나무의자
ㆍ전업예술가 연금지원제도ㆍ
대한민국은
전업예술가들이 살아가기 매우 어려운 곳이다
아프리카에 몇 조씩 쏟아부어도
정말 훌륭한 예술가들이 굶주림과 가난과 싸우며
예술의 길을 지켜간다는 것을
정녕 모르는가?
할아버지께서 하신 말씀이 떠오른다
"젊은 사람들을 도와야 나라가 밝다"
"공부하는 사람들에게 힘을 실어줘야 미래가 밝다"
기성세대가 존경받는 길은
방탕하지 않고 절제하며 살고
공부하는 사람들에게 학비와 생활비를 지원하는 일이다
잘 달리는 말은
채찍을 맞지 않고 고삐만 움직여도 알아듣는다.
이것이 미래를 위한 지름길이다.
많은 예술인들이
국민연금 ㆍ보험기타 등등
인간기본권에 미치지 못한 삶을 견디며 산다.
나는 소리 없는 그들의 신음에
정말 너무 마음이 아프고 슬프다
이들은 사치스러운 삶을 원하는 것이 아니다.
인간의 기본생활만 해결되어도 그들이 예술세계를 포기하거나
죽음을 생각하지 않는다는 것이다
그들은 분명
인간의 가치가 무엇인지 이미 알았거나
인간의 가치에 대한 의문을
해결하려는 간절한 염원이 있다는 것이다
스타작가로 억대재산을 벌었으면 인재반굴하여
그들을 지원하는 것이 마땅하고
성공한 성악가는 간난 한 성악가를 무대 위에 함께 세워
그들의 자리를 만들어라
그림 많이 팔린 화가는
ㆍ개인미술관ㆍ지어 치부할 생각 먼저 하는 것보다
전업화가들의 전시를 열어주는 것이 마땅하다
내 말이 틀렸습니까?
ㆍPension Support System for Professional Artistsㆍ
South Korea is a very difficult place for professional artists to make a living.
Even if trillions are poured into Africa,
don't you know that truly great artists are fighting hunger and poverty,
and continuing their artistic path?
My grandfather's words come to mind: "A country will prosper only when we support young people."
"A bright future lies in empowering those who study."
The way for the older generation to earn respect is to
live modestly, not indulgently,
and to support those who study with tuition and living expenses.
A well-running horse
will respond with just the reins, without being whipped.
This is the shortcut to a brighter future.
Many artists endure lives that fall short of basic human rights, such as national pensions, insurance, and other benefits.
I feel deeply saddened and heartbroken by their silent groans.
They don't desire a life of luxury. Even if basic human needs are met, they won't give up on the world of art or contemplate death.
They clearly already know the value of humanity, or have a fervent desire to resolve questions about human value.
If a star writer has made millions, it's only right to support them by recruiting talented individuals.
Successful vocalists should create a space for struggling vocalists by placing them on stage.
Rather than thinking about building a personal art gallery and amassing wealth, a painter with a large following should host exhibitions for professional artists.
Am I wrong?