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by 희언 Feb 17. 2018

존엄한 한 끼를 위한 노동

미라이 쇼쿠도우 : 한 일본 도쿄 식당의 특별한 혁신

1. 소개

일본 도쿄의 식당 미라이 쇼쿠도우 (우리 말로는 미래 식당)에서는 손님이 가게에서 50분 일하면 한 끼를 해결할 수 있다. 허기진 사람 누구든지 끼니를 해결할 수 있도록 돕고자하는 목적으로 시행되는 것으로, 홈리스, 또는 한 푼이 아쉬운 대학생까지 대상으로 포함한다. 자신이 일하고 얻는 티켓(한 끼 교환권)을 필요한 사람을 위해 남겨둘 수도 있다고.


2. 교훈

1) 모든 혁신에는 반대 방향으로 작용하는 움직임이 나타난다.

- 식품 업계에서는 인간의 개입을 줄이는 자동화가 큰 이슈

- 예) 드론 배달 피자, 안면 인식 결제 등

- 브랜드 가치를 위해 오히려 '고용 결정'을 내리는 경우도 있다


2) 혁신은 반드시 신기술을 활용하거나, 복잡한 것이 아니다.

- 미라이 쇼쿠도의 사례는 간단하고, 인간의 기본 욕구에 초점을 두고 있음


+ 우리나라 대학생이 시작한 '십시일반'과 비슷하게 느껴진다. 학식을 먹기 어려운 저소득청 학우들을 위해서, 학생들이 자원봉사로 식당 일을 도우면, 그에 따라 절약되는 인건비만큼 다른 친구들이 학식을 먹을 수 있는 운동.


추가적으로 자료를 검색해본 결과, 위의 방식을「마카나이(まかない;일명 일꾼밥, 공짜밥)」라고 부른다고 한다. 비단 식당 뿐 아니라, 다른 산업에도 적용할 수 있는 방식이 아닐까.

http://www.prideitems.co.kr/Pride_global_webzine/201705/contents/con18.php


* in exchange for = in return for

* let O 

* 명사 in 명사 = in hunger, in need- 어떤 상태에 처한 ex. in danger

Those working can also leave their free meal ticket for others in need to use.
- anyone in hunger

- others in need to use

* penny-pinching = unwilling to spend money, frugal

* As of 시점: used to indicate a time or date at which something begins or ends 

* see innovation 혁신을 마주하고 있다 : '혁신'과 관련해서 알아두면 좋을 동사

* when in comes to + 명사

* remind + 목적어 + that: 목적어에게  that절 이하를 상기시키다

Bemoan (verb) : to express grief or disappointment about something

* constraints standing in your way


Mirai Shokudo is a restaurant in Tokyo that lets patrons work for 50 minutes in exchange for a meal if they cannot afford to pay for one themselves. The goal of the eatery is to help anyone in hunger, whether they’re homeless or a penny-pinching university student. As of January 2018, over 500 people have worked for and have received meals from Mirai Shokudo. Those working can also leave their free meal ticket for others in need to use.


The restaurant industry is seeing radical innovation when it comes to customer service and automation (recent examples include Domino’s drone-delivered pizzas in New Zealand, to KFC China’s facial-recognition payment system, to Wow Bao’s fully automated restaurant in Chicago). However, this innovation reminds us that for every trend, there’s an equally rich counter-trend.


As some brands do their very best to eliminate all human involvement, others are heading in the alternative direction and using hiring decisions to showcase their brand values. For example, Sierra Nevada, a Colombian fast food outlet, announced last year it would hire ten Venezuelans (at a time when many locals were concerned about economic migration), or recently-featured Beam, which focuses on crowdfunding training for homeless people.

Second, this example should remind you that not all innovation needs to be super high-tech or complex. Mirai Shokudo’s solution is simple, on-trend and focused on real human needs (both for the recipient of a free meal, plus it also speaks to people’s desire for business to have a positive impact). So next time you’re bemoaning the constraints – organizational, financial or technical – standing in your way, use this innovation as inspiration!

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