일런 머스크 미국 정부효율부(DOGE) 수장이 GDP 통계에서 정부지출, 즉 G를 빼자고 주장하면서 GDP 집계 방식에 대한 관심이 고조되고 있다.
일런 머스크는 효율성을 고려하지 않는 정부지출을 빼고 민간부분만을 계산하는 게 실제 경제상황을 더 잘 반영한다는 명분을 내세운다. 이는 정부 역할을 최소화해야한다는 자유주의 진영의 주장과 맥이 닿아 있다. 학계에서는 오스트리아 학파가 이와 같은 논리를 펼치면서 경제성장을 측정하는 방식을 바꿔야 한다고 주장한다.
머스크의 속내는 DOGE가 정부지출을 줄일 경우 현재 통계방식으로는 경제성장률이 낮아지는 결과가 생기는 것을 우려한 것이다. 머서크는 정부지출 6조 달러 중 1조 달러를 줄이겠다는 목표다. 이는 미국 GDP의 3%가 넘는 액수다. DOGE가 성과를 낼수록 통계상 경제성장률이 둔화되는 딜레마에 빠진 셈이다.
이번 논쟁은 결국 정부역할을 강조하는 '케인지언'과 정부역할을 최소화하자는 '오스트리언'의 충돌이다. 미국 부채 문제가 심화하고, 인플레이션이 세계 경제를 강타하면서 케인지언 이론을 재검토하는 움직임이 커지는 가운데 수면 아래서 잠자고 있던 오스트리언 학파의 이론들이 머리를 들고 있는 것이다.
현재 GDP 통계를 내는 공식은,
� = � + � + � + (� − �)이다.
Y는 총생산, C는 민간 소비, I는 기업 투자, G는 정부 지출, X-M은 순수출이다.
이같은 공식을 처음 만든건 영국 경제학자 사이먼 쿠즈네츠(Simon Kuznets)다.
그는 1934년 미국 의회의 요청으로 미국 국민소득(National Income, NI)을 측정하는 보고서를 만들면서 GDP 개념을 처음 도입했다. 대공황으로 경제가 얼마나 망가졌는지를 측정할 필요에서였다.
하지만 지금 우리가 쓰는 이 공식 (Y = C + I + G + X - M) 형태로 체계화한 건 존 메이너드 케인스(John Maynard Keynes)이 영향이 크다.
케인스는 1936년 저서 '고용, 이자, 화폐의 일반이론'에서 국민소득과 총수요(aggregate demand) 개념을 정리했고, 이후 케인스 경제학이 미국과 서구 경제학을 지배하면서, 현대적 GDP 계산법이 확립됐다.
이후 1944년 브레튼우즈 회의에서 GDP가 국제적인 경제성과 측정 기준으로 공식 채택됐다. 이로써 2차 세계대전이 글로벌 경제에 끼친 영향을 계량적으로 평가할 수 있게 됐다.
GDP는 계산법이 단순해 통계를 내기 쉽다는 점에서 글로벌 표준으로 자리잡았다. 하지만 단순히 경제주체들의 최종지출만 합한 개념이란 점에서 실제 경제 상황을 정확히 반영할 수 없다는 단점이 있다.
GDP 공식에서 G(정부 지출)는 도로 건설, 군사비, 공공부문 급여 같은 것들을 포함하는데, 머스크 같은 자유주의자들은 정부가 돈을 쓰는 게 실제 경제 생산과 무관하다고 생각한다. 정부 지출은 '가짜 생산'이라는 개념이다.
예를 들어 정부가 쓸데없는 공공사업에 10조 원을 쓰면 GDP는 증가하지만, 이게 실제로 부를 창출한 건지는 미지수라는 논리다.
자유주의자, 즉 보수층이 정부 지출을 줄이자는 건 세금 부담을 줄이자는 말과 동의어다.
G를 빼고 GDP를 계산하는 게 현실적으로는 가능할까?
일단 일시적으로 미국 경제성장률이 급격히 둔화될 수 있다. 미국 GDP에서 정부지출은 17~20% 가량을 차지한다. 이를 빼버리면 미국 경제성장률, GDP 성장률이 그만큼 낮아지는 결과가 생긴다. 이같은 문제를 해결하려면 과거 통계에서 G를 밴 수정치를 계산하고 이와 비교한 성장률을 산출해야 한다.
정부 지출이 비효율적이기는 하지만 그 가치를 100% 무시하는 것도 현실 경제를 제대로 반영하는 것은 아니다. 도로, 전기, 수도, 국방, 공교육, 치안 등 민간 기업이 절대 할 수 없는 부분이 엄연히 존재한다.
