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by 헤일리 Apr 03. 2019

스캠퍼(SCAMPER) 방법론이란?

쓰면서 정리하는 UX 디자인 공부

‘S.C.A.M.P.E.R’는 “체크리스트 법”에 속하는 것으로 새로운 제품 및 서비스에 대한 아이디어를 창출하는데 도움을 주는 질문 기법이다.

SCAMPER는 Osborn의 질문 리스트를 재조직하여 만들었다. 원래 Osborn은 아이디어를 향상하는 약 75가지의 질문을 제시하고 이들을 9개로 압축하였다. 이를 다시 Eberle가 재구성하여 7가지 질문으로 구성했다.

 

SCAMPER는 7가지 질문에 있는 핵심 단어들의 첫 글자를 따서 기억하기 편리하도록 만든 약어이다. 각 철자들은 S(Substitute : 대치하기), C(Combine : 결합하기), A(Adapt : 응용하기), M(Modify-magnify-minify : 수정, 확대, 축소하기), P(Put to other use : 새로운 용도), E(eliminate : 제거하기), R(rearrange-reverse : 재배열하기)의 약자들이다. 

 

이미지 출처: slidebazaar.com/items/scamper-technique-keynote-and-powerpoint-template/

 

 


 SCAMPER 사용하는 방법

 1. 기존 제품이나 서비스를 가져온다. 기존 제품이 될 수도 있고 향후 개발을 위한 출발점이 될 수 있다.

 2. 7가지 요소에 대해서 질문한다.

 3. 가치, 혜택, 서비스, 터치 포인트, 제품 속성, 가격, 시장 및 본질적으로 아이디어와 관련된 모든 아이디어에 적용한다.

 4. 각자가 생각해 낸 답을 살펴본다. 답 중에서 채택될만한 것이 있는가? 새로운 제품을 만들 준비가 되었는가?

 

 

 단계별 SCAMPER 질문 리스트

 1. Substitute (대체하기): 

제품이나 문제, 서비스를 대체하거나 변경할 수 있는 방법은 무엇인가? 


What can I substitute so as to make an improvement?

How can I substitute the place, time, materials or people?

Can I substitute one part for another or change any parts?

Can I replace someone involved?

Can I change the rules?

Should I change the name?

Can I use other ingredients or materials?

Can I use other processes or procedures?

Can I change its shape, color, roughness, sound or smell?

Can I use this idea for other projects?

Can I change my feelings or attitude towards it?


2. Combine (결합하기): 

제품이나 문제점, 프로세스의 두 부분을 결합하여 시너지 효과를 높이기 위해 다른 제품 또는 문제점, 프로세스를 달성하려면 어떻게 해야 하나? 


What ideas, materials, features, processes, people, products, or components can I combine?

Can I combine or merge this or that with other objects?

What can I combine so as to maximize the number of uses?

What can I combine in order to lower the costs of production?

Which materials could I combine?

Where can I build synergy?

Which are the best elements I can bring together so as to achieve a particular result?


3. Adapt (응용하기): 

제품이나 문제, 프로세스에 응용/적용할 수 있는 항목은 무엇인가?


Which part of the product could I change?

Could I change the characteristics of a component?

Can I seek inspiration in other products or processes, but in a different context?

Does the history offer any solutions?

Which ideas could I adapt, copy, or borrow from other people’s products?

What processes should I adapt?

Can I adapt the context or target group?

What can I adapt in this or that way in order to make this result?


4. Modify (수정하기 또는 확대, 축소하기): 

제품과 문제, 프로세스를 수정하거나 중점을 둘 수 있는 대상은 무엇인가? 항목을 어떤 식으로 변경할 수 있나? 의미, 색, 움직임, 소리, 냄새, 형태 또는 모양을 바꿀 수 있나? 


What can I magnify or make larger?

What can I tone down or delete?

Could I exaggerate or overstate buttons, colours, size…?

Could I grow the target group?

What can be made higher, bigger, or stronger?

Can I increase its speed or frequency?

Can I add extra features?

How can I add extra value?

What can you remove or make smaller, condensed, lower, shorter or lighter—or streamline, split up or understate?

What can I change in this way or that way so as to achieve such and such a result?


5. Put to another use (새로운 용도에 놓기): 

어떻게 다른 용도로 사용할 수 있나? 제품이나 서비스를 사용하는 새로운 방법이 있나? 제품에 대한 또 다른 시장이 있나?


What else can it be used for?

How would a child use it?—an older person?

How would people with different disabilities use it?

Which other target groups could benefit from this product?

What other kinds of user would need or want my product?

Who or what else may be able to use it?

Can it be used by people other than those it was originally intended for?

Are there new ways to use it in its current shape or form?

Would there be other possible uses if I were to modify the product?

How can I reuse something in a certain way by doing what to it?


6. Eliminate (제거하기): 

제품이나 디자인, 서비스에서 삭제하거나 단순화할 것이 있나?


What can I remove without altering its function?

Can I reduce time or components?

What would happen if I removed a component or part of it?

Can I reduce effort?

Can I cut costs?

How can I simplify it?

What’s non-essential or unnecessary?

Can I eliminate the rules?

Can I make it smaller?

Can I split my product into different parts?

I can eliminate what by doing what?


7. Rearrange (재배열하기) : 

제품이나 문제점, 서비스를 어떻게 변경, 재배열할 수 있을까?


What can I rearrange in some way – can I interchange components, the pattern, or the layout?

Can I change the pace or schedule?

What would I do if part of your problem, product or process worked in reverse?

I can rearrange what in what way such that this happens?




References & Where to Learn More

Hero Image: Author/Copyright holder: Damgood AVLien. Copyright terms and licence: CC BY-SA 2.0

SCAMPER – Improving Products and Services: 
https://www.mindtools.com/pages/article/newCT_02.htm

Luciano Passuello, Creative Problem Solving with SCAMPER: 
https://litemind.com/scamper/

SCAMPER: 
http://creatingminds.org/tools/scamper.htm

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