켜보는 것은 즐거운 일이다.


애플 WWDC 2023은 6월 5일 오전 10시(한국 시간)부터 개최된다.      












기사 원문 : TechCrunch (2023.05.31) <Apple WWDC 2023 is next week — here’s what we expect>   





Look. We’re all interested in one. I know it, you know it, Apple certainly knows it. Much as AI was Google’s primary focus at I/O and…I don’t know — Windows 11, I guess — was Microsoft’s centerpiece at Build, we’re all going into and leaving WWDC 2023 with one thing in mind: XR.


The company’s annual developer conference kicks off with a keynote next Monday, June 5 at 10AM PT. Apple loves to effectively cram half a year’s worth of news into those two or so hours, leaving the rest of the week (up to and including June 9) for developer-focused sessions. There’s also a “State of the Union” for platforms starting 1:30PM on the 5th, but that’s more overview, less news.


Like last year, the event will feature limited in-person attendance (including some TechCrunch folk) at Apple Park in Cupertino. One nice outcome of that whole global pandemic situation is that Apple has begun streaming the various sessions and archiving them online for later viewing. The less nice bit is that the company’s move to pre-recorded event videos means those of us who are attending the show in person will likely be watching that on a big screen in the center of campus (I’m packing sunscreen this year).


The initial Save the Date went out at the end of March, followed by media invites that arrived early last week. Both featured a similar design with luminescent concentric circles. For such a secretive company, Apple sure loves to hide hints in plain sight, and this one seems especially clever. It can, at once, be read as a reference to the circle HQ building and the large rainbow ring sculpture that sits in the middle. More tellingly, it may well also be a render of the sort of lens arrays that appear in XR headsets. Trademark filings point to the potential name, “Reality Pro.”


Now, I can’t say that we definitively know the headset is coming next week, but I will tell you that you definitely don’t want to bet against the house on this one. Bloomberg has been leading the charge on leaks here, but an Apple AR/VR/MR headset has long been considered the worst kept secret in Silicon Valley. The company has reportedly been working on the product for around eight years, and pressure to ship has hit a fever pitch — to the apparent chagrin of CEO Tim Cook.


First-gen products are hard — even for Apple. Of course, this is more than just a first-gen product. It’s the first generation of a category that well-appointed tech giants have tried and failed to crack for decades. Apple gets the benefit of the doubt here, after a long track record of redefining existing hardware categories (smartphones, smartwatches, headphones, mp3 players). Cook no doubt wanted to get things just right for what may well prove the defining product of his tenure as CEO — for better or worse.


The executive reportedly wanted something closer in form factor to a pair of AR glasses, but the team apparently delivered a product akin to a VR headset. Given that it’s anticipated to be a mix of both technologies (mixed reality or MR), it seems likely that it will rely on passthrough technology similar to headsets from HTC, Microsoft and Magic Leap. This uses on-headset cameras to create the illusion of transparency with an opaque display, providing that AR effect. Another sticking point is apparently a clip-on battery back that would sit on the wearer’s belt.


The system will reportedly utilize a pair of 4K displays that may be manufactured by Sony. A prescription option is said to be in the offing, as well, which could point to a headset that doesn’t accommodate glasses. In addition to the on-board cameras, there will be a lot of sensors that will give the headset an idea of where it is relative to both the environment and wearer. This would also bring your arm movements into the equation, potentially without the need for controls or external sensors. Lidar is a maybe. Apple embraced it for AR on the iPad Pro, but non-automotive companies appear to be largely moving away from these sensors.


As I’m writing this, an additional note went out to developers with the words “Code New Worlds,” which strikes me as metaversey. It’s also an important reminder of timing. After all, this is Apple’s big developer conference, and the device we’re likely to see next week will be a developer edition. Remember when Apple made the shift to first-party silicon. The M1 chip got a rare pre-product announcement in order to give lead time to help create apps ahead of launch.


The company also released a developer-only Mac Mini to run them on. While rumors point to the headset’s use of iPadOS app (the reason the company forked its mobile operating systems may be clearer next week), any hope of success revolves around a lot of content at launch.


While companies like HTC and Magic Leap have been shifting toward an enterprise play, however, it’s hard to imagine Apple making anything that isn’t a consumer-first product. That’s going to require games. A lot of them. Some ports from Meta and Vive seem like a no-brainer, but original content is also a must.


Signs currently point to a launch toward the end of the year — theoretically in time for the holidays. As for pricing, well, $3,000 is steep, even by Apple premium standards.


iOS will, of course, be a major tentpole for WWDC. Version 17 is on the way. Updates are said to be relatively minor, compared to iOS 16. The lock screen is getting some updates, including the addition of smart home functionality, which makes it even more useful when idle. Music is apparently getting some improvements, as well, including the potential addition of live lyrics from the lock screen. Other rumored upgrades include additional functionality for Dynamic Island on the iPhone and improvement to search.


The Health app may finally be coming to iPadOS — that could be a nice addition for those who use the tablet to stream Apple Fitness+. Rumored updates to watchOS 10, meanwhile, include an update to the home screen, functional widgets and some new tricks for the Apple Watch’s digital crown.


As for the rest of the hardware, new Macs are apparently coming next week. The most exciting of the bunch could well be a 15-inch MacBook Air, paired with a revamped 13-inch Air and Pro. The Apple Silicon Mac Pro could be on the way, but this doesn’t seem especially likely. Either way, it will be fun to see how the company out-horsepowers its existing desktops.


Things kick off at 10AM PT the morning of June 5. TechCrunch will be liveblogging and bringing you the news as it breaks. See you next week.      










매거진의 이전글 트위터와 꼭 닮은 소셜 미디어, 블루스카이
브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari