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by 김종찬 Aug 09. 2024

중국강습함항공모함고속증강미국‘군함수리전쟁’한국일본개시

China's Rapid Buildup of Assault Ships a

중국 강습함 항공모함 고속 증강 미국 ‘군함수리 전쟁’ 한국 일본 개시     


중국과 미국이 해군 군비증강 경쟁이 치열해 지면서 중국이 항공모함과 강습함 고속 증강을 서두르고 미국은 군함 수리에 한국 일본 조선소를 가동을 내년부터 개시한다.

로이터는 미국이 해군함 수리에 내년부터 한국과 일본 등 아시아 동맹국 조선소에서 군함 수리를 시범 운영하기 시작할 예정이며, 인도의 조선 시설도 대규모 분쟁에서 잠재적으로 귀중한 자원으로 포함했다고 8일 보도했다.

로이터는 “중국의 공격에 취약할 수 있는 일본의 제한된 시설은 차치하고라도, 미국은 심각하게 손상된 군함을 하와이나 샌디에이고로 돌려보내 수리를 위해 태평양을 가로지르는 더 긴 항해를 해야 한다”며 “내년부터 미국은 한국과 일본 등 아시아 동맹국 조선소에서 군함 수리를 시범 운영하기 시작할 예정이며, 인도의 조선 시설도 대규모 분쟁에서 잠재적으로 귀중한 자원으로 선전되고 있다”고 보도했다.

중국 군함의 고속 성장은 상하이 외곽에 있는 창싱섬 조선 기지에 새로 건조된 드라이독에서 세계 최대의 수륙양용 강습함이 내년 진수를 앞두고 인상적인 선체로 변신했다고 위성 사진과 함께 로이터가 보도했다.

위성사진 분석 평가는 '유난(Yunan)급'이라고 불리는 중국 최초의 076급 강습함의 건조는 중국의 군사력 증강이 얼마나 빠른 속도로 진행되고 있는지를 다시 한 번 상기시켜주는 사건이다.

로이터는 중국의 군함 건조 능력에 대해 “현재 미국이나 유럽 조선소가 훨씬 더 작고 노후된 호위함이나 구축함을 수리하는 데 걸리는 시간보다 더 짧은 시간에 세계에서 가장 큰 군함 중 하나를 건조하고 있다”면서 “이는 중국이 이제 고의적인 대만 침공으로 촉발된 주요 분쟁을 본격적으로 준비하고 있다고 믿는 사람들의 두려움을 자극할 것”이라 밝혔다.

상업용 위성 사진을 분석한 로이터는 새로운 076급 강습함이 건조되고 있는 드라이독은 항구 시설의 극적인 새로운 확장을 보였으며, 창심성 조선소는 현재 3 단계 확장을 진행하고 있다.

로이터는 2005년에 건설된 국영 중국국가조선공사(China State Shipbuilding Corporation) 소유의 창싱섬 조선기지가 매우 야심찬 노력으로 확장을 거듭해 2015년에서 2022년 사이에 중국의 세 번째 항공모함인 ‘푸젠’호를 건조했고 현재 3단계 확장 일환으로 10월 완공을 앞두고 있다고 밝혔다.

런던에 본부를 둔 국제전략문제연구소(International Institute for Strategic Studies)는 중국이 1,000톤 이상 함정을 234척 보유한 세계 최대 해군으로 미국을 추월했으며, 중국은 현재 미군보다 더 많은 전투 병참 및 지원 함정 규모인 중국 167척 대 미국 126척 보유로 로이터에 밝혔다.

미국은  항공모함과 잠수함에서 중국보다 훨씬 더 많은 보유고를 보이나 중동의 긴장으로 분선돼 중국의 추월에 직면했다.

미국 전술 잠수함은 수개월 동안 눈에 띄지 않을 수 있는 탄도 미사일 탑재 변형과 더 작은 어뢰 및 순항 미사일 탑재 공격 잠수함이라 미국이 우세하다.

워싱턴에 본부를 둔 전략국제 문제연구소(Center for Strategic and International Studies)는 민간 위성 Maxar 제공 이미지 분석으로 길이 263 미터, 너비 43 미터 (867 x 142 피트)로 USS 니미츠급이나 포드급 또는 중국의 새로운 푸젠 성 같은 항공모함보다 약간 작지만 새로운 USS 아메리카 급 강습함보다 큰 강습함에 주목했다.

새 강습함은 ‘America’ 급과 마찬가지로 새로운 076급은 병력과 상륙 주정은 물론 무인 항공기 및 전투기 운반에서 선체 내부를 침수시켜 상륙 작전을 감행할 투석기와 헬리콥터까지 가동하는 공중 작전용이다.

중국은 2019년 이후 약간 작은 075급의 함정 4척을 진수했고 2척은 지난해 전투 준비를 마쳤고 다른 4척은 주문 중인 것으로 알려졌다고 로이터가 보도했다.

군함 생산량은 원시 톤수에서 미 해군은 중국 해군보다 훨씬 크다, 전체적으로 미국은 1,000톤 이상의 군함을 거의 3백만 톤 보유하고 중국은 3분의 1에 불과하다.

톤수로는 미국에 10척의 핵 항공모함과 그 전투단이 포함되며 모두 지금까지 중국이 보유한 3척의 항공모함보다 더 크고 강력하다. 

건조 중인 중국의 네 번째 항공모함은 핵 추진 항공모함로 예상돼 내구성이 훨씬 더 강해 보인다.

