brunch

You can make anything
by writing

C.S.Lewis

by 이충호 Nov 27. 2018

 여성으로서 나는 어떤 조국도 원하지 않는다

V. Woolf : As a Woman I Want No Country


If you insist upon fighting to protect me, or “our” country, you are fighting to gratify a sex instinct which I cannot share; to procure benefits which I have not shared and probably will not share. For, in fact, as a woman, I have no country. As a woman I want no country. As a woman my country is the whole world. 

- Virginia Woolf(1882-1941)




만약 당신이 나, 또는 “우리의” 조국을 보호하기 위해 싸우고 있다는 주장을 계속한다면, 당신은 내가 공유할 수 없는 성적인 본능을 만족시키기 위해, 그리고 내가 공유하지 않았고 또 앞으로도 공유하지 않을 이익을 얻기 위해 싸우고 있다고 할 수 있다. 왜냐하면 사실 여성으로서 내게 조국은 없기 때문이다. 여성으로서 나는 조국을 원하지도 않는다. 여성으로 나의 조국은 전 세계이기 때문이다. 

- 버지니아 울프



매거진의 이전글 기품이 없는 성숙함은 무의미하다
브런치는 최신 브라우저에 최적화 되어있습니다. IE chrome safari