정부 지출의 역할이 강조된 건 1930년대 대공황을 극복하는 과정에서다. 정부가 공공공사를 확대해 유효수요를 늘리는 방법으로 경기 회복의 마중물을 뿌리자는 케인스 이론이 채택된 것이다.
GDP에서 정부 지출을 빼면 경기 침체 시 정부가 적극적인 재정 정책을 시행할 유인이 줄어든다. 정부 지출은 곧 유권자에 대한 호소인데, 통계에 잡히지도 않는 지출을 늘릴 정치인은 없을 것이다.
이런 문제들 때문에 기존 GDP 통계방식을 유지하면서 보조 지표로 정부 지출을 뺀 '민간 GDP' 개념을 만드는 게 가장 현실적인 대안으로 거론된다.
어쨋든 G를 빼자는 움직임은 글로벌 경제 곳곳에서 '탈중앙화' 개념이 확산되고 있다는 방증이다.
Elon Musk, Head of the U.S. Department of Government Efficiency (DOGE), Sparks Debate Over GDP Calculation by Advocating for the Exclusion of Government Spending
Elon Musk has ignited discussions on GDP calculation methods by proposing the exclusion of government spending (G) from GDP statistics. He argues that removing inefficient government expenditures and calculating only the private sector's contribution better reflects the actual economic landscape. This stance aligns with the libertarian argument that seeks to minimize the role of government in economic affairs. In academic circles, the Austrian School of Economics has long advanced similar views, advocating for a reevaluation of economic growth measurement methodologies.
Musk’s underlying concern is that, under the current system, a reduction in government spending by DOGE would lead to a lower reported economic growth rate. DOGE has set a target to cut $1 trillion from the $6 trillion federal budget—over 3% of the U.S. GDP. This creates a paradox where DOGE's success in cutting expenditures would be statistically recorded as economic stagnation.
At its core, the debate pits Keynesian economics, which underscores the necessity of government intervention, against Austrian economics, which advocates for minimal state interference. As U.S. debt concerns escalate and inflation wreaks havoc on the global economy, Austrian economic theories—long overshadowed by Keynesianism—are resurfacing as viable alternatives.
The current GDP formula is:
where represents total output, is private consumption, is business investment, is government spending, and is net exports.
The GDP concept was first introduced by British economist Simon Kuznets in 1934 at the request of the U.S. Congress to measure national income amid the Great Depression. The aim was to quantify the extent of economic collapse.
However, the formalized version of the GDP formula we use today owes much to John Maynard Keynes. In his seminal 1936 work The General Theory of Employment, Interest, and Money, Keynes refined the concepts of national income and aggregate demand. His ideas gained dominance in Western economic policy, solidifying the modern GDP calculation framework.
In 1944, the Bretton Woods Conference officially adopted GDP as the global standard for assessing economic performance. This enabled quantitative evaluations of World War II’s economic impact.
While GDP became a widely accepted metric due to its simplicity and ease of calculation, its reliance on aggregating final expenditures makes it an imperfect representation of economic reality.
Government spending (G) in the GDP equation encompasses infrastructure projects, defense budgets, and public-sector salaries. Libertarians like Musk argue that state expenditures do not always equate to genuine economic production. They contend that government spending amounts to "artificial growth."
For instance, if a government injects $10 billion into redundant public works projects, GDP increases, but the actual creation of wealth remains uncertain.
From a libertarian perspective, reducing government spending is synonymous with alleviating tax burdens. However, the practical feasibility of excluding G from GDP raises critical questions.
In the short term, eliminating G from GDP calculations would cause reported economic growth rates to plummet. Government spending constitutes 17–20% of U.S. GDP; its exclusion would result in an immediate statistical contraction. To mitigate this impact, historical data would need to be adjusted to calculate growth rates based on GDP minus G, ensuring continuity in economic analysis.
While government expenditures are often criticized for inefficiency, their total dismissal overlooks crucial public services such as infrastructure, national defense, utilities, education, and law enforcement—sectors that private enterprise alone cannot sustain.
The prominence of government spending in GDP was cemented during the 1930s Great Depression when Keynesian policies emphasized expanding public works to stimulate demand and economic recovery. Removing G from GDP calculations could weaken incentives for fiscal stimulus during economic downturns. Politicians, who often leverage government spending to appeal to voters, may hesitate to increase expenditures if such actions no longer register in GDP metrics.
Given these complexities, a more pragmatic solution might be to maintain the existing GDP calculation while introducing an auxiliary metric that excludes government spending—often referred to as "private GDP."
Ultimately, the push to exclude G from GDP calculations reflects a broader ideological shift towards decentralization in the global economic landscape.