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점은 부분이 없고
부분 없는 점들이 모여 선을 만든다
선을 끊으면
점들이 회귀하고, 선은 잔상만 남긴다
점선이란 말은 이상하다
점은 부분이 없고
선은 점이 이어진 것이므로
선이 끊어지면 더 이상 선이 아니다
애는 어른이 아니다
아장아장 삐약삐약 점을 밟으며 애는 선을 만들고
벤자민 버튼이 아닌 어른은
공갈젖꼭지를 물 수 없다
애어른이라는 말은 이상하다
사달라고 조른 것도 아닌데
그 단어는 토끼 인형, 변신로봇과 함께
장난감 박스에 들어있다
말랑이는 점을 잡고 찢어질 듯 선으로 쭉 늘리면 칭찬받는다
그런데,
어른들이 점선을 선으로 부르기로 약속한 것일까?
점선 어른들은 왜 담뱃갑, 커피잔에
어른애라는 자기 이름을 적지 않을까,
손으로 돌돌 뭉치면 그저 큰 하나의 점일 뿐인
선이 뚝뚝 끊긴 그들을,
여전히 어른이라 불러야 할까?
A point has no part,
Yet points without parts converge to form a line.
When the line is severed,
The points return, leaving only the afterimage of the line.
The term “point-line” is peculiar;
A point is devoid of part,
And a line is merely the continuation of points,
Thus, if the line is broken, it ceases to be a line.
A child is not an adult.
Wobbling and chirping, the child steps on points, creating a line,
While an adult, not Benjamin Button,
Cannot suck on a pacifier.
The term “adult-child” is absurd;
Not one has begged for it,
Yet this word resides in the toy box,
Along with stuffed rabbits and transforming robots.
The soft one is praised for stretching a point into a taut line.
But I wonder,
Did adults agree to call the point-line a line?
Why do the adult-children not inscribe their names,
“Adult-child,” on cigarette packs or coffee cups?
When they roll into a single large point,
Should we still call them adults,
Though their lines are jagged and broken?