미국 전략가들은 군함 건조 능력에서 중국은 현재 미국을 놀랄 만한 수준으로 앞지르고 있다고 밝혔다.

로이터는 2003년에서 2023년 사이 중국은 유도 미사일 구축함 함대를 42척으로 두 배 이상 늘렸고 지난 10년 동안 미국이 건조한 11척에 비해 23척의 신형 구축함을 진수했으며, 2017년 이후 중국은 8척의 유도 미사일 순양함을 건조했지만 미국은 한 척도 건조하지 않았다고 밝혔다.

중국의 놀라운 해군 생산 능력은 훨씬 더 큰 민간 조선 부문에 의해 뒷받침되며, 1999년 중국 조선소는 매년 전 세계 상선 톤수의 5%만 정도였으나 이미 50%가 넘어섰고, 지난해 신규 상선 발주의 거의 60%를 차지했다.

미국의 선박 건조는 매년 15-25척의 새로운 상선을 생산으로 전 세계 선박의 5% 미만이다. kimjc00@hanmail.net


China's Rapid Buildup of Assault Ships and Aircraft Carriers, U.S. Begins 'War of Warship Repairs' in Korea, Japan


As China and the U.S. are intensifying their naval arms race, China is rushing to rapidly build up its aircraft carriers and assault ships, while the U.S. is starting to operate Korean and Japanese shipyards for warship repairs starting next year.

Reuters reported on the 8th that the U.S. will begin piloting warship repairs at shipyards in Asian allies such as Korea and Japan starting next year, and that India's shipbuilding facilities are also being touted as a potentially valuable resource in a large-scale conflict.

Reuters reported that "aside from Japan's limited facilities that could be vulnerable to Chinese attacks, the U.S. would have to send seriously damaged warships back to Hawaii or San Diego for repairs and make longer voyages across the Pacific." "Starting next year, the U.S. will begin piloting warship repairs at shipyards in Asian allies such as Korea and Japan, and that India's shipbuilding facilities are also being touted as a potentially valuable resource in a large-scale conflict." The rapid growth of China’s warships is underway at a newly built drydock at the Changxing Island shipyard outside Shanghai, where the world’s largest amphibious assault ship has been transformed into an impressive hull ahead of its launch next year, Reuters reports, with satellite images.

The construction of China’s first Type 076 assault ship, dubbed the Yunan-class, is yet another reminder of how fast China’s military buildup is progressing, according to an analysis of satellite images.

“China is now building one of the world’s largest warships in less time than it would take a U.S. or European shipyard to repair a much smaller, older frigate or destroyer,” Reuters said of China’s warship-building capabilities, adding that “this should stoke the fears of those who believe China is now preparing for a major conflict, triggered by a deliberate invasion of Taiwan.”

Analyzing commercial satellite images, Reuters said the drydock where the new Type 076 assault ship is being built has seen dramatic new expansions to its port facilities, with Changxing Shipyard currently undergoing a third phase of expansion. Reuters reported that the Changxing Island shipyard, owned by the state-owned China State Shipbuilding Corporation, which was built in 2005, has been expanded in a very ambitious effort to build China’s third aircraft carrier, the Fujian, between 2015 and 2022, and is currently scheduled for completion in October as part of a third phase of expansion.

The London-based International Institute for Strategic Studies reported that China has overtaken the United States as the world’s largest navy with 234 ships weighing more than 1,000 tons, and that China now has more combat and logistics support vessels than the U.S. military, with 167 Chinese to 126 U.S. ships.

The U.S. has a much larger fleet of aircraft carriers and submarines than China, but tensions in the Middle East have divided it, and it faces an overtaking by China.

The U.S. has an advantage in tactical submarines, with ballistic missile variants that can go unnoticed for months, as well as smaller attack submarines carrying torpedoes and cruise missiles. The Washington-based Center for Strategic and International Studies analyzed images provided by the private satellite Maxar and found that the ship, measuring 263 meters long and 43 meters wide (867 by 142 feet), is slightly smaller than the USS Nimitz-class or Ford-class aircraft carriers, or China’s new Fujian-class, but larger than the new USS America-class assault ship.

Like the America-class, the new Type 076 is designed for airborne operations, carrying troops and landing craft, as well as unmanned aerial vehicles and fighter jets, and can operate catapults and helicopters to launch amphibious assaults by flooding the ship’s interior, Reuters reported.

China has launched four of the slightly smaller Type 075 ships since 2019, with two ready for combat last year and four more on order, Reuters reported. In terms of raw tonnage, the US Navy is far larger than the Chinese Navy, with the US having nearly 3 million warships weighing over 1,000 tons, while China has just over a third.

In terms of tonnage, the US has 10 nuclear-powered aircraft carriers and their battle groups, all of which are larger and more powerful than the three aircraft carriers China currently has.

China’s fourth aircraft carrier, which is under construction, is expected to be nuclear-powered and will likely be much more durable.

US strategists say China is now surprisingly far ahead of the US in shipbuilding capabilities.

Reuters reported that between 2003 and 2023, China more than doubled its guided-missile destroyer fleet to 42, launching 23 new destroyers compared to 11 for the US over the past decade, and that since 2017, China has built eight guided-missile cruisers, while the US has not built any. China’s impressive naval production capacity is supported by a much larger civilian shipbuilding sector, which in 1999 accounted for only 5% of global merchant tonnage, but has now surpassed 50% and accounted for nearly 60% of new merchant ship orders last year. U.S. shipbuilding is less than 5% of global shipping, at 15-25 new merchant ships per year. 


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